Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Haha det er meg :joy:
Hvilke aksjer snakker du om?
Er sånt som skjer mot slutten av en boble det ja. Er dessverre litt dotcom boble tilstander i markedet. Spennendes å se hvordan ting utfolder seg når alt er på topp samtidig.
Nå er det ikke isolert hovedsakelig i en aktivaklasse eller land.

IMSK opp 100% før den ble avnotert. Induct 100% den 7. Thin opp 40% Lifecare opp 200% eller noe på høyden i dag før den gikk ned til sluttkursen. I tilleg Hugo opp ca 50% og ned igjen osv . WRE opp 53% siden 5.9

Det er store bevegelser ja!
Mange investorer er super bullish fortsatt.

Faktisk overraskende mange gode videoer fra denne kanalen, vanligvis liker jeg ikke MSM noe særlig. Men har merket meg flere gode videoer fra denne kanalen som dukker opp på min Youtube feed.
Fokuserer selvsagt på endel personlige historier, men har med litt statistikk. Uansett så vil denne type nyheter etterhvert påvirke psykologien i Australia og andre steder.

Skummelt om myndighetene kommer til å gripe inn på utleiepriser, ser også i USA noen sosialister kjemper for det samme. Det vil også skape usikkerhet. Drastiske tiltak skjer raskt når panikken utbrer seg.


(Se denne på 1,25x fart)
Veldig god video, forklarer hva jeg mener med at Australia (og flere andre land) nå har en boligboble som USA hadde før finanskrisen. Det ser også ut til at det mange steder har begynt å snu og derfor mener jeg at vi nærmer oss neste krise, det blir en bølge av ulike kræsj mange steder som vil føre til strammere likviditet og påvirke andre markeder. Samtidig så fører boligkræsj raskt til resesjon/depresjon da boligbygging stopper opp, forbruk stopper opp osv! Det er derfor veldig viktig å se på.

Veldig enig og utrolig viktig å huske på. Tenk panikken som sprer seg når så mange store selskaper og land trenger bail out samtidig. Og vi har ingenting å gå på når det gjelder renten, og svært lite ellers.
Tenk på hvor høye rentene var sist og hvor mye de kunne kuttes. Fra 5+ til 0! Denne gangen kan kanskje USA kutte, 2,5-3% mens resten ingenting.
Men tenk på hvor store støttekjøpene må være for å få presset ned renten.
USA vil allerede nærme seg 1 trillion $i underskudd dvs økt gjeld, og da kommer FED QE4 i tillegg. Pluss eventuelt et enda større budsjett!!:grimacing:
Full panikk spår jeg… Det vil gå kjappere denne gangen. Og kanskje vare mye lenger før det snur betydelig.
Jeg tror kanskje emerging markets kan snu tidligere ettersom de vil kræsje hardest og dollar vil svekkes av qe4 pluss lavere rente igjen. Slik at deres gjeld plutselig er håndterbar igjen.
Jeg vil derfor holde fokus på Asia for å kjøpe opp på tilbud der.
Amerika trenger mye mer penger for å snu betydelig, det gjør ikke de mindre i Asia. Pluss der kan det underliggende faktisk være positivt med skikkelig vekst og lønnsomhet. Mens USA vil slite mye mer. Folk blir så fattige at det vil bli utrolig lite shopping osv…

Hører disse menneskene hva de selv sier?

– Dessuten har vi fått mer regulering av bankvesenet, som gjør at det er mye dårligere likviditet og mindre diversifisering, som igjen fører med seg sterkere flokkmentalitet, sier hun til E24.”

“Today, following seven weeks of public notice, hearings, and extensive opportunities for comment, I directed the United States Trade Representative (USTR) to proceed with placing additional tariffs on roughly $200 billion of imports from China. The tariffs will take effect on September 24, 2018, and be set at a level of 10 percent until the end of the year. On January 1, the tariffs will rise to 25 percent. Further, if China takes retaliatory action against our farmers or other industries, we will immediately pursue phase three, which is tariffs on approximately $267 billion of additional imports”

Som sagt. Det blir ikke noen rask og fin løsning på dette her. Som tidligere nevnt så er det ikke kun om handelsubalanser, det er snakk om teknologi og andre måter Kina utnytter USA og andre land på. Det vil ikke enkelt endres på og Kina vil ikke gi slipp på sitt 2025 mål.


Les om made in 2025 her.

