Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

De økonomiske tallene vi normalt fokuserer på er svært gode i USA!

Arbeidsledigheten er nå midlertidig lav, langsiktig er arbeidsdeltagelsen fallende og det er en svært dårlig utvikling.


Som @anon32514480 sier så er faktisk ikke egentlig rekord bra arbeidsledighet noe bra tegn for fremtiden da det bruker å skje rett før resesjon. Det har jo ingen vei å gå enn opp!

Når det gjelder renten, så sier selv ekspertene og FED at normalrenten nå er mye lavere enn tidligere. Det er derfor ikke egentlig noen som forventer at vi skal komme oss opp på 4-5. Som du ser på grafen her så er renten fallende og klarer aldri komme tilbake til tidligere nivåer uten å utløse krakk, den kommer som regel ikke nær engang. Så når en da tenker over den lange tiden som har vært med lave renter, som har ført til oppbygging av gjeld/bobler, passer fint med den fallende grafen da motstands punktet nå er mye lavere enn sist. Det er ganske logisk forklart med gjeld og bobledannelser og ikke en ren teknisk analyse i den forstand. Man tilvenner seg den nye normalen med gratis penger og mye likviditet, nå strammes det inn. Når ting går gale så strammes det ytterligere inn og da begynner spiralen nedover.


Når ting går nedover vil mange av desse bli nedjustert og må automatisk bli solgt av fond som sitter på desse, dermed eskalerer salget.

Veldig høy risiko i selskapsobligasjoner, lite sikring og høy giring. Enda en grunn til eskalering når ting først går ned. Renten stiger kjapt da og knekker flere.

Utrolige mengder med obligasjoner utstedt av selskaper, veldig mange eier nå desse i stedet for statsobligasjoner da renten er mye høyere. Men verdien kan fort rase betydelig og mange kan også ikke bli betalt tilbake, da står mange med dårlig sikring i tillegg.

Tidligere ved slike høye nivåer har det gått galt.

Når det gjelder husholdninger så er det akkurat som med arbeidsledighet.

De er mest giret når boblen er på topp.

Så generelt så handler det egentlig bare om at det alltid virker som at økonomien går som det suser og alt er fantastisk helt til det ikke er det.
Derfor mener jeg det er bedre å se på f.eks renten, når den strammes inn må man da begynne tenke seg om og forberede seg. Man ser altså utfra grafen ovenfor at den strategien har virkelig lønnet seg i lang tid, det er ikke rart. Pengepolitikk og likviditet er det viktigste som finnes.
Det er selvsagt en mulighet for at ECB BOJ osv klarer denne gangen å holde det gåendes selv når FED strammer inn. Men så må en huske på at når FED nå strammer inn så forårsaker de en krise i alle land med høy dollargjeld, dermed får vi en finanskrise uansett. Jeg har også sakt det ikke vil starte i USA, men de er utsatt nå som de har høy gjeld/giring og prising. Dermed vil problemene ellers i verden utløse deres problemer også. Norge og Sverige f.eks er land som blir herjet med uansett hvem som blir truffet. Men Norge overlever nok så lenge oljen holder seg oppe, det er som de som fyller med på IMO 2020 opplegget en sannsynlighet for at vi får en reprise av 2008 olje boblen og dermed ytterligere knuser emerging markets.
Men når de krakker vil vekst prognosene skrus ned og det vil da dra ned oljeprisen igjen og om det plutselig krakker som 2008 da får vi problemer. Jeg er egentlig relativt bull long term på olje selv om jeg tror vi skal vokse tregere, men det er hovedsaklig for det virker som at produksjonen har vanskeligheter for å gå noe særlig høyere. Spesielt når likviditeten strammes inn.

Jeg har nå ikke gått inn på Kina, skal gjøre det når jeg har bedre tid til å lete frem kilder. Men veldig fint du tar det opp! Du har rett i at handelen isolert sett ikke er så veldig stor.

