"Europakommisjonen vil komme til å avvise Italias budsjettplaner i november, for så å sette i gang en formell prosedyre rundt landets statlige finanser i februar. "
Kollisjonskurs mellom EU og de to populistiske regjeringspartiene i Italia! Dette blir spennendes. Italias problemer er så store det er ikke mulig med noen enkle og kjappe løsninger.
" – Ligaen og Femstjernersbevegelsen la opp til kamp med EU allerede da de vant valget. Dette er blitt et slags spill, der de to regjeringspartiene for så vidt ønsker en krise, sier Sitter til E24.
Han peker på at de to partiene har et uttalt mål om å utfordre Brussel og et ønske om å utløse en konfrontasjon som til slutt ender med at de får sprengt grensene som EU har lagt på landenes budsjetter."
De har nok rett i at de to partiene ikke er redde for konflikt og kommer til å være tøffe i forhandlingene fremover. Denne type usikkerhet i EU vil påvirke markedene betydelig.
Men det verste skjer egentlig etterhvert når Italias kredittvurdering går ned og mange tvinges til å selge seg ned i obligasjonene, dermed går rentene opp. Det vil da føre til enda dårligere finanser som gir Italia enda en nedvurdering som da gjør at den europeiske sentralbanken ikke lenger kan drive med støttekjøp av italienske obligajsoner. Noe som har vært helt kritisk for å holde renten nede.
" Lavere rating kan bidra til at investorer må selge seg ned på italiensk stat. Det kan gi økte renter, og skulle alle ratingbyråene nedgradere Italia til high yield, så kan ikke lenger Den europeiske sentralbanken (ESB) kjøpe italienske statspapirer i sitt verdipapirprogram, forklarer Kjennerud i morgenrapporten. "
Desse kjøpene skal uansett kuttes ut etter desember og jeg regner derfor med at allerede fra nyttår vil renten begynne ta mer fart. Spørsmålet er bare hvor raskt vil ratingen bli kuttet og hvor lang tid vil det ta før ECB endrer sine regler for å hjelpe Italia…
EU er søren meg en tikkende bombe.Neste krise kommer til å bli fullstendig tragisk. Så mange land med helt herjede økonomier og høy arbeidsløshet. Samtidig så er de blitt stadig mer uenige og mindre vennligsinnet mot hverandre. Det skal dermed mer til nå før man ofrer seg for å hjelpe “slaskene” i sør. Rike tyskere og Nederlendere er ikke særlig giret på å bruke deres skattepenger til å avlaste snyltere og slasker.
Samtidig så venter vi også på Brexit som er et halvt år igjen. Det vil føre til mer bråk og ta opp mye energi. Det hele ser ut til å brygge opp til en perfekt storm.
" Tria forsvarer i stedet budsjettet med at en økning i den økonomiske veksten, på 1,6 prosent neste år og 1,7 prosent i 2020, vil holde økonomien i sjakk og gjøre det mulig å kutte statsgjelden med 1 prosent av BNP i løpet av de neste tre årene."
Haha herlig, akkurat som jeg skrev lenger oppe i tråden regnet jeg med at de ville begrunne underskuddet med høyere vekst!
Gjenstår å se hvor hardt EU slår tilbake.
Oljen går som det suser for tiden. Tekniske analyser ( ikke mine, jeg kan ikke det) ser ut til å vise at det kan gå rimelig kjapt oppover. Det fundamentale sier jo også det samme, så lenge man ikke forventer krakk i økonomisk vekst, men det er jo foreløpig kun kraknisser so meg som spår. Likevel har jo egentlig Saudi Arabia gode grunner til å si det samme som i 2008. Emerging markets sliter allerede og flere økonomier er i resesjon. Dermed kan de forvente etterspørselen skal ned av seg selv og det ville vært tragisk for Saudi Arabia om de samtidig økte tilbudet, dermed kjøre prisen til bunns. De slet virkelig etter 2014+ kræsjet i oljeprisen og ønsker nok ikke å gå tilbake dit. Dette har de friskt i minne og det er derfor enklere å la den gå høyere enn å forsøke å balansere, men risikere gå på en skikkelig smell igjen.
