Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Her forklarer han hva som skjedde under krakket i 1987.

“People believe that they will be able to get out when times are tough …that isn’t how it works. There always has to be a buyer on the other side, you need to be able to sell that share”.

1 Like

@RedEnergy
Takk så mye for link til artikkel :slight_smile:

Det er lett å være etterpåklok men det var faktisk mulig å selge flere dager før Black Monday etter at den brøt den blå linjen: https://goo.gl/images/vnyDE7

Faller vi for eksempel tilbake under februarbunnen i SPX og etablerer oss der øker sjansen for at vi har rullet over og man bør vurdere å gjøre grep i porteføljen. Foreløpig er vi nærmere en ny ath.

1 Like

Joda, er enig i at det er mulig å se tegn i forveien.
Men en må også huske på at i 1987 så hadde de nok ikke den blå linjen å forholde seg til. Iallfall ikke den vanlige småinvestor.

I dag er de aller fleste klar over hva som er i ferd med å skje, hva man skal gjøre når vi bryter den blå linjen osv. Det er tilgang på så utrolig mye informasjon i dag, 24/7. Derfor tror jeg at mange sitter klare til å trykke på knappen så snart det skjer noe.

Tiden forandrer seg. Se bare hva som skjer med en aksje så snart en børsmelding kommer. Aksjen spretter opp eller ned før du rekker å trykke deg inn på aksjen for å kjøpe eller selge. De virkelig store investorene får og ser informasjon lenge før vi gjør det og handler deretter. Så om man som småinvestor ikke tar forholdsregler så kan man få seg en skikkelig overraskelse.

Nå skal ikke jeg si at et krakk kommer i år eller neste år. La det være sagt. Men jeg har begynt å forberede meg på hvor jeg ønsker å sitte tyngst investert etterhvert.

2 Likes

Hallo min første post her ganske så spennende Tema dette. Ka med rubelen? Russland har jo hamstra gull lenge og dem har jo vert sanksjonert lenge? Mulig dem klarer seg?

3 Likes

Vil bare ønske deg velkommen hit! :slightly_smiling_face:
Mange gode diskusjoner her inne nå.

1 Like

Mye utfordringer i russisk økonomi. Tror ikke jeg ville gamblet på rubler

1 Like

Skjønner men dem er at av landene med mest gull å gjelda er oppi 22% av bnp alt kan jo snu I ei Krise :stuck_out_tongue: har selv gjort det veldig bra I fillipinene på tross av en gal president liker å satse litt der Ingen har troa

1 Like

Det er noe info her.

1 Like

Utfra denne så ser jo vi at de ønsker å gjøre Russland mer attraktivt for investeringer. Ettersom det behøves for å skape vekst og inntekter fra andre kilder enn olje og gass. Det i seg selv er jo et bra tegn. Jeg har tro på Russland, som @pambam nevner har de kjøpt opp mye gull, men de har også unngått å tatt opp gjeld. De har vært konservative økonomisk og ettersom de har vært utsatt for sansksjoner og oljepris fall har de allerede kuttet kostnader og vært mer innovative.
Tror de derfor er godt posisjonert i fremtiden. Samtidig er Putin meget intelligent og har nok endel planer utover hva vi vet. Da spesielt med tanke på Kina og hvordan fremtiden skal se ut. Håper jo egentlig at USA og Russland skal kunne samarbeide og heller sette Kina på plass, men tror desverre at Deepstate i USA kommer til å ødelegge alt slags samarbeid. Vi ser jo hvor tullete de oppfører seg der borte når det gjelder Russland. Dersom det da ender opp med at Kina og Russland + flere allierer seg så vil det bli svært kaotisk. For USA blir skikkelig fucked dersom de gjennomfører sin plan om å droppe petrodollaren og heller handle olje i deres egne valutaer, evt en backed av gull. Det er skikkelig økonomisk krigføring, men er utalte planer.
USA er selvsagt bygd slik at de er selvforsynte og vil overleve, men inflasjonen vil ta helt av og kollapsen vil være brutal.
Russland har allerede solgt sine amerikanske statsobligasjoner, Kina har så mange de har ikke muligheten til å selge de engang. De må nok la dem forfalle og ikke kjøpe nye.
Men for å være bull i Russland må en nesten ha tro på olje og gass. De vil nok være utrolig viktige, jeg har vanskelig for å se at vesten skal plutselig begynne investere og involvere seg med Russland med det første.
Men jeg tror uansett at etter krisen som kommer, vil jeg forsøke å kjøpe fond eller lignende i Russland. Vi vet enda ikke hva fremtiden bringer og det kan virkelig bli kaotisk.

