Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Hvorfor tror markedet det?

Jeg mener markedet til en hver tid tar hensyn til den informasjon som foreligger og priser inn dette. Så lenge det ikke er offisielt at planene for ECB eller FED skal endres så er det kommuniserte rentebaner/hevinger som er priset inn.

https://www.ft.com/content/e548baac-86d1-11e8-a29d-73e3d454535d
"
Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email [email protected] to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/e548baac-86d1-11e8-a29d-73e3d454535d

Bond traders are anticipating that an end to the Federal Reserve’s cycle of monetary policy tightening could come as early as next year, facing down policymakers that expect to raise interest rates for longer.

While the Fed expects to raise rates into next year and potentially the year after — a point that could be reiterated by chair Jay Powell when he gives testimony this week to Congress — current prices in US interest rate markets suggest that the central bank will stop its hiking cycle sooner.

According to the median prediction by policymakers, the Fed policy rate will rise to 3.375 per cent in 2020. In contrast, eurodollar futures suggest rates may plateau in 2019.

The differences come as investors are factoring in the risk of a slowdown in the economy despite strong corporate earnings growth and positive economic data, .

“The markets are telling us that there is a pretty high risk of economic slowdown or recession at the end of 2019,”
"
Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email [email protected] to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/e548baac-86d1-11e8-a29d-73e3d454535d

The yield on futures expiring in December 2019 stood at 2.97 per cent on Friday, and on futures expiring in March 2020 it was an almost identical 2.975 per cent. The yield falls to 2.96 per cent for December 2020 eurodollar futures.

“The market is saying that the Fed is wrong,” said John Brady, managing director at RJ O’Brien.

This is only the fifth time since 1989 that there has been an inversion in the eurodollar futures yield curve, where longer-term rates are below shorter-dated rates. Each time it has been followed by the Fed pausing its policy tightening.

The Fed has been stressing the strength of the economy in its recent communications but trade concerns have amplified fears that companies may begin to slow capital expenditure, while some analysts say that the boost from tax reform will begin to erode in 2019 as year-over-year growth comparisons will be set at a higher bar.

A second market measure of interest rate expectations, fed funds futures, which are less heavily traded than eurodollar futures, is showing a similar plateau in 2019, although it is not inverted."
"
Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email [email protected] to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/e548baac-86d1-11e8-a29d-73e3d454535d

The pattern can also be seen in the difference between two and 10-year Treasury yields, with the 10-year struggling to sustain levels above 3 per cent. When shorter-dated yields rise above longer-dated yields it is seen by many investors as a sign of a coming recession. The spread on Friday between the two Treasury benchmarks stood at just 24 basis points, the lowest level since 2007."

Akkurat nå er den faktisk på 22, dvs laveste punktet hittil!

Endel har uttalt de tror FED kommer til å måtte reversere/stoppe før det går så langt.
De forsøker presse FED til å stoppe tidligere da de ser at å få renten så høyt opp som FED antyder vil være for høyt og utløse krakk.

Samtidig så har FED faktisk skrudd opp farten og overrasket markedet. Den fjerde økninger virker nå ganske sikkert.

https://www.forbes.com/sites/advisor/2018/06/19/fed-now-hinting-at-four-potential-rate-hikes-in-2018/#7bc1d83b2d6a

Det er ganske bred enighet om at USA vil få resesjon i 2020.
Jeg tror det vil skje tidligere, som følge av at utlandet påvirker og eventuelt oljeprisen.

Edit:
Vil bare takke deg @tcb888 for du kommer inn i tråden og stiller kritiske spørsmål. Det er veldig positivt og vi trenger selvsagt å bli satt til veggs krakknissene også.
Selv om det jeg egentlig gjør er å forsøke stille kritiske spørsmål til den rådende enigheten om bullmarkedet og at det aldri vil ta slutt.
De fleste medier og økonomer er jo svært positive, så derfor er det viktig å presentere alt det negative og kritiske slik man får et skikkelig bilde av det.
Men fokuset her inne blir selvsagt veldig ensidig, og dominert av mitt sterke syn!
Så balanse er alltid fint og kritikk er velkomment!
Til syvende og sist så er jo poenget bak denne tråden å hjelpe folk unngå tape penger og eventuelt tjene penger. Dersom jeg bommer så vil det jo gå utover folk, det er dermed viktig å få utfordret mitt syn slik leserne/medlemmene på Tekinvestor sitter med beste mulig forutsetninger til å gjøre kloke valg!


Tenk om dette feller Trump…
Etterforskningen fant nok raskt ut det ikke var noe samarbeid med Russland og har derfor fokusert på vanlig økonomisk kriminalitet.

De klarte ta Manafort for noe helt irrelevant. Nå tar de vel advokaten til Trump som kanskje nå selger ut Trump.
Hadde ikke troen på at de skulle få has på Trump, men når de går denne veien her så vet en jo aldri. Omtrent alle gjør jo noe ulovlig, spesielt på hans nivå!
Hvorvidt dette er nok eller ikke aner jeg ikke, vi har svært lite info hittil.
Men det vil kunne skape mye usikkerhet i markedet. Men ser heldigvis ut til å kun være småtterier.

Med tanke på at senatet må stemme over impeachment så aldri i verden at Trump blir funnet skyldig i noe.

Men hvis demokratene vinner flertall i begge delene av kongressen så vil vi nok få se ett impeachment show fordi demokratene mener de vil tjene på det politisk, noe som markedet vil mislike sterkt ja.

1 Like

Man kan ikke stole på republikanerne.
De samarbeider med Trump nå, men de var sterkt imot han før. Og inners inne hater mange av de han. De er endel av establimentet som Trumps bevegelsese ødelegger for.
Selvsagt når det er snakk om demokrat vs republikansk så er de med på å blokkere.
Men husk før valget, mange republikanere hetset Trump og støttet heller Hillary. Deep state/establimentet er i bunn og grunn enige. Trump er en trussel og det vil nok være beleilig å kvitte seg med han om de ser en god mulighet.
Tror mesteparten av grunnen til de har roet ned Trump hatet er fordi de har oppdaget at hans støtte er helt nødvendig. Han har enorm støtte og lojalitet blant svært mange mennesker.
Kaster de han blir det meget farlig. Tror heldigvis at republikanerne er så redde for sr demokratene skal ta over nå at de ikke vil gjøre noe. Men det er langt fra sikkert.
Som du sier så er jo det impeachement show med engang de får makten. Det handler ikke om fakta lenger, de har allerede egentlig bestemt seg. Så dypt splittet og polarisert er USA nå at rasjonalitet er en ting fra fortiden.

Men det skal såpass mange republikanere til nå at jeg ikke tror det skjer, men partilinjene er ikke så klare/viktigr når det gjelder Trump. GOP liker han egentlig ikke, men han er bare alt for sterk til å gjøre motstand mot.
Samtidig har selvsagt venstresiden blitt såpass radikalisert at de blir enda mer motivert til å unngå konflikt med Trump.

