Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fjord1 (FJORD)

De har vel bare foreslått, så jeg tror ikke det foreligger enda. Har ikke giddet å sjekke ettersom jeg har tenkt å sitte en stund.

1 Like

Synes dette ser veldig bra ut:


Breakout på økende volum ser jo bra ut. :slight_smile:

1 Like

Oslo (TDN Direkt): Fjord1 har på nåværende tidspunkt 50 prosent flere forhåndsbestillinger for den kommende turistsesongen sammenlignet med samme tidspunkt i fjor.
Det sier konsernsjef Dagfinn Neteland i Fjord1 på selskapets kvartalspresentasjon onsdag.

Selskapets eksponering mot turisme er hovedsakelig gjennom en 50 prosent eierandel i The Fjords DA og en eierandel på 30,6 prosent i Fjord Tours AS. 60-70 prosent av salget skjer vanligvis gjennom forhåndsbestillinger.

-Når det vokser 50 prosent fra et åt til et annet viser det at interessen ute i verden for å komme til Norge og oppleve landet som turister er veldig stor, sier han til TDN Direkt etter presentasjonen.

Når det gjelder selskapets kjernevirksomhet som er fergedrift, blir årene frem mot 2020 viktige med tanke på at flere av Fjord1s nåværende kontrakter utløper, og skal ut på anbud. Neteland tror kombinasjon av lav pris og miljømessige hensyn blir viktig for å vinne nye kontrakter.

-Det er to drivere i nye kontrakter i markedet nå, og det er pris og miljø. Hvis man ikke klarer miljøkravene er man ute selv om man er billige. Så vi må ha teknologien på plass og der har vi jobbet veldig hardt for å komme foran konkurrentene. Så det handler om å forstå kombinasjonen mellom grønn teknologi og økonomi. Samfunnet er på jakt etter den mest miljøvennlige løsningen, sier han.

Konsernsjefen har god tro på at Fjord1 vil vinne nok kontrakter til å opprettholde en markedsandel på rundt 50 prosent av fergemarkedet.

-Vi kan jo ikke vinne alle kontraktene, og det er heller ikke alle som er like interessante, men vi har sagt at vi ønsker å opprettholde vår posisjon som det klart ledende selskapet og da skal vi ha pluss/minus 50 prosent av markedet, sier han.

[email protected] TDN Direkt, +47 21 95 60 70

1 Like

… Forstår ikke hvorfor du ikke er inne @Janno , du har definitivt mer peil på selskapet enn meg :stuck_out_tongue:

Har pene 14% i denne nå :slight_smile:

1 Like

Sitter med 25k aksjer i Havyard og er for sta til å selge nært “bunnen” + er nermest låst pga lavt omsetning i aksjen :frowning:
Men skal omdirigere kapital og skape en mer balansert portefølje gradvis i 2018. :slight_smile:

2 Likes

Hmmmm

Lineær trend på 10 kr på 6 måneder, vi er nå helt i taket på den trenden…

Solgte halvparten av beholdningen i Fjord1. Satser på at interessen faller til midten av den lineære trenden de neste ukene.

Hei 50 kroner

Ny ATH her i dag

Bra volum også. Kan være det var en tabbe å redusere her.

Hvis den holder ut dagen ser det jo ganske bra ut

Logikken på salget mitt er at jeg antar dette mønsteret gjentar seg: Høyt volum og kraftig stigning på kvartalsrapporten, lavt volum og tilbakefall mot midten/bunnen av trendkanalen etterpå.

Vet ikke helt om det er lurt å trade her, men jeg sitter igjen med 50% og har fått en pen gevinst på det jeg har solgt. Jeg skulle nok ha økt når aksjen brøt opp, så hadde jeg hatt litt mer å trade med. Skal se om jeg får sneket inn en økning senere. :slight_smile:

1 Like

Ser jo på Fjord1 som en bra defensiv aksje, noe som igjen gjør at store fond øker i disse usikre tidene?
Topp 20 har økt med 260k fra 12.2 til 26.02 og sikkert mer denne uken.

DZ PRIVATBANK S.A. ca 100k

VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE SELEKTI ca 40k

VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE (IV) ca 120k

2 Likes

OSEBX ned 1,7%, FJORD1 opp 1%. Vil si den holder seg bra. :slight_smile:

2 Likes

Det var også en veldig god rapport

1 Like

Endelig kom nyheten!
Ikke like låst pga omsetning idag, men sitter likevel stille. Satser på at trenden snur litt nå :slight_smile:

1 Like

Nice!

Liker at Fjord1 hovedsakelig har gått for norske verft. Jeg tror at når man tar med evnen til å levere riktig produkt, til tida, med bra nok kvalitet, så stiller de sterkt.

Har du lyst til å kommentere det fundamentale i Havyard? Teknisk så ser det interessant ut, Ichimoku cloud ble veldig positiv etter dagens melding. Hvis vi bare får en konsolidering her før videre oppgang, så er det jo rimelig interessant.

Evt fordi Per Sævik sitter på begge sidene av bordet? :stuck_out_tongue:

Skroget blir bygget i utlandet og utrustet i Norge, har ikke lyst å kommentere så mye da det er høy risk og den kan gå begge veier.

Marginene er små på skipsbygging nå da mange har ledig kapasitet, derfor ser du så mye investeringer fra cruise og ferge segmentet som benytter offshore nedturen. Så tipper d heller litt i Fjord1 sitt favør ang prisen.

2 Likes

Verft er vel noe av det verste som finnes når det kommer til risk. Konjunkturene er jo ganske drøye.
Eller “no shit!”, som var min første respons. Jeg lurte bare på hvor ille det stod til i Havyard, og du har i hvert fall god oversikt i Fjord1, hvor du ikke engang har aksjer. :stuck_out_tongue:

Hehe kjenner til Fjord1 fordi jeg allerede “viste” i 2016 da Per kjøpte Fjord1 at Havyard kom til å bygge fergene deres basert :stuck_out_tongue:

Men Havyard group står faktisk ikke ille til, de har ordrebok på rund 1.9 miliarder i 2018 og 1.6 i 2019. I løpet av Q218 er verftet i fult arbeid igjen etter hvor de i siste halvdelen av 2017 hadde vært avhengig av vedlikehold og reparasjon for å sysselsette folk. Dette taper de penger på, men de har ansatt mye folk til kommende volumer som nå inntrer for fult ( derav mye tap i Q3/417).

Resten av segmentene med unntak av en polsk underleverandør av utstyr går som det griner for øyeblikket! Bare verftet og Havyard production går null, burde vi kun se en kurs på kr 25+ basert på inntjening til Havyard design / power systems og First prosses. Vi får se om 9 mnd :wink:

1 Like