https://www.bloomberg.com/graphics/2018-almost-junk-credit-ratings/?srnd=premium-europe
Helt galskap hvor mye gjeld mange selskaper har tatt på seg, selvsagt fullastet med gjeld fortsatt når vi nærmer oss slutten på syklusen.
The result has been a surge in debt issuance in the lowest rungs of investment-grade—the biggest share of it driven by corporate acquisitions. There’s now about $2.47 trillion of U.S. corporate debt rated in the BBB tier, more than triple the level at the end of 2008. It now makes up a record 49 percent of the investment-grade bond market and has eclipsed the entire U.S. junk bond market, according to Bloomberg Barclays Index data. In 1993, for example, just 27 percent of blue-chip corporate bonds were rated at the BBB tier.
Vi snakker en god del penger her ja, som kjapt kan nedgraderes til “junk” dersom økonomien slakker ned og de ikke har like god betalingsevne. Da baller problemene på seg i rekord fart.
“In the last three economic downturns, between 7 and 15 percent of the investment-grade bond universe was downgraded to high yield, according to a report this month from Morgan Stanley. But the percentage could be higher this time around because so much of the market is rated in the BBB tier, according to the report by strategists led by Adam Richmond. When it’s all said and done, some $1.1 trillion of investment grade debt could end up as junk, they wrote.”
Skikkelig spennende i markedene akkurat nå.
OMXS30 ble fullstendig herjet i dag selv om vi mot slutten av dagen fikk vite at inflasjonen var pittelitt under forventningene og det førte til en oppgang i USA som nå senere er en liten nedgang.
Farten i nedgangen er betydelig redusert og det ser mye bedre ut nå.
Kan hende det går over og vi (USA og Norge hovedsaklig) fortsetter oppover fra nå av.
Sverige gikk jo sakte, men sikkert oppover. Fikk seg en skikkelig smell nå. Vet ikke helt om de vil bli med de andre Europeiske landene i å stagnere/gå ned forsiktig eller hva som vil skje.
Er jo selvsagt redd for at de skal plutselig gå opp mer. Men da vil jeg som sagt bare fortsette kjøpe og gjøre det jeg kan for å skaffe penger
Hadde jo helst sett at det store krakket kom neste år slik jeg virkelig kan håve inn penger på dette her.
I dag ble det ikke kjøpt fullt så mye opsjoner, eneste av mine opsjoner som oppdaterte seg prismessig var OMXS1280, det merkelige er at det var også den eneste opsjonen på OMXS des 2019 som ble kjøpt/solgt i det hele tatt.
Jeg kan ikke fatte og begripe at de to jeg kjøpte er de mest ettertraktete. Krysser fingrene for at det er et godt tegn, må jo nesten være det. Er jo ikke hvem som helst som putter millioner av kroner i slike opsjoner?
Jævlig rå gevinst på 2 uker… Dette FOMO kjøpte jeg i all panikk for to uker siden. Husker ikke hva som trigget meg, men fy søren då solgte jeg unna “smårusk” på Nordnet og kjøpte for alt jeg hadde. Deretter overførte jeg mer, men da var det forsent allerede
@Nocturne så du kommenterte nå, jeg postet innlegget før jeg var klar.