Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fjord1 (FJORD)

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Janno (20 likes)

[quote=“Janno, post:371223, topic:6304”]

  1. @holmes (18 likes)
  1. @Christian (11 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Mercadolibre (6 likes)

  2. @Mml (1 likes)

Gratulerer!


Ikke pent teknisk, men veldig interessant å følge med her. Fjord1 er på 45 priset til P/E 8,4 og betaler utbytte.

1 Like

Så, da ble kjøpssignal trigget i Fjord1: X9 > X9, F26 > kursen.

Samtidig, SMA50 og bunnen på skyen er rett over dagens nivå og bunnen på skyen har fungert som motstand tidligere. Et tryggere bet er kanskje å bare vente på et brudd opp av skyen og kjøpe på 48. Går glipp av 4%, men sannsynligheten for at man da kjøper i en opptrend er mye større.

1 Like

Rapport her neste uke vil nok gi videre vei

2 Likes

Kvartalsrapport i morgen! Er det noen her inne som har noen formening om hvor det vil gå? Teknisk ser det veldig interessant ut nå. :stuck_out_tongue:

Har vel vunnet 2 anbud siden Q2, med oppstart 2020.
Vet ikke hvordan turismen har vært i år, men fortsatt økte utgifter?

Vi går inn i et spennende år for Fjord1 og posisjonering for 2020. De har fått levering av 2 nye El ferger i Q4 oktober.
Going forward skal Havyard pumpe ut 10 nye Ferger til Fjord1 innen 2020, er marginene og oppstart på disse som vil avgjøre da det på Q1 2019 vil det være ca 5-6 nye ferger i drift.

2 Likes

Jeg syntes tallene virka ok, men nå har jeg ikke lest hele shiten… Hva er det som er dårlig med tallene? :stuck_out_tongue:

" Fergeselskapet Fjord1 økte inntektene til 824,5 millioner i tredje kvartal fra 761,7 millioner i tilsvarende periode i fjor, med hjelp fra oppstart av nye kontrakter i fergesegmentet, ifølge kvartalsrapporten tirsdag.

Samtidig økte driftsresultatet før spesielle hendelser til 278,4 fra 235,6 millioner kroner, mens resultatet før skatt økte til 249,6 fra 222,8 millioner kroner.

Om fremtidsutsiktene skriver selskapet at det med stabil drift i fjerde kvartal vil oppnå et godt helårsresultat på omtrent samme nivå som i 2017.

2019 blir imidlertid et overgangsår på grunn av endringer i kontraktsporteføljen, med et forventet fall i omsetningen på 10–20 prosent fra 2018."

1 Like

Jeg må lære meg å lese kvartalsrapporter! :blush:

Ok, hvis jeg ser på YTD, så har de 600 MNOK i overskudd, og 2300 i omsetning, 20% av 2300 er 460, så da vil de fortsatt ha 140 i overskudd med samme utgiftsnivå som nå. Det vil få P/E fra 8-9 til 34, men jeg antar jo de får lavere utgifter, så det er worst case. Med 10% fall, så er P/E på 15-ish med samme utgifter.

Eller laste ned E24 appen, overraskende bra! Bare å følge de bransjene / selskapene du vil.

Altså, jeg leste rapporten, men ikke den biten du siterte :stuck_out_tongue:

1 Like

Har du sliden med anbudsrute oversikt ? Har ikke sett på rapporten :stuck_out_tongue:

Denne?

@Janno synes jo dette ser da bra ut? De mister 9 ferger men får 12 ferger i 2019

3 Likes

Joda ser bra ut, å enda flere i 2020. Men vet ikke hvordan de nye kontraktene ser ut, så personlig tror jeg de tjener det inn på båtene. Uansett så tror jeg dette kan bli en trygg og “kjedelig” aksje å eie med 6% årlig utbytte.

2 Likes

Spørsmålet er om de egentlig burde pause utbytte til investeringsfasen er overstått. De har jo nå også fått høyere finansieringskostnader to kvartaler på rad.

2 Likes

X9 = X26 og F26 langt under grafen.

… jeg kjøpte på topp i går, solgte på bunn og puttet pengene i Funcom i stedet. Jeg tror Fjord1 kommer til å fortsette å ta hvileskjær med den guidingen. Jeg har fortsatt troen på selskapet, så jeg kommer tilbake.

Det jeg har lært er at når jeg ikke har stålkontroll på et selskap, så skal jeg vente 45 min fra åpning før jeg kjøper/selger. Så kan jeg la folk med mer peiling peke vei. :slight_smile:

2 Likes

Slik som i StarB nå ? :sweat_smile:
Men jeg tror det samme som deg, har selv “fjord1 kapitalen” i Funcom da de falt til 16kr for 1 mnd siden :stuck_out_tongue:

Morsomt at vi tenker likt, og Fjord1 kommer jo til å bli bare mer og mer feilpriset. Nei, jeg tenker ikke på som i Starbreeze. Der har vi en klassisk dead cat bounce. :stuck_out_tongue:

“2019 kommer til å bli et svakere år da Fjord1 har kontrakter som avsluttes ved nyttår, mens nye kontrakter vil starte opp i 2020, som vil drive inntektene opp igjen. Vi baserer oss på 2020 inntekter når vi vurderer verdien av Fjord1 – og med en implisert EV/EBITDA multippel mellom 8-9x fører oss til en verdi på NOK 58/aksje.”

1 Like

Hele 3 handler i dag, omsetningen snart oppe på 7 tusen coronas :sweat_smile:

2 Likes