Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

USA futurene var ned før åpning, men ikke mye, de var til tider litt opp også.
Alle vet jo at vi er sent i syklusen, hvis ikke resultatsesongen blir bra så tror jeg det blir bråk.
Markedet kan jo kræsje før økonomien virkelig har snudd til resesjon.
I det veksten ser ut til å slakke av så er det vel nok investorer som tenker at festen er over for denne gang og så begynner snøballen å rulle.

Nasdaq er ned 2 prosent nå, blir en spennende uke dette. Lurer på hvor stor denne korreksjonen blir.

Jeg har(i går, snakk om flaks) satt en short på S&P, Nasdaq og DAX som en hedge, det hjelper ihvertfall litt dersom dette blir virkelig dramatisk.

1 Like

Ja det kan jo fort snu ned selv om resultatene er veldig gode, forventningene nå til dags er jo helt hinsides all fornuft.
Er jo største nedgangen på 6 mnd så å treffe med short i går er jo helt rått!

Digg med litt flaks, hadde vist jeg noe så jævlig med mine salgsopsjoner også!
Solgte unna gullasksjer med tap for å gå nesten all in på salgsopsjoner. Nå har jeg plutselig 30-50% på mesteparten av porteføljen (som dessverre er liten :sweat_smile:) på noen få uker. Kræsjet har jo såvidt begynt og mine opsjoner er jo heller ikke in the money enda. Likevel er det blitt slik at sannsynligheten har økt og dermed har opsjonene mine steget betraktelig.
Jeg planlegger jo å holde på de hele veien til desember 2019. Sålenge vi ikke kræsjer 50% før den tid da selvsagt, da vil jeg ta gevinst. Hadde vært fint å kunne få realisert gevinst på opsjoner for å så køyrt de inni gull når det endelig bunner ut og begynner på nytt bullrun.

Jag er fortsatt bull på lengre sikt frem till vi tar ut viktige støtte nivåer med kreft. Ingen overbevisende salgsvolum ennå hverken på omx eller nadsaq.

Kan godt tenke meg en korreksjon nå på 10-15, kanskje 20%. Men tror fortsatt vi skal høyere. Får ingen toppen følelse ennå. Bryr meg ikke om hva makro sier, bryr meg kun om hva enkelte ledende aksjer sier.

Savner en climax.

2 Likes

Ja jeg ser den! Veldig mulig dette bare er overivrige reaksjoner og at det vil komme tilbake og fortsette oppover.

Men jeg ser ikke hva som skal pushe markedet ytterligere opp. Og derfor tror jeg vi kanskje har hatt en slags dobbel topp i år. At vi fra nå av siger sidelengs og sakte nedover, som etter toppen i 2007.
Momentet er jo heller ikke særlig bra mange steder, Europa har virkelig stagnert/gått ned allerede og EM er jo mange i bear market også.
Fortsetter USA opp videre nå så vil jo hvert fall nedgangen bli skikkelig bratt ala Dotcom eller 1929/1987. Det er jo absolutt en mulighet at USA fortsetter deres (nesten) solo run fremover mens resten sakte faller nedover, noen (EM) raskere enn andre selvsagt :sweat_smile:
Ser en på alle de ulike markedene så er det svært mange som sliter og ser ut til å rulle over. Siden starten av 2017 har de fleste europeiske markeder stagnert, så da er jo spørsmålet, skal det videre ned eller har de nå ladet opp til et nytt bullrun? Jeg tror dessverre bare at USA har tatt i mot alle pengene og vil gjøre det inntil de selv krakker.

Klimakset har kanskje vart i 2 år kanskje etter Trump ble president?

Ikke i nærheten av Dotcom boble finishen, men så må en huske på oppgangen som var fra 2009-2016 også var heftig. Vi steg jo videre fra allerede høye nivåer. Likevel ikke i nærheten av den fantastiske oppgangen som var fra 90-2000, nå ble jeg rett og slett sjalu de som levde på den tiden nå… Tenk ha eid Nasdaq Indeks når den gikk mer enn 15 gangern på 10 år! Magisk, vi vil nok aldri se noe lignende igjen på våre modne markeder.
Nasdaq er nå over 6 ganger opp på under 10 år siden finanskrisen ( selvsagt er mye av det innhenting av tidligere nivåer, men likevel utrolig bratt stigning).

Får vi nå en Dotcom avslutning så flirer jeg meg ihel :rofl: Da har jeg heldigvis penger til overs å kjøpe mer salgsopsjoner for :heart_eyes:

Det er faktisk mulig, når vi hadde emerging markets krisen i 1998 så gikk svært mange markeder ned. Men noen få fortsatte opp til månen. Sverige, Tyskland og USA f.eks gikk noe jævlig på kort tid etter den første korreksjonen. Så hvem vet, det kan skje igjen.
Men jeg tror vi nå har en mer sammensatt krise påvei som har likheter med Dotcom, finanskrisen og emerging markets krisen fra 98. Men om alt vil spille seg ut helt samtidig kan jeg ikke si.

