Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Flyr - Småprat

Rekyl fordi reisetallene til Flyr er bra? eller fordi flere cornerstones skal selge seg ut?

1 Like

Cornerstones er nok allerede ute, nå er det Retail som har overtatt, dvs taxisjåfører og daytradere…

1 Like

Småsparerne kjøper ut proffene i Flyr

En rekke kjendisinvestorer deltok i Flyr-emisjonen, men dumpet aksjene kort tid etterpå. Og kjøperne? Ikke overraskende, i all hovedsak mindre privatpersoner.

TILBAKE TIL GATEN: Flyr-aksjen har falt tilbake til rundt emisjonskursen etter en kraftig, og kort, take off.

Luftfart

Olav Gram Degnes

18:11 - 15. mars

Kimmo Risbakken

18:11 - 15. mars

Se hele listen



Are Traasdahl2,70 mrd


Arthur Buchardt3,00 mrd

KARRIERE

VIS ALLE STILLINGER



Trainee i Advokatfirmaet PwC

PwC Norge • Hele landet



Trainee i Advokatfirmaet PwC

PwC Norge • Hele landet



Trainee i Advokatfirmaet PwC

PwC Norge • Hele landet

Erik G. Braathens nysatsning Flyr fikk en meget bratt take off på Oslo Børs, og steg på det meste 50 prosent etter fire dagers handel.

Nordmenn er historisk svært glade i fly-aksjer, hvor Norwegian har vært blant de aller mest populære folkeaksjene på børsen i mange år. Og snart kommer også North Atlantic Airways.

Men under Flyr-emisjonen til 5 kroner pr. aksje stod en lang rekke av landets beste aksjetradere i køen. Kurseksplosjonen sørget imidlertid for at flere av disse tok gevinst etter kort tid.

MISTET OPPDRIFTEN: Storaksjonær Erik G. Braathen.

– Vi har for øyeblikket over 4.500 Flyr-aksjonærer, sier Mads Johannesen i Nordnet.

Siden Flyr-noteringen har Arne Fredly, Jan Haudemann-Andersen, Rasmussen-familien, Ketil Skorstad og Tore Aksel Voldberg, for å nevne noen, solgt unna hele eller store deler av beholdningen.

– Hos oss har omsetningen av Flyr-aksjer vært voldsom, sier Johannesen.

Kjøpte på topp

Med en emisjonskurs på 5 kroner og og 150 millioner aksjer ble Flyr priset til 750 millioner, etter å ha hentet vekstkapitalen på 600 millioner. Kun dager senere ble egenkapitalen priset til 1,12 milliarder kroner, hvor det i perioden ble omsatt 83,5 millioner aksjer.

FLOKKER TIL FLYR: Investeringsøkonom Mads Johannesens kunder i Nordnet.

Det er derfor svært sannsynlig at mange av investorkanonene kom seg ut på kurser mellom 6,50 og 7,50 kroner, for volumet har i etterkant falt markant.

– Hvor mye av omsetningen i aksjen kommer fra Nordnet-kundene?

– Siden noteringen er det omsatt Flyr-aksjer for 360 millioner kroner, sier Johannesen.

Før mandagens handel står derfor Nordnet alene for 52 prosent av omsetningen.

– Og nettokjøpet er på 90 millioner kroner, fortsetter han.

Etter de fire første handelsdagene er det kun omsatt snaue 30 millioner aksjer, hvor aksjekursen i tillegg har falt kraftig. Med mandagens fall er nesten hele oppturen forduftet, og Flyr-aksjen er tilbake ved gaten, og handles til rett over 5 kroner pr. aksje.

Mandag falt Flyrs aksjekurs nær 9 prosent på det verste, men steg litt fra intradagsbunnen.

2.000 hos DNB

Det er heller ikke bare hos Nordnet det er omsatt mye Flyr-aksjer.

– Hittil i mars har våre privatpersoner omsatt Flyr for 170 millioner kroner, sier Bård Kittelsrud i DNB Markets.

Kundene i Norges største meglerhus har i mars nettokjøpt for 52 millioner. Og legger man til tallene fra Nordnet står disse meglerhusene for 75 prosent av omsetningen i aksjen.

– Og det er i underkant av 2.000 kunder som eier aksjer i Flyr hos DNB Markets nå, sier han.

– Gjeldfritt

Selv om de mindre investorene hos Nordnet og DNB etter alt å dømme sitter på et papirtap er det likevel ingen grunn til å være særlig bekymret, ifølge Johannesen.

– Flyr er i motsetning til SAS og Norwegian gjeldfritt, og det skaper store muligheter i et marked som pr. i dag ligger med brukket rygg, sier han.

Norwegian er svært nær en løsning som innebærer et kraftig kutt i gjelden, til rundt 20 milliarder kroner, som igjen vil få ned flåten til 50 kortdistansefly. I samme øvelse skal selskapet skaffe tilveie 4,5 milliarder i frisk kapital, hvor dagens aksjonærer nærmest blir pulverisert. Emisjonskursen lander trolig på 6-tallet, eller lavere.

– Med en kursnedgang på 93 prosent siste året, er det nærliggende å tro at de fleste aksjonærer ser på dette som «sunk cost», sier Johannesen.

Nordnet har for øyeblikket hele 25.000 norske aksjonærer, hvor de utrolig nok i mars har nettokjøpt aksjen for 1 million. Men volumet har falt, kraftig.

– NAS er omsatt for 29 millioner i mars, sier han, og fortsetter:

– I glansdagene ble det omsatt NAS-aksjer for 50 millioner om dagen.

1 Like

At ingen ser fareskiltet?
Dette er jo samme oppskrift hver gang.
Når kjendisrampen handler, bør en holde fingrene borte, å la dem steke i eget fett.
Fordummende småsparere går på limpinnen gang på gang.

Greia er at når et selskap er en ide + cash og plutselig blir priset til 1,5x cash, så er det jo det motsatte av en gratis lunsj. Man betaler basically 1,5kr for 1kr. Det gir jo liten mening. Jeg forstår veldig godt hvorfor “kjendisinvestorene” casher ut. Null risk, 50% avkastning? Kan starte opp Flyr2 og ha lik sjanse til å lykkes? :stuck_out_tongue:

Det finnes vel nok av eksempler på selskap som kommer på børs til “overpris” ifht. det de selger.
Bare se på SPAC crazen over dammen, mange av de har jo enda ikke landet noen avtaler, men prises fremdeles langt over egenkapitalen.

Hvis vi antar at EKen til FLYR ligger mellom 5-og 600 mnok, og de prises nå til 780 mnok, uten noe gjeld, så er ikke det så galt, hvis man antar de klarer å gjøre det de har sagt (fly deal innen april, ruter innen mai, fly i lufta innen juni).

Det er absolutt high risk, men da også tilsvarende reward vil jeg anta :upside_down_face:

Helt grei risk/reward på ca 5 kr ja. Men for høy risk til at jeg ville blitt med. Man har null historikk for selskapet.

1 Like

Jepp, og jeg tror det er det som holder kursen tilbake nå etter nedsalget til emi-kameratene.
Flyaksjene tok jo flatt av i US i går, men FLYR må først bevise før investorene tør å satse på denne,
så man gambler jo egentlig bare på at ledelsen klarer å holde det de har lovet. Blir litt coin toss :upside_down_face:

Akkurat som denne formasjonen:

Hm, Flyr til emi-kurs er kanskje ikke så halvgærent (til en trade).

3 Likes

Utfra hva jeg har sett tidligere, så kan det godt være at “kjendisinvestorene” bare skal helt ut, så hvis de har litt igjen, så kan de finne på å selge det til under emi-pris. Det samme som skjedde i PCIB. De proffe emi-folka skulle bare komme seg ut med gevinst i det helt korte tidsaspektet.

Men ja, hvis man har troen på at Flyr kan levere et opplegg og får fly i lufta i H1 2021, så kan det bli morsomt fra ca 5kr.

Tok en post på 5,20 og håper på en liten trade her ^^

2 Likes

Tror ikke det er dumt, lukter brudd opp, fint om vi closer over her ila. de neste 30 min :sunglasses:

Interessant utvikling, begynner å få litt mer data i chartet.

Såvidt brutt den fallende trendlinjen, vi trenger followthrough i dag…

1 Like

Litt skummel disse formasjonene for de kan i praksis være evig-varende (dvs. extende seg inn i evigheten. Men jeg aner en bunn her rundt 5kr og forventer en reaksjon opp fra dette nivået (opp mot nivået du har indikert 5.80-6.00 ish).

1 Like

Enig angående formasjonen. De er høyst usikre. Likte at den bouncet på 5 blank i går (var ikke lenge på det nivået), men får vi re-test om kort tid blir jeg mer bekymret. Hypen er borte så noe fundamentalt må skje, tror jeg, før vi får ny take-off :crossed_fingers:

Helt Ok avslutning idag, @Nocturne . Fortsetter å danne en fin rounding bottom (eller hva det heter). :ok_hand:

2 Likes

Jepp, veldig pen close. Har sett på ulike timeframes og identifisert de to største distribusjonsrangene.

Du ser den rounding bottom på alle timeframes, trenden også snudd på daily med denne closen.

1 Like

Ser ingen tegn til at folk ønsker å sitte i denne aksjen, mer at folk leter etter volum som gir dem en mulighet til å komme seg ut.

En minipump med bortimot null volum på slutten av en fredag endrer ikke det bildet.

Er ikke uenig i analysen - jeg ser bare etter trendendring; volumet er magert, så trenger follow-through neste uke for å bekrefte endringen. Den har testet 5 blank to ganger denne uken så så lenge vi ikke bryter under dette nivået kommer jeg til å følge rounding-bottom hypotesen og se etter volum på vei oppover igjen.

Altså, når noen kjøper opp/dumper ned kursen med minimalt volum etter kl 3 på en fredag er det ofte for å manipulere kursen for ukeschart/dagschart og gi litt positivt/negativt sentiment inn til helgen. Rett og slett fordi svært mange andre har tatt helg allerede, så du møter ikke motstand av andre aktører hvis du vil flytte kursen opp eller ned.

Her ble kursen kjøpt opp på ekstremt lavt volum fra kl 15:00, og så med en veldig tydelig pump fra kl 16:00 til 16:07 med i overkant av en halv million kroner. Det er sånne bevegelser jeg syntes tyder på at noen enten forventer positive nyheter mandag morgen, eller ønsker å manipulere chart / sentiment.

Man kan alltids snu på det og si at noen skulle ut før helgen, og det var kjøpere som var tålmodige, og når kjøpspresset forsvant begynte de å pushe motsatt. Men erfaringen min er ofte motsatt.

2 Likes