Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Jeg elsker poster som virkelig stiller spørsmål ved den fundamentale tankegangen. Har selv vært krakknisse. Forrige gang jeg så svakhet og solgte var index på rundt 570. :joy:

Jeg tror det viktige er å ha en strategi for gevinstsikring og å ha en strategi for å komme seg tilbake i aksjer. :ok_hand:

5 Likes

Har vært student og eier av oppstartsbedrift. Har derfor ikke veldig mye kapital liggende og har brukt pengene mine på egen bedrift.
Er såpass ung jeg ikke har vært med i markedet fra før av. Etter jeg blir med nå for fullt etter krakket vil jeg ikke sitte i kontanter i tider og utider. Vil heller forsøke lage et mer avansert opplegg med hedging gjennom opsjoner når jeg ser markedet begynner bli latterlig.
Så jeg har heller ikke sakt til noen her at de må gå 100% i kontanter. Heller at de må lage en plan en plan for gevinstsikring og gradvis ta en mer defensiv posisjon, som @Christian nevner.

1 Like

Det finnes mange faktorer som også taler for at markedet fremdeles kan gå mye lengre opp herfra.

Ta f.eks. S&Ps PE ratio.

Den er i dag på ca 25. Det er tilsvarende snittet siden 1990 og milevis fra toppene vi har sett de siste 30 årene.

Det er bare ett eksempel på at det finnes sikkert like mange gode argumenter for å at markedet skal fortsette som det finnes motargumenter. Å føle at man skal måtte forberede ett forum på en finanskrise er kanskje å dra det litt langt.
Synes også det er svært interessant å følge med i den store makroverden, men å balansere det man ser på og tar inn er viktig.
Som noen sier her, blir lite debatt av å bli bombardert med skremselspropaganda, selv om mange av dine linker er veldig interessante å lese.

Det kan bli leeeenge til du er med for fullt med andre ord :wink:

2 Likes

@vegar_beider Sjekk de PE tallene litt mer nøye. Peaken i PE kommer ettet krisen er inntruffet og earnings går ned. Oktober var toppen i 2007. Først da går tallene opp.
Vi er langt over 2007 i PE nå.
Kun dotcom slår denne boblen. Ikke engang 1929 var høyere.

Ikke lenge.
Jeg er med nå, har begynt å laste opp med salgsopsjoner. Har avventet å vedde seriøst i mot markedet, men nå ser jeg endelig enden. Det gjorde jeg ikke tidligere. Nå er renten kommet opp og vil gå mye høyere pgr underskuddet i USA og pgr de nå selger istedenfor å kjøpe obligasjoner! Dette har allerede potensielt sprukket EM boblen og vil bare bli verre. Selv om USA kan gå lenger uten krakk, så tror jeg f.eks Sverige vil bli truffet av EM og Europa problemer. Mye også for det er mest praktisk gjennomførbart på Nordnet også. Men nå strammes likviditeten inn. Gjelden spesielt i EM er latterlig og vi vil nå avdekke boblene det finansielle eksperimentey vi startet etter finanskrisen har skapt. Det er “umulig” at gratis penger ikke danner bobler, overvurdering/prising og andre finansielle “ubalanser”. Vi vet det bare aldri på forhånd.

Ja vi må for all del ikke ha lave renter lenge. :joy: Nettopp hva vi og alle andre har gjort! Så selvsagt har vi bobler nå. Det er “rett fra boken”. Teoretikerne i Norges bank og andre økonomer klarer ikke se det eller tørr bare aldri si det rett ut. Men det påpekes selvsagt mye i rapporten jeg linket til lenger oppe.

Langsiktig long går jeg ikke før vi bunner ut.
Etter skikkelige topper kan det gå over ti år før man er tilbake. Det skjedde etter dotcom. (15 år for Nasdaq). Kina er ikke nær hvor de var i 2007. Japan er fortsatt ikke tilbake der de var i 1987. Finnes flere eksempler.