Likevel så vil det som du sier skape usikkerhet om de får vinner, og starter prosessen igjen selv om de ikke har nok stemmer alene.


Relevant til gårsdagens diskusjon.
Mye bra i denne artikkelen, selv om jeg tror det vil snu raskere i markedet enn økonomiske talll viser.
Selv om USA holder forbruket rekordhøyt og den stimulansen ikke stopper opp før i 2020. Så vil markedene vite dette på forhånd og agere deretter. Samtidig vil altså dette underskuddet føre til mye høyere rente enn hva som spås tror jeg. Det skal utstedes så ufattelig mye statsobligasjoner jeg kan ikke begripe at pensjonsfond og andre skal være i nærheten til å kunne kjøpe opp alt. Tidligere har sentralbanker verden over kjøpt selv eller av hverandre. Det tar slutt snart, økningen kommer nok raskere enn de tror. Derfor har også EU bestemt vente lenge før de hever renten. De vil de hva som skjer.
FEZ derimot kjører på med sin plan, samtidig som Trump har forandret totalt kurs og gjort noe som egentlig passer forferdelig med tanke på FEDs plan.
De hadde nok ikke regnet med så mye stimuli og underskudd på dette tidspunktet.

Differansen mellom hva Trumps underskudd og dermed utstedelse av statsobligasjoner er og hva som var tenkt er massiv.
Likevel så ser vi at FED holder på uforandret, he har til og med skrudd opp farten.
Derfor mener jeg at FED enda engang har “bestemt” seg for å krakke markedet.
Mange kaller der kanskje uvitenhet osv… Men jeg frykter det er verre. De lærer aldri. 1929 krakket og depresjon var latterlig og fullstendig skapt av FED. De bestemte seg den gang, men næ uttaler de seg ikke om aksjemarkedet. Den gangen gjorde de det, men så i ettertiden har vi kun lært om de tuller investorere og bankene som skapte boblen. Fed og sentralbanker blir renvasket hver gang :cry:

1 Like

Man kan stole på at de ønsker å bli gjenvalgt, og at Trump er populær.

1 Like

Der er vi enige. Men aldri si aldri, de trodde ikke han skulle vinne. Kanskje tror de at en etablert kandidat kan vinne neste gang. De har jo tross alt tid igjen med en ny/Pence som president før valget begynner.
Er nok usannsynlig, men politikerne er i bunn og grunn svært enige og like.

Men vi må håpe at de faktisk ser konsekvensene og ikke tør.
Jeg tjente forresten gode penger på å vedde på at Trump skulle vinne. Tidoblet pengene mine :joy: Var ekstremt aktiv og fikk med meg alt som skjedde på den tiden. Var en spennendes tid.

1 Like

Han her mener 3-4 heving er når renten er tilbake i nøytral. Han frykter inversion i yield curven.
Fed virker fast bestemt på 6 hevinger, vertfall 2 i år + 3 neste så egentlig en til i 2020.
Ettersom inflasjonen er oppe og tallene er så gode så mener jeg det er svært vanskelig for FED å snu. De vil kun snu når markedet har kræsjet helt og de innser hva som har skjedd. Men det bli jo noe lignende som sist, la oss si at markedet går 20% nedover, mange kaller det korreksjon, akkurat begynt bearmarket osv. Så plutselig kommer black swan events ettersom nedgangen har utløst derivatbomber, margin calls og strammet inn likviditeten fryktelig. Dermed går noen konkurs som vil føre til et svært raskt fall på ytterligere 20%, før FED snur kurs og deretter forsøker å gjøre alt de kan. Men markedet vil fortsette falle selv etter at FED snur, det vil ta mye stimulanse for å snu når det først går nedover denne gangen. Hvor raskt kan de klare få 3-4 trillion$ ut i markedene? Vil det bli diskusjoner og ta tid? Gjelden er allerede skyhøy, er folk villige til å flerdoble den igjen? Tror den type usikkerhet kommer til å la markedet kræsje skikkelig. Sentralbankene og myndighetene sier jo at de er forberedt, men skal vi seriøst tro på det? De er jo mye dårligere stilt nå enn sist, selv om de har laget flere “planer” og reguleringer som skal forhindre krisen.
Sist gang kunne man kutte fryktelig mye i renten, USA hadde ikke så mye gjeld og de andre sentralbankene hadde også lite i sentralbankenes balanse. Nå er de stappfulle og har ikke kuttet nesten noen ting.

http://www.schwab.com/public/file?cmsid=Did-the-BOJ-s-balance-sheet-growth-fuel-Japan-s-stock-market&filename=Did_the_BOJ_s_balance_sheet_growth_fuel_Japan_s_stock_market&cv1
Ser man i Japan var Nikkei død selv etter finanskrisen raske innhenting i USA og Europa. Helt til de flerdoblet balansen/stimulien.



Haha her ser man “teknisk analyse” av FEDs rente, derfor er jeg klar og tydelig på at det vil krakke lenge før man når tilbake til tidligere høyder. Utfra denne så ser en at det ikke er så mye mer som skal til dersom en tenker et år frem i tid + flere rentehevelser!
“he Fed’s long run dot plot has rates getting to 2.75%. The market expects the Fed to raise rates 2-3 times in 2018, getting it close to the long run Fed funds rate.”
Artikkel fra januar.
Nå er vi ganske sikre på 4.

Resten følger etter neste år, legg merke til at treden er nedover her også og vi derfor må regne med ikke være nær forrige engang, spesielt mtp det nå er gått så lang tid.
Om jeg ikke tar feil så er denne også for konservativ mtp økninger da flere har slengt seg på økninger, Norge, Sverige muligens, Canada og England skal øke renten/har økt renten. Selv Australia snakker om det.

En kan også se på 10 åringen og dens sammenheng med markedet. Den brøt ut av trendlinjen som en kan se her, og gikk faktisk et stykke videre opp til 3,11. Før den ble presset ned igjen. Har ikke oppdatert graf over denne, men tror vi ligger enten over eller helt i linjen nå ettersom trendlinjen ser ut til å være 2,6 eller lavere.
Så det jo absolutt et tegn på et trendskifte, personlig så tror jeg det vil heller bety at vi vil nå få sidelengs bevegelse i stedet for en nedover gåendes trend. Vi har jo ca nådd bunnen nå så.
Men det er jo også en sannsynlighet for at FED setter opp renten for å bekjempe inflasjonen som kommer, men da må USA samtidig også egentlig printe penger til å betale ned gjelden som de da ikke vil kunne betjene. Helt merkelig opplegg, derfor er det lett å tro at de får et Japan scenario istedet.
Men som sagt så er det annerledes med USA da de har reservevalutaen og har en enorm mengde dollar i sirkulasjon rundt om i verden som mange har lyst slutte å bruke og dermed vil de kunne reise hjem og skape inflasjon.
Ikke bare Kina og Russland jobber for å unngå dollaren.


