Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fond: Dnb tek/ Alfred berg tek

Hva tenkes om tek fond fremover? De har gått voldsomt i år, men kan det fortsette?

Ingen interesse for fond?

Teknologi vil vel alltid være relevant

Black Rock World Technology er det som gjelder hvis risikoappetitten er stor nok.

Har hatt dette fondet siden slutten av 2016 da jeg «konkluderte» med at nå blir det gigantenes tur.

Svinger ekstremt, men har man + 5 års horisont og kan legge bort ønsket om å time markedet underveis, er det helt genialt.

Hvordan gjør man mtp valuta?

Det har vært en gavepakke i samme periode siden krona har svekket seg med 40 %.

Citi spår at NOK skal gå mot NOK 8 innen utgangen av 2028.

Da får man heller konvertere til KLP Aksjeglobal Valutasikret.
Det er 62 % i USA og minst 35 % tech.

Alternativt må man inngå en forward på valuta som hedger fondseksponeringen hvis man beholder flytende NOK i en periode hvor krona skulle styrke seg slik Citi forventer. (Artikkel på FA i går)

3 Likes

Interessant å få vite hvorfor krona skal til 8.
Det har jeg ingen tro på med dagens politikere

2 Likes

Gjerne lurt å gjøre seg opp en mening om dagens politikere får fortsette? Det er jo morgendagens politikere man eventuelt vektlegger som en faktor når man ser på valutasikring, samt; hvor mye høyere kan USD,EUR gå mot NOK? Eventuelt; hvor mye svakere kan NOK bli?

For min del blir det som med lang fastrente når styringsrente var 0… sannsynligheten var mye høyere for at lånerenta skulle gå fra 1 til 2 kontra 1 til 0…

1 Like

Noen fundamentale spørsmål for kronekursen.
Tror du morgendagens politikere er bedre enn de som er i dag ?
Tror du USA kommer til å forbli mektig og USD kommer til å bli mer verdt i årene som kommer enn i dag.

Ikke nødvendigvis bedre, men med mer fokus på å fremme investeringsvilje og ikke tvinge frem “skatteflyktninger”?

Ang USD har jeg ikke gjort meg opp noe bred mening, men fed indikerer jo rentenedgang, sååe.

Skal ikke spore fondstråden over til en valutatråd, men er jo viktige elementer å tenke over på når det gjelder langsiktighet i globale teknologi fond :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Når mye av avkastningen de siste årene kommer av nettopp valuta syns jeg ikke det er en avsporing i det hele.

Når man trekker vekk valuta gevinsten, hvor mye har tek gått da?