Jeg kan lufte en liten teori jeg har hatt en god stund og som flere av dere her inne allerede er kjent med. Den er ikke 100% vanntett, men dette er mine betraktninger. Dette er også en hovedgrunnene til at jeg ikke solgte meg ut av all norsk biotek for 7-9 uker siden da jeg lukket alt av posisjoner som hovedsakelig var olje relatert.
Oljeprisen fikk seg ett skikkelig skudd for baugen sommeren 2014. Vi hadde før dette danset rundt 100$ siden høsten 2010 og USD/NOK lå i området 5,- til 6,- i perioden. Oljeprisen bunnet ut på ca 35$ Januar 2016 når OPEC+ og Russland kom til enighet om ett samarbeid. Det som samtidig skjedde var at USD styrket seg med 2-3 kroner og lå nå rundt 8,-. Her snakker vi en økning på 30 til 40%
Helt tilfeldig så var det også rundt Januar 2016 at OSE35GI bunnet ut før den begynte på sin ville oppgang som nok flere av oss husker. Fra ca 400 poeng til antiklimaks Desember 2016 på 775 poeng. Det ble nesten 100% for de som traff klokkerent. De fleste selskapene som inngikk i indeksen var på dette tidspunktet svært tidlige i sitt kliniske utviklingsløp og som vi har lært så tar klinisk utvikling tid.
Så, hvor er vi i dag? Og har den noen betydning for oss nå?
Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden så flyter blodet på alle verdens børser og det ser ikke ut som da det skal stoppe med det første. Men smarte penger sover aldri. Det er sikkert og visst. Det bringer oss over til det som jeg anser som ett svært spennende senario.
USD har aldri vært så sterk som den er i dag. Norske kroner en knust til det ugjenkjennelige bare de siste ukene. Kort oppsummert så svir det å være norsk. Men hva om du var USD basert investor? Sitter man på USD i dag vil man potensielt få svært godt betalt om man investerer i norske selskaper. Dette bringer oss over til norsk biotek. Hva er status her i dag 4,5 år senere? Flere av de norske selskapene er nå i avsluttende kliniske studier og sitter på mye data. Man er rett og slett på oppløpssiden og vi vet at flere av disse selskapene har nære samarbeid med store internasjonale selskaper.
USD/NOK gjennomsnitt siden 1985 og frem til i dag ligger nok i området 7,- til 8,-. Om vi antar at USD skal svekkes tilbake til disse nivåene når støvet legger seg så er det ett mulig valuta gap på 35%. Vi forutsetter at USD svekkes og at NOK styrkes og at vi på sikt oppnår samme gjennomsnitt verdi. Dette betyr at om man i dag investerer via USD så får man en betydelig større del av ett selskap enn hva man gjorde for kun kort tid siden.
Når skal man kjøpe? Det berømte tusen kroners spørsmålet eller kanskje det er 1000% spørsmålet? Det er helt umulig å si hvilket tidspunkt som er det meste optimale. En viktig faktor er at flere av selskapene bruker mye penger og trener snart påfyll for å fortsette sine kliniske studier. En annen faktor er at M&A aktivitet kommer som lyn fra klar himmel. Ingen kan utelukke av samtaler allerede er på gang. Selv sannsynligheten for det er liten så er den ikke null.
Personlig så vil jeg nok følge nøye med på nyheter rundt tiltak for å stabilisere oljepris, noe jeg uansett gjør. Nyheter rundt politisk samarbeid på IMF/ECB/FED/G7/G20 nivå på hvordan verden skal gå videre vil være viktig. Videre så er det å følge med på volum i indeks for å se om kapital er på vei inn og avslutningsvis så vil det være å følge nøye med på aksjonærlister