Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

En av de tingene jeg har tenkt kunne skje som ville vært utrolig bull for olje er om Saudi Arabia begynner å få kaos innenlands.
Hittil har der vært veldig begrenset, men nå ser det ut som at dette kan være starten på noe. Dvs andre land vil begynne sponse kaoset…
Iran hadde jo faktisk noe terror aksjoner for ikke lenge siden, i er område de produserer mye olje. Så det er absolutt en mulighet for atvidere eskalering i den type uro vil føre til il økt oljepris.

Men nå er det egentlig ikke snakk om innenlands uro som jeg har lurt på om skulle skje. Nå snakker vi internasjonal uro med sanksjoner og konflikter.
Om ikke bevis fra Saudi Arabia legges frem vil de sikkert bli straffet. I dagens samfunn må en bevise egen uskyld :joy:

Det verste er jo at enhver liten konflikt med Saudi Arabia vil føre til økte oljepriser uavhengig om det er alvorlig eller ikke. De er rett og slett så mektige folk blir livredd.
En god del toppledere både fra myndigheter og selskaper har allerede trukket seg fra å reise ned dit og avsluttet avtaler.
Dvs de er straffet allerede og blir sett på som skyldige.
Saudi Arabia har lovd å svare på enhver sanksjon med strengere tilsvar. Så det eskalerer kjapt dersom noen faktisk tørr å gjøre noe.
Alle ventet på Trump og når han endelig åpnet kjeften raste markedet i Saudi Arabia. Han er derimot ikke aggressiv denne gangen, vil ha svar og vil straffe dersom det er sant. Kongressen ønsker å redusere forsvars salg, men Trump nekter. Det skjønner jeg. Går jo selvsagt hardt utover USA og vil gjøre motstanderne til USA sterkere. Saudi Arabia er en viktig alliert og de ønsker nok helst å unngå måtte gjøre noe drastisk.

Ellers så ser vi nå at europeiske markeder går ned igjen. Endel fikk en liten bounce fredag mens resten bare fortsetter ned.

Det nærmer seg at vi får mer Italia uro.

Utrolig stort selskap, 90 000 ansatte selv. Men tenk på ringvirkningene!!

Ikke bare Europa er ned. Asia også fortsetter!

Skulle gjerne sett teknisk analyse over når denne nedgangen begynner å bli skikkelig alvorlig for de ulike indeksene.
Usa ligger rundt 200MA og risikerer jo nå å bli rejected og kastet lenger ned.

Problemet mitt er at jeg ikke klarer bestemme meg for om vi skal videre opp nå, eller om momentumet dør ut og vi bare sklir sidelengs og nedover frem til neste år hvor det kollapser.

Hoved scenaoriet var jo egentlig at USA skulle fortsette oppover, men det blir jo svært vanskelig i og med alt annet drar nedover og avstanden mellom USA og resten av verden ble skikkelig stor.

Vet ikke om denne er delt her inne før, men Deep-Throat skriver godt og går virkelige i dybden! Får ikke tid til å gå gjennom alt før senere, men basert på tidligere erfaringer så er det absolutt noe å lese.

Elsker tittelen på denne tråden nå

La oss la trådtitlene være i fred, kremt @kaei :wink:

2 Likes

Du har delt et innlegg fra han tidligere om Alibaba. Avslørte hvor vanvittig den boblen faktisk er.
https://www.marketwatch.com/investing/stock/baba Alibaba har skikkelig rast ned skikkelig tiden. Tenk alle milliardene i verdi som har forsvunnet!

Veldig bra innlegg.
Leste gjennom hele nå, veldig mye stoff.
Tar opp mange viktige faremomenter.
Men problemet er jo at vi ikke kan vite hvor gale det faktisk står til. Han gjør en god jobb i å forsøke avdekketæ hvor enormt stort problemet faktisk er.
Kina er nok en fryktelig tikkende bombe. Jeg har flere ganger i denne tråden sagt de vil spille USAs rolle under finanskrisen neste gang. Bare større!
Har lest gjennom på mobil, så får ikke tatt utdrag av de som jeg finner mest interessant.
Kanskje jeg kan lage et sammendrag senere.
Takk for bidraget! :grin: :+1:

Ja her ser vi! Som sagt tidligere… USA vil ikke gi seg lett!
I saken lesen man også at det er Peter Navarro som har fått Trump til å gjøre noe med dette. Han har jeg vist til tidligere og er EKSTREMT streng mot Kina og så lenge Trump hører på han forventer jeg skikkelige konsekvenser for Kina.