@Morti
Jeg ser innlegget ditt og at du fortsatt skriver, svarer deg etter jeg er ferdig på trening og du kanskje har utdypet mer? :+1:

2 Likes

Dette er relevant, fordi det sier endel om det vanskeligste aspektet. Timing.

3 Likes

Ray Dalio, 17.10.2018 (link nederst):

“To reiterate where we stand now, a) the short-term debt cycles (also called business cycles) of most developed countries are in the 6th or 7th innings so they are not near their contraction phases. These expansions typically go on about 7-8 years (plus or minus a few years) with the longer ones coming when there is a lot of slack due to the last contraction being a deep one and when growth has been slow. Since the last one was deep, growth has been relatively slow, and debt growth is not high relative to income growth, and since capacity constraints that now exist are not leading to dangerously high inflation and fast tightening, it looks to me that we have a couple more years left in this cycle’s expansion. At the same time b) the long term debt cycles of most developed countries are in their very late stages and their abilities to manage the obligations will be difficult. I say that because the total debt and non-debt (e.g. pension and health care) obligations are large/growing and the ability of central banks to reverse a contraction is limited (because interest rates don’t have much room to be lowered and because the ability to squeeze more growth from “quantitative easing” is limited). For these reasons and because of the size of the wealth/opportunity gap that exists, I am more concerned about the outlook for a couple years out than for the near term. I hope that the template that I explained in the first 64 pages of my template will help you figure things out for yourself. Of course, one has to run the numbers to get as accurate as possible in applying that template to form a good outlook.”

https://www.linkedin.com/pulse/applying-my-debt-template-now-try-see-whats-ahead-ray-dalio/

Dersom man skal forsøke å beskytte seg mot volatilitet med en “all-weather” portfolio à la Ray Dalio sin filosofi som tilsynelatende har hatt suksess i Bridgewater, er dette noe som kan gjenskapes i Norge? Tanken her er vel at statsobligasjonene motvirker volatilitet i aksjemarkedet, gull og commodities motvirker også inflasjon.

Fordelingen er slik:
30% aksjer, gjerne indeks
40 % lange statsobligasjoner (20år)
15% middels statsobligasjoner
7,5% gull
7,5% bred commodities tracking fund

Artikkelforfatter i 2016 er positiv til strategien:
https://www.nasdaq.com/article/remember-the-allweather-portfolio-its-having-a-killer-year-cm685511

Samme forfatter i 2018 påpeker at siste år har portfolioen prestert vesentlig dårligere (5,56%) enn aksjer:
https://www.nasdaq.com/article/why-the-allweather-portfolio-has-stumbled-cm937170

Noen åpenbare betraktinger:

  • Den lave aksjeandelen vil ta litt av piffen av et bullmarked i aksjer
  • Den høye statsobligasjonsandelen er sårbar for rentehevinger
  • I Norge er ikke 20 års obligasjoner tilgjengelig, 10 år er vel den lengste.

Et amerikansk eksempel kan se slik ut:
30% Vanguard Total Stock Market ETF (VTI)
40% iShares 20+ Year Treasury ETF (TLT)
15% iShares 7-10 Year Treasury ETF (IEF)
7.50% SPDR Gold Shares ETF (GLD)
7.50% PowerShares DB Commodity Index Tracking Fund (DBC)

Noen som har noen tanker om en tilsvarende strategi kan være gjennomførbar i Norge, når man er kommet så langt ut i syklusen som man har nå?
Norske indeksfond istedenfor amerikanske?
Norske statsobligasjoner og hvor sårbar er de for rentehevninger? Hvilke fond?
Utenlandske gull/commodities fond og valutarisiko?

Heller bankinnskudd enn statsobligasjoner tenker jeg.

For å gire obligasjoner & commodities slik at du får risk paritet, som de gjør i det fondet så trenger du tilgang til veldig billig funding. Tror ikke mange aktører i Norge kunne gjort det, og definitivt ingen private.

Strategien er jo at dette er en all-værs portefølje, som skal fungere i alle faser av syklusen. Det kan godt være at man kan sette opp fond som likner og vil gjøre det godt, men ikke i nærheten av Bridgewater.

