Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Fin film!
Vet lite om put options, burde vel kanskje undersøke den muligheten mer.
https://blogg.nordnet.no/derivatskolen-salgsopsjoner/

Ser på kjøp og salgsopsjonene på Nordnet nå. Er faktisk mulig gå for indeksene der også.
Der har man mulighet for shorting av både svensk, dansk og norsk børs, som alle ikke er så langt fra ATH. Har ikke helt skjønt salgsopsjoner enda, så må nesten sette meg mer inn i det. Mini Futures er hva jeg har bestemt meg som “go to” foreløpig. Da jeg kan få svært god giring, men kun risikere innskuddet mitt.
Salgsopsjoner virker også som en kun taper premien + avgiftene, men en har da innløsingdato som en må forholde seg til. Utfra Nordnet ser jeg at man har mulighet til å kjøpe PUT med dato 15.03 20.06 og 20.12 f.eks når det gjelder svenske børsen neste år. Jeg er fortsatt noe usikker hvordan det fungerer å løse den inn før tiden. Ettersom Nordnet har “amerikansk opsjon” så har vi lov til å selge før tiden.
Så ettersom jeg tror markedet vil bruke litt tid på å kræsje skikkelig vil jeg vel kjøpe en PUT i desember neste år for eksempel, så kan jeg cashe ut dersom jeg når et vist punkt jeg tror kan være bunnen på forhånd? Det jeg også lurer på er hvor mye kontanter jeg da må på liggende for å gjennomføre/realisere det ved stor gevinst.

Alltid rart å se på aksje indekser som så godt som toppet ut i 2000, eventuelt er nå såvidt høyere oppe enn før finanskrisen.
Tror ikke det vil bedre seg for de fleste i framtiden, færre og færre land vil få eksplosiv vekst, mens resten vil gå roligere. Derfor har jeg mer troen på en mer aktiv indeks trading. Kjøpe når har gått ned 40-50% for å så bli med opp en god trur. For å så ta gevinst og bli mer aktiv. Som jeg viste til en annen tråd er f.eks Kina milevis unna deres topp i aksjemarkedet.
Japan er vel det perfekte eksempelet, og jeg tror egentlig de fleste vestlige land vil komme i en lignende posisjon. Da vi har brukt opp mye av kruttet allerede.
USA klarte og vil kanskje klare å fortsette veksten. Da de vil gjøre hva som helst for å få det til. Derfor er min plan også å kjøpe amerikansk indeks etter de begynner QE4. Men hvor lenge jeg tørr å sitte der vet jeg ikke, husk at sist gang fikk vi QE 1, så etter en stund var det ikke lenger nok. Markedet KREVDE QE2 og QE3 for å ikke kræsje igjen.
USA har ikke økonomien til å fortsette med slike kvantitative lettelser i lengden. Derfor tror jeg det er lurt å få med seg kjapp økning, for så diversifisere ut til flere voksende markeder. Dollarkursen vil bli lav ettersom underskuddene, gjelden og pengetrykkingen vil være på nivåer aldri sett før.

Lurer på hvor “kul” en mann som Warren Buffet hadde vært i Japan. Er jo bare flaks for han at han bor i USA hvor aksjemarkedet på mirakuløst vis alltid kommer tilbake, andre steder er ikke det et faktum. Selv om jeg ogå er lokket til å ha veldig stor andel aksjer som pensjonssparing. Min sparings plan vil nok bli mye mer diversifisert enn som så. Både med tanke på hvor og hvilke aksjer, men også kjøpe eiendom når eiendomsmarkedet går på ekstreme kræsjer. Da setter man seg godt opp for langsiktig stabil avkastning. Har ikke troen på å kjøpe utleieleiligheter mens markedet er “normalt”. Selv om Norge og Australia nå har har hatt unntakstilstander siden 92 med såvidt nedgang. Det er eksepsjonelt rett og slett. Men den tiden er kanskje over nå. Jeg var for ung til å nytte meg av den fantastiske oppgangen som var.

http://nbr.com/2018/06/28/global-stocks-see-biggest-loss-of-investor-cash-since-the-financial-crisis/

1 Like

Etter å ha sett denne videoen kommer jeg til å bruke mye tid på følgende:
*Sette meg skikkelig inn i hvordan Salgsopsjoner fungerer.
*Sette meg opp en liste over selskaper som har god økonomi og blir påvirket i mindre grad av en nedgang.
*Sette meg opp en liste over selskaper som kommer til å slite skikkelig ved nedgang.