Denne saken handler om post forsendelser. Dere har vel kanskje merket at Kina kan sende pakker gratis til Norge? Selv en enkelt dings til 1 kr sendes fraktfritt av noen leverandører. Dette subsidieres selvsagt av oss, dermed blir våre priser høyere innenlands og fra oss til utlandet. For USA er dette selvsagt et enormt mye større problem enn her hjemme. De blir jo utkonkurrert grundig av Kina som kan kopiere produkt og selge de inkludert frakt til en billigere pris enn frakten alene koster i USA i mange tilfeller.
Dette er jo ganske dramatisk og vil forandre på veldig mye dersom det går gjennom, noe som jeg forventer da det enkelt kan forsvares og vil være ekstremt effektivt i å ta fra Kina fordeler.
Dyrere for amerikanske forbrukere vil det nok bli, det blir det også ved tariffer. Så det blir tunge tider for konsumenter i fremtiden nå. Men det vil kunne bli positivt for deres egne bedrifter og derfor vil Trump gå gjennom med det.

Samtidig så er det ingen progresjon i Kina samtalene. Etterhvert som vi nærmer oss nyttår og tariffene går fra 10 til 25% så vil konsekvensene bli mye mer tydlige!
Før den tid kan nok Trump ha lagt tariffer på all handel (doblet fra nå) også. Kanskje svarer Kina på en eller annen måte som følge av at USA trekker seg ut fra Postavtalen, dermed “må” Trump svare med tariffer på alt. Han har tidligere sagt han vil gjøre det dersom Kina svarer tilbake på tariffene.


En svært god artikkel.
Viser til at Kina og Japan gradvis fortsetter å kvitte seg med amerikanske statsobligasjoner.
Samtidig avdekker den hvem som faktisk har stått bak kjøpene. Jeg har sagt det tidligere i tråden at amerikanerne sjøl har måttet stått for å kjøpe de enorme mengdene som har blitt auksjonert bort. Spesielt har jeg da siktet til pensjonsfond som hadde kjempe incentiv til å kjøpe desse før 15 september.
" * American institutional and individual investors – pension funds, hedge funds, banks, insurance companies, corporations such as Apple, and regular folks like myself, directly and indirectly, added $1.517 trillion to their holdings over the 12-month period, and owned $7.185 trillion, or 33.5% of the gross national debt!"
På 1 år har de altså gått i fra 5668 til 7185 milliarder $ i amerikanske statsobligasjoner.
Vil de kunne fortsette denne type raske økning? Jeg tror mesteparten av dette er engangseffekter på grunn av skattereformen.
Ikke bare pensjonsfondene hadde en engangseffekt, men store selskaper fikk også muligheten til å hente hjem penger de har lagret utenlands.

https://www.ft.com/content/ec3c6562-70be-11e8-852d-d8b934ff5ffa
Det ekstra spesielle med dette er jo at pengene som brukes til å kjøpe desse obligasjonene må jo komme fra et sted! Og artikkelen her viser til at utenlandske banker/markeder blir “tømt” for dollar nå som reiser hjem i stedet for. Det forsterker jo problemene til andre emerging markets og Europa/andre utviklede land som nå har begynt å slite.

Men hvor mye penger som er hentet hjem er det store spørsmålet, hittil ikke så veldig mye. Derfor tror jeg mesteparten av pengene som har blitt brukt til å kjøpe obligasjoner kommer fra pensjonsfond og evt andre “sparekontoer”.
Og mesteparten av pengene hentet hjem ble nok brukt til å kjøpe tilbake aksjene sine.

Siste artikkelen nevnte hvilke renten AA bedrifter får:
“While the TCJA stimulated investment at home, and may attract inward foreign direct investment, easy credit meant there was no need for MNCs to fund their outlays by repatriating cash. In June 2018, the AA bond rate was 3.5 percent, considerably higher than the 2.6 percent rate in June 2017, but still well below historic norms”

Så jeg søkte opp for å se litt mer.

Ganske kjapp forskjell da, syntes en økning fra 2,6 til 3,5 på 12mnd er ganske dramatisk jeg da. Hvem bryr seg om “Historisk” lave renter, dyrere er dyrere.
Historisk høy corporate debt to GDP har de også.

Tidligere på desse nivåer har det krakket. Det skjer nok igjen.

Her viser det samme, men i stedet for å vise resesjoner viser denne default rate.
Vi ser nå at vi er på et utrolig lavt nivå, og vil sprette opp mye høyere når det begynner å krakke. Vi er ikke helt tilbake på 2007 sine super lave nivåer, men vi er på samme området som det var før 90 og 2000 resesjonene.