Tyskland begynner også å bli lei og vil kanskje hjelpe til undergangen.
“In a stunning vote of “no confidence” in the US monopoly over global payment infrastructure, Germany’s foreign minister Heiko Maas called for the creation of a new payments system independent of the US that would allow Brussels to be independent in its financial operations from Washington and as a means of rescuing the nuclear deal between Iran and the west.”

“Swift, a Belgium-based global payment network, enables financial institutions worldwide to send and receive information about financial transactions. The system’s management claims Swift is politically neutral and independent, although it has previously been used to block transactions and enforce US sanctions against various countries, most notably Iran. In 2012, the Danish newspaper Berlingske wrote that US authorities managed to seize money being transferred from a Danish businessman to a German bank for a batch of US-sanctioned Cuban cigars. The transaction was made in US dollars, which allowed Washington to block it.”

De vil altså unngå å måtte handle med dollar for å ikke la USA kunne kontrollere alt.

4 Likes

Oljepris økning er ikke bra for verdensøkonomien.
Spent på å se om det faktisk tar av slik som Kjus og flere andre foreslår.
Da er jo “krakk” teorien min komplett om vi får en så enkel utløser som oljepris boom, det kom jo i tillegg før finanskrisen. Selv om svært få snakker om det.


Haha denne var god! Veldig enig.


Helt sant at dette er veldig spesielt. Men jeg tror ikke emerging markets plutselig skal snu og hente igjen USA. Renten er for høy og dollaren for sterk!
Derfor er det mer sannsynlig at det blir USA som henter igjen resten og faller.

“The recent divergence in the performance of US Equities vs. the rest of the world is unprecedented in history. For instance, if one looks at price momentum – it is positive for US stocks and negative for Europe and Emerging markets across all relevant lookback windows [one month, three months, six months and 12 months]. This has never happened before,” quantitative and derivative strategist Marko Kolanovic said in a note clients Tuesday."
"Kolanovic noted that because the relative moves between global markets are so unprecedented it will not likely continue.

“In other words, something will give – either the US will fall or EM and Europe equities will catch up and move higher,” he said."

DnB begynner å bli mer enige med meg :joy:

Edit:
Viktig!

Dersom Kina er uheldig og strammer inn for mye er dette nok til å utløse en vanvittig krise.
Boligmarkedet deres er enormt og utrolig mange har kjøpt på topp.
Det kan snu utrolig kjapt. Som sagt tror jeg Kinas boligmarked vil spille Amerikas rolle under finanskrisen når det kommer til boligmarked krakk.
Usa spiller sin dotcom aksje boble krakk og emerging markets har sin 98 currency crisis.
Så mange ulike ting går galt samtidig nå det er forferdelig.
Og så har vi de “heldige” vestlige landene med super boligmarkeder som risikerer skikkelig fall.
Australia tror jeg blir verst.
Men Vancouver og andre steder hvor Kinesere har blåst opp prisene istedenfor lokalbefolkningen vil også få problemer.
Norge og Sverige vil få nedgang, men vanskelig si hvor gale det blir. Nok til resesjon pgr stopp i boligbygging og investering. Men tror ikke det blir som 87-92. Tenker en mellom ting mellom finanskrisen og den boligkrisen. Kjapt hardt fall så litt mer langvarig pgr psykologi og for mye på tilbudsiden.
Rentene tror jeg som sagt kjapt blir gunstige og Norge har muligheter til å stimulere. Så regner med det vil normalisere seg fra 2021 utover.

2 Likes

OBS OBS, På tide å begynne å følge med. Vi merket det sist rundt sektoren offshore ved forrige korrigering. Dette kan være et forvarsel.

1 Like

Såpass ja, halvert antall arbeidere siden 2014! Usikker på om det er kun det selskapet spesifikt som sliter eller om resten har det like ille. For det har jo vært bedring siste tiden. Likevel så sitter nok mange på så høy gjeld og ulike kostnader fra den enorme toppen som de ikke klarer å kutte ned nok på.


Ja det ser ut som det fortsatt er svært tøffe tider selv med mye høyere oljepris.
Aktiviteten tar seg nok opp etterhvert, pluss jeg spekulerer i oljeprisen skal i det minste midlertidig opp mtp IMO 2020.
https://www.dn.no/nyheter/2018/08/23/0801/Olje/oljeselskapene-oker-2019-investeringene-med-10-milliarder men det er fremdeles ikke nærheten av toppnivået.

Men så vil jo en global finanskrise føre til lavere oljepris likevel, da gjeldsveksten og dermed veksten totalt har nødt til å stoppe opp.

Første gang jeg satt meg ned å tenkte lage en liste over selskaper jeg skulle kjøpe etter krakket, var XXL noe som dukket opp i hodet mitt.
Men etter å ha lest jansblogg.eika.no har jeg blitt mer kritisk til å investere i fysiske butikker/retail.
Jeg noterte meg da en pris under 40 ville vært et bra kjøp, ATH i oktober 2016 var 111. Nå er den nede på 47.
Dårlige tider altså, den er nok blir utsatt for litt spekulasjon og dermed fått oppblåst verdi. Men likevel så er fremtidsutsiktene til de som har med varesalg med fysiske utsalgsteder dårlig. Tenker derfor å ikke holde desse over en lengre periode, men ettersom jeg kommer til å kjøpe OBX indeks gjennom nordnet superfondet vil jeg vær eksponert for desse uansett. Men da forhåpentligvis når OBX er 50% under ATH.
Som sakt så vil også tiden jeg holder superfondet være avhengig av hvor hardt sentralbanken går ut for å redde økonomien/stimulere.
Hittil har jo vi egentlig kun kuttet renten. Så det gjenstår jo å kjøpe massevis av selskapsobligasjoner/aksjer osv for å “booste” økonomien. Usikker på om vår sentralbank er så tullete som resten, eller om vi kan finne på å gjøre det.
Dersom det skjer vil vi kanskje ende opp som tidenes aksjemarked sett over tid. Vi har faktisk prestert helt fantastisk i forhold til de fleste. Mange har faktisk aldri komt tilbake til tidligere høyder, Norge har knust de enkelt.
Det gjør meg selvsagt bekymret for at det nå skal ta slutt, men samtidig så ser jeg ingen grunn til det ettersom vi fremdeles kan kjøre Norge i grunnen med pengetrykking og gjeldsoppbygging for å “hjelpe” økonomien.


Det er ganske rått når du har resultat på 878,6 millioner kroner av en inntekt på 2,9!
Heftige marginer i laksebransjen fortsatt selv om det er litt dårlige enn toppåret.