I Norge må man vel gjøre det “manuelt” og kjøpe alle komponentene selv og rebalansere f.eks en gang i året. Er dette en farbar vei?

Ja akkurat nå virker det som vi står ovenfor et vendepunkt hvor både aksjer og obligasjoner går ned i verdi samtidig. Ettersom vi iløpet av noen få år vil se mye action og hvordan tinf utvikler seg. Ville jeg også stemt for kontanter.
Kanskje heller økt gull noe og lagt til litt sølv. Tror de skal videre ned en stund, men det vil kunne snu meget kjapt. GDX og utvinnere vil få enorm lønnsomhet om det faktisk snur. Nå er de ca i 0. Gradvis økning i gull/sølv og utvinnere fremover tror jeg er lurt om en tenker noen år frem i tid. Det er fremdeles i et bear market, men det kan snu kjapt. Jeg tenker de største bevegelsene i gull kommer etter krakket er igang og man begynner kvantitative lettelser. Dvs forsatt en stund frem i tid.
Men for en stund siden gravde jeg litt om gull og det ser ut som det endelig begynner å nærme seg tid for å investere igjen.
Men tenker ikke gå mye inn i gull, bare øke andelen til 12, 5% f.eks. Kanskje ha en plan hvor man øker fra 10-15 %gradvis.

Men er tanken her å sitte i aksjer selv om de går ned?
Har ikke sjekket ut skikkelig vanguard etf. Men gjetter den inneholder endel nasdaq ettersom den har gått opp siden januar. Det vil nok kunne fortsette en stund siden til, men tenk over hvor fort det kan faktisk snu om noe virkelig uventet skjer. Robot handel og massive mengder med passive ETFer vil føre til ufattelig bred nedgang kjapt.

Men jeg tror jeg ville valgt og inkludere norsk indeks faktisk om jeg måtte velge en indeks. Andre land påvirkes negativ av den styrkendes dollaren og oljeprisen. Vi tjener voldsomt på det. Vertfall en stor del av Oslo børs da selvsagt. Så det er mulig vi gjør som 08. Går opp helt til siste slutt hvor vi kollapser ilag med oljeprisen og finanssystemet. Så om en tenker å go with the flow er sikkert 50/50 nasdaq/USA og Norsk indeks fint. Commodities ETFen ser ut som den inneholder svært mye olje relatert, så det er jo egentlig bra i og med jeg i vertfall er bull der. Men noen andre råvarer går ned som følge av handelskrig og senkende vekst i økonomien. Kopper o.l har jo rast ned. Så det er jo litt dumt, men det ser ut som det kun er en liten del av ETFen, gull og sølv er en større andel. Den inneholder endel ultra lav svovel diesel også, (NY Harbor ULSD) som jeg tror er endel av IMO 2020 playet. Men en del av ETFen vil altså gå dårligere når økonomiene slakker ned fremover. Den gikk opp ilag med oljeprisen før finanskrisen, men mer en halverte seg etterpå. Dvs gikk opp mindre enn oljeprisen og gikk ned mindre ettersom resten presterte bedre. Jeg tenker det derfor er like greit bare være bull olje/diesel osv, noe gull. Det spørs jo hvor aktiv du er. Om du faktisk ønsker å ha et “helårs” fond som funker hele tiden så er det selvsagt ikke vits å forsøke være aktiv, det bare føles feil ut å bestemme seg for å gå på tap.
Samtidig så ser en jo at commodoties ETFen faktisk gikk ned etter finanskrisen og har ikke i komt seg oppigjen enda. Det er jo mulig at det tar seg oppigjen i fremtiden ettersom det kan gå i sykluser, men foreløpig virker det ikke særlig lurt. Blir nesten sånn catching a falling knife opplegg.

Generelt ville jeg advart mot aksjemarkedet da jeg mener det ikke har mye oppside og tid igjen, risikoen er derfor høy i forhold til potensiell gevinst.

