Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Timing er alt. Gjeldsfri når bomba går av gjør deg nok enda rikere på lengre sikt.

Ja selvsagt er utlånsrenten noe annet. Den vil nok gå opp som følge av risiko og økt tap.
Men tenker det vil kunne ordne seg etter en stund. Ettersom myndighetene i Norge vil kanskje være villig til å begynne med kvantitative lettelser. Det gjenstår å se!
Uansett er 3% fantastisk rente og absolutt ikke noe å klage over historisk sett.
Er godt mulig vi har sett bunnen av rentenivået nå, men jeg tror det vil være litt mer kvantitative lettelseser først. Selv om endel land nå hsr begrenset mulighet for å gjøre det.
Tror uansett at inflasjon vil ta seg opp etterhvert som valutaene da spesielt Dollar og Euro svekkes. Da vil vi kanskje gå inn i lengre perioder med høyere renter.

1 Like

personlig så er ikke det å være gjeldfri et mål i seg selv. Men alltid greit å kunne trekke litt på kreditten om boligmarkedet skulle kræsje og leiligheter i fleng blir tilgjengelige

2 Likes

Synes dere har en veldig god debatt her nå sammen med bla. @Evilfreud Er langt fra noen ekspert på samfunnsøkonomi og du leverer veldig mange gode synspunkter @RedEnergy

Har selvfølgelig lyst å sikre meg mest mulig før ett eventuelt kræsj, og ideen din om salgsopsjoner virker smart. Kan du eller noen andre fortelle litt generelt om salgsopsjoner, hvordan mann kjøper/innløser og bruker dette?

Håper selv at mine største investeringer tar fart før året er omme, og kommer nok til å skalere ned min aksjebeholdning sånn at jef har kapital hvis/når kræsjet kommer.

Ellers om andre har gode planer, ideer for hva mann bør gjøre før og under kræsjet så er det bare å ligge det fram

Hva tenker dere om å sitte cash i NOK?

1 Like

Takk bio!.

Mange glemmer jo at forberedelser til et evt krakk handler om mer enn bare hvor pengene er plassert. Så greit å spre diskusjonen utenfor meglerkonto.

NOK forsvinner jo ikke, men du får jo heller ikke noe rente/utbytte av å sitte i NOK. Alternativt er jo å betale ned gjeld.

1 Like
  1. Ingenting. Jeg vet hva jeg eier, og hvorfor jeg eier det.

  2. Kjøpt mer, avhengig av hvilke tilbud som dukker opp.

1 Like

Er flinkere med makro-og-politikk enn jeg er med salgsopsjoner for å si det sånn!
Nettopp derfor jeg startet denne tråden i sin tid for å få hjelp til å finne ut hvordan man kan tjene på det i praksis. Samtidig for å spre budskapet og bidra til at medlemmene her inne unngår å bli tatt med buksa nede.

Foreløpig virker salgsopsjoner veldig bra. Alt ettersom hvilken risiko og hva slags gevinst man er ute etter.
Jeg er som tidligere nevnt i tråden utrolig risikovillig med de pengene jeg investerer. Er så ung og uforpliktet jeg ikke trenger å bekymre meg. Har uansett BSU og annen formue.
Så jeg driver med heftig spekulering og ønsker danne meg en solid pengesum som følge av krisen. Har brukt utrolig mye tid på lese meg opp de siste årene og nå skal jeg jammen ha betalt.
Derfor er jeg villig til å tape mye av innskuddene dersom der viser seg at jeg tar feil.
Finanskriser forekommer svært skjeldent og jeg ønsker få en god start med å treffe den neste. Etterpå blir risikoen skrudd ned og jeg skal investere mer som @aksjefokus anbefaler. Solide selskaper som da vil være vanvittig underpriset. Samt jeg kanskje vil spekulere i gull, sølv og eventuelt også giring på indeksfond(superfondet og superlånet til Nordnet burde være fint etter en kræsj på 50%).
Eventuelt andre indekser hvor jeg ser de begynner med kvantitative lettelser. Så det blir litt spekulering der. Men jeg vil absolutt lete etter mer langsiktige hold og har blant annet snakket om Polen og kanskje andre østeuropeiske land som gode langsiktige hold. Noen voksende markeder har potensiale, men jeg vil nok unngå endel med korrupte regimer.