“Oppdrettsselskapet Salmar leverer et operasjonelt driftsresultat på 878,6 millioner kroner i andre kvartal, et fall fra 983 millioner i samme periode i fjor.
På forhånd var det ventet et operasjonelt driftsresultat på 922 millioner kroner”
“I andre kvartal hadde Salmar driftsinntekter på 2,9 milliarder kroner på linje med andre kvartal i fjor. På forhånd var det ventet inntekter på 2,8 milliarder kroner.”


Spennendes bransje, har tenkt at utenlandske aktører kom til å begynne nå som prisene har vært så skyhøye. Det ser ut til å ta sin tid. Etterhvert når det kommer anlegg på land og evt ute på dypt hav, så vil nok utenlandske aktører kunne vær med i konkurransen.
Men vi har fått såpass bra forsprang nå at våre aktørerer er latterlig pengesterke og konkurransedyktige.
Produksjonen i Norge er svært vanskelig å få opp, samtidig så øker jo etterspørselen i verden hele tiden. Dermed går prisene høyt opp. Så det burde nesten vær snakk om tid før noen andre kom og gav balanse i markedet, for dette er nesten sånn oljepris 2013 opplegg der marginene er latterlige og alt er bra. Men det kan hende det forsetter enda flere år!

Der jeg var tavlebygger så permitterte offshore kundene, utsatte og kansellerte prosjekter osv et halvt års tid før krisen traff. Rett før så stoppet mye bygg & anlegg også opp. Men når det offentlige spyttet inn penger i offentlige prosjekter så fikk vi faktisk veldig mye å gjøre

1 Like

“Hong Kong’s high-flying residential property market is showing signs of serious strain, with home prices seen falling by double digits over the next 12 months as a mix of domestic and international factors slam the sector.”
““Hong Kong’s property market is having its worst combination of fundamentals in 15 years with rising interest rates, a slowing economy and a depreciating Rmb,” CLSA analyst Nicole Wong said in a report, using an abbreviation for the renminbi, or mainland Chinese currency.”

“Wong said that the local HIBOR — or Hong Kong Interbank Offered Rate — is approaching two percent after staying under one percent for most of the past nine years.
A double-digit slide in the local stock market this year and a nine percent fall in the Chinese yuan rounded out the trifecta of negative factors, according to the report.
A weaker Chinese yuan against the U.S. dollar makes Hong Kong property less attractive to mainland Chinese buyers. The Hong Kong dollar is pegged to the U.S. currency in a narrow band.”

“Investment bank Nomura in a report earlier this month said that banks have started raising mortgage interest rates and noted that during the past two rounds of such increases since 2008 property prices dropped by five percent and 13 percent, respectively.”

“In a bid to impede the rise in housing prices, the Hong Kong government in late June announced the implementation of a tax on new apartments that remain vacant in a bid to end speculation and increase supply.
The move is pending legislative approval but appears to already be having a psychological effect, as have concerns about the U.S.-China trade war.”

Prisene her går altså stadig mer opp selv om aksjemarkedet er ned fra 33 154 til 27 790 akkurat nå.


Ikke Hong Kong, men Kina relatert selskap som muligens er tidenes boble.

Det amerikanske boligmarkedet har noen steder begynt å snu, men fortsatt er det mange med positiv vekst. Men noe laver enn før.
Det er altså rom for mye mer negative nyheter om fallet skal tilta. Som sagt så ser det for meg ut som at verden over skal det nå gå ned omtrent samtidig, nesten uavhengig av hverandre. Vi har rett og slett toppet ut mange steder. I Norge og Sverige f.eks har det jo toppet ut selv før rentehevingene omtrent.
Men nå som renten stiger, likviditeten strammes inn og markeder begynner gå nedover så vil boligmarkedet også bli dratt med nedover. Når det skjer når vi er på en topp så går det raskt ettersom så mange har kjøpt nær topp og mange har investert i stedet for å “bo”.


Skjer dette så kollapser verdensøkonomien. Dollaren er alt for sterk nå for en så høy oljepris.
Bensin og dieselprisen er verden over skyhøy, selv med mye lavere oljepris. Går den videre opp vil land som er avhengige av oljeimport og mye transport fullstendig krakke.
Det er som en skjult skatt på befolkningen som ødelegger forbruk og spareevnen, alle kostnader går nesten opp dersom oljen gjør det. Alt skal transporteres, og mye lages ved hjelp av energi eller produkter lagd fra olje.


Eiendommene til Thon har vist steget mindre enn tidligere. Det er endel av retailtrenden + næringseiendommer generelt tenker jeg.
Men et tegn på at økonomien slakker av.


Ikke gode tider i vente for norsk økonomi.


Her er spådommene fremover.

"- Jeg tror på nullvekst i høst, et velfungerende marked hvor folk får kjøpt og solgt til «greie priser», sier Øren. "
:rofl:

"- Jeg venter ikke en prisstigning nå, kanskje heller en liten dupp - og uendret for Oslo sin del. Det skyldes at vi ser en «normal syklus», med mange boliger til salgs, hvilket gir mer å velge i og mindre press, sier Meier.

Meier tror ikke en liten rentejustering vil påvirke markedet.

  • De må nok mer enn en 0,5-endring til. Markedet er så sunt som det ikke har vært på lenge, med veldig god balanse mellom tilbud og etterspørsel, med godt utbud og mange kjøpere, avslutter hun. "
    “- Jeg forventer et slakt andre halvår for boligprisene, begrunnet med renteøkning og at det er mange nye boliger på markedet, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets til Nettavisen.”
  • Det er også en økning i antall bruktboliger, tilføyer han.

Andreassen sier det også er en risiko for at det skjer noe mer.

  • Hva sikter du til?
  • Risikoen for at det skjer noe mer er stor når prisnivået er veldig høyt. Jeg har tatt feil før, men tror på en marginal økning sesongjustert, som innebærer negative priser, sier sjeføkonomen til Nettavisen. "

“– Vi venter fortsatt en moderat utvikling i boligprisene utover høsten. Vi går inn i andre halvår med mange boliger som skal selges, og dette i kombinasjon med forventning om økt styringsrente, redusert befolkningsvekst og fremdeles god aktivitet i nyboligmarkedet vil bidra til en god balanse mellom tilbud og etterspørsel i boligmarkedet, sa administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge 3. august.”

Personlig tror jeg på nedgang, det skjer nesten automatisk som følge av sesongen. Men det justeres og glattes bort, spesielt med de nye målemetodene som ble satt inn i 2017. Man må nesten derfor sjekke prisene selv for å faktisk fange opp nedgangen.
Men jeg tror det blir negativt selv sesong justert.
De underdriver effekten av det høye tilbudet og utsiktene til høyere renter. Nordmenn har normalt flytende renter og bør derfor regne med å få den 1+ prosenten i økte renter.
Men som sagt tror jeg den største nedgangen først kommer når det amerikanske aksjemarkedet snur og angsten begynner ta grep. Deretter panikk når det virkelig tar av i Kina og flere andre steder.
Europeiske banker vil slite, spesielt i Italia. Det vil derfor kjennes helt hit.

