Husk på at det var ikke jeg som tok opp PE.
Jeg bare nevnte at det er høyt og ikke egentlig på snittet slik @vegar_beider sa. For da tar man altså med etter krakk/resesjon PE som er svært mye høyere. Hvor høyt det vil bli denne gang vet vi aldri, men earnings går raskt til bunn når kreditten og likviditeten stopper opp.
PE er ikke noe jeg henger meg så veldig opp i, utover at jeg ser at vi er historisk høyt.
Lave renter tillater høyere PE. Men vi er likevel høyt priset og forventer enorm vekst i fortjenesten.
Jeg mente ikke at markedet ikke har priset inn økningen, det er jo absurd. Poeng er at det vil være mer i media og gjøre at folk tenker på at vi faktisk driver med QT og ikke QE lenger. Når man tenker over fremtiden og hvordan renteøkningene vil påvirke, så vil man før eller senere måtte innse at dette er hva som fører til krakk/resesjoner.
Noe jeg kanskje påstår ikke er helt “priset” inn er vel hvor enormt store auksjoner av obligasjoner USA vil arrangere. Hvor lett desse blir solgt vet vi ikke, men det skal godt gjøres selge unna både de som nå selges av balansen + fra underskuddet. Vi er på QE nivå med antall obligasjoner påvei ut, men FED kjøper ikke!
Dersom det faktisk selger, så fører det til devaluering av valuta og mangel på investeringer i andre land, dermed får vi en emerging market crisis. De har tatt på seg en helt latterlig mengde gjeld på kort tid etter finanskrisen og mye av det i USD. Når renten nå går opp + devaluering så baller det virkelig på seg med problemer.
Jeg er enig i at det ikke er lett å time krakk. Ettersom rewarden er svært høy for å treffe så kan jeg bomme endel kvartaler og likevel tjene alt inn om jeg treffer til slutt. Selvsagt er det mulig det ikke kommer noe krakk i løpet av de neste årene. Men jeg er så sikker at jeg er villig til å vedde en stor del av min lille formue på det
Jeg kjøper salgsopsjoner på OMXS30 og eventuelt kanskje andre aksjer i Sverige. Skulle gjerne forsøkt meg på noen andre indekser også, men det er ikke så enkelt. Sverige har også heldigvis en boligboble som holder på å sprekke så det vil nok påvirke aksjeindeksen der også. Innløsningsdato er foreløpig 20.12.19, tenker å kjøpe i 2020 også når det blir tilgjengelig.
Eiendomsmarkedene flere steder har allerede begynt å gå ned, mange topper ut. Pluss vi nå har begynt på en emerging markets ++ krise og handelskrig jeg ikke tror skal ta slutt med det første. Tar vi da med litt Italia, Brexit og annen “snacks” neste år så tror jeg det blir veldig spennendes.
Angående det at HODLING er det viktigste.
CAC 40. Ikke tilbake til dotcom peak eller Finanskrise peaken. Ikke særlig digg være long her. Derimot heftige penger om man forsøker time. Man kan selvsagt si man kjøper både på vei opp og ned og derfor er det “ok”.
Enda verre.
Nesten tilbake til Dotcom, heia heia!
Ikke tilbake til finanskrise toppen enda. Ser ikke dotcom der, men vi er nå litt over
Her kommer favoritten. Så ufattelig langt bearmarket det går ikke an bruke skikkelig graf.
Selv om man traff bra på bunnen (15951 i 92) etter 89 boblen så ville ikke avkastningne vært mye å skryte av. Verre blir det om man kjøpte når markedet snudde! Da ble det nesten like dyrt som det er i dag 22 år senere.
Det er skikkelig digg å være nordmann/Amerikaner født med sølvskje i munnen. Andre indekser/steder har ikke hatt den samme luksusen som oss. ( Det finnes flere selvfølgelig, men antallet “døde” indekser stiger for hver boble).
@Calusari
Ja du har rett, den taktikken krever enorm disiplin og tålmodighet. Men det har jeg i spadevis. Har derfor ikke anbefalt andre det samme som meg, jeg bruker mesteparten av fritiden min på dette og elsker å lese/se på youtube. Er man ikke en nerd som meg så er det ikke vits. Da vil man ikke stole på magefølelsen sin nok til å holde løpet ut.
Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha handlet aksjer for å kunne analysere bobler og makroøkonmi, det å handle aksjer gir ikke så veldig mye kunnskap generelt om markedet/økonomien ellers. Utenom at man da har økt incentiv til å få med seg nyheter og vertfall “kjenne” det på kroppen når det går feil. Jeg leser så mye jeg gjør for å høste av andres erfaringer, men mye handler ikke om personlige erfaringer. Det er bare “historie/statistikk” som jeg kan gå tilbake å se.
Men når det gjelder kunnskap om å kunne trade da er jeg veldig enig. Jeg gruer meg til å forsøke leke @babyrage. Det krever mad skills. Så jeg tenker tenke nøye gjennom hvilke indekser, etf og bransjer jeg vil eie på lengre sikt. For å så forsøke swing trading med 10% av porteføljen.
Jeg er egentlig en optimistisk person av natur, men når det kommer til økonomi/politikk er jeg veldig pessimistisk. Jeg ser omtrent ingen muligheter for at vi skal kunne komme godt ut av fremtiden. Hvordan skal vi kunne ha bra aksjemarked når vi velferdsstaten kveler oss og skatter og avgifter må opp i skyene(demografien i Europa er tragisk). Vi har ennå ikke kjent på den virkelige smerten som kommer når gratis penger og stimuli tar slutt. Se på grafene ovenfor, festen kan faktisk ta slutt. Vi har bare ikke kjent det på kroppen enda da vi er blant de heldige.
USA har nå snart 1 trillion $ i underskudd helt på toppen av oppgangstidene. Under neste krise vil det bli mange ganger det… Og i ettertiden når det skal være “recovery” kan den nye normalen bli 2+… Kanskje er GDP da også mindre. Hvor stor er da % underskudd i GDP? Det er allerede høyt. Samtidig hvem kommer til å finansiere dette? Kommer andre land til å kjøpe obligasjonene slik vi gjor etter finanskrisen? Hva med alle andre som må utstede obligasjoner?
Ettersom vi ikke løste problemene til finanskrisen, kun økte på med mer gjeld og lave renter så har vi minsket handlingsrommet og stjelt av fremtidig vekst.
Alle ønsker at aksjemarkedet skal gå opp i skyene og fortsette for alltid, men sanheten er at det ikke trenger å gjøre det. Det kan gå kjempelang tid før man er tilbake.
Vi låner av fremtiden. Hovedgrunnen til at aksjemarkedet og boligmarkedet har gått opp så enormt raskt de siste 30 årene er at rentene har gått ned jevnt og trutt. Hvert krakk etterfølgt av lavere renter. Nå er vi så nær bunnen vi ikke kan kutte noe særlig mer. Dvs vi har en ny fremtid og må tenke annerledes. Ting kommer ikke like enkelt lenger.
Fant ikke et nyere bilde, men man ser jo her trenden. Vi er nå mye lavere nesten alle steder. Nå begynner noen å heve mye som følge av enorm inflasjon/devaluering. Det er fremtiden til alle som holder på med denne type pengepolitikk.