Endel av Saudi Arabias store planer har også ikke gått bra, dermed er det enda mer naturlig å ville sikre seg høyere inntekter/verdier fremover.
Om de lærte av Norge under finanskrisen så ser de jo vel at det egentlig er ganske genialt, forårsake finanskrise med høy oljepris, men ettersom man får inn så vanvittig mye kontanter kan man kjøpe aksjer i enorme mengder på billigsalg. Der hadde vi kjempeflaks, og det kan fort skje igjen.
Vi kjøpte aksjer for 1,5 milliarder om dagen 
Men som man så under finanskrisen så raste jo oljeprisen også når hele systemet kræsjet. Vanskelig å si om det samme vil skje nå, spesielt ettersom vi har IMO 2020 som kan føre til at oljeprisen MÅ opp selv om man helst skulle sett den gå ned som følge av laver vekst/aktivitet. Mange snakker om 100$ olje allerede mot slutten av året, hvor høyt vil det da kunne gå neste år om ting ikke bedrer seg (evt forverrer seg) i de oljeproduserende landene som sliter. Samtidig som USA kanskje ikke kommer til å gi seg med Iran sanksjoner med det første. Så får vi jo også en gradvis effekt av IMO 2020, spesielt mot slutten selvsagt. Derfor er jeg ekstra spent denne gangen, det vil bli brutalt for emerging markets og land uten olje.
Så jeg skulle gjerne kjøpt opsjoner på flere land. Men det mest praktiske jeg har mulighet til nå er Sverige, tror likevel de vil bli hardt påvirket av både EM og EU krisen som er påvei. Samt sin egen boligboble. De er nå på ATH og dermed får man gode priser på opsjoner, de som allerede er i bearmarket eller påvei nedover ville man jo ikke fått så rimelig. Samtidig er det jo en kjemperisiko for at Sverige skulle få et skikkelig rally om de bryter gjennom grensen de nå ligger på. Vil derfor “double down” og kjøpe enda mer opsjoner om det skulle skje, som tidligere nevnt håper jeg at de skal bli tilgjengelig med opsjoner med lengre varighet enn desember 2019.
Men ettersom det er høst og mye rart kan skje har jeg allerede sikret med endel opsjoner. Tror jo ikke egentlig at det er nå nedgangen skal skje, men risikoen stiger for hver dag.
I USA tror jeg nedgangen først starter når de skuffende tallene begynner å komme neste år, tror ikke man vil bli særlig imponert over veksten fra 2018 til 2019, i og med at da er tax cuts boosten allerede inne. Vekst fra kvartal til kvartal eller år til år vil da skuffe. Det vil kunne starte endel nedsalg. forventningene er skyhøye. Samtidig vil da tariffene og mer av den nedgangen i andre markeder begynne å påvirke tallene. De økte rentekostnadene vil også tynge mer og mer.
Størst problem blir det jo når finansiering/likviditet blir problematisk. Mange er nå avhengige av at aksjekursen er høy for å opprettholde kortstokken, så når aksjekursene begynner å gå ned tror jeg det vil velte hele greia.
Dominoeffekten som vil skje vil bli helt enorm. Dersom man setter seg inn i hvor enormt mye gjeld selskapene har, hvor dårlig sikret gjelden er og hvor dårlig rating de allerede har under en “perfekt økonomi”, bør en bli skremt. Dessverre så er folk så bullish de ikke ser svakheten og effekten dette vil ha når det begynner å spre seg.
For de som ikke ser sammenlignen med Dotcom. Sjekk ut dette. Når ting snur og strammer seg inn vil desse bli knust.
Ikke lurt være avhengig av konstant strøm av ny gjeld når det krakker.
God lesning.