Man kan se på det som et “tilbud” eller man kan se på det som et varselstegn at bankene i Europa er påvei nedover, mer enn markedet ellers.
Jeg tenker som @Hakon at slike tegn er viktige ta hensyn til.
De som er på bakken vil selvsagt plukke opp slike tegn tidlig når det plustelig kanselleres og utsettes planer. Tror du det skjer akkurat nå?
Men som du sier så har det offentlige i Norge en enorm kapasitet til å trå til med hjelp og det er derfor mulig for oss å bounce tilbake kjapt. Men langsiktig er ikke det så positivt at staten bruker masse penger på slikt. Men heldigvis har vi i det minste cash/fond reserver i stedet for et berg av gjeld. Men tenk hvordan det blir når oljefondet går ned på grunn av aksjer og eiendom raser i verdi, samtidig som dollaren ikke kan styrke seg så mye som den gjorde under finanskrisen som reddet oss midlertidig. Årene etter finanskrisen som kommer vil dollaren svekkes utrolig mye på grunn av den enorme mengden penger QE4 må innebære, samtidig som de allerede har utsikter til utrolige underskudd i “gode tider”.
Dermed vil kanskje oljefondet få en solid smell, om de ikke klarer presse ned kronens verdi. Dermed vil det være vanskeligere å bruke oljefondet til å hjelpe til. Vi er allerede nær 3% grensen, går oljefondet ned har vi ikke rom til å øke forbruket.


Haha vi planla 2,9, ender opp med kanskje 2,7.
Dvs ikke langt opp til 3,0.
Men det forundrer meg ikke om vi dropper reglen sider det er unntaktstilstander.
“I tillegg til vekslende konjunkturer har økte politiske ambisjoner rokket ved fireprosentregelen. 2010-budsjettet, som ble vedtatt etter en valgkamp med kostbare valgløfter, baserte seg på 45 milliarder kroner mer i oljepenger enn handlingsregelen på fire prosent tilsa. To år senere ble imidlertid budsjettet gjort opp med bruk av bare 3,2 prosent av realavkastningen.” Så det er mulig at vi kjører på med mer. Spesielt siden vi kan forsvare bruk av mer enn 3 prosent på at det nettopp er satt ned.

“Etter finanskrisen høsten 2008 tapte fondet vel 23 prosent i 2008 (633 milliarder kroner). I 2009, da aksjemarkedene hentet seg inn etter finanskrisen, var avkastningen 25,6 prosent.”
Det er ikke sikkert at aksjemarkedene henter seg inn like mye som sist. Spesielt de firmaene som nå har utrolig høy P/E.
Vi har rett og slett ikke muligheten til å stimulere i like stor grad. Men dersom det driter i resten av økonomien og kun ønsker redde aksjemarkedet, så går det.
Skal ikke se bort i fra at amerikanerne er villige til å gjøre hva som helst. Japan har vist veien der! Der bruker de offentlige penger, økt gjeld, på å kjøpe ETFer! Helt latterlig spør du meg, men så er det bare realiteten og jeg tenker å tjene penger på dette.
Igjen anbefaler jeg på det sterkeste å overvåke hva sentralbankene gjør, de vil vise veien som vil bli lønnsom :clap:


“Today, China’s economy is slowing, and shopping has slowed with it. The stock market is slumping. China’s currency has lost some of its value. The trade war with President Trump has left many Chinese feeling pessimistic.”
"A Chinese consumption downgrade could be felt around the world. Chinese spenders have been a key driver of their country’s economic growth in recent years. China, in turn, has played a major role in global growth. Chinese consumers help global companies like Apple, General Motors, Volkswagen and many others. A consumption downgrade could also embolden Mr. Trump in his trade fight with China, as he gambles that Beijing can’t take much more economic damage.

On paper, the Chinese economy looks strong. Look closer, and the cracks begin to show. Retail sales this year have grown at their slowest pace in more than a decade. Wages in the private sector are growing at their slowest pace since the global financial crisis. The stock market has fallen by one-fifth."
"Like many Chinese men, Mr. Wang believes he needs an apartment in order to find a wife. But he is under so much pressure with his mortgage and debt, and with supporting his aging parents in the countryside, that he has had to postpone his plan for marriage. His prospects weren’t good anyway: To save money, he has stopped dating.

“I work long hours every day,” he said. “It makes me feel occupied.”

So the consumption downgrade is in. Even as China’s stock market has sputtered, shares in companies that make affordable staples like erguotou, a cheap hard liquor, and pickled vegetables have bucked the trend."
Mange eksempler i den artiklen, desverre lite reel statistikk. Men den illustrerer jo problemet! Så mye av pengene går til boliglån/husleie pgr boligboblen at de ikke har råd til shopping eller å få barn. Det går hardt utover økonomien. Spesielt når prisene nå risikerer å gå ned!
Kina slakker av. Hvem vet hva dn reele BNP veksten er.

“A construction worker in Chengdu, China. The country’s Finance Ministry is helping deeply indebted local governments borrow far more money this fall so they can restart stalled infrastructure projects.”
“Chinese officials are pushing banks to lend more and allowing indebted local governments to spend money on big projects again. They have moved to shore up the value of the country’s currency. They have also helped out the stock market, say financial analysts, as the government works to avert a stock market collapse like the one three years ago that shook the world.”
Den støtten har ikke fungert særlig ettersom aksjene allerede er ned 20% prosent!
Hhaha :joy: kjører på med ulønnsomme prosjekter! Gjør boligpris kollapsen større :+1:
"China is playing a difficult game. It must deal with its weakening economy without worsening its onerous debt problems. At the same time, it has to shore up the situation at home if it hopes to continue to retaliate against President Trump’s trade war broadsides.

So far, the trade war has had only a minor impact on China’s vast, $12 trillion economy. But the trade war complicates China’s deeper problems with its onerous debt levels. China has worked to wean its economy off its dependence on borrowing, but the resulting slowdown in growth has undercut that effort, leading Beijing to relent somewhat from that effort. Should the trade war take a greater toll, China could direct its banks to expand lending further."
Tariffene har så vidt begynt, vent på 200 mrd $ som kommer om ikke lenge…
“China’s softening economy has led some within the Trump Administration to believe Beijing is vulnerable, which could lead the White House to escalate the trade war even further. Larry Kudlow, the director of President Trump’s National Economic Council, pointed out during a Cabinet meeting last week that China’s own official statistics for business investment, retail sales and industrial production have shown weakness in recent months.”
Jeg tror også USA tenker å sparke Kina mens de ligger nede og tror de har overtaket. De vil ikke bære “snille”.
“China’s most recent quarterly economic figures suggest growth is continuing at a steady pace. But economists generally dismiss those official numbers, which are much smoother and more predictable than the economic figures posted by the United States and other major countries.”
Jepp, totalt manipulert. Hvordan vi aksepterer å handle med noen som har en “fake” økonomi skjønner jeg ikke. Blir nok mer orden og transparens etter at USA/EU /resten av verden forsøker å knekke Kina.
"Other indicators suggest a mild softening. Some consumers appear to be holding back. Infrastructure spending, which encompasses up to one-sixth of the Chinese economy, slowed sharply through the first seven months of this year.

