Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelse til neste bull marked - Hva gjør du?

Jeg kan lufte en liten teori jeg har hatt en god stund og som flere av dere her inne allerede er kjent med. Den er ikke 100% vanntett, men dette er mine betraktninger. Dette er også en hovedgrunnene til at jeg ikke solgte meg ut av all norsk biotek for 7-9 uker siden da jeg lukket alt av posisjoner som hovedsakelig var olje relatert.

Oljeprisen fikk seg ett skikkelig skudd for baugen sommeren 2014. Vi hadde før dette danset rundt 100$ siden høsten 2010 og USD/NOK lå i området 5,- til 6,- i perioden. Oljeprisen bunnet ut på ca 35$ Januar 2016 når OPEC+ og Russland kom til enighet om ett samarbeid. Det som samtidig skjedde var at USD styrket seg med 2-3 kroner og lå nå rundt 8,-. Her snakker vi en økning på 30 til 40%

Helt tilfeldig så var det også rundt Januar 2016 at OSE35GI bunnet ut før den begynte på sin ville oppgang som nok flere av oss husker. Fra ca 400 poeng til antiklimaks Desember 2016 på 775 poeng. Det ble nesten 100% for de som traff klokkerent. De fleste selskapene som inngikk i indeksen var på dette tidspunktet svært tidlige i sitt kliniske utviklingsløp og som vi har lært så tar klinisk utvikling tid.

Så, hvor er vi i dag? Og har den noen betydning for oss nå?

Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden så flyter blodet på alle verdens børser og det ser ikke ut som da det skal stoppe med det første. Men smarte penger sover aldri. Det er sikkert og visst. Det bringer oss over til det som jeg anser som ett svært spennende senario.

USD har aldri vært så sterk som den er i dag. Norske kroner en knust til det ugjenkjennelige bare de siste ukene. Kort oppsummert så svir det å være norsk. Men hva om du var USD basert investor? Sitter man på USD i dag vil man potensielt få svært godt betalt om man investerer i norske selskaper. Dette bringer oss over til norsk biotek. Hva er status her i dag 4,5 år senere? Flere av de norske selskapene er nå i avsluttende kliniske studier og sitter på mye data. Man er rett og slett på oppløpssiden og vi vet at flere av disse selskapene har nære samarbeid med store internasjonale selskaper.

USD/NOK gjennomsnitt siden 1985 og frem til i dag ligger nok i området 7,- til 8,-. Om vi antar at USD skal svekkes tilbake til disse nivåene når støvet legger seg så er det ett mulig valuta gap på 35%. Vi forutsetter at USD svekkes og at NOK styrkes og at vi på sikt oppnår samme gjennomsnitt verdi. Dette betyr at om man i dag investerer via USD så får man en betydelig større del av ett selskap enn hva man gjorde for kun kort tid siden.

Når skal man kjøpe? Det berømte tusen kroners spørsmålet eller kanskje det er 1000% spørsmålet? Det er helt umulig å si hvilket tidspunkt som er det meste optimale. En viktig faktor er at flere av selskapene bruker mye penger og trener snart påfyll for å fortsette sine kliniske studier. En annen faktor er at M&A aktivitet kommer som lyn fra klar himmel. Ingen kan utelukke av samtaler allerede er på gang. Selv sannsynligheten for det er liten så er den ikke null.

Personlig så vil jeg nok følge nøye med på nyheter rundt tiltak for å stabilisere oljepris, noe jeg uansett gjør. Nyheter rundt politisk samarbeid på IMF/ECB/FED/G7/G20 nivå på hvordan verden skal gå videre vil være viktig. Videre så er det å følge med på volum i indeks for å se om kapital er på vei inn og avslutningsvis så vil det være å følge nøye med på aksjonærlister

21 Likes

Interessant lesning. Hvilke norske bioteksselskaper følger du nå? Ser at du har skrevet en del på nano- og trvx-tråder, men hva med pcib og ultimo som begge er i avsluttende faser og i tillegg har cash?

1 Like

Jeg følger hele sektoren, men spesielt fokus på de to du nevner der. Grunnen til at jeg ikke nevner selskaper i dette innlegget er at det er mer rettet mot sektoren/indeksen. Vi har ørten tråden/innlegg til å diskutere selskaper i. Når det er sagt så er det ingen hemmlighet at mine størte posisjoner er i NANO og TRVX.

3 Likes

Hvordan kan man være sikker på at verdensøkonomien er på bedringens vei og har det i hele tatt noe for seg å vite det? Man trenger ikke være den første som ser det, men jo tidligere man får det med seg jo bedre avkastning kan man forvente.

Det er ett hav av instrumenter og indikatore man kan benytte for å ta temperaturen på verdensøkonomien. Som den amatøren jeg er så liker jeg å gjør det så enkelt for meg selv som jeg bare kan. Litt sånn som Rema 1000.