Spent på Italias budsjett. De har sagt de vil holde seg innenfor EU reglene ettersom de skjønner konsekvensene. Men det blir ikke lett da de har lovd veldig kostbare ting og trenger å levere på noe.
To vidt forskjellige partiet så det er ikke lett at begge får gjennom sine saker. Mer gratis penger og lavere skatter!! :heart_eyes:
Ser for meg de tar en Trump hvor de beregner god økning i vekst og dermed skatteinngang som følge av skattekutt. Kanskje også reduserte kostnader til flyktninger da de nå vil bli knallharde. Neste år vil kaoset vertfall bli enormt. De behøver at ECB fortsetter støttekjøp, men de skal avsluttes. Samtidig så er de nærme søppelstatus og kan da heller ikke kjøpes av ECB. Deres banker er stappfull i elendig gjeld, treg økonomi og masse arbeidsløshet. Når boblene begynner å sprekke vil de utløse kjempe trøbbel for EU.

Renteøkningen neste uke av FED vil også sette renten i fokus igjen.

Men så kommer vel handelskrigen med engang å stjeler fokuset.

Kina skal vist nok avlyst samtalene da de ikke ønsker å forhandle under press. Så ettersom Trump truer og har satt igang flere tariffer mens samtalene skulle foregå trekker de seg.
Så hva blir neste steg?
Blir vel snart tariffer på alt. Så skrus prosenten opp til 25% osv…!
Det blir mye etterhvert :scream:

Dette er helt garantert priset inn i markedet, FED signaliserte ved rentemøtet i August at renten vil bli hevet med 0.25% i September. 10års renten i USA gir en bedre pekepinn.

Du kan bare ikke sammenlikne P/E med P/E, uten å prate om rentenivået.
P/E skal være høyere med lavere renter, som gir lavere avkastningskrav/diskonteringsfaktor. Er markedet dyrt? - Utvilsomt ikke billig, men det er veldig fragmentert. Noe er veldig dyrt, mens mye er faktisk ganske normal priset.

[quote=“RedEnergy, post:550, topic:3701”]
Neste år vil kaoset vertfall bli enormt.
[/quote] Ville vært veldig forsiktig med å være så skråsikker. Det å time nedturene er veldig vanskelig. Hvilke posisjoner har du tatt, eller vil du ta for å få eksponering mot dette?

Det farligste en langsiktig investor gjør er å være helt ute av markedet.

3 Likes

Principles er gratis og er publisert som PDF:

3 Likes

Hvorfor det?

Jeg har skrevet et lengre innlegg om dette:

Kan også legge til følgende fra DALBAR:

Ideen om å sitte utenfor helt til det smeller, høste tungt i nedturen, for så å høste tungt i påfølgende oppgang høres for meg ut som en taktikk som krever ekstrem disiplin. Å følge denne taktikken og komme ut av det hele med en bedre avkastning enn de andre som spiller med en “vanlige” strategier, tror jeg at krever talent, og aller viktigst, masse erfaring. Denne erfaringen, som jeg tror at man trenger, kunne man opparbeidet seg ved å investere/trade i aksjer i oppgangsperioden som leder til krakket/bear-markedet. Evnene/kunnskapen/talentet/erfaringen som gjør det mulig å hente fet avkastning i nedgang(og påfølgende oppgang), skulle man tro at kunne gjøre seg gjeldende i en fet oppgang(og påfølgende nedgang). I det minste er kunnskap mulig å opparbeide seg og erfaringer mulig å gjøre seg i dette bullmarkedet i har gjennomgått de siste 10 årene. Jeg kommer til å miste prosenter i nedgangen som kommer! Det tviler jeg ikke på. Men jeg tror på at jeg kommer til å miste så mye at jeg ikke kommer meg opp igjen, og jeg tror jeg kommer til å hente mye på veien opp igjen.

Forøvrig, og litt generalisert, er jeg optimist på menneskehetens vegne. Jeg er bullish på menneskeheten, jeg er bullish på aksjemarkedet i det lengre løp, og ikke minst, og aller viktigst, er jeg bullish på at jeg selv kommer til å klare å øke min netto verdi ganske fint over de neste 40 årene, gjennom oppgang og nedgang.