Som jeg har vist til tidligere er problemet i USA med selskapers gjeld enorm.
Sjekk hvor mye gjeld som kommer av selskaper som bare er noen få hakk eller akkurat kvalifiseres til investerings grad. Desse vil fort bli om til “High yield” når ting snur nedover. Da har vi plutselig en hel HAU med søppel gjeld.

Fint med lave renter, men gjelden er nesten dobbelt så stor nå som før finanskrisen.
Legg merke til at hastigheten nå er mye høyere enn fra Dotcom til finanskrisen. Da gikk det fra 2,583 i Q1 2000 til 3,398 I Q1 2008.
Litt over 30% økning på 8 år.
Nå har vi hatt nesten 90% økning på 10 år.

Edit:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-17/bond-traders-get-paid-big-to-dump-u-s-treasuries-and-go-abroad?srnd=markets-vp

Veldig bra informasjon, som jeg skrev om for lenge siden så kjøper ikke Japanerene lenger amerikanske obligasjoner pgr hedging kostnader.
Artikkelen viser til at det selv for amerikanerne lønner seg å kjøpe europeiske obligasjoner! Det gir høyere renter enn amerikanske. Veldig spesielt og sannsynligvis egentlig veldig alvorlig faktisk.
USA trenger desperat kjøpere og det er mye som tyder på at det ikke vil bli særlig etterspørsel. Snart skal det bli rekord stort tilbud!
Fysj dette er spennende, tiåringen kan fort gå oppi 4% og da vil markedene virkelig kjenne det.
Eneste grunnen til at jeg ikke tørr å ta gevinst på opsjonene som har doblet seg på kort tid er fordi jeg ikke kan vite når neste auksjon eller nyhet som sender renten opp kommer.
Edit:
image
Se bare her hvor raskt rentene gikk opp i dag. Enorme bevegelser. Snart tilbake til der vi var når markedet begynte å rase. Jeg regnet med nedgangen ville være veldig kortsiktig.

https://www.ft.com/content/1055f666-c01f-11e8-8d55-54197280d3f7
Denne typen nyheter vil vi nok få flere av etterhvert.

Skikkelig detaljert artikkel. Anbefales!

:joy:
@vegar_beider
Jeg håper for din del at du senest i første kvartal 2019 begynner å ta gevinst.
Morroa for bjørner starter snart. Vet ikke om det allerede har startet, men mitt sterkeste tips er å være ute før første kvartal 2019 er over.
Dvs være litt kjapp på sell in may and go away :joy:

3 Likes

Greit med nedgang rundt om kring i verden allerede.

https://eu.usatoday.com/story/money/2018/10/12/stock-market-selloff-and-bear-market-stocks/1613062002/

"Big time troubles for the struggling bull market lurk in the deeper pool of companies that make up the Standard & Poor’s 500 stock index. Shares of many of them are in full retreat, with 165 companies, or one-third of the index, now in bear market territory.

That means their stock prices are down more than 20 percent from their recent highs, according to Bloomberg data through Friday morning.

In dollar terms, investors suffered a paper loss of $2.5 trillion on U.S. stocks from the market’s record high on September 20 through Thursday, according to Wilshire Associates"

" About 380 S&P 500 stocks have fallen 10 percent or more from their 52-week highs, as of midday trading, putting the vast majority of the index squarely within correction territory. Of those, 164 stocks have fallen by 20 percent or more from their highs, establishing them in a bear market, by many investors’ definitions."

Ikke ubetydelig antall ned 30-40-50%

" • Among the S&P 500, 250 stocks were down 20% or more from their all-time closing highs (adjusted for splits and spin-offs) as of the close on Oct. 15.

• 162 were down at least 30% from their all-time highs.

• 113 were down at least 40% from their all-time highs.

• 69 were down at least 50% from their all-time highs."

Så mange som eide desse aksjene/indeksene hadde tjent på å hørt på bjørner som meg.
Har man eid USA/Norge indekser og noen av de bedre aksjene, har man hittil blitt spart for (skikkelig) nedgang, men den kommer den også etterhvert.

Resten av verden er på vei nedover, USA holder seg foreløpig oppe. Men vil bli dratt ned snart.

“More than 637 billion shares worth 4.44 trillion yuan ($639.86 billion) were pledged for loans as of Oct. 12, according to Reuters’ calculations based on data from the China Securities Depository and Clearing Co.(CSDC).”

Må være spesielt å ha pantsatt aksjer som nå har rast i verdi. Hva tenker kreditorne? Kina har jammen meg mye å forsøke løse opp i! Stakkars “private” selskaper som nå vil bli mer detaljstyrt, og etterhvert sikkert gå konkurs som følge av Kinas forsøk på å rydde opp i dette.