"We are taking this action today as a result of the Section 301 process that the USTR has been leading for more than 12 months. After a thorough study, the USTR concluded that China is engaged in numerous unfair policies and practices relating to United States technology and intellectual property – such as forcing United States companies to transfer technology to Chinese counterparts. These practices plainly constitute a grave threat to the long-term health and prosperity of the United States economy.

For months, we have urged China to change these unfair practices, and give fair and reciprocal treatment to American companies. We have been very clear about the type of changes that need to be made, and we have given China every opportunity to treat us more fairly. But, so far, China has been unwilling to change its practices. To counter China’s unfair practices, on June 15, I announced that the United States would impose tariffs of 25 percent on $50 billion worth of Chinese imports. China, however, still refuses to change its practices – and indeed recently imposed new tariffs in an effort to hurt the United States economy.

As President, it is my duty to protect the interests of working men and women, farmers, ranchers, businesses, and our country itself. My Administration will not remain idle when those interests are under attack.

China has had many opportunities to fully address our concerns. Once again, I urge China’s leaders to take swift action to end their country’s unfair trade practices. Hopefully, this trade situation will be resolved, in the end, by myself and President Xi of China, for whom I have great respect and affection."


Trump ser ut til å tro at det faktisk er positivt med tariffer, altså direkte lønnsomt!
Neste år når alle tariffene er i full effekt og vi har en ekte handelskrig på gang, da får vi se hvor gale dette vil kunne bli på markedene.
Inflasjonen i USA vil nå gå opp og det spørs om FED kommer til å avvente økninger som følge av de forventer lavere vekst eller ikke. Det tar dessverre tid før det får påvirkning på tallene og jeg tror derfor de vil rekke å øke flere ganger likevel.
Handelskrigen med Kina kan utløse deres enorme eiendomsboble, samt endel høyt prisede/girede selskaper som vil ha stor effekt på resten av verden.
Samtidig så vil det selvsagt også til slutt gi USA og deres bobler problemer.

1 Like

Etter alt det her har det gjort at dollaren faller ned. Men er ikke det sunt? Vært mye valuta uro grunnet sterkere dollar

1 Like

Jo det er jo positivt for mange. Det er jo et enormt problem for desse økonomiene.

Men det er jo sannsynligvis kun midlertidig.
Ettersom USA har høyest rente og vil fortsette å øke den. Samt er eneste “safe haven” vil det nok fortsette i tiden fremover!
Trenden der er jo klar og ser ikke ut til å bli brutt med det første.

Har ikke gått særlig mye ned egentlig. Det kan selvsagt snu, men slik jeg ser det nå så vil den fortsette å styrkes i lag med renten til økonomien i USA krakker også. Og før den tid er emerging markets ille ute.
Først da får vi tidenes QE4 med pengetrykking aldri sett maken til. Men hvordan andre svekkes relativt til dollar er vanskelig å spå nå.
Jeg har lenge lurt på hvordan norske kronen vil bli. For alt vi vet kan plutselig en hel hau med investorer “oppdage” norske kronen å se at vi hsr svært lite gjeld og dermed en tryggere økonomi. Risikerer da å få en ubehagelig sterk valuta. Men kan selvsagt skje at vi svekkes ytterligere slik vi gjør nå.
Det burde uansett etterhvert skilles mellom solide og enormt begjeldede økonomier. Vi vil sikkert begynne med kvantitative lettelser selv og dermed svekke valutaen.
Uten høy oljepris og oljefond er vel forsåvidt Norge ikke så solid heller. Styrkes valutaen vår vil oljefondet krympe betydelig, samtidig som olje inntekter i NOK faller. Nå er vi enormt heldige, men det kan snu. Sterk dollar har vært en gave for norsk økonomi, men dessverre også gitt oss mer rom for å falle.

Tror også på at oljeprisen skal videre opp og være med sprekke boblen. Problemet nå er at det er vanskelig spå langsiktig oljeprisen. I 2008 gikk den i skyene for å så kollapse. Nå har vi IMO 2020 og flere andre faktorer som kan gi vedvarende høye priser. Så det kan hjelpe Norge. Men generelt skal oljeprisen egentlig ned når økonomiene går i resesjon og markedene krakker. Allerede nå dempes prisen litt på lavere forventninger. Så hvor mye den kan dempes når ting virkelig stopper opp er vanskelig å si.