Jeg forstår ikke hvorfor noen skulle ønske å vente på et krakk/bear market før man begynner å høste daglige erfaring og kunnskap om den daglige gangen i aksjemarkedet. Det kan virke forsiktig, men i realiteten, når man står ovenfor valg om å sitte i posisjoner i nedgangen, tror jeg ikke det er forsiktig.

Disclaimer: Jeg har ikke peiling.

5 Likes

Husk på at det var ikke jeg som tok opp PE.
Jeg bare nevnte at det er høyt og ikke egentlig på snittet slik @vegar_beider sa. For da tar man altså med etter krakk/resesjon PE som er svært mye høyere. Hvor høyt det vil bli denne gang vet vi aldri, men earnings går raskt til bunn når kreditten og likviditeten stopper opp.
PE er ikke noe jeg henger meg så veldig opp i, utover at jeg ser at vi er historisk høyt.
Lave renter tillater høyere PE. Men vi er likevel høyt priset og forventer enorm vekst i fortjenesten.

Jeg mente ikke at markedet ikke har priset inn økningen, det er jo absurd. Poeng er at det vil være mer i media og gjøre at folk tenker på at vi faktisk driver med QT og ikke QE lenger. Når man tenker over fremtiden og hvordan renteøkningene vil påvirke, så vil man før eller senere måtte innse at dette er hva som fører til krakk/resesjoner.
Noe jeg kanskje påstår ikke er helt “priset” inn er vel hvor enormt store auksjoner av obligasjoner USA vil arrangere. Hvor lett desse blir solgt vet vi ikke, men det skal godt gjøres selge unna både de som nå selges av balansen + fra underskuddet. Vi er på QE nivå med antall obligasjoner påvei ut, men FED kjøper ikke!
Dersom det faktisk selger, så fører det til devaluering av valuta og mangel på investeringer i andre land, dermed får vi en emerging market crisis. De har tatt på seg en helt latterlig mengde gjeld på kort tid etter finanskrisen og mye av det i USD. Når renten nå går opp + devaluering så baller det virkelig på seg med problemer.

Jeg er enig i at det ikke er lett å time krakk. Ettersom rewarden er svært høy for å treffe så kan jeg bomme endel kvartaler og likevel tjene alt inn om jeg treffer til slutt. Selvsagt er det mulig det ikke kommer noe krakk i løpet av de neste årene. Men jeg er så sikker at jeg er villig til å vedde en stor del av min lille formue på det :rofl: Jeg kjøper salgsopsjoner på OMXS30 og eventuelt kanskje andre aksjer i Sverige. Skulle gjerne forsøkt meg på noen andre indekser også, men det er ikke så enkelt. Sverige har også heldigvis en boligboble som holder på å sprekke så det vil nok påvirke aksjeindeksen der også. Innløsningsdato er foreløpig 20.12.19, tenker å kjøpe i 2020 også når det blir tilgjengelig.

Eiendomsmarkedene flere steder har allerede begynt å gå ned, mange topper ut. Pluss vi nå har begynt på en emerging markets ++ krise og handelskrig jeg ikke tror skal ta slutt med det første. Tar vi da med litt Italia, Brexit og annen “snacks” neste år så tror jeg det blir veldig spennendes.

Angående det at HODLING er det viktigste.

CAC 40. Ikke tilbake til dotcom peak eller Finanskrise peaken. Ikke særlig digg være long her. Derimot heftige penger om man forsøker time. Man kan selvsagt si man kjøper både på vei opp og ned og derfor er det “ok”.

Enda verre.


Nesten tilbake til Dotcom, heia heia!


Ikke tilbake til finanskrise toppen enda. Ser ikke dotcom der, men vi er nå litt over :clap:


Her kommer favoritten. Så ufattelig langt bearmarket det går ikke an bruke skikkelig graf.
Selv om man traff bra på bunnen (15951 i 92) etter 89 boblen så ville ikke avkastningne vært mye å skryte av. Verre blir det om man kjøpte når markedet snudde! Da ble det nesten like dyrt som det er i dag 22 år senere.