@aksjefokus sier noe der. Jeg kjenner ikke til fondet og hvordan oppsettet er, men det er ikke alt vi vanlige mennesker kan imitere.

Har begynt å se endel om Ray Dalio i det siste og han kommer med interessante innspill. Skal lese boken hans snart.
Jeg tror vi er lenger kommet en det han gjør, men det er mest fordi jeg ser på samspillet mellom Asia Europa og USA. Samt hvordan USAs underskudd vil øke rentene i USA mer enn jeg tror markedet forventer/FED setter opp.
Ellers er vi veldig enig i mye.

https://www.youtube.com/watch?v=Nm0m62reFuY&pbjreload=10

Nylig intervju fra han.

Til @Morti
Det er jo mulig at topplederene er såpass pragmatiske de strekker seg så langt, men jeg tror dessverre krigen er alvorlig. Allerede på 80 tallet når Trump snakket om økonomien og potensiell president kampanjene gikk han hardt ut mot blant annet Japan. Samtidig så er det selvsagt mange andre som også er livredde nå som de ser Kina få enorm innflytelse og makt verden over. De har stor grunn til å forsøke hindre dette. Ser man presentasjonene til Trumps rådgivere ser en også at det handler om langt mer enn kun handelsbalansen.

Se denne! :grin:

@RedEnergy, hva synes du om rentemøtet idag? Rentebanen nedjustert.

En aksje som jeg har hatt lenge og liker veldig godt er OLT. Denne er midt i retail bransjen og reagerer på det vi nordmenn har mest verdi i, nemlig bolig. Den gjenspeiler at vi nordmenn kommer til å handle masse på kjøpesentre i kommende år. Da må også renten være hyggelig lav, noe jeg tror den vil være… i mange mange år.


Min kommentar i styringsrente tråden.

Er vel som forventet. Jeg regner med renten vil gå opp noen ganger fremover, men ettersom FED er så mye tidligere ute vil andre markeder begynne krakke og dra med seg resten lenge før vi og ECB kommer oss noen vei med renten.
Jeg er ganske enig med Jan Ludvig når det kommer til behovet for langvarige renter. Men forskjellen mellom oss er at jeg ser dramatisk på økningen som har vært allerede og som kommer, han har lenge ment de ikke skal økes, men sentralbankene er mer optimistiske enn han. Også derfor jeg er sikker på krise, ettersom FED virker svært optimistisk. Så jeg tror de vil gjøre som tidligere, heve for raskt for å så “knuse noe”.

Når det kommer til kjøpesenter må jeg nesten stole mer på Jan Ludvig, han er svært pessimistisk der og jeg forstår godt hans argumenter.
Dersom det faktisk går nedover med boligprisene fremover vil norske husholdninger stramme inn forbruket betydeli. Det er også sannsynligvis veldig undervurdert hvor stor andel av mennesker som refinansierer eller bruker huset som “minibank” i Norge, slik det var i USA før finanskrisen og fortsatt den dag i dag.
Samtidig så ser det ut som olje og strøm vil fortsette å bli dyrere fremover, det hjelper heller ikke på! Jeg tror også generelt at negative nyheter rundt om i verden vil påvirke folks kjøpelyst.
Retailhandelen har jo ikke prestert særlig bra over tid nå. Bompenger, netthandel osv alt kjemper i mot.
Eiendomprisene har gått opp som følge av de lave rentene og det har nok OLT tjent gode penger på, men vi blir nok mer som USA der det blir dårligere leieinntekter og lavere prising på næringseiendom.
Hva er tanken bak å eie OLT egentlig, når jeg ser på kursutviklingen er den jo veldig “traust”, den er kanskje noe safe, men også under finanskrisen gikk jo den ned fra 85,4 på toppen til 45 kr. Så den har jo nedside også. Kan godt være den er bra priset mtp bokførte verdier o.l, men jeg personlig ser ikke vitsen i å eie enkelt aksjer med liten oppside, da tror jeg det er bedre med ulike indekser. Spesielt i dagens samfunn med ETF og passiv investering, hvordan det blir fremover vet jeg ikke helt enda.
Er jo litt redd for at indeks fremover ikke vil være så magisk som det har vært til nå, men jeg tenker at sentralbankenes handlinger fremover(hvilke lettelser de gir etter krakk) vil gi oss gode pekepinner på dette.
Så jeg vil uansett anbefale at man velger seg ut bransjer og aksjer man har troen på i stedet for å stole blindt på indekser, der finnes flere eksempler på at indeks faktisk ikke henter seg innigjen!
Det er selvsagt mulig at trygge og solide selskaper som OLT blir mer populære etter finanskrisen og dermed går opp. Likevel ser jeg ikke noen store muligheter for oppgang, man må jo nesten investere i aksjer med store utsikter for vekst og som kan skaleres opp. Nå har jeg ikke undersøkt OLT, men regner ikke med de drastisk endrer forretningsmodell eller gjør noe som flerdobler inntekter/profitt. Ettersom utsiktene generelt er dårlige for norsk økonomi(langsiktig) så tror ikke jeg de kan klare presse noe særlig mer leieinntekter fra butikker som allerede sliter.
Ettersom aksjen har stått stille siden 2015 er det jo mulig med et hopp opp, men husk at den vil også bli med ned og da kan det være kjekkere sitte med cash og kjøpe aksjer med høyere potensiale.