1 Like

1 Like

Åja du mente kun dollar/nok!
Den ovenfor jeg linket til viser utviklingen som andre svakere økonomier har i forhold til dollar og de har ikke vært så heldige som oss. Vi går svekket oss endel pgr oljefallet, men nå er det ganske stabilt. Ville trodd den ble sterkere som følge av oljeprisen som har gått opp betydelig, men det ser ut som frykt generelt har påvirket oss også.
Men ikke i nærheten av hvor gale det er for mange andre.

Fra samme artikkel, viser hvordan dollar har styrket seg betydelig. Men som sagt vil det snart utløse krakk og starte en ny syklus med svakere dollar.
Land med høy dollargjeld og nå også fallende valuta går inn i en ond sirkel som vil føre til krakk.
Jeg tror som jeg har nevnt tidligere at flere land vil få noe ligndende som Asia krisen i 1997 eller Latin amerika krisen.



Tror ikke det blir like ille som Asia krisen, men noen land ser vi blir totalt herjet akkurat nå og mange flere vil bli med. Denne gangen tror jeg at USA selv vil bli mer påvirket. De slapp billigere unna sist gang.

Vi ble derimot truffet hardt av Asia krisen, oljeprisen ble selvsagt påvirket av at desse raskt voksendes økonomiene ble truffet. Dermed fikk vi problemer og Russland fikk også en skikkelig krise. https://en.wikipedia.org/wiki/1998_Russian_financial_crisis

Som en ser ut fra denne grafen så begynte dollaren å styrke seg betydelig i 2015 og toppet i 2017.
Styrkelsen begynte på igjen i januar når markedet kræsjet og Trump trappet opp handelskrigen.

Forresten fint å se en respektert mann advare mot Kina boblen.


Det er så komplisert for oss å tallfeste og analysere at det virker som vi har gitt opp! Samme med måten amerikanerne nå komplett overser handelskrigen og turer på som ingenting skjer.


Artig artikkel fra Kjær. Her virker det som han ser det samme som meg. Fallende både aksjer og verdien til obligasjoner. Noe vi ikke har sett tidligere.
Han advarer altså mot å øke aksjebeholdningen akkurat nå. Men fremtiden vil bli veldig spesiell og det kan derfor lønne seg med større tilpasninger

"Kjær mener 75 prosent i aksjer kanskje kan være riktig noen år frem i tid.

– Men det vil være først når ettervirkningen av de ekstremt ekspansive pengepolitikken rundt om i verden har lagt seg. Det vanskelige spørsmålet er hvordan forvaltningen skal drives i mellomtiden, sier Kjær."
Her ser vi også at han som alle andre økonomer egentlig vet, at ekspansiv pengepolitikk fører til bobler og det er lurt se an i ettertid. For ingen klarer se alle boblene før de har sprukket.

Lurer på om vi denne gangen kommer til å få kjøpt under krisen som sist.
Det er jo mulig vi får oljepris oppgang frem mot 2020 før krakket er totalt. I så tilfelle vil nok vi få inn friske penger som i 2008 som må brukes på aksjer.
Men når dollaren svekker seg mot NOK vil oljefondet komme til en mer realistisk verdi uansett.

1 Like

Jeg syns denne tråden har blitt helt tullete. Jeg forstår at du er bekymra @RedEnergy, men føler du kveler både tråd og debatt med disse bolkene.

5 Likes

Hvilken debatt? Kan ikke kvele noe som ikke eksisterer.
Nå svarte jeg og utdypet på en kommentar fra @Mr.Tortilla
Han likte mitt svar.
Det var ingen debatt her. Min stil er å legge ut relevant informasjon om temaer folk er interessert i å gi mitt synspunkt.
Hvordan ønsker du at jeg skal bruke min energi mer produktivt?
Tråden er svært lite aktiv utenom mine innlegg. Tror ikke det blir noe særlig mer diskusjon eller innlegg om jeg skulle vært fråværende.
Det er som regel kun linker og ikke noe mer.
Jeg ønsker svært gjerne debatt, men når det ikke er noe action her inne så legger jeg ut om det jeg selv leser på. Bruker mesteparten av fritiden min på å lese på denne type informasjon og kommer derfor stadig vekk borti informasjon jeg mener kan være interessant for andre.

Tråden har forresten ikke blitt tullete. Jeg opprettet denne tråden og har “tullet” slik hele tiden.