The city of Harbin, a provincial capital in northeastern China, ran out of money last month to pay pensioners, and had to rearrange its finances to pay them later. Corporate bond defaults have increased this year, although they are still low by international standards. The country’s banks acknowledged last month a fairly sharp uptick in nonperforming loans, although that was partly driven by tighter auditing standards"
:zipper_mouth_face:
Skumle greier! Det er også kun begynnelsen, vi vet langt fra alt og de blir derfor behandlet “godt” av utenlandske kreditorer/myndigheter

“China has also moved forcefully to reassure common investors. Its banking regulator has begun encouraging the country’s four big asset management companies to aid highly speculative peer-to-peer lending schemes that have been collapsing in recent months, though the details of that help remain unclear. And the government has deferred plans for a more stringent crackdown on various kinds of informal lending, or shadow banking, including off-balance sheet lending by banks.”
Haha utsetter å slå ned på shadowbanking… Ja kick the can!
Hjelper også P2P låneselskaper som har fullstendig kræsjet siste tiden, det blir ikke billig.

Utenlandske investorer vil straffe Kina når de oppdager at de har blitt om til et slags Hellas…eller nå Tyrkia :slight_smile:
Kina forsøker å balansere å stramme inn/redusere gjeld, med å holde i gang økonomien og stimulere andre steder. Den balansegangen tror jeg blir vanskelig nå som de også er under angrep og en syklisk nedgang.

2 Likes

Meget dårlig tegn.
Tydelig toppet ut om man ser på grafen,


Bruktboliger går også saktere.
“What happened: Sales of previously-owned homes slid for the fourth consecutive month as supply remained too scarce and prices too high to tempt would-be buyers. July’s selling pace was 1.5% lower than a year ago, and at the current sales rate, it would take 4.3 months to exhaust available supply, the same as in June, and well below long-time historical averages.”


“The Gluskin Sheff chief economist and strategist blames the record run’s “artificial support,” citing the boost stock and credit markets have been receiving from central banks around the world. But now, he predicts it could all come crumbling down as easy money policies fade.”

““Keep in context how weird it is to have the longest bull market in equities in the context of the weakest economic expansion of all time, and how do you square that circle?” he asked Wednesday on CNBC’s “Trading Nation.” “It’s because of the long arm of the central banks.””

““The big risk is in the corporate bond market,” he said. “We’re going to have a severe tightening in financial conditions, and that’s going to reverberate back into most risk assets including equities.””

"Even though Rosenberg became one of the first strategists to turn bullish as the U.S. was recovering from the 2008 financial crisis, he has been known as a perma-bear on Wall Street for decades.

Despite his cautiousness, Rosenberg isn’t abandoning the stock market. He’s bullish on defensive names such as consumer staples, health care, utilities and telecom — four groups that have been outperforming the S&P 500 over the past three months.

“Those are the things you actually want to own when the economy is going to be slowing down, which I am sure it will,” Rosenberg said"


“The stock market could increase another 10 percent this year if the U.S. were to settle its trade war with China and reach a new North American Free Trade Agreement, Jeremy Siegel told CNBC on Thursday.”
“Earlier this month, Siegel warned that implementation of the $200 billion worth of additional tariffs that President Donald Trump has threatened could result in a “20 percent drop” in stocks.”
(Ellers er han her bullish)


Ingen krise ennå, men kanskje et varselstegn på at det ikke skal vokse for alltid.

"The numbers: An index that tracks U.S. manufacturers and service-oriented companies showed slower growth in August, suggesting that economic growth has tapered off from a three-year peak in late spring.

IHS Markit’s flash manufacturing index slipped to a nine-month low of 54.5 from 55.3. The services barometer dropped to a four-month low of 55.2 from 56.

Despite the slowdown, any number over 50 signifies expansion, and results above 55 are considered exceptional."

"What happened: Companies are struggling with shortages of skilled labor and in some cases key raw materials due to tariffs that have triggered “panic buying.” Transportation costs have also become more expensive because of difficulty in finding truckers.

Big picture: The biggest problems companies face stem from a surging economy. It costs more to employ or hire new workers and to pay for supplies. The imposition of U.S. and retaliatory foreign tariffs have added to those costs.

So long as companies can manage their costs the economy should be fine, but if prices start to rise it will eventually hurt.

What they are saying?: “Manufacturing has led the slowdown, though the service sector has also come off the boil compared to the second quarter highs,” said said Chris Williamson, chief business economist at IHS Markit.

Market reaction: The Dow Jones Industrial Average DJIA, -0.23% fell slightly while the S&P 500 SPX, -0.07% rose a bit in early Thursday trades. The stock market has surged lately despite ongoing trade tensions and mounting legal setbacks for President Trump."


"In a series of interviews kicking off the Fed’s Jackson Hole, Wyo., summit, which is hosted by her regional bank, George was upbeat about the economy, saying it was “firing on all cylinders” and gradual rate hikes were the right path.

“We’re at a good point in the economy which has allowed the Federal Reserve to begin to remove some of the stimulus we put in place years ago,” George said on the Fox Business Network."
Jeg tror de fleste i FED er overbevist om at økonomien er solid og vil overse at aksjemarkedet går ned ettersom det “kun er midlertidig” støy osv. De snakker hele tiden om at dersom tariffene får effekt så vil det kuttes. Men det tar nok endel tid før tariffer får en ekte effekt på økonomi tallene utenom aksjemarkedet osv.
Inflasjon vil gå opp, dvs bør de få høyere renter. Men så vil de da se etter en svekkelse i økonomien, jobbtall osv. Jeg tror de vil være såpass avventende at de rekker få opp renten ganske bra. Men samtidig så er det ikke lenge igjen til Trumps 200 mrd $ tariff så hvem vet, går den gjennom så burde de jo egentlig stoppe opp hevingene. Men da er vel i teorien ragnarok allerede igang!


Wow, angrep på Sør Afrika også! Supert han tar tak i dette.
Bare synd myndighetene i Sør Afrika ikke bryr seg!
““South Africa totally rejects this narrow perception which only seeks to divide our nation and reminds us of our colonial past,” the government said in a message from its official Twitter account Thursday morning. “South Africa will speed up the pace of land reform in a careful and inclusive manner that does not divide our nation.””
Haha de skal frastjele eiendommer fra hvite på en så snill måte det ikke skaper splid :joy::clap:

“The ruling African National Congress has said it plans to change the constitution to explicitly allow the expropriation of land without compensation in an effort to overcome deep inequalities in land ownership the country, which shed white-minority rule in 1994. White South Africans, who make up around 8% of the country’s population, still own 73% of agricultural land, according to estimates from farmers association Agri SA.”

https://www.marketwatch.com/investing/currency/usdzar?mod=MW_story_quote
Dette skal nok bli mye verre den kommende tiden. Neste år har de valg og mange vil gå til valg på utrolig splittendes agenda. De har kommunister også som har presset seg frem og er egentlig bare brukt som unnskjuldning for å ekspropiere eiendom fra hvite. I tillegg til at det største partiet og president er med på det.
Det verste er at deres aksjemarked fremdeles er på topp!
Skulle gjerne shortet det noe jævlig, men tror ikke det er mulig på Nordnet.