1 Like

Ikke dårlig film.
Men skulle gjerne sett han charte og snakke utfra andre markeder er amerikanske.
Som nevnt tidligere i tråden så virker USA ganske unikt med tanke på at det ALLTID går mye opp igjen. Mens flere andre ser ut til å kunne stagnere mye lenger.
Samtidig så snakkes det kun om teknisk analyse. Jeg liker å se på mye mer enn kun det.
Når han viser til at det fra 80 tallet plutselig tok av, hvordan er det mulig uten å nevne FED og rentenivået?
Samme med peaken etter krigen. Renten var lav, men rundt 70 tallet begynte det bli høgt og markedet stagnerte/kræsjet. Så konsoliderte det før renten ble kuttet og markedet tok av igjen.
Nå har vi hatt nullrenter samtidig som markedet liksom kun har konsolidert. Men han får det til å fremstå som at vi nå skulle kanskje få en helt ny virkelig bullperiode?
Det henger ikke på greip for meg.
Jeg følte meg truffet når han snakket om “recency bias”, som selvsagt er mye av grunnen til at jeg forventer kræsj også. Men recency bias er tydeligvis også hva som får han til å bli bullish også? Teknisk analyse kan sikkert vær nyttig på mange ting, men å forutse kriser har jeg svært liten tro på.
Skal se flere videoer, denne var nyeste og tilfeldigvis mest aktuell.
Er selvsagt vanskelig for folk å ta hensyn til alle mulige faktorer, men om det kun skal basere seg på teknisk analyse så er det ikke så interessant for meg. Det blir for enkel egentlig.
Irriterer meg også at han ikke har kommentarfelt, men youtube kanalen er vel kanskje bare en del av det større firmaet han er med i. Og orker ikke bruke ressurser på kommentarfelt.
1 Like

Som Vistin-aksjonær må jeg nesten poste denne fra e24 i de relevante trådene. Det er ikke ment som hausing, men som utgangspunkt for en samtale evt. bekreftelse på viktigheten av å ta dette på alvor.

Interessant! Blir spennendes å se utviklingen på dette.
Men får vi også et krakk i prisene etter på slik som i 2008? Dette virker som noe som kan skape mer vedvarende høge priser.
Regner med det tar tid og bygge raffinerier som klarer kravene.

Anbefaler å følge @aksjefokus sine poster om IMO 2020. Der får man en god inngangsport til å skape seg en forståelse av tema. Han har riktignok ikke knyttet dette til finanskrise-praten enda.
Om priser vil krakke er jo ikke godt å si, fordi det vil ha sammenheng med myndighetenes evne til å takle dette både før og etter 2020. Problemet nå slik jeg ser det, er at det ikke er noe å gå på med rentene, så om dette skulle inntreffe så sterkt som enkelte stemmer hevder, vil man ikke ha mulighet til å regulere kjøpekraften fra sentralt hold. Derfor vil man kanskje risikere krakk fordi folk rett og slett slutter å betale det ting er verdt og billig import blir dyrere pga drivstoffprisene.

1 Like

Skal gjøre det. Jeg bruker ikke å trykke inn på alle trådene som lages da det gir meg så mange varsler og vanskeligere å se hvilke som har hatt aktivitet.
Men den er vist relevant likevel!
Ettersom vi har brukt så lang tid uten å heve rentene vil nok vi naturligvis måtte møte på krakk/resesjon med lite verktøy tilgjengelig! Skjønner rett og slett ikke at media ikke tar renten og sentralbankene mer på alvor. De kan enkelt knyttes opp til alle bobler og krakk som har vært omtrent. Selvsagt utenom svært lokale/spesifikke bobler. Men de i stor skala i aksje, eiendom o.l skapes som regel av FED og andre sentralbanker. Samt sprekkes av samme gjengen.
Denne gangen vet jeg ikke hvordan de skal kunne blåse den opp igjen, Norge og USA kan gå ned til svak negativ rente denne gangen, men det er ikke allverdens forskjell.

1 Like

Ser på enda en video nå.
Om Yield curve, samt noen andre økonomiske tall.
Skjønner ikke helt hvordan han kan snakke om “peak” i 2018 og sammenligne med andre kræsj, som vi vet fra ettertid er peaken. Bruker alltid eksempel om 151 dager etter peak 2000,2008 osv. Samt 2018.
Mener han at folk mener at toppen er nådd allerede og det er derfor han bruker det slik? Er vel selvsagt endel som mener det da, men jeg også tror jo at det fort kan komme en rally til. Vi har jo tross alt såvidt gått ned, det korrigerte for å så bevege seg sidelengs og nå oppover. Så dvs alle skjønner vel nå at det ikke går an å sammenligne “peaken” som var i 2018 med peakene fra 2000 og 2008 etterfulgt av en kjapp nedgang. Vi har vel forsåvidt allerede begynt med nye rekorder i det amerikanske aksjemarkedet med Nasdaq. Siste tiden har S&p 500 vært meget nær ATH også. Dow Jones er fortsatt et stykke ned, men har kommet seg mye fra korreksjonen sluttet.