Men hvilke forslag har du til endringer? Skal jeg svare kortere, kun legge ved linker, kanskje droppe linker?
Ikke legge ut oppdatereringer og kommentere nyhetsbildet?

2 Likes

Med tanke på å beskytte seg mot volatilitet, har noen vurdert en “all-weather” portfolio à la Ray Dalio , i Norge?

30% aksjer(gjerne indeks), 40 % lange statsobligasjoner, 15% middels statsobligasjoner og 15% gull/commodities?

1 Like

Hei @RedEnergy. Jeg hadde en kommentar her som ble slettet forrige uke eller noe når det var oppdatering av forumet… uansett. Poenget mitt var noe sånt som at ideen om et krakk er fint å ha som tankeverktøy for minne seg selv på risikokontroll. Dette bør jo være en naturlig del av en investorst bevissthet. Samtidig har mange tapt mye på krakkhysteri. Kommersielle bear-produkter er for eksempel ikke nødvendigvis verdens beste deal.

Tittelen på tråden er «Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?»
Nå har du postet om krakk lenge og selvom jeg ikke orker å lese alt så er det endel interessante ting her. Og jeg (som flere andre) deler også noe av bekymringen din. Det jeg savner litt her inne er mer direkte formulerte strategier/investeringer/instrumenter/etc. som man kan forholde seg til.

4 Likes

Dessverre forsvant endel kritikk som ble postet tidligere, samt mine svar. Jeg har andre sine innlegg på mail, mine ser ut til å være borte. Om ikke noen andre her har de på mail. Men ettersom jeg opprettet tråden får jeg varsler om alle innlegg. Jeg skrev svært lange innlegg, men får ikke vist det. I Aksjefokus sine innlegg får man se enkelt klipp av det, men uten helheten kommer ikke mitt “forsvar” godt frem.

Legger de ut her nå:

“Her legges ut mye negativ propaganda, men ting blir sjelden slik man tror og frykter.”

"Helt enig, det er bare en tråd det kastet ut nyheter (biaser) som støtter et synspunkt.

Det som hadde vært interresant hadde vært gode diskusjoner rundt strategi og posisjonering for gitte scenarioer. En finner ikke slikt på TekInvestor. :slight_smile:"

“Finnes masse slike tråder og diskusjoner på Tekinvestor. Men pga generelt mye støy, er mye av det på innsider delen og i private tråder.”

"Jeg har ikke vært innlogget her på værtfall over et halvt år, men snyltefølger denne tråden via mail. På tide å gi en like til deg, @RedEnergy, og litt støtte. Ikke la deg påvirke av de naive permabullene. Fortsett å poste. Sikkert flere også som følger i det skjulte.

Det går an å tjene penger og samtidig være kontrær i et bullmarked. Og krakk kommer. Det har det gjort gang, på gang, på gang. Å tro noe annet er naivt idioti.

Som regel er flesteparten bull, alltid. De færreste bear. Og INGEN klarer å forutse når black swan-eventen inntreffer (som jeg husker en lenger oppe her påstod)."

(@aksjefokus under her)
Vet ikke om innlegget mitt var uklart. Jeg stiller meg kritisk til at en har en tråd som fungerer som et ekko-kammer der brukerne poster alle negative artikler de kan finne på nett, uten noen klar strategi, eller hypotese utover å poste nyheter. Det er egentlig ganske meningsløst å bare poste positive, eller negative nyheter uten noen strategi eller hypotese på hvorfor det man poster er relevant. Det har absolutt ikke noe med om undertegnede er bull eller bear.

RedEnergy:
“De aller fleste går på en smell og ser det aldri komme! Jeg ønsker bidra til at de på tekinvestor.no gjør det bedre enn de fleste.”

Mange retail og “know-nothing” investorer/spekulanter gjør det. Noen går bust, mens andre ikke klarer å se på svingningene.

Akkurat til noen av disse har jeg et helt konkret råd. Aldri lånefinansier porteføljen med sikkerhet i aksjene via megler. I tillegg så vil det være en ide å unngå selskaper med negativ cashflow, som vil ha behov for å hente penger. De vil helt garantert bli straffet hardest, gitt at markedet tryner.

RedEnergy:
“Men rentene kan ikke bli særlig lavere, man må derfor innse at ting må forandre seg i tiden fremover. Det må bli et slags skifte.”