Det er skikkelig digg å være nordmann/Amerikaner født med sølvskje i munnen. Andre indekser/steder har ikke hatt den samme luksusen som oss. ( Det finnes flere selvfølgelig, men antallet “døde” indekser stiger for hver boble).

@Calusari
Ja du har rett, den taktikken krever enorm disiplin og tålmodighet. Men det har jeg i spadevis. Har derfor ikke anbefalt andre det samme som meg, jeg bruker mesteparten av fritiden min på dette og elsker å lese/se på youtube. Er man ikke en nerd som meg så er det ikke vits. Da vil man ikke stole på magefølelsen sin nok til å holde løpet ut.

Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha handlet aksjer for å kunne analysere bobler og makroøkonmi, det å handle aksjer gir ikke så veldig mye kunnskap generelt om markedet/økonomien ellers. Utenom at man da har økt incentiv til å få med seg nyheter og vertfall “kjenne” det på kroppen når det går feil. Jeg leser så mye jeg gjør for å høste av andres erfaringer, men mye handler ikke om personlige erfaringer. Det er bare “historie/statistikk” som jeg kan gå tilbake å se.
Men når det gjelder kunnskap om å kunne trade da er jeg veldig enig. Jeg gruer meg til å forsøke leke @babyrage. Det krever mad skills. Så jeg tenker tenke nøye gjennom hvilke indekser, etf og bransjer jeg vil eie på lengre sikt. For å så forsøke swing trading med 10% av porteføljen.

Jeg er egentlig en optimistisk person av natur, men når det kommer til økonomi/politikk er jeg veldig pessimistisk. Jeg ser omtrent ingen muligheter for at vi skal kunne komme godt ut av fremtiden. Hvordan skal vi kunne ha bra aksjemarked når vi velferdsstaten kveler oss og skatter og avgifter må opp i skyene(demografien i Europa er tragisk). Vi har ennå ikke kjent på den virkelige smerten som kommer når gratis penger og stimuli tar slutt. Se på grafene ovenfor, festen kan faktisk ta slutt. Vi har bare ikke kjent det på kroppen enda da vi er blant de heldige.
USA har nå snart 1 trillion $ i underskudd helt på toppen av oppgangstidene. Under neste krise vil det bli mange ganger det… Og i ettertiden når det skal være “recovery” kan den nye normalen bli 2+… Kanskje er GDP da også mindre. Hvor stor er da % underskudd i GDP? Det er allerede høyt. Samtidig hvem kommer til å finansiere dette? Kommer andre land til å kjøpe obligasjonene slik vi gjor etter finanskrisen? Hva med alle andre som må utstede obligasjoner?
Ettersom vi ikke løste problemene til finanskrisen, kun økte på med mer gjeld og lave renter så har vi minsket handlingsrommet og stjelt av fremtidig vekst.
Alle ønsker at aksjemarkedet skal gå opp i skyene og fortsette for alltid, men sanheten er at det ikke trenger å gjøre det. Det kan gå kjempelang tid før man er tilbake.

Vi låner av fremtiden. Hovedgrunnen til at aksjemarkedet og boligmarkedet har gått opp så enormt raskt de siste 30 årene er at rentene har gått ned jevnt og trutt. Hvert krakk etterfølgt av lavere renter. Nå er vi så nær bunnen vi ikke kan kutte noe særlig mer. Dvs vi har en ny fremtid og må tenke annerledes. Ting kommer ikke like enkelt lenger.

Fant ikke et nyere bilde, men man ser jo her trenden. Vi er nå mye lavere nesten alle steder. Nå begynner noen å heve mye som følge av enorm inflasjon/devaluering. Det er fremtiden til alle som holder på med denne type pengepolitikk.

1 Like

Denne mannen har nok Trump lyttet til og han er så Kina kritisk det går an å bli. Derfor tror jeg Trump ikke kommer til å gi seg, han er informert om alt gale Kina gjør og det går langt utover handelsbalansen. Selv om Trump siden 80 tallet virkelig har brent for å få ordnet opp i handelsbalansen med Japan (nå Kina).