Om du ønsker å avvente det hele og bare sitte i kontanter for å deretter kjøpe deg inn billigere er jo det egentlig en grei strategi. Mange er livredde for å unngå avkastning, men dersom en virkelig tror det kommer et kræsj. Så skal det endel til å tjene penger tilbake det tapte!
Selv gode aksjer faller jo som regel.
Skjønner om du har aksjer du ønsker skal ta av. Har holdt Photocure en stund og ventet på det samme, tenkte de kanskje tok av før kræsjet. Men nå er ikke det sikkert. Har kun småpenger der egentlig da, tenkte på det som en lyttepost egentlig. Tror den kan bli bra, men er vist en tålmodighetsprøve av en aksje. Gla jeg ikke er som mange her inne, tungt investert og frustrert der :joy:

Anbefaler deg å gå oppover i tråden å lese, er endel info der. Selv om det meste er makro-og-politikk informasjon jeg rabler om… Det kan vertfall underbygge bevisningen din å gjøre deg mer sikker på ditt valg.

For min del er det vertfall viktig å forsøke bidra til en større forståelse for helheten i markedet. Slik en kan klare tolke ulike scenarioer. Vi vet jo ikke nøyaktig hva som skjer og det er derfor lurt ha kunnskap i bakhånd om hvordan ting fungerer.

Kom på at når det gjelder renter, så er det noe som ikke er så lett å spå. Jeg avventer kjøp da jeg ser krakket komme, pluss mitt nærområde er allerede påvei nedover. Når renten nå stiger vil det bli vanskelig for prisene å fortsette gå opp.
Hadde jeg eid i dag hadde jeg sannsynligvis vertfall bindet delvis. Selv om jeg har en viss tro på at myndighetene ikke har lært og vil double down og forsøke blåse opp boblen igjen. Det er ikke sikkert de lykkes i det. Og det er heller ikke sikkert de lykkes i å ta ned rentene ettersom mange kanskje innser hvor risikabelt det faktisk er og vil derfor ha bedre betalt.

2 Likes

Hvilke selskaper ser vi for oss at kan få størst trøbbel under en finanskrise om den skulle skje i løpet av 2019?

Kan være greit å begynne å danne seg et bilde allerede nå slik at en kan ta et valg når en tror det begynner å gå utfor.

De to viktigste kriteriene er:
1: Mye gjeld
2: Mye lavere inntekt under en finanskrise

Ser for meg at et selskap som Tesla vil slite veldig. Det blir nok mye færre ny-bil salg under en finanskrise og det er snakk om at de har utrolig mye gjeld pr i dag. Men ting kan selvfølgelig forandre seg innen en finanskrise skulle slå til.

Det som er viktig er at folk er veldig usikker på selskapet FØR en finanskrise. Det, samt mye gjeld og lavere inntekt vil nok føre til at kursen stuper da folk vil ha ut pengene sine.

2 Likes

Du har nok rett i at slike selskap vil gå på størst smell.
Jeg er litt usikker selv hva jeg skal vedde på, for meg er det tryggere å vedde på indeksen går ned da jeg tror det blir veldig bred nedgang. Men selvsagt under et kræsj vil alle slike spekulative teknologi aksjer gå på en smell. Nasdaq er over 6 ganger opp fra bunnen etter finanskrisen nå.

Edit:
Hovedgrunnen til at jeg ikke har spekulert i å shorte spesifikke aksjer er også for det er vanskeligere. Da blir det ordinær shorting og da må man ha mye kapital. Ved opsjoner eller futures trenger jeg ikke kapital for å få høy giring/eksponering.
Ser ikke ut som Nordnet gir mulighet for opsjoner på det amerikanske markedet, og jeg kjenner ikke til selskaper her i Norden med samme type hype som de amerikanske teknologi aksjene.

Selskaper med vekstprising og høyrisk selskaper er ofte først ute.