3 Likes

Kan forsåvidt nevne at jeg har sterkt redusert bruken av gearing, samt tatt ut endel penger av børs for å styrke buffer OG ikke minst betaler ned gjeld. Alt er små tiltak for å styrke økonomisk robusthet for å klare en større nedgang over hele linja bedre.

4 Likes

Høres bra ut! Det er meget lurt å begynne sette seg inn i dette allerede nå. Tiden fremover vil gå kjapt, og når ting allerede kræsjer er det svært vanskelig “pull the trigger”.

Irriterer meg at salgsopsjoner er såpass komplekst at jeg ikke tørr investere i det uten betydelig undersøkelser.
Men det virker svært lønnsomt, spesielt om jeg kan kjøpe salgsopsjoner med lengre varighet. Samtidig som jeg kan løse ut når det passer meg.
Mini futures for eksempel kan jeg tape alt dersom det går for lang opp før nedgangen starter, salgsopsjoner derimot så skal det i teorien ikke gjøre noe? Dermed blir behovet for presist timing mindre.
En høy premie er ikke noe problem dersom det er såpass store utslag jeg jakter etter.
Men det med dekning gjør meg fremdeles noe usikker. Samtidig så har vel kanskje også Mini Futures såpass mye mer giring det kan være verdt det, kanskje jeg tar en mix. Litt “safe” og litt mer high risk/return. Salgsopsjoner virker som det er noe jeg kan egentlig kjøpe snart uten at det har så mye påvirkning. Mens minifuture ønsker jeg at vi tar ut nye ATH før jeg kjøper, for å sikre at jeg ikke blir stoppet ut av et siste rally.

Det gjør du helt rett i Evilfreud. Man skal være rimelig naiv for å tro at markedet skal kunne fortsette i årevis slik det er nå. Bullmarkedet flere steder har vart så lenge at sannsynligheten er jo meget lav for å kunne fortsette. Virker nesten som man har den år 2000 følelsen om en ny økonomi. Lave renter og stimulansepakker skal liksom kunne la oss vekse for alltid :smirk:
Selv om tradisjonell kunnskap tilsier at lave renter og gratis penger danner bobler, så skal vist nok ikke det ekstreme finansielle eksperimentet vi har vært gjennom de siste ti årene ha skapt noen ubalanser/bobler verdt å snakke om!

Jeg føler det vi er i nå er litt 2000 på steroider. Samt at det beste våpenet for å ordne opp i en smell ( lav rente er egentlig brukt opp). Og når vi ser hvor mange ulike bobler som er pågang samt det generelle politiske klimaet. Så blir jeg litt bekymret.

Menmen!

Bare fascinerende hvordan intellektuelle og oppegåendes mennesker kan gå rundt å heie frem økonomien og markedene. Svært få har ryggrad nok til å si hva de egentlig tenker. Jeg skjønner godt at politikere og sentralbank ansatte gjør dette. Men private investorer?
Blir glad når jeg hørte Øystein Olsen advare mot at oljefondet kan gå på en vanvittig smell som følge av en mix av aksje og dollarsvekkelse osv… Men tror ikke folket i Norge har innsett det faktumet.

Se på den vanvittige avkastningen. Siden 2014 er det meste som følge av NOK svekkelse og kan raskt reverseres.
Samitdig har vi vent oss til et svært høyt uttak av oljefondet, men ettersom fondet er midlertidig enormt så er vi under 3%. Når resesjonen kommer og fondet er mindre, samtidig som vi har avgrenset oss til 3% i stedet for 4% slik som før. Da får vi trøbbel.
Norges bank, IMF og Mork utvalget har også funnet ut at de tror vi ikke vil ha avkastning over 3% engang langsiktig. Dvs vi får problemer med å forsvare bruken om vi plutselig brukee 4-5%+. Under finanskrisen i 2009 doblet vi nesten uttaket. Nå er vi over det dobbelte av 2009, regelmessig hvert år. Hvor mye skal vi da bruke når vi skal booste økonomien? Vi booster selvsagt allerede litt som følge av oljeprisen som fallt. Men det virker som det ikke har trappet seg ned selv om økonomien og oljeprisen har tatt seg opp.