Derfor hadde jeg håpt å kunne vedde imot EM, men har ikke sett noen skikkelige lukrative måter å gjøre det på. Når man først skal satse på finanskrise holder det ikke med 1-2x giring og ordinær shorting syntes jeg.
Da må man gå for The Big Short og forsøke mangedoble pengene sine :money_mouth_face:

US i dag:

RedEnergy i dag:

9 Likes

Gif 10/10.

2 Likes

:joy: :joy: :joy:
Det ville vært sant hadde det ikke vært for at jeg er så grådig jeg ønsker markedet skal opp igjen slik jeg får mer opsjoner :joy: :joy:

image

3 Likes

@RedEnergy

Mark Minervini ‏ @ markminervini 11h11 hours ago

More

For those of you that think this is a big decline and have only lived through relatively good times… in 87 the market closed down 22% IN ONE DAY… that’s 5600 Dow points! This ain’t shit… it can always get worse. Newbies have no idea of the inherent risk in stocks.

2 Likes

Finner ingen mulige opsjoner/minifutures som kan handles via ASK eller Zero konto på Nordnet? Har du fått til dette @RedEnergy

Det må handles på vanlig konto.

2 Likes

Dette som skjer nå er nok bare en test av markedet, så går det opp igjen.

Umulig å si, kan like så godt være at krakket kommer nå og US går 20%+ minus i dag.

VIX har steget hele tiden i dag og gull har også begynt å bevege seg. Vi få se hva som skjer i det amerikanske markedet idag. Hvis gull setter fart så er det vel et dårlig sentiment.

Meget mulig.
Var ikke endel av min plan/forventninger at det skulle skje nå.
Skjelvinger er å forvente og jeg tror det er aksjemarkedet som forsøker skremme FED.
Det funket før. De fikk jo flere QEer og slutt på hevelse praten.

Derfor jeg er så sikker på krakk er at jeg er overbevist om at FED nå ikke gir seg.
Dermed vil vi om ikke lenge kræsje, men det trenger selvsagt ikke være nå.

Vurderer å ta gevinst på litt opsjoner for å ha mer å kjøpe for i tilfelle det skulle snu. Har allerede kanskje doblet pengene mine på et par uker. Planen var jo egentlig å sitte hele veien med alt, men kan få mange flere opsjoner om dette er bare en korreksjon :joy:
Uff det er ikke et lett valg.
Har jo også allerede cash liggende som jeg ikke har fått kjøpt fra enda, så trenger egentlig ikke mer cash.
Også best vente over nyttår mtp skatt også.

Er ikke så lett å si hvordan man skal forsøke finne ut hva som er toppen eller krakket jeg venter på.
Selv tenker jeg det kan skje det samme som i 2007. Hvor vi skle nedover og sidelengs en stund før det virkelig kræsjet.
Men det også mulig USA/og evt Norge får en skikkelig boble smell på slutten. Men etterhvert som Europa og EM blir mer og mer herjet er det vanskeligere.

1 Like

Hvor kjøper du disse?

Så lenge veksten i amerikansk økonomi er god og renten ikke blir mye høyere tror jeg ikke dette utvikler seg til en større korreksjon.

Nordnet er eneste stedet jeg har funnet med ok utvalg og priser. Men prisene er selvsagt mye dårligere nå.
Kjøper svensk børs mye pgr lengst dato.
Mer begrunnelse/info om opsjoner står lenger oppe.

1 Like

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-almost-junk-credit-ratings/?srnd=premium-europe

Helt galskap hvor mye gjeld mange selskaper har tatt på seg, selvsagt fullastet med gjeld fortsatt når vi nærmer oss slutten på syklusen.

The result has been a surge in debt issuance in the lowest rungs of investment-grade—the biggest share of it driven by corporate acquisitions. There’s now about $2.47 trillion of U.S. corporate debt rated in the BBB tier, more than triple the level at the end of 2008. It now makes up a record 49 percent of the investment-grade bond market and has eclipsed the entire U.S. junk bond market, according to Bloomberg Barclays Index data. In 1993, for example, just 27 percent of blue-chip corporate bonds were rated at the BBB tier.

Vi snakker en god del penger her ja, som kjapt kan nedgraderes til “junk” dersom økonomien slakker ned og de ikke har like god betalingsevne. Da baller problemene på seg i rekord fart.

“In the last three economic downturns, between 7 and 15 percent of the investment-grade bond universe was downgraded to high yield, according to a report this month from Morgan Stanley. But the percentage could be higher this time around because so much of the market is rated in the BBB tier, according to the report by strategists led by Adam Richmond. When it’s all said and done, some $1.1 trillion of investment grade debt could end up as junk, they wrote.”

