Fin film!
Vet lite om put options, burde vel kanskje undersøke den muligheten mer.
https://blogg.nordnet.no/derivatskolen-salgsopsjoner/
Ser på kjøp og salgsopsjonene på Nordnet nå. Er faktisk mulig gå for indeksene der også.
Der har man mulighet for shorting av både svensk, dansk og norsk børs, som alle ikke er så langt fra ATH. Har ikke helt skjønt salgsopsjoner enda, så må nesten sette meg mer inn i det. Mini Futures er hva jeg har bestemt meg som “go to” foreløpig. Da jeg kan få svært god giring, men kun risikere innskuddet mitt.
Salgsopsjoner virker også som en kun taper premien + avgiftene, men en har da innløsingdato som en må forholde seg til. Utfra Nordnet ser jeg at man har mulighet til å kjøpe PUT med dato 15.03 20.06 og 20.12 f.eks når det gjelder svenske børsen neste år. Jeg er fortsatt noe usikker hvordan det fungerer å løse den inn før tiden. Ettersom Nordnet har “amerikansk opsjon” så har vi lov til å selge før tiden.
Så ettersom jeg tror markedet vil bruke litt tid på å kræsje skikkelig vil jeg vel kjøpe en PUT i desember neste år for eksempel, så kan jeg cashe ut dersom jeg når et vist punkt jeg tror kan være bunnen på forhånd? Det jeg også lurer på er hvor mye kontanter jeg da må på liggende for å gjennomføre/realisere det ved stor gevinst.
Alltid rart å se på aksje indekser som så godt som toppet ut i 2000, eventuelt er nå såvidt høyere oppe enn før finanskrisen.
Tror ikke det vil bedre seg for de fleste i framtiden, færre og færre land vil få eksplosiv vekst, mens resten vil gå roligere. Derfor har jeg mer troen på en mer aktiv indeks trading. Kjøpe når har gått ned 40-50% for å så bli med opp en god trur. For å så ta gevinst og bli mer aktiv. Som jeg viste til en annen tråd er f.eks Kina milevis unna deres topp i aksjemarkedet.
Japan er vel det perfekte eksempelet, og jeg tror egentlig de fleste vestlige land vil komme i en lignende posisjon. Da vi har brukt opp mye av kruttet allerede.
USA klarte og vil kanskje klare å fortsette veksten. Da de vil gjøre hva som helst for å få det til. Derfor er min plan også å kjøpe amerikansk indeks etter de begynner QE4. Men hvor lenge jeg tørr å sitte der vet jeg ikke, husk at sist gang fikk vi QE 1, så etter en stund var det ikke lenger nok. Markedet KREVDE QE2 og QE3 for å ikke kræsje igjen.
USA har ikke økonomien til å fortsette med slike kvantitative lettelser i lengden. Derfor tror jeg det er lurt å få med seg kjapp økning, for så diversifisere ut til flere voksende markeder. Dollarkursen vil bli lav ettersom underskuddene, gjelden og pengetrykkingen vil være på nivåer aldri sett før.
Lurer på hvor “kul” en mann som Warren Buffet hadde vært i Japan. Er jo bare flaks for han at han bor i USA hvor aksjemarkedet på mirakuløst vis alltid kommer tilbake, andre steder er ikke det et faktum. Selv om jeg ogå er lokket til å ha veldig stor andel aksjer som pensjonssparing. Min sparings plan vil nok bli mye mer diversifisert enn som så. Både med tanke på hvor og hvilke aksjer, men også kjøpe eiendom når eiendomsmarkedet går på ekstreme kræsjer. Da setter man seg godt opp for langsiktig stabil avkastning. Har ikke troen på å kjøpe utleieleiligheter mens markedet er “normalt”. Selv om Norge og Australia nå har har hatt unntakstilstander siden 92 med såvidt nedgang. Det er eksepsjonelt rett og slett. Men den tiden er kanskje over nå. Jeg var for ung til å nytte meg av den fantastiske oppgangen som var.