Så jeg tror du kan forvente lave renter, men det er en grunn til vi skal ha lave renter. Lite vekst i økonomi og befolkning, vi har rekord høy gjeld og dermed begrenset oppside i husholdningene.

Har tenkt å sitte i aksjer som ikke fundamentalt blir påvirket negativt av nedgangstider. :slightly_smiling_face:

Ja det finnes flere aksjer det underliggende vil fortsatt være lønnsomt og bra selv i nedgangstier. Men mange blir likevel påvirket av høyere renter/strammere likviditet, samtidig blir så godt som alle aksjekurser påvirket uavhengig av hvor bra de er.
Men de vil jo da forhåpentligvis komme seg raskere tilbake igjen.
Du har ingen ambisjoner om å forsøke time markedet med en (liten?) del av porteføljen heller? Da kan du jo kanskje kjøpe mer av favorittaksjene på salg :heart_eyes:

1 Like

Jeg har vanligvis sittet på endel cash, men gjør det ikke nå. :see_no_evil:

Burde nok ha redusert så jeg har cash igjen. Funcom som jeg sitter 50% i har bra med cash, null gjeld og positiv cash flow samtidig sin der investerer hardt. Nedgangstider vil gi dem bedre tilgang på arbeidskraft og publishingavtalet.

Resten av porteføljen vil få juling i en resesjon… :see_no_evil:

2 Likes

Jeg har faktisk tenkt over det at Funcom er gjeldsfri, det er bra. Photocure som er min favoritt er også det, likevel frykter jeg nedgang. Men de vil nok gjøre det bedre enn mange andre.

Over til mer kraknisse nyheter.

Skjer dette da snakker vi! De og Australia er blant landene som vil bli som USA før/under finanskrisen. Tenk hvordan det blir om resten av verden sliter på ekte, nå går desse ned på egenhånd.
Dette er en av grunnene til jeg kjøper opsjoner i Sverige. De vil møte mye motgang når Europa sliter pluss eget boligmarked har slitt over tid. Pluss ingen muligheter til å redde noe som helst med rentekutt, de snakker om å heve den :joy:
Har forsøkt hardt å lete etter alternative steder å kjøpe opsjoner enn Nordnet. Men det er jammen ikke mye utvalg. Starter derfor med svensk og skal se på andre steder etterhvert. Liker godt Nordnet også. Skumlere å kjøpe derivater på utenlandske nettsteder.

Det er renten som er det viktigste for OLT. Den styrer yielden, oss forbrukere og butikkene.
Butikkene kan legges ned men nye bransjer vil erstatte dem. Netthandelen vil ta noe av omsetningen men de fleste butikkene vil ha begge deler. Kjøpesentre kan lett også omstille seg for nye trender. Det gjelder å drifte dem sunt, den jobben overlater jeg til Olav Thon.