Artig at Draghi også nå begynner snakke opp renten/euroen, tviler jo egentlig på at han fremskynder rentehevingen. Men nå virker det jo faktisk som de begynner å varme opp markedene for den tanken. Det styrker i hvertfall teorien min om et nærstående krakk.


Anbefaler dere å kike innom denne siden med jevne mellomrom for å holde dere oppdatert på rente i USA. Fikk seg et kjempehopp i dag.
Som jeg har nevnt flere ganger lenger opp i tråden så gikk det ut en kjempe gunstig skatterabatt for pensjonsfond den 15 september. Så nå har de ikke noe spesielt incentiv utover det normale å kjøpe amerikanske statsobligasjoner. Regner derfor med de har “tømt” ammunisjonen sin nå for å få solid rabatt.
Samtidig så skal det altså selges HINSIDES mengder nye obligasjoner som følge av underskuddet. Blir skremt hver gang jeg ser mengden som er planlagt auksjonert bort. Har kun funnet oversikter over den aller nærmeste fremtid, ikke noe lenger frem i tid.

2 åringen


Laget noen kjappe grafer med linjer for å vise dere at vi nå er i faresonen.
Vi er faktisk allerede høyere enn det som er her, vi kom oss opp på 2,831 i dag.

10åringen.

3 åring fra CNBC. Så at denne ikke krysset linjen.

Men så fant jeg eldre tall og da var det vist nok innenfor likevel!


Fra FEDs egne tall.

Dette er ikke noe det ser ut som vanlige mennesker bryr seg om, men for meg er det egentlig noe av det viktigste. Det er selvsagt mye “bak” grafene her og likviditeten kan jo være god selv om det krysser grensen, men slik gjelden har vokset osv har ikke markedet håndtert renten. Vil ikke si at gjelden har skrudd ned tempoet siste 10 årene og den mye lavere “nøytral renten” er derfor rettferdiggjort.

Se hvor lenge vi har nå vært under 1% og så ser man på perioden før finanskrisen, den boblen ble skapt på mye høyere renter som varte i mye kortere tid. Skummelt å tenke på hvor mye “finansielle ubalanser” vi nå har opparbeidet oss.


Som Jan Ludvig skrev et blogg innlegg om utifra dette sitatet. Nå som renten går opp vil vi avdekke alle ubalanser og bobler.

Blir mer og mer snakk om høy oljepris nå pluss den har gått opp ganske bra i det siste. Saudi Arabia/Opec og Russland vil ikke høre på Trump og skru opp produksjonen veldig mye, kun det som allerede er planlagt. Samtidig sliter USA med å få levert deres enorme produksjon,. Så kommer snart Iran sanksjonene for fullt og det vil fjerne veldig mye olje fra markedet, noen land forsøker å lure USA og skaffe iransk olje på andre måter, men jeg tror ikke så mange land tørr det. India som virkelig trenger billigst mulig olje har basert seg mye på indisk olje, leter nå febrilsk etter alternative kilder.
Det prates nå om oljepriser langt over 100$, menst 100$ virker stadig mer “safe”. Dollaren er allerede veldig sterkt og vi risikerer den blir enda sterkere. Det vil virkelig gå hardt utover emerging markets, men egentlig de fleste land får dårlige økonomi av høy oljepris. De fleste konsumenter i Norge også får jo egentlig dårligere råd selv om en god del av Norge går bedre som følge av høyere oljepris.
Jeg ville absolutt ikke veddet i mot OBX i året fremover. Hadde det ikke vært for at jeg ser mye mer potensiell gevinst i å shorte/kjøpe salgsopsjoner ville jeg nok gått long i endel oljerelatert i Norge. Kanskje også da spesifikt de som er mer rettet mot IMO 2020 caset, det har jeg god tro på vil gi svært lønnsomme muligheter.
Men jeg håper på å få vært med i ettertid i både gull, sølv, olje og evt andre råvarer når finanssystemet kollapser og tar med seg verdien på alt som egentlig burde hatt høyere verdi. Men frem til da tror jeg vertfall oljen skal opp og medvirke til kollapsen som kommer. Gull og sølv vet jeg ikke når de kommer til å snu ut av bearmarket, tenker ikke å forsøke catch a falling knife der. Men når det kommer en stor selloff der så håper jeg å få kjøpt meg opp. Er allerede svært lavt nede nå, men jeg tror det kan gå kjapt ned før det snur. Det ser dog etterhvert mindre sannsynlig ut nå som gull stabiliserer seg rundt 1200. Kan godt hende panikken i emerging markets klarer snu prisutviklingen slik jeg og mange andre ikke får det kjempe tilbudet vi venter på. For ettersom gull ikke er i en boble nå som den var før finanskrisen tror jeg heller ikke den vil få et veldig stort fall. Usikkerheten som er nå kan fort ødelegge for scenarioet jeg håper på.
Likevel så tror jeg at gull/sølv kommer til å danne seg en boble igjen selv når det først snur og vil derfor kjøpe meg inn på veien opp uansett, der er jeg optimistisk og trenger ikke treffe “perfekt”.