Samtidig så vil vel dollaren kanskje styrke seg litt slik at det dekker opp for endel av aksjefallet i starten. Slik vi kan tillate oss selv å pøse på med oljepenger. Jeg tror nok at Norge er såpass Keynesian at de vil stimulere slik som resten gjør.

"Grensen på 3 prosent er mer tålelig for økonomien og i tråd med hva som er realistisk fremtidig avkastning i dag, mener mange økonomer. IMF mener målet bør ligge på omtrent dagens nivå, som er på 2,8 prosent.

Regjeringen endrer handlingsregelen
Det offentlig oppnevnte Mork-utvalget anslo at avkastningen på oljefondet vil ligge på 2,3 prosent de neste 30 årene. Også Norges Bank anslår en avkastning på under 3 prosent fremover"

Har regnet litt nå på ulike scenarioer for å finne ut av lønnsomheten til salgsopsjoner.
Det ser ut til at man kan få vanvittig giring dersom en kjøper med svært lav innløsningspris. Så la oss si jeg kjøper til 1160 løsningspris, som er langt ned fra dagens, men selger når markedet når 800.
Da får jeg nesten 20x igjen på innskuddet mitt.
Men det innebærer jo selvsagt at man da klarer løse ut etter at markedet har gått ned 50% :sweat_smile:
Med slik reward er dette gambling jeg er villig til å gjøre:thinking:
Svenskene har allerede rekordlav rente, så de skal endel til for de å snu kræsjet raskt før det klarer å nå 50%.

20.12.2019 er også seneste innløsningsdatoen som er tilgjengelig på Nordnet. De som er senere enn det står det ingen kjøp/salgspris.
Huff, tenk hvor stresset man må være når indeksen er på vei ned, når skal man gi seg? 900, 800? For hver 100 indeksen går ned blir det noe sånt som 6x mer gevinst.
900=13,94 800 =19,8 700 = 25,7

Så man må vel gå inn i dette med bestemt tidspunkt for salg. Ellers tar grådigheten over. Jeg tenker vertfall at 50% fall ikke er fryktelig urimelig, men selvsagt kan det ta lenger tid før det går ned 50% enn innen desember 2019! :zipper_mouth_face:

Fortsatt ingen ekspert på dette og sliter med å forstå hva slags sikring jeg trenger og eventuelt kontanter for å realisere gevinsten. Må nesten snakke med Nordnet, men det er jo midt i fellesferien fortsatt.

2 Likes

Har du spekulert med gearing før?

Hvis ikke anbefaler jeg faktisk å leke litt med krypto gjerne på Bitmex hvor du får opp til 100x gearing. Du taper nok alle penga, men er god måte å trene på.

Ja litt, har kjøpt diverse for å se hvordan det funker i praksis.
Har også vært innom Bitmex og leket litt, men har lagt krypto i skuffen siste halvåret og heller fokusert på andre ting. Har tatt mitt veddemål der og håper det plutselig lønner seg en dag :pray:
Men det blir litt annerledes med aktiv day trading og denne typen “gambling”.

Grunnen til at Mini Futures interesserte meg var at det var lettere å få høy giring, uten å måtte være 100% nøyaktig i retning + at tid ikke var like kritisk. Så det går an å holde en stund og så lenge man ikke stopper ut så overlever den lenge.

Salgsopsjoner virker også som en måte jeg kan vedde mot markedet, men svingninger påvirker ikke noe. Tiden teller heller ikke på samme måte, kun siste innløsningsdato. Er enklere spå såpass langt frem i tid at et kræsj vil skje før den tid. Mini Futures kan bli stoppet om det skulle få et kortsiktig rally på 10-15+ % for å så kræsje totalt. Mens Bear derivater er umulig tjene på langsiktig som følge av daglige rebalanseringer. Så presis er jeg ikke, orker heller ikke være så aktiv.

Har faktisk en forberedelse til jeg driver å gjør klar. Det havner kanskje litt i prepper land. Men jeg skal få dekket hele taket med solceller. Første hus i området har allerede gjort det. Nå har jeg ledig kapital så jeg kan ta investeringen. Og når det blir dårlige tider kan jeg kose meg med lavere strømregning.