Ingenting må skje, eksempelvis i form av en stort børsfall.
Det kan skje, men ingenting er gitt.

Høyere renter betyr at økonomien går godt, men det betyr også at diskonteringsfaktoren endrer seg, og investorene stiller høyere avkastningskrav.

Rentebanen fra sentralbankene er ganske godt priset inn i markedet. Endrer rentebanen seg så vil også det få implikasjoner i aksjemarkedet.

Lavere rente = Lavere diskonteringsfaktor, som vil gi høyere verdsettelse på børsene. Ved høyere rente vil det være omvendt.

RedEnergy:
“Så hvordan fremtiden blir er ikke like sikkert som tidligere”

Det er alltid usikkerhet i aksjemarkedet, selv når det har falt 15-20-30-40 eller 50%.

RedEnergy:
“Omtrent alle er fullastet med aksjer, selv om det kan se ut som media nå har begynt med mer negative artikler. Folk flest har ikke tatt til seg dette.”

Har du noen kilder på dette? Meg bekjent så har PE fond veldig mye cash på sidelinjen, mens bedrifter og privatpersoner også har ganske mye midler i cash, spesielt i Norge. Nordeas siste sentiment barometer viste at 69% er bullish og 31% er bearish til aksjemarkedet. Vi må opp på 90% for at det skal være en type euforisk stemning.

RedEnergy:
“Du er bullish og ser mer isolert på enkeltaksjer. Er du forberedt? Er beskyttelsen din stoploss? Men du vil ikke tjene på det?”

Jeg er faktisk hverken bull, eller bear. Jeg har absolutt ingen formening om makro forhold, det er vanskelig nok som det er å velge enkelte aksjer, som er det jeg bruker all min tid på.

Jeg opererer ikke med stop-loss. Det er helt tåpelig for mange langsiktige investorer, da ville jeg mye heller anbefalt å ikke vært full investert. Når jeg gjør en analyse, så vil jeg bli sittende i selskapet en god stund, helt til noe endrer min mening. Om mitt syn ikke endrer seg så kjøper jeg nedover.

Når det gjelder større drawdown’s så har det vært 3 ganger siden 1927 med drawdowns større enn 50% på SP. Siste krise i 2008, som historisk føyer seg inn i en av de verste gir ikke at neste krise blir verre, eller like ille. Historisk så er fall på 20-25% fra toppen det som er mest sannsynlig.


RedEnergy:
“Jeg innrømmer at nå siste uken mens jeg har vært på ferie kan det virke som propaganda da jeg ikke har hatt tid til å greie ut on artiklene og har kun lagt ut”

Ser frem til det! :slight_smile:

Frank:
Det går an å tjene penger og samtidig være kontrær i et bullmarked. Og krakk kommer. Det har det gjort gang, på gang, på gang. Å tro noe annet er naivt idioti.

Ok, hvordan tjener du penger med en kontrær strategi i et bullmarked? Du må gjerne utdype dette.

Det går flere penger tapt i påvente av et krakk / korreksjon i korreksjonen selv.
Om markedet taper seg 25%, men i perioden før det har gått 60% så vil jo det være et mindre gunstig utfall?

"Denne tråden er litt spesiell etterhvert.

Ideen om et nærliggende krakk er jo grei å ha som et tankeverktøy. Slik at man får et aktivt forhold til å kontrollere risiko innenfor rammen av sin økonomi.

Men når det kommer, eller ikke virker for meg umulig å spå nå fordi vi har så mange nye finansielle produkter, reguleringer og næringer. Jeg tror ikke en vanlig privatperson som ikke har tilgang på institusjonelle skreddersydde avtaler vil klare å gjøre en “big short”. Dette er nok heller en drøm som holder liv i “bull og bear” papir- salget til nordea."

"RedEnergy:
“Kan ikke se at du har gjort noe lignende, så jeg må igjen be deg heller komme med egne innspill eller vise oss hvor du ser bedre informasjon. Ettersom vi ikke har det her på Tekinvestor.no”

Om du tar en titt i IMO 2020 tråden eksempelvis, så vil du se et eksempel på en presentasjon av hypotese, posisjoneringer og strategi.

RedEnergy:
“Du sier også at du ikke tar hensyn til makro. Da vil jeg dessverre påstå du ikke har noe her i tråden å gjøre. Dette er en tråd for mennesker dom ønsker å forsøke sitt beste til å sjekke ut mange ulike faktorer og hvordan de kan påvirke enkeltaksjer, økonomien vår/andres, valuta, ulike råvarer osv…”

Jeg leser om makro, men legger ikke vekt på det ikke i en investeringsbeslutning.

