Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Kult klipp, kan jo fort skje at OPEC bruker samme begrunnelse nå. EM nærmer seg en Asia krise lignende situasjon, så hvorfor kutte produksjon!
Styrker meg i troen på at vi får en reprise av 2008.

Men samtidig har vi jo altså Trump som president.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-29/trump-grabs-oil-trader-interest-over-call-with-saudi-king-salman

Vi aner jo ikke hvilke tiltak han er villige til å ta for å oppnå sine mål. Saudi Arabia er jo helt avhengig av USA, så dersom Trump virkelig truer får han nok viljen sin.
Vanskelig å si nå hvor langt han kan gå,
Hittil har det kun vær tomme Twitter angrep, uten noen skikkelige trusler.

Helt anner tema, alle har vel fått med seg denne saken.
Det har gått så langt jeg nesten kan begynne å tro at demokratene ikke nødvendigvis kommer til å vinne huset likevel. Selv om det skulle vært rimelig enkelt. Desse mellom valgene bruker ha lav deltagelse. Men nå tror jeg faktisk republikanerene, konservative, kristne osv kommer til å stemme i mye høyere antall.
Tror mange er skremt av demokratene som allerede er i huset/senatet og venstresiden generelt og vil søke å motarbeide desse kreftene. Slik de gjorde når Trump ble helt latterlig angrepet i media. Den type taktikk slår feil.
Det er relevant ettersom jeg forventet enkel seier og at det ville påvirke markedet negativt. Beholder republikanerene huset kan de jo finne på å kjøre gjennom tax reform 2.0 :joy: enda høyere underskudd!! :heart_eyes:
Det vil også da være enklere å finne løsninger når det krakker. Jeg regner med at en splittet kongress vil vanskeliggjøre raske løsninger og skape mindre tillit.
Det skal som sagt godt gjøres å snu om til seier til republikanerene, men nå åpner jeg vertfall opp for det.

Edit

Mange demokrater er oppe til gjenvalg og endel av de er i røde eller stater Trump vant.
Dvs det kan fort bety desse taper gjenvalget nå som de stemmer nei.

"Europakommisjonen vil komme til å avvise Italias budsjettplaner i november, for så å sette i gang en formell prosedyre rundt landets statlige finanser i februar. "

Kollisjonskurs mellom EU og de to populistiske regjeringspartiene i Italia! Dette blir spennendes. Italias problemer er så store det er ikke mulig med noen enkle og kjappe løsninger.

" – Ligaen og Femstjernersbevegelsen la opp til kamp med EU allerede da de vant valget. Dette er blitt et slags spill, der de to regjeringspartiene for så vidt ønsker en krise, sier Sitter til E24.

Han peker på at de to partiene har et uttalt mål om å utfordre Brussel og et ønske om å utløse en konfrontasjon som til slutt ender med at de får sprengt grensene som EU har lagt på landenes budsjetter."

De har nok rett i at de to partiene ikke er redde for konflikt og kommer til å være tøffe i forhandlingene fremover. Denne type usikkerhet i EU vil påvirke markedene betydelig.
Men det verste skjer egentlig etterhvert når Italias kredittvurdering går ned og mange tvinges til å selge seg ned i obligasjonene, dermed går rentene opp. Det vil da føre til enda dårligere finanser som gir Italia enda en nedvurdering som da gjør at den europeiske sentralbanken ikke lenger kan drive med støttekjøp av italienske obligajsoner. Noe som har vært helt kritisk for å holde renten nede.

" Lavere rating kan bidra til at investorer må selge seg ned på italiensk stat. Det kan gi økte renter, og skulle alle ratingbyråene nedgradere Italia til high yield, så kan ikke lenger Den europeiske sentralbanken (ESB) kjøpe italienske statspapirer i sitt verdipapirprogram, forklarer Kjennerud i morgenrapporten. "

Desse kjøpene skal uansett kuttes ut etter desember og jeg regner derfor med at allerede fra nyttår vil renten begynne ta mer fart. Spørsmålet er bare hvor raskt vil ratingen bli kuttet og hvor lang tid vil det ta før ECB endrer sine regler for å hjelpe Italia…
EU er søren meg en tikkende bombe.Neste krise kommer til å bli fullstendig tragisk. Så mange land med helt herjede økonomier og høy arbeidsløshet. Samtidig så er de blitt stadig mer uenige og mindre vennligsinnet mot hverandre. Det skal dermed mer til nå før man ofrer seg for å hjelpe “slaskene” i sør. Rike tyskere og Nederlendere er ikke særlig giret på å bruke deres skattepenger til å avlaste snyltere og slasker.
Samtidig så venter vi også på Brexit som er et halvt år igjen. Det vil føre til mer bråk og ta opp mye energi. Det hele ser ut til å brygge opp til en perfekt storm.