1 Like

Banker også kanskje?
Kikket på listen over selskaper jeg kan kjøpe opsjoner på hos Nordnet. Danske bank er en av de.
Den gikk fra 252,63 på toppen i 2007 til 32,11 på bunnen i 2009.
Så de kunne vært en mulighet, den har allerede gått ned endel. Fra 257,5 til 187,8 i dag.
Den er integrert med banker rundt om å vil nok gå på en skikkelig smell, mange banker har så mye derivater det er snakk om en tikkende bombe.
Edit:

https://www.ft.com/content/07230b8a-79ff-11e8-bc55-50daf11b720d

Banker rundt om i Europa har vist allerede gått ned rundt 20%. Mye som følge av ESB sin nedtrapping og renteøkning i USA. Dermed vil nok mye skje neste år når støttekjøpene er avsluttet.

Bankene var vel den sektoren som fikk mest juling forrige gang. Er vel en del strengere regler i dag som gjør at en like stor smell er mindre sannsynlig? Kanskje andre sektorer neste gang?

Reguleringene kom på plass, men bankene er smartere.
Anbefaler deg å lese om derivatmarkedet.

Tror denne filmen forklarer endel av det. Naked credit default swaps var det jeg trodde det hette, men finner lite om det nå når jeg googler. Mest gammelt nytt.
Poenget er at bankene har allerede skapt nye derivater som kommer til å eksplodere og ta med seg økonomien ned i dass

Jeg har skrevet tidligere i tråden at jeg forventer at dollar vil styrkes i starten som følge av uro og mange flytter penger til USA fra andre usikre markeder. Samtidig er det også renteøkninger på gang der og handelskrig som gjør at det midlertidig booster deres valuta.
Etterhvert som de pøser på med kvantitative lettelser vil dollaren synke.
Spesielt da fordi det vil sette søkelyset på den fryktelige tilstanden amerikansk økonomi er i. Mye, mye verre enn i 2009. Så dermed tror jeg de vil få store problemer. For mye gjeld, lav vekst ingen utsikter til å kunne betale tilbake.
Jeg har troen på kronen, usikker på om Norge begynner med kvantitative lettelser og det vil kunne gå utover NOK. Uansett så ser det ut til at oljeprisen vil kunne være sterkere denne gangen enn sist krise. Da flere land allerede er kneståendes og ikke har mulighet til å produsere, men lavere vekst utsikter går alltid utover oljeprisen.

1 Like

Når jeg skrev hva dere tenkte om å sitte i NOK, så tenkte jeg spesifikt om kronen blir sterk eller svak under en korreksjon. Si mann tar gevinst i div. aksjer og avventer en krise, er det bra å sitte å vente i NOK til eventuelt markedet snur og det er tid for å handle igjen kontra foreks USD?

Skjønner at dette blir synsing, men greit å høre hva folk tenker.

Hva med store bilfirma? Det er jo en sektor som har fått mye negativ omtale det siste året. Tesla sliter med produksjon/gjeld og en rekke store bilfirmaer har blitt straffet for utslipp og juks. Er nok også flere som sliter med å omstille seg fra bensin/diesel til mer miljøvennlig drivstoff. Tror nok dette kan være en sektor som kan få hard medfart under neste finanskrise.

Har sett en del youtube-videoer av denne karen. Han virker å ha peiling. Er heller ikke redd for å legge ut videoer når han har tatt feil om markedet.

Denne spillelisten kan kanskje gi deg svar på hva du kan gjøre under en krise:

2 Likes

Sjekk ut eiendeler og PE på Porche. Den er ganske hyggelig.

Teller forresten dette som forberedelse til krakk? eller blir dette mer zombie scenario?

1 Like

Venter selv på en CZ Shadow 2 i disse dager. Snart blir det ut på bane og plaffe litt mer for å trene seg opp til det store krakket :wink:

Hørt mye nice den der.

Gikk for en sigp226 selv. igrunn rimelig fornøyd. Må bare få byttet ut siktene til noe som passer øynene mine bedre.

Kombinasjon, derfor har jeg nok ammo til rugern. Kanskje jeg skal hente en kasse til :smirk:

1 Like