Alt i alt så er jeg vel på noen måter enig med han, men jeg føler han har mer “recency bias” enn meg. Ettersom han baserer seg på teknisk analyse og eksempler fra tidligere. Denne gangen blir nok veldig annerledes enn hva den var i 2000 og 2008. Nå er det meste basert på sentralbank stimuli, og den er på vei vekk. Dermed vil de få abstinenser meget kjapt. Eneste grunnen til at jeg ikke tror krakket skjer veldig snart er at det fortsatt er såpass mange sentralbanker med negativ rente og kvantitative lettelser på gang. Pluss FED har vært utrolig treg med å “unwind balance sheet”. Pluss kræsjet har ikke nødt til å starte i USA, men USA er mye mer sårbart enn noen tørr å innrømme. Dersom Italienske banker går mer til helvete, kanskje går Deutche Bank under(aner faktisk ikke hva de skal gjøre for å forsøke redde de, vil Tyskland gå inn? Hvor mye vil det koste?) Kina, Australia eller de titalls voksende økonomiene som holder på gå i dass as we speak.
Det hele er så kompleks, derfor kan det ikke baseres på hans enkle “facts”, men selvsagt skal vi heller ikke kun basere det på min “gut feeling”! Jeg har jo ingen problemer med å innrømme at jeg baserer meg på instinkt, vi står fremfor noe nytt og uventet. Ingen kan enkelt spå det. Vi gambler slik man alltid gjør i markedet.
Men vi nærmer oss et punkt der det er lurt å sitte på sidelinjen etter min mening. Ut 2018 kan det nåes ny highs, men når 2019 kommer og rentene har begynt bli høge ( for vår tid), samt EU kutter støttekjøp. Da kommer ikke % så lett som det har gjort til nå. Da begynner klokken å renne frem til markedet skriker etter stimulanse, og da får vi se om de snur og fortsetter stimulansen eller om det blir krakk. Etter finanskrisen var det nære flere ganger, men det gikk an å utsette problemet.
Men det sier vel seg selv vi ikke kan stimulere økonomien slik i all evighet, så en eller annen gang må det krakke selv med full stimuli. Derfor syntes jeg det er vanskelig å spå, det skal jo liksom gå opp rentene, så la det virke en tid før det plutselig går til helvete.
Nå har amerikanske renter vært over bunnen noen år og det har i det minste begynt ta effekt. Så for vi se hvor lenge det tar mens stimulansen reduseres før krakket starter. Så lenge som sentralbankene planlegger å trappe ned på, er ikke mulig å vente. Venter en til det er tilbake til normalt før krakket har skjedd, så blir en nok overrasket over at det skjer midtveis.
For ellers kunne de trappet ned over 10 år og alt ville vært fint så lenge de ikke var ferdige, ikke sant?

Husk nå at jeg ikke snakker direkte til deg @tcb888. Jeg forsøker informere og fyre opp til debatt. Blir engasjert når jeg skriver slike innlegg, så beklager om det kan virke provoserende. Forsøker på ingen måte angripe deg eller dine meninger, du har jo frem til nå egentlig ikke sagt noe som jeg er spesielt uenig i. Så jeg takker for dine bidrag hittil ! :smiley:

3 Likes

Ingen fare, moro med diskusjon.

Årsaken til at han snakker om peak i januar er for å vise at tiden i etterkant ikke er lik som tiden i etterkant av peakene i 00 og 07. På grunnlag av det mener han sannsynligheten for at vi er på vei inn i et liknende krasj er lavere enn i de tilfellene, slik status er akkurat i dag. Det var mange som mente/mener at peaken i januar var toppen før bearmarkedet likt peakene i 00 og 07 før det smalt skikkelig ned.

Liker tankene hans om å ta det dag for dag samt zoome ut og ikke agere på signaler før de faktisk inntreffer. Mange ser noe som går en retning og ekstrapolerer videre retning basert på dette.

Inntil man ser at det underliggende begynner å forvitre/endre seg er jeg optimist og tror at vi skal videre opp (med korreksjoner) enn inn i et nytt bearmarked.