" Tria forsvarer i stedet budsjettet med at en økning i den økonomiske veksten, på 1,6 prosent neste år og 1,7 prosent i 2020, vil holde økonomien i sjakk og gjøre det mulig å kutte statsgjelden med 1 prosent av BNP i løpet av de neste tre årene."
Haha herlig, akkurat som jeg skrev lenger oppe i tråden regnet jeg med at de ville begrunne underskuddet med høyere vekst!
Gjenstår å se hvor hardt EU slår tilbake.

Oljen går som det suser for tiden. Tekniske analyser ( ikke mine, jeg kan ikke det) ser ut til å vise at det kan gå rimelig kjapt oppover. Det fundamentale sier jo også det samme, så lenge man ikke forventer krakk i økonomisk vekst, men det er jo foreløpig kun kraknisser so meg som spår. Likevel har jo egentlig Saudi Arabia gode grunner til å si det samme som i 2008. Emerging markets sliter allerede og flere økonomier er i resesjon. Dermed kan de forvente etterspørselen skal ned av seg selv og det ville vært tragisk for Saudi Arabia om de samtidig økte tilbudet, dermed kjøre prisen til bunns. De slet virkelig etter 2014+ kræsjet i oljeprisen og ønsker nok ikke å gå tilbake dit. Dette har de friskt i minne og det er derfor enklere å la den gå høyere enn å forsøke å balansere, men risikere gå på en skikkelig smell igjen.
Endel av Saudi Arabias store planer har også ikke gått bra, dermed er det enda mer naturlig å ville sikre seg høyere inntekter/verdier fremover.
Om de lærte av Norge under finanskrisen så ser de jo vel at det egentlig er ganske genialt, forårsake finanskrise med høy oljepris, men ettersom man får inn så vanvittig mye kontanter kan man kjøpe aksjer i enorme mengder på billigsalg. Der hadde vi kjempeflaks, og det kan fort skje igjen.


Vi kjøpte aksjer for 1,5 milliarder om dagen :joy:
Men som man så under finanskrisen så raste jo oljeprisen også når hele systemet kræsjet. Vanskelig å si om det samme vil skje nå, spesielt ettersom vi har IMO 2020 som kan føre til at oljeprisen MÅ opp selv om man helst skulle sett den gå ned som følge av laver vekst/aktivitet. Mange snakker om 100$ olje allerede mot slutten av året, hvor høyt vil det da kunne gå neste år om ting ikke bedrer seg (evt forverrer seg) i de oljeproduserende landene som sliter. Samtidig som USA kanskje ikke kommer til å gi seg med Iran sanksjoner med det første. Så får vi jo også en gradvis effekt av IMO 2020, spesielt mot slutten selvsagt. Derfor er jeg ekstra spent denne gangen, det vil bli brutalt for emerging markets og land uten olje.
Så jeg skulle gjerne kjøpt opsjoner på flere land. Men det mest praktiske jeg har mulighet til nå er Sverige, tror likevel de vil bli hardt påvirket av både EM og EU krisen som er påvei. Samt sin egen boligboble. De er nå på ATH og dermed får man gode priser på opsjoner, de som allerede er i bearmarket eller påvei nedover ville man jo ikke fått så rimelig. Samtidig er det jo en kjemperisiko for at Sverige skulle få et skikkelig rally om de bryter gjennom grensen de nå ligger på. Vil derfor “double down” og kjøpe enda mer opsjoner om det skulle skje, som tidligere nevnt håper jeg at de skal bli tilgjengelig med opsjoner med lengre varighet enn desember 2019.
Men ettersom det er høst og mye rart kan skje har jeg allerede sikret med endel opsjoner. Tror jo ikke egentlig at det er nå nedgangen skal skje, men risikoen stiger for hver dag.
I USA tror jeg nedgangen først starter når de skuffende tallene begynner å komme neste år, tror ikke man vil bli særlig imponert over veksten fra 2018 til 2019, i og med at da er tax cuts boosten allerede inne. Vekst fra kvartal til kvartal eller år til år vil da skuffe. Det vil kunne starte endel nedsalg. forventningene er skyhøye. Samtidig vil da tariffene og mer av den nedgangen i andre markeder begynne å påvirke tallene. De økte rentekostnadene vil også tynge mer og mer.
Størst problem blir det jo når finansiering/likviditet blir problematisk. Mange er nå avhengige av at aksjekursen er høy for å opprettholde kortstokken, så når aksjekursene begynner å gå ned tror jeg det vil velte hele greia.
Dominoeffekten som vil skje vil bli helt enorm. Dersom man setter seg inn i hvor enormt mye gjeld selskapene har, hvor dårlig sikret gjelden er og hvor dårlig rating de allerede har under en “perfekt økonomi”, bør en bli skremt. Dessverre så er folk så bullish de ikke ser svakheten og effekten dette vil ha når det begynner å spre seg.

