Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fjord1 (FJORD)

Fjord1 er et spennende case. Store deler av omsetningen og inntjeningen kommer fra fergedriften hvor de er markedsleder. De driver 7/10 av de travleste strekningene i Norge, de fleste av de langs E39. Forutsigbar og profitabel bransje, men E39 skal bli fergefri som setter fremtidens vekst i usikkerhet (på den andre siden er det et stort statlig prosjekt og kan ta lang lang tid). Solide utbytter, bra inntjening og usyklisk bransje gjør selskapet attraktivt. Men ser man på antall ferger de har bestilt, antall hvor kontrakten går ut, og nye kontrakter må de fase ut mange gamle ferger og det er sannsynlig at avskrivningene vil øke fremover med kjøp av nye dyre ferger. Med nye miljøvennlige el-ferger er de godt posisjonert til å vinne flere kontrakter fremover, og de har mange kontrakter som varer T.O,M 2030.

3 Likes

De kan vokse litt mer på ferge delen, statistisk tror jeg de vant 50% av alle utlysninger i 2017. Men er turistbåter som "Vision of the fjords"og eierskapet til widerøe som er jokeren etter min menig på vekst.

NTP “Første ferjeavsløsningsprosjekt vedtatt. Prosjektet har en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner, og etter planen skal byggingen være ferdig i 2025/2026.”

17 milliarder på en strekning vs 2 nye El ferger til en pris på 350-400 millioner ? Jeg håper politikerne tar fram kalkulatoren på bytt.

1 Like

Enig i at E39 ikke er noe stort problem, men det kan absolutt legge et lokk på aksjen når en så viktig del kan bli erstattet. Med dagens marginer og resultater er ikke vekst så viktig for min del for at Fjord1 skal være et godt kjøp, heller forutsigbarhet. Tursitbåter kan bli bra business men foreløpig relativt ubetydelig? uansett bare et pluss.

Det er jo mye billigere å bygge sykkelvei enn bilvei, men det er sistnevnte som bygges. Tror ikke det er håp. :wink:

1 Like

Denne oversikten her var litt interessant

Hele 5 ferger i Q4

1 Like

Spennende overgang i 2019/2020, med mange kontrakter som går ut 01.01.19. Fra oversikten din ser man også at de har svært mange gamle ferger som nå skal erstattes av moderne og dyrere ferger. Tenker at hvis jeg selv skulle tatt ferge til jobben hadde jeg vært likegyldig til hvor moderne fergen er (hadde ikke betalt noe særlig mer for det), på den andre siden ville priselastisiteten vært svært lav fordi man gjerne ikke har noen alternativer. Den vedlagte oversikten gir også grunn til optimisme fordi etter 01.01.2020 er det ikke noen betydelige kontrakter som går ut før 2025.

1 Like

De nye er vel billigere i drift ? Og høyere kapasitet i snitt

De vokste med 8% i h1, så blir det spennende å se fremover

1 Like

Mulig de har lavere OPEX og de har høyere PBE så mye positivt. Så EBITDEA kan stige bra, men mer interessant er det med EBIT utviklingen.

2 Likes

Helt klart spennende å se med tanke på den omleggingen de er inne i. Det er jo ikke akkurat priset inn en sterk vekst i resultatet nå.

2 Likes

Det er vel heller priset inn nedgang? Forventet dårligere kontrakter og høyere kapitalbinding? Hvis det ikke skjer, så vil vi jo få en pen vekst i aksjekursen. :slight_smile:

Hadde vært interessant å finne ut hva den romsdalspakken gikk for sist? Med tanke på kursreaksjonen.

1 Like

Ser vel dårlig ut teknisk @Christian ?

Gikk inn i Fjord1 idag med langsiktig kapital på ISP kontoen :slight_smile: (jaa vet det ikke er helt optimalt)

1 Like

Tjah, burde vel egentlig få en bounce her:

Brudd videre ned er ikke pent.

2 Likes

Ble bounce, men hvor høyt?
image

1 Like

Tilbakekjøps program startet, CEO kjøpte 7500 aksjer på 43-45kr, utbytte på 2.7kr ( ca 6%) Så jeg ser på dette som en attraktiv inngang for de langsiktige.

Men med investeringer på 3-4 milliarder, vil det bli økte nedskrivninger på 100-200 mill årlig? Da levetiden på en båt er ca 30 år. Hvordan det vil slå ut på inntektene gjenstår å se, personlig satser jeg på at CEO skjønner at marginene og driften vil være høyere på de nye fergene :slight_smile:

1 Like

55 ukers holdt, spennende å se om bunnen ble satt i uka

1 Like

Hvilken melding kom innsidekjøpet i?

Nært juletider sist vinter og 1 rett over nyåret.
https://newsweb.oslobors.no/message/442379
https://newsweb.oslobors.no/message/441681

1 Like

Takk, lurte på om jeg hadde gått glipp av noe :slightly_smiling_face:

1 Like