Lokale kraftselskapet pusher det faktisk ganske hardt og med 30% av kostnadene dekket av enova… frister det.

1 Like

I fremtiden tenker jeg å gjøre det samme. Teknologien forbedrer seg stadig så det vil etterhvert bli veldig bra. Spesielt når en kombinerer det med batteribanker. I fremtiden vil jo prisene endres i løpet av døgnet, da er det fint ta av sitt eget når det er dyrt og fylle opp batteriet når det er rimelig.
Samtidig tror jeg også det vil bli dyrere i fremtiden, men slik det er i Norge er jo det ikke strømprisen som er verst. Det er nettleien! Så en må jo nesten off-grid før det skal virkelig lønne seg.
Men dersom vi integrerer oss mer med EU, Acer o.l . Samt ledning til Storbritannia så går nok prisene våre opp betydelig. De har jo begynt med el-avgift på vår rene strøm med :sweat_smile: :roll_eyes:
Så å være selvstendig når det gjelder strøm tror jeg er smart for fremtiden. Alt av avgifter må regnes med skal opp, så å kunne komme seg unna endel er meget lurt!

Jeg har vurdert å få en Tesla powerwall! som endel av annlegget, men har bestemt at det får bli fase to om et par år.

Har ikke satt meg så nøye inn i de ulike leverandørene mpt pris og teknologi. Blir en stund før det blir aktuelt for min del, tror jeg avventer til jeg bygger eget hus før jeg begynner med et slikt prosjekt. Har andre ting jeg bør investere i de nærmeste årene.

Tanken om å kunne forsyne seg selv er jo lokkendes, men foreløpig er vel lønnsomheten veldig dårlig. Las på nettstedet det kanskje var snakk om 10-15% av strømbehovet, som ikke akkurat er særlig mye. Avhengig av størrelse selsvsagt.
Lønnsomhet er vanskelig beregne da det spørs hvor mye prisene vil gå opp, selvsagt mener Solcelle panel leverandørene det vil gå opp mye.
Heldigvis er jeg nok ganske enig med de. Tror dessverre ikke Norge skjønner den samfunnsøkonomiske fordelen av å ha rimelig strøm. Ønsker heller gi kortsiktig profitt til strømselskapene…!

Med dagens strømpris lønner sånt seg ikke. Men hedge mot dårlige tider og bidra til miljøet :slight_smile:

1 Like

Freud. Dersom du er sikker på nært forestående kollaps: vurdert å binde rente på all gjeld på 3ish prosent i ti år? En krise vil komme til å vise seg i høyere renter etterhvert.

Hvor fort kollapsen kommer vet jeg ikke men jeg blir overrasket om det ikke skjer noe ila 5 år. VI har bundet studielånet til kona. huslånet er litt mer usikkert. Har ikke allverdens gjeld, har gode inntekter og bonuser + endel flaks på børs, så jeg tror egentlig vi bare følger nedbetalingsregimet vi har satt å satser på at det er 0 gjeld når bobla går :wink:

Kan hende rentene stiger etterhvert om de bestemmer seg for å bekjempe inflasjonen.
Men et nytt kræsj i aksjer /eiendom med etterfulgt rentekutt skjer sannsynligvis før den tid.
Jeg vurderer å ta mest mulig på fastrente neste gang sentralbank renten er rundt 0.
Er ikke sikkert vi får like gode langsiktige renter som det har vært da :cry:

Jeg er ingen ekspert på feltet, men renta works in mystiskous vejs. Under finanskrisa på 2000-tallet steg renta brått opp som et resultat av at risikoen for mislighold økte. Pengemarkedsrenta fikk seg først en nedgang etter at stater og sentralbanker kjørte et hard løp med nullsumrente og enorme kvantitative lettelser.

Det jeg vil frem til er at godeste herr Olsen ikke har så stor innvirkning på renta jeg og du betaler til Rindal Sparebank. Nivået settes stort sett i markedet.

Ja for all del. Da virker det som at dere har stålkontroll på økonomien i utgangspunktet.:blush:

Egentlig ja, kunne nok tatt mer risiko og fått ut mer profitt. Men jeg liker å ha noen meter sikring å gå på :wink: