Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Poenget med wedgen er at det er en bearish formasjon. Jeg postet det samme i Photocure fordi jeg vurderte å kjøpe noe der sist uke men sjekket chart og slo det fra meg fordi den var i en rising wedge. Rising wedge’s pleier å bryte til nedsiden oftere enn ikke.

Så nei, det er ikke gode nyheter at vi brøt ned, men det var heller ikke uventet (ikke for meg i allefall). Teorien sier at vi skal få en retest av nivået vi brøt ut fra og at vi må close under dette nivået for å bekrefte at bruddet var ekte (og ikke en false breakout). Så ja, i teorien skal S&P korrigere opp nå og teste bunn-streken i wedgen. Closer den inn i wedgen igjen, så er det positivt, closer den under (rejecter) så er det en bekreftelse om å shorte.

Med et så dypt fall pleier ofte assets å gå inn i en bearflag formasjon. Dvs. vi får en bounce men den klarer ikke retrace helt opp til break out. Den former istedet en paralell eller nedadgående trendkanal som ser ut som et flagg.

Oscillators er det du ser under (RSI og Stochastics RSI). Som du ser er begge oversolgt (RSI under 30, Stochastics under 20). For Stochastics må vi får kryss inn i det blå området for å være bull, for RSI må vi over 30. Merk at RSI og Stochastics er trege indikatorer (og dette er daily chart) så at vi er oversolgt nå betyr ikke automatisk at vi bouncer opp til wedge’n igjen, men det gir en indikasjon på at nedsiden nå er begrenset ifht. oppsiden. Disse må kjøle seg ned (komme til mer normale nivåer) før vi kan bygge nytt moment nedover igjen.

Anbefaler på det sterkeste å lære TA – min hitrate har i allefall mangedoblet seg siden jeg satte meg skikkelig inn i det og jeg følger også det er en slags mental trygghet når jeg trader (kjennes tryggere å kjøpe basert på en objektiv analyse fremfor en magefølelse – selv om det beste er når begge deler stemmer :slight_smile: )

2 Likes

Supert.
Takk for det!
Ja når jeg skal begynne å faktisk trade vil TA være fantastisk kunnskap å ha! Kommer til å ha endel som er relativt langsiktig, og en del som vil byttes ut regelmessig slik jeg får flere handler med god avkastning istedenfor bare noen få.

Men som sagt vil ikke den type krakk jeg venter på være enkelt å fange opp og jeg må kjøpe opsjoner mens det virker usannsynlig for å få best pris. Anbefaler deg også å se på opsjoner, ikke kun minifutures. Da det er langt enklere tjene på selv om man ikke treffer helt med timingen!
Men for deg som kan TA er selvsagt minifutures en fin måte tjene penger kortsiktig på. Jeg er ikke så dyktig på det og må handle med litt lengre perspektiv.

Men jeg må si jeg traff noe for jævlig bra for nto uker siden :joy: nesten 100% inn i opsjoner.
Nå har flere av de doblet seg i verdi :heart:
Men regner med det kjapt går ned igjen om det viser seg å ikke være starten på noe forferdelig.
Har heldigvis satt inn mer kontanter slik jeg er klar for å øke posisjoner.
Tviler på jeg kommer til å selge noen opsjoner med gevinst får å kjøpe tilbake lavere. Er hakket for kraknisse for å gjøre det. Pluss det suger å måtte skatte neste år istedenfor for 2020.

2 Likes

Hva er egentlig kostnadene på disse opsjonene ? Hypotetisk sett: om du har 100k i opsjoner som går 100% i år. Hva sitter du igjen med før skatt dersom du tar gevinst?

Jeg er ingen ekspert på derivater eller opsjoner, men har forsøkt lest meg opp siste månedene. Så ta det jeg skriver med en klype salt og helst les dere opp selv :+1:
Kostnaden er minimum 100x prisen.
Så om feks OMXS 1280 koster 40 kr må du minste kjøpe for 4000 kr.

Du kjøper da eksponering for 100 aksjer. Som du kan selge for 1280 kr.
Men du vil jo ikke tjene penger før indeksen er nede i 1240. Ettersom du må trekke ifra 40 kr fra 1280.

Nordnet har amerikanske opsjoner som gjør at du i teorien kan løse de ut når du vil, før utløpsdato.
Vet faktisk ikke hvordan det funker i praksis enda.
Fordi de fleste selger de videre før datoen.
Verdien synker jo egentlig over tid ettersom sannsynligheten reduseres. Men om de er in the money, dvs under 1240 i dette eksempelet. Så vil du da kunne ta profitt.
Går indeksen til 1000 så vil du kunne selge for 1280 og få 280-40=240 kr i gevinst for hver aksje.
Dvs 240*100 =24 000 kr
Så om man da treffer på kjempe store bevegelser er det kjempe muligheter.

Med tid igjen så er jo det en sannsynlighet for videre nedgang og derfor kan noen betale selv for out of the money. F. Eks mine har doblet i verdi selv om det er langt igjen. Sannsynligheten har økt.

Skatt regner jeg med er som vanlig med aksjer. Har ikke hørt/lest noe annet.

1 Like

Haha Trump er kongen. Ødelegger markedet på egen hånd når det først begynte stabilisere seg😂

Ser rentene faktisk har gått ned ganske mye. Håper det er hovedsakelig for mange har fluktet i sikkerhet.
Dersom mange faktisk tror at Trump vil klare presse FED nå til å snu er de tullete.
Dette bare gjør det vanskeligere for FED å snu dersom tallene skulle tilsi det, slik ser i det minste jeg på det. Så neste krise vil bli verre som følge av at FED kommer alt for sent. Før 08 hadde jo de i det minste halvert renten før krakket faktisk kom!
Nå ser det som jeg har gjentatte ganger sakt, ut som at FED øker jevnt og trutt helt til det enkelt og greit kollapser.

Blir enda en dag ned imorgen da mest sannsynlig.
Begynner faktisk å vurdere mer å ta gevinst nå ettersom dette er latterlig og jeg tror det vil blåse over. Trump påvirker bare midlertidig tror jeg, men hvem vet. Kanskje gjorde han som jeg advarte mot. Sette fokuset på renten og la markedet oppdage hvor fucked vi faktisk er.
Levd i boblen en god stund nå. Reality check coming in.

Det er vel også ikke uvanlig å bruke en strategi ved bruk av opsjoner, f.eks:

Ellers så er mini-futures en veldig enkel måte å shorte med giring, men du greier ikke helt å beregne kostnadene. Kostnadene er bakt inn i produktet, så man har ikke et direkte forhold til dem, men i et sideveis marked må man forvente å tape penger hele tiden. Kostnadene er låneskostnader i forhold til giringen og i tillegg contango/backwardation som med alle futures.

Enkelt sagt så kan man benytt mini-futures som et alternativ til bull/bear produkter, men ingen av dem kan holdes permanent.

Fordelen med mini-futures er at du har en begrenset nedeside, produktet har en innebygget stopp-loss, slik at du ikke kan gå i minus under vanlige omstendigheter. Dersom posisjonen går mot deg vil du bli stoppet ut før du går i minus(men tape hele innskuddet). Dersom du går long og markedet dropper 30% på en dag vil du sikkert ikke bli stoppet ut i tide og dermed gå i minus. Når man shorter så er jo ikke dette noe realistisk problem, markedet vil jo ikke gå opp så mye på en dag.

Mini-futures er også tilgjengelig både for aksjer, commodities(olje og gull) og indekser.
Dersom man invester i utenlandske indekser eller aksjer så pådrar man seg også valutarisiko.

Det er en viss motpartsrisiko, Nordea er market-maker og hvis de går konkurs så taper du alt.

1 Like

https://e24.no/boers-og-finans/wall-street/boersfallet-fortsatte-paa-wall-street/24463644 faktisk under 200 day moving average. Lurer på om det får roboter til å selge mer imorgen?

Ja det stemmer, veldig bra verktøy man kan bruke på ulike måter. Anbefaler alle å studere det.
Her er utdrag fra mail med Stian ifra Nordnet
“En del av renten/finassieringskostnaden er fast på 3%, men den flytende delen er 1 mnd nibor, som i dag ligger på 0,81%.”

Når jeg selv har eid mini futures så jeg hvor utrolig lite det faktisk kostet.
Så selv om man har høy giring dvs gjeld. Så er kostnadene per dag utrolig lave.
Så på mellomlang sikt er det veldig greit, men opsjoner er selvsagt mye bedre om man tenker lengre frem i tid.
Personlig foretrekker jeg opsjoner uansett, men mini futures er enklere å skaffe. Og funker kanonbra til trading. Et par uker f.eks

Nordnet er ganske klare på at du ikke kan tape mer enn innskuddet faktisk, så jeg tror egentlig at uansett hvot stort fallet er så taper du bare produktet.
Hvordan det fungerer vet jeg ikke, men skal jo være slik.

" Stop loss-nivå (knock-out)

Hver Mini Future har en innebygd beskyttelse, en såkalt stop loss. Hvis kursen på underliggende når eller passerer stop loss-nivået, vil utstederen avvikle posisjonen av underliggende og regne ut en restverdi. Restverdiens størrelse kan variere og er avhengig av hvilket nivå utstederen klarer å selge eller kjøpe underliggende til. Hvis restverdien er større enn null utbetales denne til innehaveren av Mini Futuren. I verste fall settes restverdien til null. Du kan aldri tape mer enn beløpet du har investert"

2 Likes

Alt som Nordnet har kommentert stemmer med prospektet, men det refereres til “normale forhold”. Dersom det oppstår forhold som market-maker anser som unormale så tror jeg følgende kan skje:

  • Instumentene kan bli terminert og gevinsten din kan bli noe redusert.
  • Hvis Nordea går konkurs taper du alt.
  • Hvis posisjonen gikk imot deg kan du ende opp i minus.
  • Hvis likviditeten i markedet tørker opp, kan Nordea pause sin market-maker rolle, da er det i praksis umulig å kjøpe og selge.

I tillegg så er det ikke spesifisert hva som gjøres med inntekter/utgifter fra contango/backwardation, hvis det var meg som laget dette instrumentet så ville jeg ha skummet fløten.

Men alt i alt så er mini-futures et bra spekulativt instrument dersom du vil ta et noenlunde kortsiktig giret long/short bet mot indekser, commodities eller individuelle aksjer. Spesielt den innebygde stop-loss funksjonen er jo veldig bra, du kan redusere nedesiderisikoen hvis du shorter individuelle aksjer i motsetning til en vanlig short av en aksje, der nedesiden er ubegreneset.

Superenkelt og du kan ikke gjøre en feil som gjør at du går konkurs, med mindre du har 10 tommeltotter. Å shorte Nasdaq er så enkelt som å velge Nasdaq, short, og så betale.

4 Likes

Her er mine posisjoner i øyeblikket.
Long gull og short 3 forskjellige indekser.
Og så har en long Hydro lurt seg innimellom, jeg greide ikke å la være, men den er heldigvis mikrosopisk!

Bokstaven mellom “MINI” og instrumentet indikerer om det er en "L"ong eller "S"hort posisjon.
Tallet til slutt er giring-nivå.

Det må også sies at ingen av posisjonene er enorme, dette er ment som en hedge mot mine long investeringer(som ikke er på denne kontoen).

6 Likes

Digg med gull da(forsåvidt short indekser med, alt gikk jo ned :joy:).
Først i morgen du vil se oppgangen som endelig kom i dag.
Personlig tror jeg ikke gull er klar for å snu helt enda.
Men i dag ble det mer lovende! Greit stabilt siste tiden også.
Frykter uansett et lite kræsj ned ved et stort fall i markedet som kunne ha stoppet ut en mini future.
Men det ser jo nå ut som at gull er så upopulært at det ikke blir solgt unna ved nedganger.
Under finanskrisen måtte jo mange dekke margin calls med gull osv. Men da var gull i en boble også. Nå har gull vært i et langt bear market (siden 2011) og vil nok snu i nær fremtid. Samtidig har se fleste råvarer/metaller allerede blitt slakter pågrunn av EM/nedgang i verdensøkonomien. Så den har fått juling der og ikke gått opp selv om det har vært massiv uro. Kanskje får den bra PR fremover nå som den endelig har fungert slik den skal :joy: :+1:

Må være aktiv nå å følge med om du tenker å selge med gevinst. Eller tenker du å sitte litt over tid for å se an?
Resultat sesongen starter snart og det er vanskelig å si om man vil bli skuffet selv av egentlig gode tall eller om det vil bli tatt i mot positivt.
Det jeg frykter mest er korrigeringer nedover for 2019 estimater. Begynner de å innrømme nedgang for neste år tror jeg det vil sette en effektiv stopper for markedet.

Hensikten med hele denne posisjonen er å kunne vente en måned og se Q3 resultatene og andre makroøkonomiske indikatorer.

Dersom Q3 blir rævva så tror jeg festen er over for denne gang. Dersom Q3 blir bra så ender sikkert denne kontra-porteføljen opp med et tap, som da er forsikringspremien jeg må betale.

Mini-futurene er superlikvide siden Nordea er market-maker og kan dermed selges til enhver tid.

…åpenbart så er jeg litt skeptisk til aksjemarkedene og er villig til å betale for litt forsikring.

1 Like

Ja du har jo også mellom valget i USA og mye Italia bråk i den tidsperioden også! :grin: :+1:Tenkte nettopp på om jeg kanskje skulle ta noe gevinst om republikanerne faktisk beholder hele kongressen. Gjetter på lettelse rally da.

Høres ut som en grei plan!
Syntes det er utrolig vanskelig å si om vi vil få en rekyl opp nå eller om der vil fortsette ned.
Men innen en måneds tid vil vi bli veldig mye klokere på hvordan det går fremover.

Takk for at du deler både god info og dine egne posisjoner i tråden her! :grin: :+1:

1 Like

Brexit og konsekvensen for Tyskland (DAX) ved en hard Brexit er også et moment. DAX er ned i hele år, men jeg tror ikke en hard Brexit er priset inn. Spread og futures for en short på DAX er mindre enn alle de andre indeksene.

Berxit ser ut til å være priset inn da. Hvis “the shit hits the fan” så kan vi alltid kaste loss!
https://www.berxit.no
:beers:

:expressionless:

Tror jeg tar litt gevinst idag, får se hvordan ting utvikler seg.

Sikkert ikke dumt.

Ser at spreadene på opsjonene er mye større nå, bare en liten bounce på OMXS30 har redusert prisene betydelig.
Men er faktisk noen som kjøpte 1320 for 1 400 750 kr til idag. Samt 400 500 kr i 1280.
Så der fikk jeg endelig oppdatert min gevinst, selv om den er ned fra den teoretiske toppen igår. Om oppgangen fortsetter vil den nok bare fortsette ned selsvagt.

@Aksjerik
Haha, media dekker det jo alltid slik.

“«Mine kontakter i selskapene er optimistiske», skriver sjeføkonomen.”
Er mye mer som bestemmer aksjepriser enn at de ansatte tror på vekst!

“Ifølge Bergqvist kan pengepolitikken umulig være årsaken til børsfallet, siden rentene er historisk lave, og at tilgangen på penger sjelden har vært bedre. Han mener også at effekten av den pågående handelskonflikten overdrives.”

Vi HAR hatt den laveste renten noen sinne, men vi må jo på et eller annet tidspunkt innrømme at vi nå har beveget oss en del opp siden den gang.
Fortsatt lavt historisk sett, men vi blir jo mer og mer sensitive for renter etter lenger vi er nede. Og ingen annen gang har vi vært så lave, så lenge. Ikke i nærheten engang.
Derfor blir det så utrolig spennendes å avdekke boblene som har blitt skapt i dette gratis penger eksperimentet som har vart i ti år!


Sjekk ut denne… Hvor ekstremt er ikke dette?? Helt flatt i 8 år. Sist var det bare noen få år flatt og et par hvor det gitt ned gradvis.

Som vist tidligere så reduseres muligheten for å få renten tilbake der vi var over tid.
Her ser man at det smeller hver gang man når dette punktet.
Etter desse har markedet kræsjet og USA gått inn i resesjon.
I 1990 var ikke aksjemarked kræsjet eller resesjonen så forferdelig, men de hadde da 3 år tidligere hatt Black Monday i 1987.
Denne gangen er aksjemarkedet skikkelig høyt flyvende og har mye rom å gå på påveien ned.

Ikke legg vekt på desse bildene, er bare hjemmesnekrede illustrasjoner for å vise hvor “høyt” vi kanskje flyver.

Ene linjen er fra bunnen i 1990 til 2002 bunnen den andre er fra bunnen i 1990 til 2008 bunnen ( mye lavere). En ser her at i hvertfall den øverste linjen er veldig god historisk, den ligger rundt der eller returnerer ned dit flere ganger over 1982-2002. Og godt under i 2008 selvsagt. Forlot ikke linjen før 2011, så da startet jo boblen kan en si!
For en som ikke kan teknisk analyse er dette bare en artig måte illustrere det, er jo selvsagt ikke noe vitenskap bak det. Men om noen få år vil vi nok se at vi returnerer til baselinjen.
Baselinjen gir oss rundt 50% fall. Den virkelige kriselinjen er nærmere 70%, som faktisk ikke er urealistisk selv om “alle” tror denne gangen skal det bli bedre enn finanskrisen.
Men det tror ikke jeg, verktøyene er oppbrukt, så hvordan vi skal kunne få det til å snu er for meg ubegripelig. Det vil derfor bare balle på seg, dvs de svake vil faktisk gå under denne gangen og kapitalismen får fungere mer som det skal!
Men hvem vet, krakknissene trodde jo heller ikke at sentralbankene skulle gjøre det som de gjorde under finanskrisen :rofl: Kanskje trykker de flere trillion$ og kjøper ETFer som Japan gjør :heart_eyes::money_mouth_face:
Uansett så er det så mye som tilsier at for å redde alt som går under denne gangen vil kreve endringer i lover og mye arbeid, dvs det vil ta tid og før det går i orden vil markedet rekke å kollapse veldig.

Studerer man grafene her nøye så var renten kuttet fra 5% til faktisk under 1% FØR det store kræsjet i 2008. Det var ikke nok den gangen… Hvordan i all verden skal vi kunne gjøre noe denne gangen da? Spesielt siden jeg tror aksjefallet vil være mye brutalt før FED begynner å redusere, sist reduserte de tidlig pgr et forsøk på å redde boligboblen. Men den boblen vil først sprekke skikkelig etter at aksjene gjør det denne gangen. Dvs alt kommer raskere og vil være mindre håndterbart. Sist hadde de egentlig årevis å planlegge og finne ut av hva de kunne gjøre.
Nå tror jeg de er forberedt på den forrige krisen fordi de har lært “leksen”, men den neste krisen vil bli annerledes og den har de ikke lært hvordan håndtere enda!

1 Like

Hva er det som skjer!!!
3000 på en handel!! Det er jo 12 000 000 kr:scream:
Noen rike jævler må ha lest tråden min og blitt totalt kraknisse selv :rofl::sweat_smile::joy::astonished:

Må være samme person som kjøpte 2000, 750 og 700 osv rundt 5-9 oktober for rundt 28,5-29,25 kr
Grei gevinst på en uke det da :money_mouth_face:
40%+ gevinst og satset jo ganske mange millioner.
Tøft.
Nesten slik jeg får lyst å ta gevinst også når jeg ser proffen gjør det.

Edit:
Lurer også på hvorfor Sverige var blant de som gikk ned mest i går, og er blant de få som er røde i dag også? De var først blå, men nå har det snudd ned.
Nede i 1545 akkurat nå. 15% ned til så er 1320 in the money :heart_eyes:

Grafen ser helt idiotisk ut, har stanget i 1630-1670 området siden mai 2017. Så jeg krysser jo fingrene får at det ikke bryter opp!:pray: Nå syntes jeg det ser vanskelig ut ettersom Italia Brexit Kina bråk osv er så tett på det skal mye til å få på noe rally akkurat nå.
Mesteparten av Europa har vært “dødt” i 2018 og gått ned eller stått stille.

Utvikling hittil i år er utrolig dårlig, for det meste kun USA som gjør det bra (og så har jo vi verdens beste aksjemarked, Norge :joy:)

@Janno
Dette er opsjonene jeg snakker om hele tiden (de som jeg eier selv).
OMXS 1280 og 1320 med utløp i desember 2019!
Grunnen til de store beløpene er fordi at man må kjøpe minst 100 stk og i 100 stk intervaller!


Her kan du se @Janno :+1:

Markedene verden rundt er i skikkelig trøbbel.

Lyst å forklare hva vi ser på? :stuck_out_tongue: Men hvordan blir 3000 x 40 / 50 . Millioner og ikke høvdinger i gevinst @RedEnergy ?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-12/record-exodus-from-credit-funds-outpaces-flight-from-stocks?srnd=markets-vp

Godt mulig dette her forsterker krisen. Strammer inn likviditeten og vanskeliggjør finansiering!
Som sagt før er faktisk gjeldsboblen til selskaper enorm og vil bli et enormt problem i USA.
Dvs istedenfor for Subprime krise som sist er det “corporate debt” nå!
Kanskje det som kalles High Yield.
Spennendes tema jeg anbefaler å lese mye om. Det står mye verre til nå enn før sist krise!