Som det fremkommer av chartet fra Moody’s så kan man se ett vist forhold mellom vekst i verden og prisen på råvarer/metall.


Neste nøtt å knekke blir å se etter når prisen på råvarer bunner ut og begynner på sin nye opptur. Jeg er fast bestemt på at vi skal i en betydelig dypere grøft enn vi har vert på lenge så ikke hold pusten mens du venter på å finne bunnen. Her synes jeg at ETF’ene PICK og XME er gode indikatorer. Man vil kanskje kunne se at selskaper som danner grunnlaget for disse ETF’ene begynner å stige før selve prisen på råvaren går.

Avslutningsvis så må jeg påpeke at det nødvendigvis ikke er en direkte korrelasjon mellom tilstanden i verdensøkonomien og aksjemarkedet. Noe vi har fått illustrert den siste tiden :stuck_out_tongue:

6 Likes

screener for vekstselskaper i medium/smallcap sektoren, skikkelige earnings/revenue vinnere, som ble knust av børsfallet

2 Likes

Hvilke har du funnet?

har satt en tabell i en annen tråd om growth stocks. Jeg gjør et poeng av at jeg ikke er en bunnfisker, men jeg venter på en teknisk inngang. det er mulig at disse aksjene kan klatre spesielt raskt tilbake, men det kan og hende at det er marked leaders som henter seg inn først.

Jeg har flere watchlister, og screener alle for det tekniske oppsettet.

1 Like

Mange har vel erfaring fra tidligere nedturer.
Noe av det jeg har hørt er at selskaper som tjener gode penger henter seg raskest inn.
Gjødsel og Telecom er vel stort sett uberørt på inntektssiden.
Wifi/4G er vel nå nesten nederst på Maslows behovspyramide :smiley:
Også helt basic matvarer (korn, ris) kan stige, allerede midt i krisen.
Big Pharma som ikke har Coronaprodukter er vel også gode rekylkandidater (f.eks Merck & Co).

Bare noen løse tanker

Fasit får vi om 2 år :+1:

2 Likes

Har du linken til denne tabellen/tråden? Leter etter aksjer å ha på watchlisten for å se hvem som blir leaders etter krakket/korreksjonen

3 Likes

Denne listen er da i tillegg limitert til 15mill utestående aksjer, men jeg screener også større.

6 Likes

Merck & co er en av de største produsentene av Chloroquine som FDA nå tester ut mot Korona, så helt koronafrie er de ikke (selv om det i utgangspunktet er tiltenkt Malaria).

2 Likes

Ok

Det viste jeg ikke :smile::+1:

Tenkte mer på Keytruda som driveren :chart_with_upwards_trend:

2 Likes

en av top earnerne er TOPR og den snudde opp som en rakett fra bunnen og. jeg kan anbefale borsdata, både terminalen og den fundamentale siden. for dem som ikke bruke noe annet kan dette kanskje være den enestående løsning, den tekniske siden leveres av tradingview

Sitter stille i SoftOx.

1 Like

Bortsett fra produkter som utelukkende er penger i ved tider som dette, er det noen signaler om hva som kommer til å vokse med større hastighet enn før krisen.

Hvilke børsnoterte selskaper her i Norge tenker du på når du ser dette “chartet”?

2 Likes

Sikkert ikke overraskende for dem som husker meg, men nå som jeg er back har jeg begynt å laste i 420 aksjer igjen :blush:

Grunnlaget mitt er at folk røyker i deprisjonstider like mye som i normale tider - og hele sektoren er på billigsalg som med mye annet. Den spennende faktoren IMHO - Er hva USA og andre tåkebelagte nasjoner vil gjøre med legaliseringen siden man desperat vil trenge nye inntektskilder.
Hva med å legalisere og skattelegge et allerede eksisterende marked og samtidig redusere kriminaliteten i landet? :thinking:

Dette er ingen ny diskusjon på noen måter - men jeg spekulerer i om denne krisen vil gi et stort vindkast i disse seilene.

Det er fortsatt mange utfordringer for sektoren, dog. Retail shops stengt pga Corona, det illegale markedet og nasjonalpolitikk selvsagt for å nevne noen. Siden sektoren fortsatt er i spebarnsfasen er det endel humbug i 420 IP’ene også (les: CannTrust Holdning).

“If you dont have a job; and you’re not smoking weed - I dont know WTF you’re doing with your life!” - Cat Williams

2 Likes

Hva er enklest tilgjengelig for handel her på berget? Finnes det egne ETF’s?

Må bli Orkla :man_shrugging:t3:

3 Likes

Samme jeg tenkte, må være noen up and cumming? :laughing:

Møllerens mel kommer med IPO, Hjemmebakst og gjær er hot i 2020 :smile:

1 Like