Jeg har vært med i OLT siden 800+kr. Det er nå splittet i 10 riktig nok. Ja, det er bokførte verdier som er spennende og som får meg til å være investert i OLT i mange år til.
Etter døden til Olav Thon kan det også tenkes at aksjepolitikken endres til det positive, mer utbytte osv.

Lønnsvekst, lav arbeidsledighet, høy oljepris, lav rente, ja da kan man kjøpe seg en elbil og dra til Sandvika storsenter i ny og ne. :slight_smile:

1 Like

Ja jeg skjønner at renten er svært viktig for OLT/næringseiendom. Men du som leser Jan Ludvigs blogg må da vel begynde få litt kaldeføtter når det kommer til retail?
Husk tidligere prestasjoner sier ikke noe om fremtidige :smile: Så ikke tenk så mye på hvor bra det har gått hittil. Frem til nå har vi jo vært gjennom noe av de beste tidene som har vært i Norge. Først nå vil si se konsekvensene av de siste nesten 30 årene med boligpris oppgang og økende gjeld. Det fører jo til stagnasjon.
Jeg har ikke så veldig stor tro på lønnsvekst fremover, den vil i så tilfelle bli spist opp av inflasjon og økende avgifter.
Heldigvis så tror jeg også på høy oljepris og det vil vel på en måte hjelpe Norge AS. Men på en annen måte så begynner drivstoff prisene å bli høye og når ting strammer inn fremover vil jo det merkes.
Tror Norge kommer til å slite såpass økonomisk at det vil merkes på husholdningene. De vil jo forsøke bruke penger på å hjelpe oss i nedgangstider. Men finanskrisen vil vekke opp mange om f.eks pensjonssytemene våre som ikke er bærekraftige. Hvordan staten skal kunne finansiere dette fremover er det vanskelig å si. Mange land har det nok verre enn oss, men vi har et SINNSYKT høyt budsjett per person i Norge.


De har dobbelt så mange mennesker som oss.


Artiklen ovenfor har jeg lest og kommet tilbake til gjentatte ganger… Veldig trist lesning, men en viktig oppvekker.

Dersom vi da tenker at oljefondet går ned flere tusen milliarder som følge av krakk. Bare styrkelse av NOK vs dollar kan vi tusenvis av milliarder i tap, hva om vi i tillegg krakker både eiendom og aksjer! Hvor langt over handlingsreglen skal vi da når fondet er halvert og vi allerede bruker omtrent maksgrensen? Aksjene er ikke nødt å gå opp så kjapt igjen. Husk at S&P 500 etter dotcom halverte seg og nådde omtrent samme nivå rett før finanskrisen før den da kræsjet igjen og så tok det vanvittige stimulanser for å få den opp til samme nivå. Nasdaq brukte 15 år på å komme tilbake!

Denne gangen kan det hende vi bruker mye lenger tid på nå tilbake på samme nivå. Mengden stimulanse og rentekutt som kom etter finanskrisen kan ikke gjentas og vil ikke ha samme effekt. Norge var heldige den gangen at vi ble “bailet” ut av andre land sine sentralbanker. Neste gang er det ikke sikkert. Pluss rentene vil forbli lave slik vi heller ikke får særlig inntekter på obligasjonene.

Beklager at jeg er så pessimistisk :joy: jeg er bare utrolig irritert på velferdsstaten og pengebruken i Norge, svært lite tro på at det skal gå bra fremover. De komme til å måtte heve skattene og utgiftene noe forferdelig for å finansiere dette.
Flaksen er at vi har lite gjeld og forhåpentligvis et oljefond som uansett om det går ned er mye mer enn hva andre har. + olje som jeg tror vil hjelpe.
Likevel så bruker vi MYE mer enn det vi kan forvente å få inn og det hjelper ikke vær oljerik da. Politikerne er så dyktige til å love bort gratis ting at selv superNorge engang klarer henge med.
Ble litt offtopic i forhold til OLT dette her :dizzy_face:
En siste kommentar angående OLT.