Sjekk ut det faktumet at vi nå har tatt ut bunnen fra 2016 og er nå i “fritt fall”. Neste mål er nå rundt 2000. Men det er faktisk merkelig nok egentlig en fare for at det vil bryte det også og da er helvete løs. Tror det vil bli vanskelig for Kina å plutselig få skikkelig rally når resten av verden følger etter, tror det bare vil forverre seg. Forventer derfor et helt fantastisk salg på Kina aksjer…

Jeg vil også kanskje forsøke kjøpe Shanghai/Kina indeks/ETFer når galskapen kommer til lys og aksjene raser ytterligere. Setter meg ulike mål på flere ulike indekser og vil kjøpe om de raser så og så mye. Shanghai vil jeg se an utifra støttenivåene nevnt ovenfor. Kanskje blir det rundt 1700. ca 70% ned fra toppen i 2007 og 50% ned fra toppen i fra januar, brutalt. Men slik er det.


Dersom noen mener det høres “uhørt” og urealistisk ut, sjekk ut Nikkei etter deres boble sprakk i 1989. 38 915 på topp og helt ned i 7173 20 år senere, over 80% nedgang over så lang tid.

Aksjene er egentlig ikke det store problemet i Kina, eiendomsmarkedet er mye større og mange investerer i alt annet enn aksjer.
Det kan snu i fremtiden om ting roer seg ned. Men foreløpig ser det ut til at det skal enda mer ned.
Da snakker vi kræsj, fra nesten 6000 i 2007 til snart nede på 1xxx tallet!
Enorme formuer vil bli rasert som følge av eiendomsboblen som sprekker og alle selskapene som vil gå konkurs/få deres verdi utradert. Men kanskje vil de klare få ting til å bli mer “normalt” og gamble på aksjer igjen i stedet for eiendom.
Kinesere har veldig mye penger i utlandet, kommunistpartiet ønsker å få mer av de hjem nå og derfor selges mye eiendeler. Samtidig så har jo mange nå enda større grunn til å forsøke få kapital ut av landet. Valutaen har gått betydelig ned i verdi i år og fortsetter det vil kapitalflukten forverres.


Sjekk hvor crazy det var 2015.

Det kostet svært mye for Kina. Spørsmålet er hvor mye penger som vil renne ut nå om de forsøker å støtte opp valutaen for å unngå kapitalflukt.

Men dersom valutaen etterhvert stabiliseres og pengene vender hjem vil aksjer ha bra potensiale!

Markedet oppdaget plutselig rentene jeg viste til i forrige innlegg. Så nå gikk begge deler ned litt, men rentene går raskere opp enn aksjene gjør og det ser ikke særlig lovendes ut.
Fortsetter å følge med på resultat sesongen og om den kan klare få futt i bullen igjen eller om det er bare downhill from here. Som sagt syntes jeg dette er kanskje litt for tidlig å toppe ut, men de andre landene har gått ned en god stund nå så det var jo bare snakk om tid.
Det gikk jo lenge hver for seg.


Men nå i oktober har det blitt samkjørt igjen, da i retning nedover.

Eiendomsmarkedet begynner slakke av skikkelig i USA og husbyggerne er i bearmarket allerede.

Bil produsent aksjene er det samme. Det er ikke særlig lovendes for den reele økonomien.

Viser den generelle utviklingen til bil produsenter, men selv de store som FORD/GM er i bear market nå.

Edit:

Her ser vi at det er ganske unormalt for USA å fortsette rally når Kina går ned.
Kina og den brede nedgangen vi hsr sett de siste ukene har dratt ned oljeprisen. Men når vi tenker over hvor mye Kina har fallt allerede så er det ganske lite nedgang egentlig. Viser hvor sterkt presset oppover er.
Er vel bare snakk om tid før det løsner videre opp.

Jeg forventer faktisk at Trump vil være ganske snill med Saudi Arabia, men så vil kongressen være strengere og evt lovfeste sanksjoner som de gjorde med Russland. Dvs frata Trump makten til å forhandle/ være grei med Saudi Arabia.
Normalt ville jeg tenkt at kongressen ville cært grei med Saudi Arabia, ettersom de fortsatt er enormt viktige. Spesielt nå som mange ønsker knuse Iran.
Likevel har jeg inntrykk av at endel er så aggressive at de faktisk er villige til å sanksjonere Saudi Arabia også.
Iran sanksjonene nærmer seg og vil igjen sette fokus på oljeprisen.
Den ble med i nedsalget når aksjemarkedent raste, men det vil nok ordne seg igjen når spekulantene kjøper tilbake papirene sine.

