Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fjord1 (FJORD)

Hva slags P/E er det du bruker med kurs 25+ kr? Hvis det er sånn du har regnet?

Likte denne:

With a positive EBIT in Q4 we now see the results of a successful turn-around to
new segments and with new products. This is one quarter earlier than foreseen
and we expect the positive trend to continue in 2018.

Og må si jeg har litt sansen for Per Sævik etter å ha vært litt i Fjord1 :stuck_out_tongue:

Ser at Havyard hadde en omsetning på 1,3 mrd og er verdsatt til 330 MNOK. Med en margin på 5%, så skulle de kunne dra inn 65 MNOK i året. P/E 10 gir da kurs på 26. Det minner meg så sinnsykt om Kitron til 2kr i 2014.

Har Havyard bare 95MNOK i gjeld? :stuck_out_tongue:

P/E 10 ish . De har vel 850 noe i gjeld, men ca 440 i egenkapital. + de eier (eide?) litt av Vestland offshore hvor det har vært noen nedskrivninger.

@pdx kan du flytte noe poster inn til Havyard tråden, slik at @Kronn slipper å snakke til seg selv? :sweat_smile::sweat_smile:

3 Likes

Går greit dette her :ferry:

53.40 nå

2 Likes

Angrer på at eg ikke satte meg på med Fjord1 hesten, men heller valgte Havyard eselet :roll_eyes:

2 Likes

Jeg solgte 50% av Fjord1 for å kjøpe Havyard. Jeg tenker at det er samme hovedeier, som ser ut til å kunne fikse selskaper som går dritt. Potensialet er da større i det som sliter mest. På den andre siden, hvorfor i h… solgte jeg i et selskap med P/E 9 for å kjøpe ett med negativ P/E? Tanken er jo at Havyard burde være priset til 26 med P/E 10 og 5% marginer, men det er jo en rekke spørsmålstegn ved den beregningen

Selskaper med lav P/E har jo en tendens til å få høyere vurdering jo lengre de klarer å levere nøyaktig likt. Så, selv uten vekst, så tenker jeg P/E er nærmere 15 om et par år i Fjord1, dvs at kursen er nærmere 80 kr og at man i mellomtiden har fått noen saftige utbytter. Med vekst, så ser jeg for meg at prisingen kan gå oppover mot P/E 17 og godt over 100kr i løpet av et par år.

Kort sagt, det hadde kanskje vært greiere å bare sitte i Fjord1? Mye lavere risiko, men omtrent samme sjanse for gevinst…

1 Like

Føler meg sikker på at Havyard kommer, men det fraværende volumet, skremmer meg litt

Kitron hadde nesten fraværende volum utenom kvartalstall/meldinger hele veien fra 2kr til 5kr.


Det er vel en klassiker når kursen faller på fallende volum.

1 Like

Havyard kommer men lite interesse til å kjøpe uten news. Fjord1 har stor interesse og store fond som spiser aksjer vær uke.

Det du konkludere med @Christian er grunnen til at jeg eks anbefaler Fjord1 til kompiser, men aldri nevnt Havyard.

2 Likes

Jeg har beregnet kurs på ca 26 om HST ikke tjener penger men går i null (2.5 EPS)får alle segmentene marginer på 5% i 2019 er d fort 4kr earnings per share og d er grunnen til at jeg sitter.

1 Like

Trodde de hadde omsetning på ca 1300 millioner?

Backlogg for 2018 og 19 er 1900 mill og 1700 mill om jeg ikke husket feil. Før fergekontrakten mener jeg også.

2 Likes

Nice, da er oppsiden i Havyard en god del større enn det jeg har tenkt. Jeg så bare på omsetningen for 2017 som var mye lavere.

1 Like

Litt omsetning i dag :stuck_out_tongue:

1 Like
1 Like

26/03-2018 20:00:01: (FJORD) FJORD1 - Godkjenning av årsregnskap 2017
Fjord1 ASA melder at selskapets styre har godkjent årsregnskapet for 2017 på
linje med foreløpig regnskap som presentert 28.februar 2018 med unntak av
reduksjon i skattekostnad fra NOK 171,8 til NOK 112,8. Reduksjon i skatt skyldes
i hovedsak endringer i permanente forskjeller og endring i skattesats i Norge
fra 24% til 23%.

1 Like

Så nesten 60mnok bedre resultat enn meldt

1 Like

Du tolker det sånn du også? 60 MNOK blir 60 øre pr aksje. Hvis man regner på resultat pr aksje og P/E, så blir vel effekten endel større.

2 Likes

Ja, den er jo ikke akkurat dyr på p/e fra før heller

2 Likes

Begynner å nærme oss SMA50 igjen:

Fortsatt endel igjen til støtte fra skyen:
image
… som fortsatt indikerer at vi er i en opptrend.

1 Like

Koster meg 5-6000kr å reise hjem til Lofoten i påsken T/R, ca 3-4000kr utenom høytidene. Men klager ikke, alternative hadde vært 9 timer med tog + 4 venting i bodø + 4 timer båt.

Får putte noen 100-200k lapper i Fjord1, slik at man får en liten hedge mot økte widerøe priser + utbytte dekker de årlige reisene :wink:

1 Like