Eiendom har gått opp ettersom renten jevnt over har gått ned, nå kan den nesten ikke lenger gå ned. Kun sidelengs.(vi kan kutte med 1,25% kanskje, men tidligere har vi altså kuttet med kanskje 5!)
Vet at dette ikke er næringseiendom, men poenget er at eiendom må ikke gå opp selv med lave renter.

Fælt at jeg alltid skal være slik djevelens advokat, men slik er jeg. Glad jeg ikke har venner som er skikkelig bull aksjer eller eiendom. Ville hatet meg for lengst.

3 Likes

La oss høre på hva de beste innen næringseiendom mener:

Personlig tror jeg på en total reprising av OLT aksjen. Den er irreterende billig i forhold til underliggende verdier.

Jans blogg er bra, han er også dyktig men det betyr ikke at jeg er totalt enig i hva han skriver.
Han er best på en ting og det er å prediktere renten.

No hard feelings @RedEnergy :slight_smile:

Skal sjekke den ut. Som sagt har jeg ikke tenkt dypt gjennom OLT og næringseiendomenne deres. Alltid mulighet for at de skal kunne gjøre det bra, selv om trenden er dårlig.
Men generelt liker jeg best tanken på å investere i enkeltaksjer som har mye mer potensiale. F. Eks Photocure. Alltid mer risiko å investere i en enkely aksje enn indeks og da vil jeg vertfall ha betalt i stor oppside. Trygghet får man enkelt med å spre utover indekser. Selv om jeg faktisk tror mange indekser kommer til å bruke LANG tid på nå tilbake på denne toppen. Så jeg mener egentlig indeks er trygt når man kjøper på halvpris :joy: ellers kan man nå risikerere måtte holde lenge.
Så om shit hits the fan vil sannsynligvis OLT kunne slå børsen, da deres inntekter i stor grad er trygge. Regner med de ikke har så mye gjeld heller uten at jeg har studert firmaet.
Men verdiaksjer er kun kule rett etter et kræsj. Når man begynner boble stadiet igjen overses de. Ser du på aksjen etter finanskrisen hadde den svært god utvikling. Så stoppet den opp. Kanskje det skjer igjen? Så kanskje du har rett i at reprisingen skjer etter neste krise.

Setter pris på at du tåler at jeg er kritisk. Liker best å være helt ærlig og si min mening. Formuene våre er seriøse saker og våre strategier og bør derfor utsettes for kritikk.
Så et intervju med Ray Dalio i går hvor han faktisk snakket om Bridgewater og deres kultur som omhandlet brutal ærlighet. Det var nytt for meg, har ikke sett noe om principles boken hans enda, men det er noe jeg også er forkjemper for.
Så jeg regner med den boken faktisk er bra.

Her er intervjuet. Handler også om økonomien.
Skal først lese boken om gjeldskriser.

Driver å leser gjennom https://static.norges-bank.no/contentassets/6a3f42a04d854db89a77206c8b2db996/ppr_318.pdf?v=09/20/2018092747&ft=.pdf
slik sånne kjedelige gutter som meg og @aksjefokus liker å gjøre.
Der såg jeg en fin graf som viser deadcat bouncen i boligprisene våre. Myndighetene tror de skal stabiliseres, jeg forventer ganske grei nedgang. Men som sagt så eskalerer det nok mest når vi hører om hvor gale det står til i Australia, Sverige osv… Og så etterhvert den mer brede krisen i resten av verden/aksjer o.l
Likevel så vil vi nok gå ned endel i høst på egenhånd.
Skulle virkelig ønske jeg hadde mulighet til å kjøpe salgsopsjoner på australske banker… Da ville jeg gått utrolig hardt inn. Et av de mest sikre “bettene” som er akkurat nå. De ser ut til å gå på akkuratt samme smell om USA gjorde før finanskrisen. Australia kommer nok til å måtte kjøpe opp masse obligasjoner og forsøke presse ned boliglånsrentene fremover, de har ikke fullt så billige boliglån som oss enda.
Ganske sykt å tenke på at USA kjøpte masse “dritt” lån fra bankene og dermed tok over all risikoen. Med skattebetalernes penger! Nå har bankene plutselig mye mindre risiko ettersom de kan kvitte seg med all “dritten” :triumph: Det neste “store” i USA med tanke på boligkrise er nok at det er så utrolig mange “non financials” som låner ut til boliger. Pluss at myndighetene igjen gjør alt de kan får å få mennesker til å kunne kjøpe bolig. 3,5% egenkapital gjennom FHA osv :dizzy_face:

Median down payment/egenkapital er vist nok 5% nå. Hvordan blir det da når prisene går ned betydelig?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-21/germany-is-said-to-favor-deutsche-bank-merger-with-commerzbank?srnd=premium-europe
Spent på hvordan dette blir.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-21/leveraged-loans-flying-off-the-shelves-as-risk-ratchets-higher
God artikkel som også viser til effekten dette vil ha under og etter neste krisen.

Mange som tar store risikoer nå får å tjene litt penger… Hvor mange av desse lånene som ikke vil bli betalt og som vil selges unna med tap blir spennendes å se.
Desse statisstikkene henger ihop med artiklen ovenfor, men var ikke inkludert.

Har ikke linket til alle desse enda, men desse er verdt å lese om noen har lyst å få en “kjapp” oversikt over de ulike risikoene og problemene vi står ovenfor. Er endel å lese, men går inn på flere ulike ting og gir derfor et godt overblikk. Desse 8 er i en serie hvor han forsøker dekke “tog kræsjet” som er påvei.

Edit:
Glemte vist å lenke til hvor jeg fant median down payment.
Samt så ville jeg også legge til at over 10% av boliglånene har 0%! Egenkapital… Verre enn jeg trodde faktisk. Hvordan i all verden er det mulig.

“Today, half of all borrowers put down 5% or less. More than 10% of borrowers put 0% down. As a result, the average loan-to-value ratio at origination has climbed to 87%.”
Det er selvsagt også flere andre positive ting som at flesteparten som får lån nå har svært god kredittrating osv… Men så må en huske på at det er de 10-20% som virkelig får problemer som ødelegger alt. Svært mange har blitt veldig rike i USA nå på bolig, i storbyene har prisstigningen vært så stor at utrolig mange har veldig mye egenkapital i forhold til lån. Men desse stedene vil selvsagt få en stor nedgang og de som da har spekulert eller kjøpt på topp vil slite veldig.

https://nordic.businessinsider.com/nyc-housing-asking-sale-prices-cut-at-pace-unseen-since-financial-crisis-streeteasy-2018-9?r=US&IR=T
High end i New York ser ut til å være tidlig ute, flere av de andre populære stedene går det fortsatt opp, selv om det ser ut til å ha slakket ned.


“In the four weeks ended Sept. 16, more than one-quarter of the homes listed for sale had a price drop, according to Redfin, a real estate brokerage. That is the highest level since the company began tracking the metric in 2010. Redfin defines a price drop as a reduction in the list price of more than 1 percent and less than 50 percent.”

Viser tegn til å toppe ut.
Kineserne kjøper ikke så mye i Seattle lenger så de møter nå trøbbel. De har hatt 40% oppgang siste årene… Tenk klasse forskjellen på de som har vært med lenge og de som har kjøpt nylig.
Stakkars millenials sier jeg bare.

Unge mennesker er fullastet i gjeld som aldri før.

Hvor lenge skal du vente med å prøve å tjene litt penger på børsen?
Siden du staret tråden i Juni 2017 har OSEBX gått fra 706 til 923.

En korreksjon, eller krakk som du håper på, vil komme en eller annen dag, alle vet det. Nå skal det ett fall på over 20% til før vi er tilbake til Juni 2017 nivået.

2 Likes