Ser ut som både demokratene og republikanerne denne gangen er ganske enige om noe for engangs skyld. Så da regner jeg med det kan gå relativt kjapt om Trump er for svak.

Hva Trump vil gjøre får vi sannsynligvis svar på om få dager.

1 Like

Hvor lang tid tar det før dette eskalerer skikkelig.

https://ftalphaville.ft.com/2018/10/19/1539934976000/Warnings-mount-for-leveraged-loan-market/

Lurer på hvordan det blir nå som vi har en “subprime” boble på gang i selskapenes gjeld. Tenker at det egentlig ikke skal så mye til før det fører til problemer, med engang det strammer seg til slik at kreditten ikke sitter løst lenger så vil mange slite med finansiering og de har blitt tilvendt å ha en strøm av ny rimelig kreditt tilgjengelig hele tiden .

Som jeg viste til i går så går det virkelig dårlig med husbyggerne i USA! Det er skikkelig faretegn. Hus salget har begynt å vise svakhetstegn også, men det er kun i begynnelsen enda og har ikke tatt fart nedover. Prisene er litt spredt, noen har gått endel ned mens andre stagnerer/fortsetter saktere opp.

image

Vi har altså en svært dårlig utvikling , likt den vi hadde i 2007 før markedet sprakk.
Forskjellen nå er at prisene har holdt seg oppe mye lenger, før finanskrisen så gikk de jo ned i god tid før aksjemarkedet kollapset. Nå tror jeg som sagt det vil skje nærmest samtidig. Optimismen og skattekuttene har nok påvirket veldig mye slik at man kan si eiendomsmarkedet er “manipulert”. Så der vil realiteten først komme når man innser at aksjemarkedet og økonomien ikke er så bra som forventet.

Renten går ned når aksjemarkedet i USA går ned.

image

Men så spretter det veldig raskt opp igjen! 2 åringen er nå på helt nye høyder. Krysset 2,9 for første gang denne uken. Sist er vel mer en et tiår siden.

Jeg setter faktisk merkelig stor tillit til denne typen graf, tror rett og slett denne vil være perfekt denne gangen også.
I 2006-2007 var den tidlig ute og varslet jo da egentlig toppen på eiendomsmarkedet.
Treffer linjen rett før dotcom sprekker og den følgende resesjonen.
I 94/95 var de kjappe å redusere renten for å unngå kræsj.
Det å treffe linjen alene betyr jo selvsagt ingenting, problemet er jo at når vi vet vi har enorme bobler som 00, 07 og nå 018 så vet vi at vi er sårbare. I 94/95 var det ikke i nærheten av hva vi har nå eller fikk senere. Det var veldig tidlig i 90 talls boomen.


Denne er jo egentlig enda bedre. Viser den reele renten som banker bruker når de låner til hverandre.

Nå har vi en lignendes boom i markedet som på 90tallet, men ser en på økonomien så kan det ikke forsvares i det hele tatt.

90 tallet var en helt SINNSYK periode for USA. Alt gikk på skinner og det var utrolig rettferdiggjort at markedene gikk veldig bra, nå lever vi kun på optimisme og svært lite annet.
Så når aksjemarkedet sprakk da så startet de jo i en veldig god posisjon. Bill Clinton var faktisk så heldig han klarte ha OVERSKUDD på noen få budsjett på slutten av 90/tidlig 2000.
Det ble jo litt verre før 2008 boblen sprakk, men USA var likevel i en langt bedre posisjon enn de var i dag. Nå kan jeg ikke fatte og begripe hvordan markedene skal reagere når FED/USA går ut og sier at nå skal vi stimulere økonomien med 2-3 trillion $ QE4 ++ og eventuelt negative renter. Men samtidig så er økonomien allerede på vei til å ha 1 trillion $ underskudd, men som da vil bli langt høyere som følge av resesjonen! Da snakker vi jo kanskje 2-3 trillion $ underskudd på ett år alene?
Nei fysj det blir så spennendes og vanskelig bestemme seg for hvordan det skal bli jeg grur meg virkelig.
Først og fremst så forventer jeg jo en styrkelse i dollar som følge av uro. Men hva skjer med dollaren når de må trykke så ufattelig mye penger? Vil de klare få renten ned slik de forventer?
Jeg tenker feks at jeg vil forsøke sikre meg fastrente når renten går kraftig ned i første omgang. For hva som kommer etterpå er veldig vanskelig å si, for det vil være mye mye verre etter denne krisen enn den forrige. Ser ikke for meg at alle land kan drive med QE/nullrenter i evigheter slik f.eks Jan Ludvig forventer. Så jeg vil anbefale å sikre seg når de drastisk kutter neste gang.
Tror jo personlig at inflasjon ikke vil komme opp uansett hva de gjør ettersom den reele økonomien blant folk er så herjet og kræsjet vil også være så stort det vil virkelig undertrykke økonomien.
Jeg er egentlig mest redd for hvordan det vil fungere i praksis når alle skal auksjonere bort utrolige mengder obligasjoner, men må kjøpe de selv. Hvor lenge kan vi holde på med det?
Jeg vet jo at Japan har klart det lenge, men så må en huske på at de gjorde det mens resten av verden gikk veldig godt. Hva når alle sliter samtidig?