RedEnergy:
“Salgsopsjoner kan brukes som forsikring og som høy risk/reward investering. Dersom en kun bruker en liten del av porteføljen og hedger resten av porteføljen med det. Kan en sikre seg mot nedgang eller til og med tjene på det.”

Skulle ønske det var så simpelt.
Hvorvidt risk/reward er høy/lav kommer helt an på prisen du betaler for opsjonene og varighet eksempelvis. Opsjoner er et nullsum spill, og utsteder av opsjoner bruker ikke være en part som “gir bort” en edge.

RedEnergy:
“USA har en mye større aksjeboble nå enn i 2007.”

Kan du kvantifisere dette, eller bidra med kilder?"

Så kan jeg vel forsøke å svare igjen. Selv om jeg akkurat nå ikke orker å gå dypt inn på det.

Jeg er enig i at å se for seg krakkscenarioer er svært nyttig som verktøy for risikohåndtering. Selvsagt har mange gått glipp av gevinst om de har vært for forsiktige og vært i cash eller i gull…
Det er først nå de siste årene at FED har begynt å stramme inn renten. I starten gikk det sakte, nå går det raskt. Samtidig så har vi utvidet bullmarkedet med tax cuts i USA, som til slutt vil gi enda høyere renter og dermed et større krakk verden over. Derfor er jeg så aktiv nå. Når renten i USA var 0 skulle det ufattelig mye til for å utløse krakk. Nå gjør vi det som historisk alltid utløser krakk, vi strammer inn pengepolitikken. Det kan tenkes at ettersom ECB vil kun stramme inn litt, og BOJ ingenting. At det derfor vil kunne fortsette. Men FED er viktigst og har mest å si for resten av verden. Europa er allerede skjøre og skal ikke så mye til egentlig for å få trøbbel. Det er en grunn til de lave rentene!
Så når de når slutter med støttekjøp vil rentene gå opp, Italia vil etterhvert utløse en krise her, men det er vanskelig å si når. Grunnen til at jeg skriver så mye og går inn på alt, er for at folk skal skjønne at alt henger i hop. Når dominobrikkene først begynner å gå (nå i Asia og flere EM) så kommer resten etterhvert. Samme med at boligprisene har begynt å stagnere eller falle flere steder, hva skjer etter en boligbygging og pris boom? Jo resesjon, evt krakk. Det skjer nesten uavhengig av hverandre. Hvordan blir det da når de forsterker hverandres bevegelser.

Som jeg skrev sist( før det ble slettet), jeg ønsker SVÆRT gjerne alle mulige innspill til hvordan tjene penger i praksis. Jeg har gjentatte ganger sakt at jeg er ingen ekspert på det i praksis. Derfor opprettet jeg denne tråden for å få hjelp og til å etterhvert dele det jeg selv fant ut når jeg begynte å dedikere mye tid til prosjektet. Det jeg er god på er å lese og prossesere mye materiale/informasjon. Dermed skaper jeg meg et bedre perspektiv og overblikk enn de fleste sitter på. De fleste har et snevert blikk og fokuserer kun på sitt eller noen få markeder/aksjer.
Jeg vet at jeg ikke kan spå alt eller forstå alt, verden er utrolig komplekst. Men ved å se på faretegnene og hvordan ting kan påvirke hverandre vil man ha et bedre utgangspunkt. Doom and gloom/kraknisse innlegg som jeg har skrevet ser alltid tullete ut, helt til det inntreffer. Poenget mitt er ikke å være permabear, det handler bare om å time inngangen bedre og beskytte formuen sin. Jeg vet at mange eksperter har vært bear siden finanskrisen eller lenger, noen har også tapt penger på det ettersom de har faktisk hatt en bear portefølje. Andre har kanskje uttalt seg om hvor dårlig det egentlig står til i økonomien og at vi ikke egentlig fikset opp i noen ting etter finanskrisen, men likevel ikkje kjempet i mot FED/sentralbankene.