Ser nå Bloomberg har en hel hau med saker om Sør Afrika nå. Flott av Trump endelig få dette på agendaen i vestlig media!

Denne tror jeg gikk meg hus forbi når den ble lagt ut tidligere i mnd!

"329 milliarder dollar (2.712 milliarder kroner).

Dette er summen det amerikanske finansdepartementet legger opp til å låne i markedet bare i tredje kvartal, for å finansiere alt fra veier til militærvesen og kutt i skattene.

For bare tre måneder siden var anslaget fra USAs regjering 462 milliarder kroner lavere enn dette, men pengebruken har skutt i været under president Donald Trump.

– Den nasjonale gjelden vil komme tilbake som tema med et smell, etter årevis i dvale, skriver Maya MacGuineas i en kommentar publisert av CNN."
"Høyere renter gjør også at USAs renteutgifter vil stige, advarer CRFB. For hvert prosentpoeng høyere rente vil USA gjeld stige med 1.900 milliarder dollar mer over en tiårsperiode, ifølge tenketankens beregninger.

– Før 2030 kan vi få renteutgifter på 1.000 milliarder dollar i året. Rentene har vært lave til nå, men det endrer seg. Når rentene går opp, må vi betale mer for ny og gammel gjeld, sier MacGuineas.

Trumps ferske skattekutt og Kongressens vedtak om økt pengebruk vil øke landets statsgjeld med 2.300 milliarder dollar bare de neste ti årene, ifølge CRFB."

"Med mindre økonomien i USA skyter enda mer fart, må USA utstede enda flere obligasjoner for å finansiere økt gjeldsopptak.

– Ideen om at skattereformer vil betale for seg selv vil bli testet nå, sier Ian Lyngen, som leder BMO Capital Markets’ strategi for statsobligasjoner, til Wall Street Journal.

Denne uken sa USAs finansdepartement at det ville utstede 1 milliard dollar ekstra i rentepapirer i hver av sine auksjoner de neste månedene.

Når det kommer flere rentepapirer på markedet, vil trolig investorer kreve høyere rente for å kjøpe papirene, påpeker CNBC.

Så langt har ikke rentene løpt løpsk. Renten på tiårige statsobligasjoner fra USA har steget fra 2,5 prosent til rundt 3 prosent siden Donald Trump ble president i 2017.

– Kraftig økonomisk vekst har ikke vært tilstrekkelig til å dempe budsjettunderskuddet – faktisk går underskuddet og låneopptaket kraftig opp, og så godt som ingen i Washington ser ut til å bry seg, skriver Greg Valliere, global sjefstrateg hos Horizon Investments i et notat denne uken, ifølge CNBC."

"CBO venter at USAs årlige underskudd vil øke til rett under 1.000 milliarder dollar i 2019, og stige videre til 1.500 milliarder dollar i 2028. I fjor betalte USA 458 milliarder dollar i renter, ifølge CNBC.

USAs bedrifter har også mye utestående gjeld, rundt 9.000 milliarder dollar, ifølge CNBC. Fortsetter rentene å stige, kan investorer begynne å bekymre seg for bedriftenes evne til å fortsette å vokse samtidig som de skal betjene økende renteutgifter.

– Er markedene klare for økte renter på USAs statsobligasjoner, hvis de skyldes økt utstedelse og (kanskje) overoptimistiske anslag på statsinntektene? spør Nick Colas i DataTrek Research i et notat, ifølge CNBC."

"Lavere utenlandsk interesse
Noen må også kjøpe den økende mengden statspapirer fra USA, men interessen for amerikanske statspapirer i utlandet har bremset kraftig.

– At planene for utstedelse øker nok en gang reiser spørsmålet: Hvem vil kjøpe statsobligasjoner? spurte Nordea Markets i et notat fredag.

– Det er selvsagt vanskelig å finne korrekte data på dette temaet, men ferske data antyder (første kvartal 2018) at innenlandske aktører vil måtte absorbere det meste (om ikke all) utstedelsen, skriver Nordea.

Ifølge banken har ikke utenlandske aktører nettokjøpt amerikanske statspapirer siden midten av 2016.

Noe av årsaken til at gjelden må finansieres innenlands i USA er at mange sentralbanker kjøper amerikanske papirer når de bygger opp reserver. Men nå er dollaren så sterk at mange i stedet bygger ned sine reserver, påpeker Nordea."


Fed og utlendinger kvitter seg litt med statsobligasjoner og overlater kjøpene til fond, bedrifter og husholdninger.
Tvilsomt de vil absorbere opp alle obligasjonene som kommer, da må renten opp.
Husk også på det jeg snakket om tidligere om pensjonsfond og hvordan de presser ned de langsiktige rentene nå frem til 15 september.


Ny link om temaet, dette vil også kunne gjøre at etter 15 september vil 10 åringen gå opp og skape mer plass mellom den og 2 åringen.
Men jeg tror 2 åringen skal fortsatt videre, så det utsetter bare invertingen litt lenger.
Ny nekord i dag tror jeg, er 0,205 forskjell nå. På https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y står det fortsatt 0,22.
Uansett så skal USA utstede en hel hau med statsobligasjoner, mye mer enn normalt.
Pluss de nå skal ikke kjøpe de selv! Derfor er jeg overbevist om sjokk i renten.
Som artiklen sa så er dollaren knallsterk og reservene i utlandet går derfor heller ned enn opp. Mye kjemper altså i mot USA.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-25/bond-traders-face-gut-check-in-record-300-billion-u-s-auctions

“U.S. financing needs are growing partly as a result of the tax overhaul. The Treasury is ramping up sales of shorter-term debt, like the maturities to be issued this week, while longer-dated obligations are growing at a slower pace.”
Kortsiktige vil altså gå raskere opp!

Så markedet har altså stagnert litt selv om rentene har gått ned.
Etter september 15 når pensjonsfondene trapper ned kjøpene av 10 åringen/obligasjoner. Pluss FED må utstede en hel hau for å finansiere underskuddet vil renten på boliglånet gå opp!

Samtidig så er det også nye skatteregler som kan påvirke markedet.

"Touted as the largest tax overhaul in 30 years, the Tax Cuts and Jobs Act of 2017 is poised to have a significant effect on income tax returns next year. “Overall, everyone should get some type of tax savings,” says Miguel Farra, chairman of the tax and accounting department for accounting firm MBAF in Miami.