Hvis den siste euforien medfører at vi går 10,20,30% videre så bør man klare å selge i null eller med et lite tap om man går inn på dagens nivå når det evt. senere skulle bikke over. Det er sikkert lurt å være litt defensiv nå og planlegge som en her over men å stå helt utenfor tror jeg er feil. Jo lenger man står utenfor jo vanskeligere er det å løpe etter og kjøpe seg inn om dette skulle fortsette i flere år til. Mer penger på sidelinjen vil også fyre opp under fremtidig oppgang når de skal inn igjen.

Blir spennende å se hva resultatet her faktisk blir når historien er skrevet.

1 Like

Correction Worse Than February Is Looming, Morgan Stanley Says https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-30/correction-worse-than-february-is-building-morgan-stanley-says

1 Like

Ja jeg skjønner egentlig hva du/han mener.
Ettersom historien ikke er skrevet ennå vet vi ikke helt hva som blir toppen, og om det vil skje på samme måte som sist.
Jeg tror egentlig det vil gå ennå raskere denne gangen enn sist, selv om det var meget kjapt under finanskrisen. Ettersom man nå vet at verktøyene i stor grad er brukt opp. Hjelper det ikke at våre myndigheter har forberedt seg og sier de er klare til å hjelpe.

Dersom en bruker det han viste til i filmen, med at det går opp, kræsj opp, kræsj så en vanvittig spurt, før det går sidelengs.
Jeg tror vi er allerede ferdig spurtet og vil ikke kunne håpe på noe “13 år til” med bullmarket. Jeg har mer tro på depresjon som 1920/1930 tallet. Det kan selvsagt hende de klarer blåse opp aksjemarkedet igjen ved å vanne ut alle sparepengene til folk. Jeg skal ivertfall være forberedt og dersom det blir en vanvittig mange trillion$ QE4 skal jeg kjøpe amerikanske indekser.

Skummelt å drømme om å få vær med 10,20,30% opp dersom det kollapser. For det går raskere enn man tror.
Ser man på Oslo børs under finanskrisen,

16 juni 493!
20 november 190!
Det er så raskt det er nærmest ubegripelig. Selvsagt kunne en allerede da se på ting som gikk galt rundt om i verden.
Det gjør en i dag også, men som menneskene på den tiden. Føles det ikke så alvorlig ut.
Dersom det var så enkelt å forutse ville det blitt mange flere utrolig rike mennesker. Kun noen få klarer faktisk å forutse pluss tjene penger på kræsjet. Normalt tjener folk kun penger etterpå ettersom alt da går opp raskt. Men å klare unngå kræsjet er jammen ikke lett. Ingen ønsker å stå utenfor markedet, og slik siste ti årene har vært. Skjønner jeg fint det!

Jeg tror faktisk allerede at mange av de som stod på sidelinjen har allerede kastet kortene og slengt seg på.
Tenk spesielt da over alle Trump supporterne som i årevis har hatet økonomien. De stemte han inn fordi de viste økonomien var elendig. Mange av desse har nå plutselig blitt bullish ettersom Trump stadig vekk har heiet på aksjemarkedet og økonomien.
Dermed har “dumb money” nå gitt oss den siste rallyen, samt mye buybacks.
Smarte penger tror jeg har roet seg ned for lengst, selv om det ikke er så lett å få med seg.
https://thefelderreport.com/2018/05/30/whats-behind-the-rapid-plunge-in-the-smart-money-index/

@Mml
Kopierer inn svaret mitt fra “Makro, indeks og valuta” hvor jeg svarte på den samme linken.
"
Største siden februar :sweat_smile:
Begynner bli litt usikker selv akkurat nå.
Vi har nå på mange indekser så og si dannet en dobbel topp, eller trippel på Oslo Børs som Christian sier.
Før finanskrisen også toppet vi ut på lignende måte, det Amerikanske markedet har ikke stoppet opp slik på lenge. Jeg lurer på om vi holder på å dette utføre stupet akkurat nå. Eller om vi skal til å begynne på den siste harde oppgangen.
Egentlig føler jeg at Trump skattekutt rallyet som var helt absurd burde vært det siste store rallyet. Eller det generelle rallyet siden han ble president. Rundt 40% fra November 2016 til Januar 2018. Etter et rally som allerede hadde vart i 7,5 år uten skikkelig korreksjon.
Likevel har jeg liksom den følelsen av at markedet vil overleve frem til 2019 når den europeiske sentralbanken faktisk kutter ut støttekjøp. Da vil det virkelig ta av etter min mening. Da er festen slutt."