Dette kunne jeg skrevet mye om, og kanskje jeg tar det for meg i ett blogginnlegg. Før jeg går inn på noe mer finnes det veldig mange forskjellige “kriser”. Det er ikke gitt at neste krise banker finanssektoren sønder og sammen, som i 2008. I tillegg er soliditeten i bankene nå mye bedre enn pre 2008.
TSLA kan potensielt slite uten at jeg skal si for mye om det som enkelt selskap. Jeg kan for lite om det. Bilsalget vil definitivt falle mye under en økonomisk kontraksjon, det er relativt syklisk og ikke noe folk prioriterer i en krise. jo mindre de må. Se på årene 2000-2002, 2008. Samme gjelder båtsalg, hytter og assets man vil kunne klare seg uten.
Mange av selskapene som blir diskutert på dette fora vil være sånne type selskaper du ikke ønsker å eie når det går surt på børs, tro meg. Det er egentlig veldig enkelt: høy-beta aksjer skal man være forsiktig med.
(Sikkert mange som ikke liker det, men dette er den brutale sannheten. Jeg har selv NAS og den vil definitivt ikke være hyggelig å holde om krisen kommer nå). Jeg så også hvordan 2008 påførte mange høy-beta aksjer 70-99.9% kursfall.
Jeg har en portefølje bestående av Aker, FB, STB, NAS, Hunter. Kun ett av selskapene har netto gjeld, 3 av 5 selskaper betaler utbytte, eller kjøper tilbake aksjer. Det er en god grunn til at porteføljen er skrudd den veien, og ønsker å skru den enda mer mot en investeringsportefølje med mindre grad av spekulative aksjer…
Selskaper som vil være i en situasjon hvor de trenger penger når det går surt kan bli et mareritt. Under en økonomisk ekspansjon så er investorene mye mer risikovillige og tidevannet bruker å løfte alle båter. Mange tror derfor at de er gode til å plukke aksjer, helt til krisen tar dem.
Det som var spesielt med 08’ var at solide banker som DNB ble konk priset. (Obligasjonene ble handlet på 20% av pålydende).
Konkret:
Du vil unngå selskaper som har negativ cashflow og høy giring/behov for kapital.
La oss finne noen konkrete kandidater som ofte blir omtalt i dette fora som mange burde holdt seg unna for sitt eget beste… (Nå skal det sies at jeg prater om kandidater basert på beta og ved en kjapp titt på inntjening og balansen og utelater noen videre analyse. Dette er selskaper som statistisk gjør det dårlig).
Element
APCL
WR-Entertainment
IDEX
IOX
NAS - Ville blitt kjøpt opp på lavere nivåer, og ville neppe gått konkurs.
Selskaper som er tryggere:
Orkla
MHG
Større og solide selskaper, gjerne i mindre sykliske bransjer som konsum & lav beta.
I USA så gikk Dollar Tree best under finanskrisen, sammen med AmGen (etablert biotek selskap vesentlig forskjellig fra biotek som brenner cash på ett forskningsprosjekt).
“S&P 500 declined 37.6 percent in 2008, stocks like Dollar Tree, Inc. (NASDAQ: DLTR) (+64 percent), Amgen, Inc. (NASDAQ: AMGN) (+23.9 percent) and Wal-Mart Stores, Inc. (NYSE: WMT) (+19.5 percent) thrived in the recession environment.”
Kilde: https://finance.yahoo.com/news/best-worst-stocks-2008-crash-205844396.html