Jaja, det var fredagskveld ramblingen fra min side. Veldig kompliserte og komplekst tema :tired_face:

1 Like

Litt interresant og se fra 87: Black monday 1987

1 Like

Skummelt mange likheter i dag egentlig.

Det mest spennende er vel hvordan dagens robot handling og enorme andel av aksje investeringer i etf/indeks. Det kan føre til kjempe store fall på veldig kort tid slik som i 87.
Vi har hatt skikkelig flaks siste tiden og hatt veldig lite store kræsj. Så lenge trenden er god virker det veldig fint. Problemet er at vi ikke vet hva som skjer når det faktisk skjer noe som får markedet tik å rase, hvor forsterket bevegelsen blir.


Normalt bruker vi ha sånne kræsj mye oftere.
“That works out to a 5% daily drop every 1.6 years, on average, and a 10% drop every 13 years.”
"
I need not remind you that it’s actually been seven years — since August 2011 — since we suffered from a 5% daily decline, and over 30 years since the market endured a 10% daily decline."

Men mye annet er likt også. Vi har en president som sier økonomien går på skinner, lengste oppgangstiden, et marked som har gått opp hinsides på kort tid, mye som følge av presidenten/skattekutt.
I filmen snakkes det faktisk også om frykt for st skattene skal opp.

Det er faktisk helt aktuelt også! De har np en kampanje for å ta tilbake skattekuttene som ble gitt til de rike, og endel av kuttene til selskaper for å gi til de fattige.
De har selvsagt ikke mulighet til å gjøre noe med det i dag, men om de vinner huset i november vil de være er skritt nærmere og
Det vil jo da også gjøre markedet redd for st den “blåe bølgen” faktisk finst. Dvs risikerer det å snu helt om to år!
Personlig tror jeg de demokratene vil vinne i 2020 som følge av depresjon USA da er inne i.
Trump er jævlig god, men det skal godt gjøres å vinne når noen lover gull og grønne skoger når så mange er fattige.

Har heldigvis for han allerede sikret seg mye penger og jobber jo jevnt og trutt med å holde taler over hele USA for å holde de engasjerte.
Det ser ut til å funke.

En annen likhet er jo “twin deficit”
Som på den tiden var ingenting sammenlignet med nå, men nå er vi så vant til det ingen bryr seg om underskudd lenger.

Fornøyelig å lese denne tråden fra første til siste innlegg.
Er man konsistent negativ i sin vurdering får man vel før eller siden «rett».
Sørgelig å se mørke skyer over enhver horisont.

Det kan jeg være litt enig i, men det er jo mange av de mektige familien som ser “mørke skyer” også. Kanskje derfor de har holdt på pengene i hundrevis av år: https://www.zerohedge.com/news/2018-10-18/swedens-most-powerful-family-braces-next-global-crisis

De forbereder seg på avtagende vekst og en mindre positiv vekst.
Ordet “krise” osv er ikke sitat fra Wallenberg, men fri diktning av bloggeier.

Joda, man skal følge godt med og tenke gjennom sine posisjoner, men, enkelte er overdrevent negative.

3 Likes

Ja jeg har forberedt meg lenge. Men har ikke vært bastant på når kræsjet kommer.
Er først nå i høst jeg begynte for alvor å spekulere i det og anbefalt å begynne investere eller sette seg inn i opsjoner.

Ser man på porteføljen min så sitter jeg ikke med store tap fra å ha vært for tidlig ute.
Selvsagt er det mulig det snur igjen og dermed gir meg papir tap, det er jeg veldig åpen og klar over.
Timing av markedet er super vanskelig. Jeg anbefaler jo ikke at alle skal gjøre som meg. Har forklart gjentatte ganger hvorfor jeg gjør som jeg gjør.

Min motivasjon ligger egentlig mye i at jeg vet mange her er fullastet med aksjer, og tildels veldig risikable aksjer.
Om det plutselig kræsjer hardt og brutalt vil mange kunne miste halvparten av formuen sin på et øyeblikk.

