Sikkert ikke dumt.
Ser at spreadene på opsjonene er mye større nå, bare en liten bounce på OMXS30 har redusert prisene betydelig.
Men er faktisk noen som kjøpte 1320 for 1 400 750 kr til idag. Samt 400 500 kr i 1280.
Så der fikk jeg endelig oppdatert min gevinst, selv om den er ned fra den teoretiske toppen igår. Om oppgangen fortsetter vil den nok bare fortsette ned selsvagt.
@Aksjerik
Haha, media dekker det jo alltid slik.
“«Mine kontakter i selskapene er optimistiske», skriver sjeføkonomen.”
Er mye mer som bestemmer aksjepriser enn at de ansatte tror på vekst!
“Ifølge Bergqvist kan pengepolitikken umulig være årsaken til børsfallet, siden rentene er historisk lave, og at tilgangen på penger sjelden har vært bedre. Han mener også at effekten av den pågående handelskonflikten overdrives.”
Vi HAR hatt den laveste renten noen sinne, men vi må jo på et eller annet tidspunkt innrømme at vi nå har beveget oss en del opp siden den gang.
Fortsatt lavt historisk sett, men vi blir jo mer og mer sensitive for renter etter lenger vi er nede. Og ingen annen gang har vi vært så lave, så lenge. Ikke i nærheten engang.
Derfor blir det så utrolig spennendes å avdekke boblene som har blitt skapt i dette gratis penger eksperimentet som har vart i ti år!
Sjekk ut denne… Hvor ekstremt er ikke dette?? Helt flatt i 8 år. Sist var det bare noen få år flatt og et par hvor det gitt ned gradvis.
Som vist tidligere så reduseres muligheten for å få renten tilbake der vi var over tid.
Her ser man at det smeller hver gang man når dette punktet.
Etter desse har markedet kræsjet og USA gått inn i resesjon.
I 1990 var ikke aksjemarked kræsjet eller resesjonen så forferdelig, men de hadde da 3 år tidligere hatt Black Monday i 1987.
Denne gangen er aksjemarkedet skikkelig høyt flyvende og har mye rom å gå på påveien ned.
Ikke legg vekt på desse bildene, er bare hjemmesnekrede illustrasjoner for å vise hvor “høyt” vi kanskje flyver.
Ene linjen er fra bunnen i 1990 til 2002 bunnen den andre er fra bunnen i 1990 til 2008 bunnen ( mye lavere). En ser her at i hvertfall den øverste linjen er veldig god historisk, den ligger rundt der eller returnerer ned dit flere ganger over 1982-2002. Og godt under i 2008 selvsagt. Forlot ikke linjen før 2011, så da startet jo boblen kan en si!
For en som ikke kan teknisk analyse er dette bare en artig måte illustrere det, er jo selvsagt ikke noe vitenskap bak det. Men om noen få år vil vi nok se at vi returnerer til baselinjen.
Baselinjen gir oss rundt 50% fall. Den virkelige kriselinjen er nærmere 70%, som faktisk ikke er urealistisk selv om “alle” tror denne gangen skal det bli bedre enn finanskrisen.
Men det tror ikke jeg, verktøyene er oppbrukt, så hvordan vi skal kunne få det til å snu er for meg ubegripelig. Det vil derfor bare balle på seg, dvs de svake vil faktisk gå under denne gangen og kapitalismen får fungere mer som det skal!
Men hvem vet, krakknissene trodde jo heller ikke at sentralbankene skulle gjøre det som de gjorde under finanskrisen Kanskje trykker de flere trillion$ og kjøper ETFer som Japan gjør
Uansett så er det så mye som tilsier at for å redde alt som går under denne gangen vil kreve endringer i lover og mye arbeid, dvs det vil ta tid og før det går i orden vil markedet rekke å kollapse veldig.
Studerer man grafene her nøye så var renten kuttet fra 5% til faktisk under 1% FØR det store kræsjet i 2008. Det var ikke nok den gangen… Hvordan i all verden skal vi kunne gjøre noe denne gangen da? Spesielt siden jeg tror aksjefallet vil være mye brutalt før FED begynner å redusere, sist reduserte de tidlig pgr et forsøk på å redde boligboblen. Men den boblen vil først sprekke skikkelig etter at aksjene gjør det denne gangen. Dvs alt kommer raskere og vil være mindre håndterbart. Sist hadde de egentlig årevis å planlegge og finne ut av hva de kunne gjøre.
Nå tror jeg de er forberedt på den forrige krisen fordi de har lært “leksen”, men den neste krisen vil bli annerledes og den har de ikke lært hvordan håndtere enda!