However, it isn’t all good news. The law will eliminate and change some deductions for the 2018 tax year. That means this year is the last time you’ll see the following 10 deductions on your tax forms, at least until some provisions of the tax law expire in 2025.

  1. The standard $6,350 deduction. Some of the best news from the tax reform law is an increase in the standard deduction. While single taxpayers are only eligible for a $6,350 standard deduction this year, that amount will nearly double in 2018 to $12,000 for individuals. Married couples will get a standard deduction of $24,000 for 2018, up from $13,000 for 2017. And head of household filers will see a bump in their standard deduction from $9,550 to $18,000 in 2018.

“The majority of Americans are going to fall under the standard deduction,” says Michael Foguth, president and founder of Foguth Financial Group in Brighton, Michigan. That may save taxpayers time as well as money.

Finance experts say there may be no need for many people to save receipts or document spending since they likely won’t be itemizing deductions under the new law. “Look at your past taxes,” says Ash Exantus, director of financial education and financial empowerment coach at BankMobile, an online bank geared for students. “If you’re not close to the new standard deduction, I wouldn’t necessarily waste the time [tracking expenses].”

  1. Personal exemptions. The increased standardized deduction will be welcome news for many households, but there’s a catch. “Taxpayers heard their new standard deductions will double, but they don’t hear about losing their $4,050 personal and dependency exemptions,” says Robert Duquette, professor of practice in the accounting department at Lehigh University.

While not technically a deduction, the exemption allows taxpayers to subtract $4,050 from their taxable income for each dependent they claim. Some experts point to an increase in the child tax credit as offsetting the loss of personal exemptions, but that credit won’t help everyone. “Let’s say all your children are in college,” says Eric Bronnenkant, head of tax for online investment company Betterment. “Well, they get a personal exemption and no child tax credit.”

  1. Unlimited state and local tax deductions. Starting in 2018, deductions for state and local taxes – known as SALT deductions – will be capped at $10,000. “That’s huge for the people in South Florida,” Farra says. It will also have a significant impact on those in New York, California and other states where people pay high property taxes.

Some states are exploring strategies to offset the lost deduction and retain high-income taxpayers. For instance, legislation has been introduced in California to allow residents to make contributions to a state charitable fund in lieu of taxes. Meanwhile, New York is reportedly considering whether a deductible payroll tax could be used as a credit for state income tax and allow taxpayers to bypass the SALT deduction limit. However, it remains to be seen whether these efforts will be successful."
Der mest spennende er kanskje denne ovenfor. Ekstremt mange dyre områder i New York, California og Florida vil gå på en smell. Desse har høye lokale skatter og Trump har redusert betydelig muligheten til å skrive av dette på den føderale skatten. Dvs de kan ende opp skatte mer. Går hardt utover de rike statene med høye skatter(mest blå/demokrat styrte).

"
4. A $1 million mortgage interest deduction. Another change that could disproportionately affect those living in states such as California and New York is the restriction on the amount of mortgage interest that can be deducted. Currently, taxpayers can deduct interest on a mortgage of up to $1 million. Starting in 2018, only interest on the mortgage value capped at $750,000 will be deductible.

  1. An unrestricted deduction for home equity loan interest. Duquette says people may have heard about the change in mortgage interest deductions, but they may not know about a change to interest deductions for home equity loans. “They don’t seem to be aware the home equity line of credit interest [deduction] is completely gone with no grandfathering,” he says. That means even those who have an existing home equity loan can’t deduct the interest after 2017.

The new law does allow for deductions in limited cases, though. “Before, it was if you had any interest it was deductible,” Foguth says. “Now, it has to be connected to home improvement.” Plus, the combined total of the first mortgage and home equity loan can’t exceed $750,000."
Kraftige saker for de dyreste. Flinke Trump går jo etter de rike her :joy:
https://www.forbes.com/sites/johnmauldin/2018/04/18/youll-be-shocked-to-see-the-deductions-youve-lost-under-the-new-tax-bill/
Noen få flere her.
Det er altså ikke kun positivt. Den vil hjelpe bedrifter fryktelig, som vi ser på earnings og boosten i pris. Samtidig skal den hjelpe de fattigste og de i lavere middelklasse. Tror de i høyere middelklasse som er velstående vil få mindre utbytte da de sannsynligvis bruker mange av avdragene.

Balansert og fint fra FED i dag. De vil ikke tvinge igjennom noe hverken for mye eller for lite, bare holde så perfekt “lunk” som mulig.

Det er alltid det frem til det plutselig er for mye :joy:
Ingen vet hva nøytralrenten er, men ser man på grafer og den nedover gåendes trenden som har satt taket før krakket så skal det vel ikke så mye mer enn 3% til. Så 4 stk stil er hva jeg gjetter skal til før det må reverseres. Så spørst det på obligasjonsmarkedet. De reele rentene kan bli mye høyere. Ettersom de skal utstede vanvittige mengder uten at FED skal støttekjøpe. Dvs MÅ rentene opp ettersom det vil bli mer enn dagens tilbud og etterspørselen må jo komme fra et sted.
Kommer den vil det da knuse et annet marked og det kommer til å tilbake og biter oss.
Det skjer til en viss grad allerede.
Nå lover vist Trump å hjelpe Italia :joy:
Med hvilke penger?
https://m.nasdaq.com/article/italys-trump-card-shows-bond-market-fragility-20180824-00312

Edit:
Har ikke rukket å fått sett talen enda, kun lest om det. Men dersom de fortsetter i samme spor er vi garantert de går for langt.
De safer med å si de overvåker markedet, spesielt mtp tariff ot handelskrig. Men det tar tid før dette får effekt og i mellomtiden kommer renten opp på drepende nivå.
Men de 200 mrd $ har selvsagt mulighet til å sette en stopper for alt. Men da risikerer vi allerede kollaps for da er det full krig.
Jeg tror personlig Trump har lyst ta Kina skikkelig, men vanskelig si mtp valget som er så viktig. Pluss om Kina skulle forsøke roe ned gemyttene.
https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DZ368WScfjyw&ved=2ahUKEwjutK-kkYbdAhVC2CwKHajqAaMQ3e4CMAN6BAgJEA0&usg=AOvVaw3roN5SAKD5FFWenQXMkEI2
Så denne tidligere i dag. Kina sprer tilsynelatende annerledes propaganda nå får å vise svakhet fremfor styrke.
Kan være er tegn på potensielle konsesjoner.
Men tror det er mer for befolkningen i vesten, de vil ikke kunne vise svakhet. Så jeg tror det blir minimale konsesjoner. Kanskje kjøpe seg tid til etter valget?
Men så er det store møtet ventet i november og det er lenge til!

Her snakkes det om fagforeningene. Tenk om de faktisk setter seg på bakbena og ødelegger eget selskap!