For de som ikke ser sammenlignen med Dotcom. Sjekk ut dette. Når ting snur og strammer seg inn vil desse bli knust.
Ikke lurt være avhengig av konstant strøm av ny gjeld når det krakker.

God lesning.

korreksjon kommer om 3 år… just sayin :grin: haha, blir imponert viss du klarer å opprettholde dette kjøre fram til da :smiley:

PS: jeg har ikke peiling hvortid neste korreksjon kommer

1 Like

Haha kan godt hende USA klarer overleve lenger enn 2019.
Men høyere rente, dollar og oljepris holder allerede på å ta knekken på flere andre økonomier. Så det er allerede i gang, ballen ruller og det vil bare eskalere.

Vi har jo sentralbanker som har vist at de er villige til å gjøre hva som helst for å holde oppe markedene. Så å kjempe i mot desse er helt idiotisk, derfor har mange gått på en smell etter finanskrisen. Ingen hadde forventet så mye innblanding og støtte fra sentralbankene.
Men nå ser jeg det som man typisk ser i fra FED hver gang de holder på å sprekke boblen igjen og tørr derfor ta sjansen på at de nå vil fortsette til det smeller. De viser ikke tegn til å feige ut enkelt slik de gjorde tidligere. Det har også vart en god stund allerede og begynt å få effekt. På grunn av underskuddet i USA vil også rentene stige raskere enn planlagt og det vil ta endel tid å plutselig skulle reagerer å forsøke redde markedene. Jeg gambler egentlig på at de denne gangen er trege og handlingslammet.
Hvor raskt EU slår på igjen støttekjøp når det snur er vanskelig å si. Men når en ser tilbake på f. Eks finanskrisen så var rentene allerde kuttet flere poeng/halvert, likevel kræsjet markedene. Jeg tror derfor at når det først begynner vil de ikke klare stoppe det. Jeg tror egentlig de vil slite med å snu det også, alt er så mye større nå og vi er mye mer nedsyltet i gjeld.

Det kan selvsagt holde det gående, men det har jo allerede vært slik at det har vart lenger enn forventet og er nå rekord langt. Derfor skal det mye til å plutselig nå fortsette i årevis.
Eiendomsboblene i flere land hae allerede sprukket flere land er i resesjon og mange har fått deres valuta knust. Vi kombinerer flere ulike kriser på engang og trenger ikke at USA/Norge går ned. Resten vil gjøre det lenge før.

At jeg kommer til å holde på selv om det ikke skjer neste år er helt sikkert. Skal dryse inn penger i opsjoner sålenge markedene er oppe og tilslutt treffer jeg og blir millionær :sunglasses:!
Selvsagt vil jeg også risikere tape en hel del før det inntreffer. Men jeg legger penger til overs hver mnd som vil kunne legges inn. Er ikke snakk om å bruke opp alle sparepengene/kruttet nå og ikke ha mulighet til å fortsette i fremtiden. Jeg er fullstendig innforstått med at det kan vare lenger, pluss st det kan til og med bli vanskelig få til å time det med opsjoner. Heldigvis så ser der ut som vi nå vil gå brått ned og ikke sakte, derfor er det mer gjennomførbart med opsjoner. Går det utover lang tid så er det jo veldig vanskelig treffe med opsjoner ettersom man må kjøpe når det allerede er nede om man skal treffe bunnen.

1 Like

All in! Nesten ingen cash reserver igjen.

Alle er bull!! :heart_eyes:

Nesten hver gang Federal Reserve-sjef Jerome Powell har snakket til offentligheten siden han tok over jobben i februar, har markedet reagert negativt.

Når han har holdt pressekonferanse etter møter i USAs sentralbank, har den brede S&P 500-indeksen i snitt mistet 0,44 poeng

Henter seg kjapt inn igjen da! Så at E24 legger det frem som at pengene er borte er latterlig.

“Hvis denne trenden fortsetter kan det bety enda større tap for markedet. I 2019 skal Powell begynne å holde pressekonferanse etter hvert eneste sentralbankmøte, noe som ikke har vært tilfelle til nå.”
Dette kan nok kanskje være betydningsfullt. Det vil sette renten høyt på agendaen.


!!
Litt av en fart på oljen for tiden.
Sanksjonene til USA mot Iran ser ut til å fungere. India har sluttet å kjøpe og sev Kina kutter ned!

Edit:

Jeg er overbevist om at “the fix is in” og FEZ. Iø kjøre på til det krakker.
Slike kommentarer gjør at markedet setter opp renten mye raskere. Tidligere gjorde de alt de kunne for å snakke med renten. Nå skryter de voldsomt av økonomien og ser ikke farene lenger.
Vi er langt fra nøytrale renter sier han, så da ee det bare å kjøre på! Vi trenger å kjappe oss så vi kan “temme” denne voldsomme økonomien før det blir inflasjon!! :heart_eyes:

Han sier heldigvis selv at det aldri tidligere har vært lav inflasjon samtidig som rekord lav arbeidsledighet, men klarer ikke å forklare hvorfor. De påstår at grunnen kanskje er at de er så flinke å fortelle markedet hva de tenker å gjøre med renten osv… Jeg tror det heller har med å gjøre at folk flest er fattige og at arbeidsledighets tallene er mer elendig enn på lenge. De blir bare mer og mer manipulert pluss den sterke utviklingen i deltidsjobber (mye på grunn av Obamacare). Hjelper ikke med lav ledighet om folk jobber en time i uken! Man får heller ikke høy lønn når man jobber deltid, mange har flere dårlig betalte jobber. Men de får jo ikke lønnsøkninger som de ville gjort med samme innsats i en “karriere jobb”.

Samme type problem i Norge

" For hva vil det si å være sysselsatt? Noen vil si at det er å ha en heltidsjobb. Andre vil si at det holder med deltid, så lenge jobben er fast. Eller at man har jevnlige vikaroppdrag.

Men ingen ville finne på å si som SSB: At sysselsatte er «personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst én times varighet i referanseuken "

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-04/treasury-selloff-sees-open-positions-jump-20-billion-in-one-day?srnd=markets-vp

Ser ut som markedet etterhvert begynner å få samme syn som meg.

Begynner å få fart og det er absolutt ingen grunn til at det skal slakke av farten. Underskuddet og utedelen av statsobligasjoner vil kun øke på og FES virker svært selvsikre.
Så dersom ikke ufattelige mengder kapital dukker opp og begynner kjøpe statsobligasjonene til USA vil renten stige.
Som nevnt tidligere vil jo det uansett gå gale selv om kjøperne kommer og holder rentene nede. For det innebærer jo at hundrevis av milliarder dollar flytter seg fra andre steder til amerikanske statsobligasjoner.

Bankene begynner også å bli enige med meg om at Trump-Kina handelskrigen ikke er over med det først.
Jeg også tror på videre eskalering.

Det er mørke skyer på horisonten. Men det er det jo nesten alltid :wink:

Hvilke opsjoner er det dere kjøper for tiden?

Haha det kan du si, men som sagt er det aller viktigste for meg renten i USA.
Og det er først nå den er oppe, mens den var 0 så skulle det utrolig mye til for at det skjedde noe gale.
Men etter ti år med nullrenter er nok det blitt skapt mange bobler og mange bedrifter uten livets rett, desse vil nå møte realiteten.

Dette er hva jeg fokuserer på. Nå som vi har rekord underskudd i USA pluss reduksjon av balanse og redusert interesse fra utenlandske kjøpere vil renten stige mye raskere enn forventet. Men vi er jo utfra min hjemmesnekrede graf allerede i faresonen. Så nå er det snakk om tid før realiteten innhenter oss.
Grensen som vi nå har passert har vi tidligere passert eller nærmet oss og gått i resesjon/aksjekrakk hver gang. Den har jeg tidligere vist på alle de ulike rentene, 2 år 5 år 10 år osv, alle er nå i faresonen.
Jeg vet at dette ikke er noe bevisende fakta, men en må jo se at det er en trend her, lave renter over tid gjør oss mer sårbare og mindre tolerante for høyere renter. Gjeldsoppbyggingen blir bare større og flere dårlige bedrifter finansieres. Så jeg har grei tro på at denne er veldig nøyaktig egentlig. For ingen kan egentlig nekte for at vi etter 10 år med nullrenter har skapt “finansielle ubalanser” som Norges bank bekymrer seg for. Men vi kan aldri i livet komme oss tilbake til hvor vi var.
Før finanskrisen var toppen på renten 5,23 . 6-7 år tidligere var toppen 6,78. 11-12 år senere hva vil toppen nå bli? I

Jeg kjøper hovedsaklig salgsopsjoner med lang varighet på OMXS30. Skulle gjerne forsøkt meg på andre indekser også, men det er tydeligvis veldig vanskelig å finne gode steder å gjøre dette på. Nordnet har i hvertfall bra utvalg på svenske. Danske og Norske har ikke ennå med like lang varighet og jeg kjøper derfor ikke desse. Uansett så er jeg bull oljen og tror ikke den norske aksjeindeksen vil slite like mye, ikke før alt kollapser i det minste som i 08.
Synd Nordnet ikke hadde opsjoner til desember neste år på danskebank. Ellers ville jeg ha kjøpt der.
Har kjøpt på Swedbank og de ble jo most nettopp i fra 220,9 til nå 200,7. Så der er jeg faktisk allerede i + på mine opsjoner (41% og 28,22% hittil) Veldig raskt og brutalt fall, så jo at ekspertene spådde det skulle snu ettersom den Estlandske sentralbankene avviste ryktene. Men det gjorde det ikke! Ikke akkurat hvitvasking jeg baserer mine opsjoner på, men en fin bonus.
Så hvorfor Swedbank fikk så kraftig juling og fortsetter å få det uten rekyl vet jeg ikke, men det er nok noe som vet mer enn meg!

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/10/04/kina-bakom-amerikansk-ranteuppgang.html

Artiklen går inn på flere fare momenter, men titlen handler om Kina.
Likevel skriver de bare at det ryktes at Kineserne selger seg ned. De forsøker ikke å bekrefte eller motbevise påstanden med kilder.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-18/china-cuts-u-s-treasury-holdings-as-trade-war-starts-heating-up

Vi vet de har solgt seg ned, men det sakte og veldig lite hittil. Men egentlig det at de har sluttet å kjøpe og heller selge er jo i seg selv ganske betydelig i og med at USA er avhengig av å kunne selge veldig mye. Det er derfor jeg sier utenlandsk interesse for amerikanske statsobligasjoner ser dårlig ut.

Artiklen jeg linket til viser også til at Japan har vist lite interesse, men at de faktisk økte litt forrige mnd. Vanskelig å si om trenden er brutt eller ikke. Jeg har vist i tidligere innlegg at de faktisk kjøper mer selskaps obligasjoner og andre land sine obligasjoner istedenfor.

Utfra dette bildet ser det ut som mer tilfeldige svingninger syntes jeg. Trenger ikke være noe spesielt mtp handelskrig.

Men her ser man den klarere trenden ifra Kina og Japan.
Mesteparten av statsobligasjonene blir kjøpt av amerikanerne selv, gjennom pensjonsfond o.l

Som en ser utfra bakgrunnen her så går andelen av statsobligasjoner eid av utenlandske investorer/nasjoner ned.

1 Like

Her tar Kina å løsner opp pengepolitikken og slipper fri over hundre milliarder dollar ut i økonomien fra bankene. Likevel raser markedet.
Dette er fjerde reduksjonen i kapitalkrav hittil i år. Markedet skjønner at de er desperate og at ting står dårlig til.
Som jeg har sagr flere ganger. Husk på at før finanskrisen så halverte/kuttet USA og flere andre renten og begynte støtte markedene. Likevel var det ikke nok til å stoppe nedgangen som var på vei.

Det samme vil skje nå, bare nå tror jeg ikke de rekker kutte først. Ettersom eiendomsboblen ikke er i fokus og ikke er der verste i USA. Jeg tror aksjer raser først, for å så dra økonomieb i resesjon. Deretter sprekker eiendomsboblen skikkelig og da blir der tragisk. Spørsmålet er bare hvor raskt dette går. Det ser ut som eiendomsmarkedet responderer relativt kjapt på slikt.
Som sagt så begynner USA allerede vise svakhet mange steder og noen steder er det allerede nedgang. Men det er ikke slik som sist der eiendomsmarkedet drar ned økonomien og man derfor egentlig har mange år forvarsel!
Aksjemarkedet på den tiden var ikke veldig overpriset, nå er begge deler veldig dyrt.

Edit:

Oii! Dette trodde jeg egentlig var avklart. Oljeprisen ned, men hva skjer nå mtp sanksjoner/Trump! Skumle greier. Samtidig har de kjøpt S-400 fra Russland og provosert USA.

1 Like

Varsellampene begynner å lyse nå ja!

Vil også forresten si fra at prisene på opsjoner har gått opp ganske betydelig siste tiden etter at renten i USA steg/Italia bråket har ført til nedgang. Så opsjonene jeg har kjøpt på svensk børs/aksjer er allerede opp 30-40-50% og når jeg regner på potensiell gevinst er det betydelig dårligere muligheter nå!
Jeg kjøpte endel for noen uker siden når OMXS gjorde det bra, overførte mer penger, la inn kjøpsordrer for hele det nye innskuddet, men prisene er langt over det jeg ville kjøpe for nå. Så da sitter jeg med kjedelige kontanter :weary:

Håper jo derfor egentlig på at markedet skal roe seg ned og hente seg inn slik jeg får kjøpt mer.
Denne typen pris oppgang som har vært til nå er forskjellen på en potensiell 12X helt ned til kun 8X gevinst… Så jeg anbefaler dere å følge med å forsøke “bunnfiske” på opsjonene om dere har lyst å posisjonere dere. Men slik det er nå er det jo ikke nærheten så lønnsomt som det var når jeg kjøpte meg inn. Men hvilken reward man ser på som bra i forhold til risk er jo opptil enhver, dersom det faktisk skjer nå er det jo en fin forsikring i det minste selv om man ikke gjør som meg.

Ser også ut som at volumet har tatt fullstendig av, tidligere var jeg en av de eneste som kjøpte. Nå omsettes det for enorme beløp i forhold! Før var omsetningen på en sifrede nivåer, nå er vi på mange hundre på flere opsjoner… Så det virker som noen større aktører kanskje leser tråden :joy::joy::joy::smiling_face_with_three_hearts::heart_eyes:

Det verste er at de mest populære opsjonene er akkurat de samme som jeg har kjøpt på OMXS (1280 og 1320). Skjønner ikke helt hva som foregår egentlig. De andre har nesten null aktivitet. Jeg har kjøpt noen få stykker, (kun jeg som har kjøpt siste mnd utenom de som nå har kjøpt får flere millioner kr).
Fyfaen tenk om jeg hadde hatt så mye penger å kjøpe opsjoner for :heart_eyes: Jeg har jo egentlig bare småpenger ettersom mesteparten av formuen min er låst i selskapet mitt og BSU :triumph:

Det har altså gått i fra omsetning på noen få titallstusen kr til millioner! Faen om dette var toppen/billigste inngangen og jeg ikke får tak i flere.

Tenkte å forsøke putte inn alle penger jeg hadde til overs de neste mnd.
Om det ikke blir billigere så tenker jeg å vente til det kommer en 20.03.2020 opsjon i stedet for 20.12.2019. Da er det i det minste verdt det å betale litt mer.
Spesielt for meg som allerede er ganske bra lastet opp for desember 2019.

Det samme gjelder faktisk Swedbank opsjonene, ingen kjøpte når jeg gjorde det og nå er det vanvittig omsetning.
Er det virkelig noe som har skjedd som har gjort at større aktører nå plutselig posisjonerer seg voldsomt? Der kjøpte jeg for en en stund tilbake siden og har vært lite aktivitet. Aksjen gikk opp litt i starten etter jeg kjøpte, men nå har den gått ned ganske betydelig.
I dag har derimot ikke vært noen aktivitet på Swedbank, mens OMXS er helt i hundre.

Lov å spørre hva du kjøpte dine 1280/1320 opsjoner på i 20.12.19 utløp?

Selvsagt! Kostpris 21,8 og 29,3 :+1:
Nå er kjøpsprisen 29 og 35,5 og salgspris 32,25 og 37 ( var litt høyere før i dag, men børsen hentet seg inn på slutten).

Var hvertfall oppe i 32,5 og 39 ser jeg fra Nordnet siden som var oppe i nettleseren.
Opsjonene oppdaterer seg ikke så veldig raskt, f.eks Swedbank opsjonene står på 0 endring i dag. Selv om de burde ha gått opp, hvertfall tidligere i dag før aksjen hentet seg inn igjen.
Men det er jo tydeligvis mye mer action på gang nå med desse opsjonene, så det er jo egentlig veldig hyggelig. Var ingenting som foregikk når jeg kjøpte, så spreaden var høyere på det tidspunktet. Men jeg hadde lagt inn kjøpsordre på det som egentlig var kjøpspris, men så gikk markedet enda mer opp og da ble den fyllt ut.

OMXS 1320 omsatte for over 1000 stk, nesten 4 millioner kr.

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-09/in-reeling-treasury-market-november-elections-add-to-grim-mood

Anbefaler alle å lese hele denne artiklen…
Dere MÅ forstå hvor sinnsykt mye obligasjoner USA skal auksjonere bort i tiden fremover og hvor høyt det vil få renten til å gå. Samtidig skal renten settes opp og FED la obligasjoner forfalle i stedet for å reinvestere…! Det er faktisk utrolig dramatisk.
Hver gang jeg tenker på dette så FOMOer jeg nesten opsjoner for alle penga… Renten vil stige raskere enn forventet og mange undervurderer hvor hardt (bare litt) høyere renter vil påvirke oss.

“Regardless of who wins, Bob Miller, the head of U.S. multi-sector fixed income at BlackRock, says the fund giant expects that, excluding T-bills, the Treasury Department will issue almost three times as much debt next year on a net basis as it did in 2017, when it sold roughly $400 billion of notes and bonds.”
Tenk dette, nesten 1,2 trillion $. Det er så brutalt det er helt latterlig.
Markedet vil kræsje noe helt vanvittig og deretter må FED starte QE4 som vil være mange ganger større enn de som var tidligere! Men på grunn av underskuddet og de enorme tapene vil ikke det bli så lett å blåse opp økonomien. De vil ha nok med å bare kjøpe sitt eget underskudd.

Se hvor “små” underskudd USA hadde før finanskrisen, de var i en forferdelig mye bedre posisjon til å strekke seg og redde økonomien. Nå er vi så godt som tilbake til krise redningsnivåer når tidene er gode. Legger vi på 1-2 trillion$ (i året!) for å redde økonomien, hvordan ser det da ut?

Den som ikke forsøker å tjene penger på denne historiske muligheten er rett og slett gal.
Det episke kræsjet vi har i vente vil kunne knuse porteføljene deres. Anbefaler derfor å i det minste ha ha en prosent av porteføljen i salgsopsjoner for å forsøke bevare formuen. Det er en fin forsikring å ha i tilfelle det skulle gå virkelig galt.

Anbefaler å lese om Nassim Taleb og hans strategi.

Det var dagens utblåsing :sweat_smile:

1 Like

Selv NRK må innrømme det jeg skrev om lenger oppe i tråden.
Den sikre seieren om huset til demokratene er ikke lenger sikker, dette som følge av heksejakten av den nye høyesterettsdommeren. Nå vant republikanerne og jeg tror de har fått blod på tann.
Tidligere skjønte de ikke alvoret, nå er det hele plutselig snudd 180 grader og de tar det knall seriøst.

Takk for fint innlegg. Nassim Taleb er virkelig en dyktig filosof. Har lest bøkene hans, og hans virkelighetsoppfatning harmonerer med min egen. Imidlertid, så synes jeg forsøker å implimentere antifragile-strategier selv, men man er ofte litt fanget av systemet. Barbell-strategier er kanskje ikke så lett å rendyrke heller. Interessant at du nevner opsjoner. Er vel produkter som krever en god del kunnskap for å anvendes korrekt. Er det noen spesifikke salgsopsjoner du sikter til?

Forresten kreds til @PepG for å introdusere han for meg/tråden.

Har dessverre ikke lest bøkene hans. Tenker at jeg skal lese de etter krisen faktisk. Da begynner jeg å gå long mer og vil ha behov for å drive mer med forsikring/beskyttelse av formuen. Og selvsagt litt spekulasjon pp uventede hendelser.

Ettersom vi bor i Norge har vi utifra hva jeg har sett hittil begrensede muligheter til å spekulere i opsjoner. De fleste sidene fra Norge har veldig lite tilgjengelig. Og de utenlandske jeg har sett som vi har tilgang til er ikke så mye bedre.

Så jeg kjøper opsjoner på svensk børs da det er de mest tilgjengelige på Nordnet.
Så jeg spekulerer mer enn det Taleb snakker.
Jeg forsøker ikke egentlig å beskytte eller tjene på noe helt uventet/random. Jeg er kraknisse og tror på kræsj i løpet av nær fremtid. Så får min del er det vel mer en normal bear vedding på børs kræsj.
Er jo profitabelt i og med markedet ikke ser på det som sannsynlig. Dermed er det greit gevinst potensiale.

Så jeg bruker tiden mer nå på å undersøke den faktiske økonomien og hvilke muligheter jeg finner.
Stoler på spådommene min. Men akkurat nå har jeg lite å tape og ønsker derfor å satse mer for å vinne.
Dermed er en stor del av porteføljen min på børs i opsjoner. Når jeg er ferdig med å treffe på dette mer forutsigbare kræsjet og har en større portefølje vil forsikring og spekulasjon delen gå ned. Da tror jeg hans bøker er nyttige.

Opsjoner er et svært undervurdert og for lite brukt hjelpemiddel. Kun long aksjer er en treg måte å tjene penger på. Å om man bruker opsjoner rett kan man i tillegg beskytte seg not nedside og dermed få bedre risk/reward enn med kun long aksjer.

OMXSPI ned 1,95% hittil i dag og OMXS30 ned 1,81%!
Selv OSEBX er ned 1,05%
Danske indekser ligger rundt 2% +
OMXS30 er nå under 1600! (ikke en stor nedgang fra toppen, men jeg fryktet jo et bullrun). OMXSPI er under 600 nå, helt nede på 586. Der fryktet jeg at vi skulle gå helt opp til 700 utifra @babyrage sin graf. Hvordan ser det ut teknisk nå om du orker å svare? Vi er vel innenfor rangen igjen nå som du postet tidligere i makrotråden.