Noe jeg er veldig spent på er hvordan aksjene i USA reagerer i 2019 når earnings skal sammenlignes med 2018. Vi har hatt supre økninger i earnings, men nå som skattekuttene har fått gitt sin boost vil ikke det hjelpe neste år. Dermed blir år til år forandringen ikke noe å skryte av. Lure derfor på om det kan sette en stopper for økningen videre. Men ut året så vil jo tallene imponere iforhold til i fjor. Pluss amerikanske selskaper skal bruke opp mot en trillion dollar på buy backs som vil fluffe opp tallene.

Alt for mange baserer seg på forventede fremtide inntekter/profitt. De vil få seg et sjokk når neste resesjon kommer.

Enda mer som tilsier at dette ikke skal gå over kjapt!

Er langt fra noen teknisk analyse ekspert, men har også merket meg mangelen på motstand nå oppover. Veldig spennende.

Hadde egentlig editet innlegget ovenfor med et lengre innlegg om renten, men klarte krysse det ut så innlegget ble borte.
Husker ikke lenger alt jeg fant ut av så det blir bare et kort innlegg nå.
Som nevnt tidligere har jeg sagt at etter 15 september ville rentene begynne å stige raskere igjen da pensjonsfondene ikke lenger har den supre skatterabatten, frem til 15 kunne de skrive av 35% i stedet for 21%. Så jeg gjetter de har forsøkt skyte inn så mye penger de har klart. Det har da selvsagt holdt rentene nede, spesielt de lengre. Så nå vil kanskje de lengre gå fra de korte, eller i hvertfall utsette invertingen selv om FED skrur opp “kjapt” og selger mye korte obligasjoner fra balansen fremover.

Jeg fant nettopp denne og den var ikke endel av innlegget sist. Her kommer det klart frem at utenlandske kjøpere av obligasjoner, som de siste årene har vært svært aktive. Nå har sluttet å kjøpe i store mengder. Det er som nevnt pensjonsfond som er de største kjøperene! Samtidig er også andre private amerikanske bedrifter eller privatpersoner de som har stått for kjøpet. Kina, Japan og flere av de andre som har vært store kjøpere har begynt å trappe ned!

Jeg fant også ut at det faktisk kan hende at skatterabatten for pensjonsfondene også gjaldt aksjeinnskudd i pensjon, ikke kun statsobligasjoner. Dvs at pensjonsfondene kanskje også har medvirket til å holde opp markedet dette året.

Som vi vet har jo skattekuttet/planen ført til at mange bedrifter har hentet hjem enorme mengder penger som har gått til buybacks, pensjon osv. Ikke så mye lønnsøkninger :joy: Dvs kun kortsiktig stimuli og en engangseffekt.
Vi kan derfor si at vi har hatt mye “dumb” money dette året som har kjøpt.

Her står det 650 biillion $, men nyere estimater fra Goldman sachs sier nærmere 1 trillion $. Dvs enorme mengder pengder.