Mange har vært unødvendig lenge best siden forrige finanskrise. Egentlig av god grunn da vi ikke ryddet opp i problemene og fikset de med mer gjeld.

Grunnen til de tok feil så lenge er jo at FED aldri hevet renten! Hvem kunne spå det? De burde selvsagt innsett realiteten, endel gjorde det etterhvert også.
Derfor jeg nå sier krakket kommer snart er jo fordi nå ha FED komt godt i gang med hevelsen og virker fast bestemt.
Fed har allerede begynt å å slå sprekker i emerging markets og til og flere utviklede land.
Så selv om krakket ikke har komt skikkelig i USA/Norge enda så har det jo faktisk begynt flere steder.
Boligprisene i flere utviklede land har også begynt å gå ned. Så det skjer absolutt ting.

Jeg er jo i grunnen ikke negativ, jeg bare fokuserer på saker som kan påvirke negativ og forsøker se sammenhenger.
Fordi min strategi handler om å utnytte krakk og gjøre store penger på det.
Slik vil jeg bygge opp en oppstarts formue som jeg senere vil investere mer tradisjonelt med. Men det er gode penger å tjene på krakk så om man er heldig/flink så er det verdt å bruke energi.

Tråden er ikke en generell tråd om investering, så jeg forbeholder meg retten til å skrive kun om negative saker.
Jeg kan jo være bullish på noe, men det har ikke mye relevans her.
Kun om jeg skriver f eks noe som vil gå ned unødvendig mye, men som jeg har troen på f. Eks
Det handler jo om å utnytte de skjeldne ekstremt gode mulighetene som dukker opp.

Markedet går som regel ikke fra store høyder til bare å ha avtagende vekst.
Markedet går i sykluser slik som økonomien.
Vi har regelmessig resesjoner, men har holdt de unns lenge ved hjelp av kvantitative lettelser og lave renter. Nå reverseres det og da må msn naturligvis forventete at det går nedover.
Fundamentet er ikke bra, vi er avhengige av masse ny gjeld kontinuerlig. Det vil stoppe opp og da sprekker boblene som er bygd opp av langvarige lave renter.
Det skaper finansielle ubalanser, det er noe alle er enige om.
Problemet er bare at man ikke ser de, eller kan kalle de boblet før etter de har sprukket.
De fleste i etablerte media, professorer/økonomer vil aldri advare og har heller aldri gjort det. Kun noen få unntak ser det og enda færre advarer om det.

Jeg forsøker også å få folk på forumet til å gjøre deg kjent med hvordan tjene penger i bear market.
Man har ikke lyst å sitte stille med tap og eventuelt kun snitte seg ned.
På amerikansk og Norske markeder har det fungeret bra hittil.
Plutselig så får vi langvarig og hard nedgang.
Markedet MÅ ikke hente seg inn kjapt. Jeg har vist eksempler på aksjemarkeder som bruker lang tid på å hente seg inn, eventuelt aldri.
Selv nå i moderne tid der fokuset ligger i å blåse opp aksjemarkedet for å få økonomien til fremstå god, har ikke alle komt seg tilbake.
Så å lære seg metoder for å tjene penger på kræsj og generelt nedgang mener jeg er veldig viktig.

6 Likes

Bra innlegg RedEnergi.
Kan du si hvilke opsjoner/produkter har du invester.i som har gitt slik avkastning så langt ?

Kan linke til tidligere innlegg.

Ettersom jeg skriver så mange og lange innlegg skjønner jeg tråden blir veldig uoversiktlig.

Men søket du på Nordnet og Opsjoner finner du sikkert de fleste innlegg om temaet fra meg.

Er på mobilen nå så har ikke full oversikt
Spør gjerne om det er noe spesielt du lurer på!
Tenkte kunne være greit slippe svare pp nytt dersom det allerede står her.

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/khashoggis-death-was-a-rogue-operation-that-the-crown-prince-was-not-aware-of-saudi-foreign-minister-says/2018/10/21/97ee4c06-d3d2-11e8-a4db-184311d27129_story.html?utm_term=.4384d1b47e46

Her står det at Erdogan skal legge frem hvordan de mener drapet foregikk på tirsdag! Dvs en meget spennendes dag. Dersom de faktisk har lydklipp som beviser at historien til Saudi Arabaia + evt annen etterretning så vil det bli rabalder.
Trump har nå innrømt han har blitt løyet til, men forsøker fremdeles å unngå å måtte straffe Saudi Arabia på en måte som vil ramme USA økonomisk.
Men han sier jo at de skal bli straffet. Problemet er jo at dersom han aksepterer historien til Saudi Arabia og lar de ofre en hau med undersåtter så vil jo de f.eks bare sanksjonere og straffe desse, men ettersom de “handlet på egenhånd” så slipper kronprinsen og Saudi Arabia billig unna.
Ser ut som mange virkelig kjemper for at de ikke skal slippe unna så lett og stemningen er veldig spent.