Jeg har ikke i denne tråden anbefalt noen å gå all cash med engang. Jeg har sakt at man kan/bør bestemme seg for et opplegg hvor man selger seg ned gradvis nå fremover etterhvert som risikoen øken ( etter lenger tid vi har høye renter og flat yield curve etter nærmere er vi et krakk). Jeg ville ikke gitt de samme anbefalingene i 2010 og utover når sentralbankene verden over trykket tusenvis av milliarder og kuttet rentene. Nå er dette eksperimentet påvei til å avsluttes og jeg mener det absolutt er på tide begynne sikre gevinst og “se an” hvilke konsekvensen dette eksperimentet faktisk får!
Jeg er også enig i at kommersielle bear produkter ikke er verdens beste deal. Jeg har undersøkt og leket meg med ulike produkter og funnet ut at de er alt for vanskelig å tjene penger på. Så lett er ikke timingen. Derfor har jeg fallt på salgsopsjoner med lengre varighet.

Jeg skulle gjerne sett mer strategier og praktiske råd også, dessverre er jeg ingen ekspert på aksjehandel. Jeg har snakket om salgsopsjoner som jeg personlig vil bruke for å profittere på krakk. Men det er jo selvsagt veldig risikabel spekulasjon. Så ikke noe alle ønsker å gjøre. For de fleste er jo tipset å begynne selge seg ned slik de kan buy low…!
Om noen andre her med mer erfaring og kunnskap enn meg på aksjehandel og lignende vil komme med tips så ønsker jeg jo det veldig velkomment.
Men mener dere at ettersom jeg legger ut så mye nyheter og informasjon om faremomenter o.l, at dette ikke skjer?

Jeg håper jo egentlig at ved å opplyse folk om ting de ofte ikke viste om, vil få en større motivasjon til å gjøre noe. Dermed vil folk delta mer i diskusjoner og finne ut av hvordan tjene penger selv.
Vi er kun en liten gjeng som er aktive inne på denne tråden, f.eks de som likte ditt innlegg nå har aldri kommentert her inne. Føler det er litt trist at folk er kritiske, men bidrar svært lite selv. Jeg setter jo stor pris på konstruktiv kritikk og er glad du kommenter @Dressogslips ! Jeg vil jo at denne tråden skal være så god som mulig og oppnå målet mitt, beskytte Tekinvestor medlemmenes formuer og potensielt gi de en once of a lifetime opportunity til å tjene penger.
Så om noen har noe å bidra med kom gjerne med det! Om dere har ytterligere kommentarer til min “stil” så gjerne kom med det også. Jeg tar mye plass på denne tråden, det er jeg fullt klar over. Dedikerer svært mye tid til temaet og det er et av hovedprosjektene i livet mitt egentlig. Denne tråden opprettet jeg for å kunne lagre mye av informasjonen og dele den med andre. Samt få andre sine innspill til mine tanker/nyheter jeg kommer med.
Om noen har lyst å lage en helt spesifikk tråd KUN for praktiske tips om handel er jeg helt for det. Jeg skjønner det blir rotete.
Kan vel skifte navn på denne tråden også, slik den gjenspeiler bedre hva som foregår her inne. Jeg har forsøkt kombinert litt av alt ettersom jeg ikke ønsker å ta for stor plass på de andre trådene. Jeg skriver dessverre mye lenger og mer detaljerte innlegg enn det som er vanlig her inne, derfor passer det ikke så godt inn. Men i denne tråden skjer det ikke så veldig mye og jeg tenkte derfor det var greit å legge ut lengre innlegg her.