Blir livredd når du snakker positivt om OMXS :rofl:
Den er jo litt merkelig da ettersom den har ligget i samme range i flere år nå.

Ganske heftig nedgang nå. Hadde ikke forventet Sverige og Danmark skulle bli rammet så tidlig.

Jævlig irriterende å ha penger liggendes klart som jeg ikke har fått kjøpt opsjoner for :confounded::rage:
Jeg lurer på hva som forårsaket det store salget som kom etter kl 15! OMXS30 gikk fra 1612 til 1598 på under en time. Kan ha vært at USA futures viste ned og etterhvert indeks gikk ned. Sikkert også mye på grunn av frykten for at Sears skal gå konkurs.
Det selskapet har jo blødd ut over tid så vanskelig å si om det vil ha en stor effekt eller ikke. Sannsynligvis mest psykologisk. Samtidig så vil det selvsagt gå utover endel arbeidsplasser og kreditorer, selv om verdien på selskapet nå etter så lang nedgang er svært lav så har den jo en mer reel betydning for økonomien enn mange større selskaper.

Selvsagt har også renter fått enormt mye mer fokus som jeg påpekte forrige mnd jeg ventet på skulle komme etter renteheving og 15 september slutt på skattefordel for pensjonsfond. Nå øker renten slik jeg forventet, men det vil kanskje eskalere ettersom det nå virkelig begynner å snakkes om bear market i obligasjoner som følge av rentehevingene. Men når aksjer begynner å gå ned vil mange selvsagt uansett eie obligasjoner da de vil ikke gå ned i verdi like kjapt selv om renten skulle forbli høy. De fleste vet jo at renten settes ned om aksjemarkedet kræsjer/økonomien går inn i resesjon.

Jeg tror derimot at endel begynner å se på det jeg snakker om når det kommer til USAs utstedelse av obligasjoner, det vil presse opp rentene selv om FED skulle roet ned deres hevinger. Mange vil nok tenke det er ikke så attraktivt å eie noe som skal vi stabil avkastning, men går ned i verdi. Dermed tror jeg at rentene vil kunne begynne bevege seg ganske kjapt og knekke markedet og tvinge FED til å begynne QE4.
Selvsagt syntes mange det er attraktivt med sikker inntekt og rimelig sikker verdi i disse dager, renten på amerikanske obligasjoner er jo en god del høyere enn tidligere og mye bedre enn europeiske obligasjoner osv… Så endel kjøper jo, men man blir kanskje mer avventende når en ser det beveger seg så kjapt oppover og man kan heller vente?

Nå krysser jeg egentlig fingrene for at de neste ukene vil føre til et lite bullrun igjen som følge av resultatsesongen i USA :pray::pray: ( en mega bear som ønsker bullrun :thinking::smiling_imp: ). Sitter med kjempegod papirgevinst på mine opsjoner allerede, men har virkelig lyst å få kjøpt mer før det begynner å gå nedover for fullt!

Regner med at resultatene vil bli veldig gode i forhold til i fjor. Håper at de ikke begynner å advare mot at det i neste år ikke blir så bra som forventet, slik markedet får leve litt i håpet en stund til.
Når man skal begynne sammenligne første kvartal 2019 med 2018 så vil man oppdage at økningen ikke er så dramatisk lenger. I år var resultatene helt fantastiske.

https://pensionpartners.com/will-yields-break-on-through-to-the-other-side/

Dette er jo det som jeg fokuserer mest på, vi har nå brutt denne linjen.
Så da er spørsmålet, kræsjer det snart slik at vi går ned igjen i trenden, eller skal vi nå langt høyere opp og begynne på en trend oppover? :astonished: Jeg tror jo personlig ikke på at vi skal bryte ut oppover, så jeg tenker at vi utløser krakk nå og går ned mot nye all time lows.

Edit:

Oi, ganske heftig fall.
“Det er en særlig tung dag på teknologitunge Nasdaq. Blant tungvekterne på indeksen drar både Amazon (-3,13 prosent), Netflix (-6,69 prosent), Apple (-1,6 prosent), Alphabet (-2,2 prosent) og Facebook (-2,04 prosent) indeksen nedover. "
" S&P500 går mot nedgang for femte dag på rad. Onsdagens nedgang på den brede indeksen er foreløpig det største på seks måneder. Da indeksen stengte 6. april var indeksen ned over to prosent.”