Denne artiklen går litt inn på smart money flow index og forklarer at endel “smarte” individuelle investorer har forlatt markedet, mens firmaer selv har proppet opp verdiene med buybacks. Og da kanskje også pensjonsfond!
Snakker også om at det kan være at robothandel har ødelagt den indiktatoren, den har tidligere vært veldig god, men nå ser vi jo et kjempe sprik!

https://www.businessinsider.com/heres-why-the-smart-money-index-has-been-plummeting-2018-5?r=UK&IR=T&IR=T?utm_source=copy-link&utm_medium=referral&utm_content=topbar&utm_term=desktop

5 min klipp, helt perfekt.
Oppsummerer egentlig svært mye av det som er mest relevant når det kommer til USA!
For de som ikke orker å lese så mye, så får en servert endel av det samme jeg skriver om hele tiden her.
Aner ikke hvem kvinnen er, men det hun sier er helt korrekt!

Fed øker fremtidige utsikter til renten og markedet må nå kanskje tilpasse seg.
De begynner å bli mer skråsikre nå som renteøkningene ikke har gitt tegn til å ødelegge økonomien enda. Tax cuts maskerer effekten og stjeler fokuset. Så nå vil rentene stige raskere og FED vil øke på til det kræsjer!

“In the latest installment of their quarterly projections, FOMC officials collectively estimated gross domestic product to rise 3.1 percent in 2018, an upward revision from the 2.8 projection back in June.
The forecast for 2019 also moved higher by 0.1 percentage points to 2.5 percent. The estimate for 2020 remained at 2 percent.
Committee members for the first time released their 2021 projections, which see the economy growing at a 1.8 percent rate, aligning with the long-range forecast”
Kortsiktig er de bullish på økonomien. Litt lengre sikt ser de at det vil gå ned. De vet økonomien egentlig suger, bare ikke hvor gale det faktisk er.

"There was some upward drift in the grid. A dot widely believed to belong to St. Louis Fed President James Bullard, for instance, rose a quarter point for 2018. Two more hawkish dots for 2020 that saw the range between 4 percent and 4.25 percent drifted lower, though the dots overall for that year shifted higher

The committee still indicated another rate hike before the end of 2018 and likely three more in 2019. There’s one more increase factored in for 2020, bringing the median range to 3.4 percent where it is expected to stay through 2021 before settling to 3 percent over the longer run, an increase from June’s projection of 2.9 percent.

That conflicts with current market expectations. Fed funds futures contracts currently are implying a rate of 2.825 percent by the end of 2019, which would put the market at least one rate hike behind the Fed’s intentions."

De skrur altså opp utsiktene til renteøkningene.

“From now on things will be tough for Italy,” said Armando Marozzi, analyst at Medley Global Advisors. “The European Commission will reject this budget and next month ratings agencies are likely to downgrade Italian bonds

Som jeg forventet og andre fryktet…!
Gler meg til å se Jan Ludvigs neste innlegg. Blir garantert om dette. Nå starter morroa.
Italia og EU er i skikkelig trøbbel. ECB kan(egentlig) ikke hjelpe Italia om de nedgraderes et par hakk til. De nærmer seg Junk status.
Lånekostnadene var allerede påvei opp ettersom ECB skal kutte ur støttekjøpene

2,4% er fortsatt innenfor 3% grensen til EU. Så det er ikke 100% kaos enda. Men tiden vil jo vise hva det blir i realiteten. Man forventer jo alltid det beste :+1: en krise er jo ihvertfall ikke medregnet.

Fin dag å eie Bear Dax x15 på :slight_smile:

image

Ja herlig timing!
Tar du gevinst? Kan ikke sitte med det når det snur opp igjen!
Er bear selv, men kortsiktige svingninger dreper raskt gevinsten.

Har vært med bare en runde tidligere på dax bear, da traff jeg både på topp og bunn med + / - 1-2 dager. Forholdt meg da til taket i den svakt synkende trenden dax er inne i, og satset på at det ble en lavere bunn, noe som slo til. Følger samme oppskrift nå, dvs jeg venter til den er under 12000 før jeg vurderer å selge. Iflg trendkanalen burde den kunne gå ned til 11500 også, men vet ikke om jeg gambler på at den skal så langt ned.

Grønn pil = kjøp, Rød = salg

image

2 Likes