Jeg har ikke ønsket at tråden utelukkende skal være konkrete råd, for det blir fort veldig useriøst egentlig etter min mening. Jeg forsøker å begrunne og gi analyser på hvordan økonomiene kan utvikle seg, dermed kan kan utforme sin egen plan for å tjene penger på det når man ser hvordan ting fungerer og klarer plukke opp ting tidligere.
Om man kun skal gi praktiske tips uten å gi skikkelig god begrunnelse blir det bare mange “2 cent” innlegg hvor folk kommenterer uten å faktisk legge noe særlig tankevirksomhet bak det. Jeg underbygger derfor mine tips/råd rundt mye informasjon og mine egne tanker for å gi folk mulighet til å se om dette har rot i virkeligheten eller bare er tull fra min side. Mest av alt ønsker jeg jo at folk skal faktisk få en bedre forståelse for dette selv, ikke bare lytte til råd de leser fra noen på nett.
Dersom man har lest tråden og skjønner mer hvordan verden fungerer og økonomier henger i hop vil en enklere klare å “pull the trigger” ved at man eier kunnskapen selv, man er ikke usikker og avhengig av andre.
Nå mener jeg heller ikke å få det til å fremstå som denne tråden er perfekt og har løsningen på alt!
Den har forbedringspotensiale og jeg er heller ikke perfekt. Likevel vil jeg tørre å påstå at den inneholder svært mye god informasjon og vil hjelpe veldig mange i tiden som kommer fremover.
Som jeg skrev i innlegget som nå er borte, så er nesten alle tråder og medlemmer her inne bullish. Derfor tillater jeg meg å være ekstremt bear og opplyse om alle faremomentene, jeg blir PLENTI oppveid av alle bullene på forumet. Selvsagt om man isolert ser på denne tråden virker det svært ensidig, men hvorfor skal jeg fokusere på alt “bull” når det allerede dekkes overalt? Jeg forsøker dette det folk ikke vet eller “tørr” tenke over. Selv om mediene i perioder skriver mye “bear” nyheter så er desse svært grunne og inneholder veldig lite informasjon, veldig lette å ignorere. I realiteten er media og resten fortsatt svært bull, mens bear nyheter er mer underholdning nå til dags. Vi har blitt helt apatisk når det kommer til negative nyheter og selv en handelskrig klarer ikke å stoppe det amerikanske markedet. Jeg tror derfor på en brå oppvåkning når det først skjer. Desto støre grunn til å forberede seg.

Jeg ønsker altså at folk skal forberede seg informasjonsmessig, ikke kun se på praktiske råd. Selv om det er mer tidskrevende og vanskelig å faktisk lese om makroøkonomi og poltikk.

Likevel er det selvsagt veldig nyttig og bra med praktiske tips, har forsøkt komme med mine egne tips. En del av “tipsene” ser man ikke ettersom de er bakt inn i lengre tekster, for jeg kan som sakt ikke spå nøyaktig utviklingen og tipsene er dermed avhengig av hvordan ting fungerer. Derfor har jeg gått inn på ulike scenarioer og hvilke ulike måter ting kan utvikle seg.
Vi har også alle ulike målsetninger og forutsetninger, det vanskeligjør tips. Jeg er en person som ikke liker å generalisere da jeg er trent til å se på hvert enkelt individ og gi råd utfra det.
Det er viktig å se på situasjonen hver enkelt sitter i for å kunne gi de beste rådene, jeg er ingen finansiell rådgiver slik det er sagt. Men det er enklere for meg (og andre) å komme med råd om noen presenterer et case.

Ble vist et langt innlegg likevel, beklager om her er mye rot og skrivefeil. Skrev innlegget kjapt og var allerede utmattet før jeg begynte på innlegget.

1 Like

Markedene går bra i verden . Jeg tror renten må hvertfall oppi 4-5 før det begynner å bli farlig for krakk. Kortsiktet så kan det gå litt ned pga frykt, “teatriske nyheter” og slikt men sansynligheten for krakk er ikke der enda, hvertfall ikke før om 2-4 år tror jeg.

Husholdningene gjør det bra, det er lavere arbeidsledighet og det er sterk trend i konsumet. Flere møter også på visninger i USA. Eksporten fra Kina til USA utgjør bare 3,8% av
Kinas GDP.

Har ikke som regel arbeidsledigheten vært lav før krakk?

Er ikke arbeidsledigheten lav fordi flere faller utenfor statistikken, og fordi det er flere midlertidige jobber og drittjobber? Mao, mange må ta flere jobber o.l. for å få endene til å møtes.

Kan ikke snakke om usa, men boligmarkedet i Bergen er trottere enn det var før. Er regelmessig på visning. Leiligheter blir gjerne lagt ut om igjen uten å bli solgt. Skal være flotte leiligheter om de går over takst.

@RedEnergy, kan ikke du lage en poll om når vi tror et eventuelt krakk kommer?

Jeg kjenner flere som ikke får solgt i Bergen nå. Om det er tilfeldig, eller har grunn i økonomiske eller psykologiske forhold vet jeg ingenting om.

@RedEnergy

Hei, jeg leser det du skriver med stor interesse og nysgjerrighet.

Er det slik nå at USA og Kina ser på inflasjon som løsningen på gjeldsproblemene, og er det i så fall muligens denne handelskrigen avtalt spill i et ledd for å lykkes med å skape inflasjon?

1 Like