Skikkelig spennende i markedene akkurat nå.
OMXS30 ble fullstendig herjet i dag selv om vi mot slutten av dagen fikk vite at inflasjonen var pittelitt under forventningene og det førte til en oppgang i USA som nå senere er en liten nedgang.
Farten i nedgangen er betydelig redusert og det ser mye bedre ut nå.
Kan hende det går over og vi (USA og Norge hovedsaklig) fortsetter oppover fra nå av.
Sverige gikk jo sakte, men sikkert oppover. Fikk seg en skikkelig smell nå. Vet ikke helt om de vil bli med de andre Europeiske landene i å stagnere/gå ned forsiktig eller hva som vil skje.
Er jo selvsagt redd for at de skal plutselig gå opp mer. Men da vil jeg som sagt bare fortsette kjøpe og gjøre det jeg kan for å skaffe penger :sweat_smile:
Hadde jo helst sett at det store krakket kom neste år slik jeg virkelig kan håve inn penger på dette her.
I dag ble det ikke kjøpt fullt så mye opsjoner, eneste av mine opsjoner som oppdaterte seg prismessig var OMXS1280, det merkelige er at det var også den eneste opsjonen på OMXS des 2019 som ble kjøpt/solgt i det hele tatt.
Jeg kan ikke fatte og begripe at de to jeg kjøpte er de mest ettertraktete. Krysser fingrene for at det er et godt tegn, må jo nesten være det. Er jo ikke hvem som helst som putter millioner av kroner i slike opsjoner?

image

Jævlig rå gevinst på 2 uker… Dette FOMO kjøpte jeg i all panikk for to uker siden. Husker ikke hva som trigget meg, men fy søren då solgte jeg unna “smårusk” på Nordnet og kjøpte for alt jeg hadde. Deretter overførte jeg mer, men da var det forsent allerede :rage:

@Nocturne så du kommenterte nå, jeg postet innlegget før jeg var klar.

Jeg har ventet på en korreksjon siden sommerferien. Jeg tror det er for tidlig å si om dette er begynnelsen på det, eller om vi kommer til å gå litt mer sideslengs / opp før vi får begynnelsen på bjørnemarkedet. Men jeg er enig med deg i at vi får en større korreksjon globalt, og mitt estimat var at dette ville begynne Q1 2019.

Ut fra S&P så har jeg fulgt med på denne rising wedge’n veldig lenge. Det er ikke unormalt at man får en re-test av breakout nivået i slike situasjoner. Vi er også oversolgt på alle oscillators jeg bruker så en bounce her er nok å forvente. Det passer jo fint ifht. å sette seg inn i hvordan man shorter indeks / mini futures etc :slight_smile:

3 Likes

Nå er jeg en komplett noob når det kommer til TA. Har såvidt lært meg basics.

Men det er jo ikke gode nyheter at vi brøt nedom wedgen?
Men at vi er oversolgt betyr at vi kan få en kjapp bounce, men ikke nødvendigvis helt opp slik vi fortsetter bullrunnet? Den er jo greit nedom wedgen nå, så må opp et stykke.
Blir det slik at man nå kan tenke at bunnen på wedgen fungerer som motstand?

Uff, skulle virkelig satt av tid til å lære meg teknisk analyse.
Men akkurat i desse tider er det mye viktigere å skjønne seg på økonomien. De som tror de skal få med seg krakket gjennom å se på aksjenes egne grafer tar helt feil.

Da må en i så tilfelle se på grafene som viser at store deler av verdens indekser/aksjer/økonomier allerede kræsjer og det vil virke inn på oss før eller senere.

Dagen i dag gjør at det virker som sannsynligheten for at dette er toppen/begynnelsen på krakket er litt mindre sannsynlig tenker jeg. Når vi ligger nesten på 2800 er det fortsatt sterkt, tenker at om vi går endel under 2700 så har vi et større problem. Selv om @babyrage åpnet opp for at det kan gå ned dit før det fortsetter oppover.
Det er selvsagt umulig å vite at man er i et bearmarket og ikke en korreksjon før man når 20% nedgang. Men akkurat nå er det egentlig viktig å forsøke danne seg en mening, slik man posisjonerer seg rett.

Jeg vil igjen anbefale alle på det sterkeste å begynne sette seg inn i opsjoner, slik at om markedet faktisk henter seg inn igjen. Kan en begynne å kjøpe seg forsikring for en liten del av porteføljen. Evt spekulere mer slik som jeg gjør.

Ved å eie salgsopsjoner kan en på en tryggere måte holde aksjer lenger selv om man begynner å bli redd man nærmer seg toppen. F.eks er jeg veldig interessert i Photocure. Det er jo en aksje som har vært død lenge, men plutselig våkner opp og man vet aldri hva som vil skje. Dermed kan det være veldig fint å sitte på den slik man er med de store bevegelsene. Men akkurat nå er jo ting mer risky, da kan det være fint å hedge med salgsopsjoner som kan gjøre opp for tapet om det skulle kræsje.
Det er rett og slett en mer proff og intelligent måte å investere på, men det krever mer skills og energi. Jeg tror i tidene vi har i møte vil det lønne seg å være “flink”, frem til nå har det meste kommet gratis.