Aksjemarkedet falt tidligere i dag, men har snudd i pluss nå faktisk.

Jeg klarer faktisk ikke å finne kilden, men jeg leste tidligere i dag at det bare en noe sånt som 5% av Saudi Arabias børs som er eid av utlendinger, dvs vi har ikke mye innflytelse ved nedsalg.
Så skal det rase skikkelig så må jo de selv begynne selge, og da blir de vel halshogget :joy:

Her er vel en slags kilde, selv om det ikke var der jeg las det.

Oljeprisen har jo gått opp betydelig siste året og børsen deres har jo som Norge gått opp drastisk. Men nå er mesteparten av økningen faktisk borte.
Oljeprisen går jo opp om de får straff så da vil den jo øke uansett :thinking::laughing:
Verden har ikke råd til å straffe Saudi Arabia skikkelig, oljen må selges/kjøpes uansett hva. Så det er jo ikke straff mot Saudi Arabia jeg baserer min bullish holdning til olje på.
Men generell mer uro i det landet vil fort gi et par dollar ekstra sikkert kun fordi det er så fryktelig dramatisk dersom det faktisk blir sosial uro/intern strid i toppen.
Las jo rykter om at selv moren til kronprinsen ønsker å stoppe han :open_mouth:

Dette er jo lenge før dette ble noen sak også faktisk. Siste årene har det vært mye styr i Saudi Arabia og han har kvittet seg med veldig mange utfordrere.

Han utpresset jo regelrett flere hundre rike og innflytelses rike mennesker!
Fikk flere hundre milliarder i kontanter for å slippe de fri.

“In late November, senior Saudi Prince Miteb bin Abdullah, once seen as a leading contender to the throne, was freed after reaching a settlement with authorities that involved paying more than $1 billion, according to a Saudi official.”
:laughing:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-03-20/alwaleed-reveals-secret-deal-struck-to-exit-ritz-after-83-days

Rikeste mannen i midtøsten og en av de rikeste i verden.
Det hindrer ikke kronprinsen i det hele tatt. Endte opp med å ( kanskje) betale 6 milliarder dollar for å slippe fri! Nøyaktig hvor mye det får vi ikke vite ettersom det er konfidensielt.
" Starting with the obvious: Why

Alwaleed’s detention was more mysterious than most. Of all the princes who were brought in, he alone hadn’t served in the Saudi government, where kickbacks are considered common. And unlike other businessmen, he wasn’t a government contractor and so couldn’t have overbilled the state. He made most of his wealth transparently, in real estate and as an investor in public markets.

Erik Schatzker: Why were you arrested in the first place?

Prince Alwaleed: Well, I would not use the word “arrested,” because we were invited to the king’s house and then asked to go to the Ritz-Carlton. So it was done with honor and dignity, and our prestige was maintained. Not only me; everybody else.

So the word “arrest” is fair to use for those who did commit a crime, admit their guilt?

Exactly. And reached a settlement with the government. But in my case, you know, it’s very much different.

So were there never any charges? Were you ever accused of anything?

There were no charges. Because I have a fiduciary responsibility to my shareholders in Kingdom Holding, to my friends in Saudi Arabia, and to the world community, because we have international investments all over the place, it’s very important to say that there was zero accusation and zero guilt."

Ganske ekstremt… For et land.

" Were you allowed to talk to other detainees?

No. No two people in the Ritz-Carlton could talk to each other. Even in my case. I did not see anyone. I did not talk to anyone."
I 83 dager!!

Over til et annet tema.


Interressant artikkel, selv om jeg ikke helt er enig i at dollaren skal plutselig begynne å svekkes så snart som hun tror.
Vi er inne i en ond sirkel nå som renten går opp, svekker EM som deretter styrker dollaren kontra EM og som gjør de enda mer utsatte. Oljepris stigning osv gjør også at EM går nedover…
Ettersom renten i USA skal ytterligere opp og EM vil bare gjøre det dårligere sammenlignet og frykten vil øke, så kan jeg ikke se noen grunn til positive endringer.

Det vil bli verre før det blir bedre rett og slett. USA vil ikke snu kursen før det begynner å kræsje hjemme, og før den tid til EM virkelig være nede.


Jeg vil derimot anbefale å være tidlig ute når USA virkelig kræsjer å se på EM!
For da begynner rentekutt og kvantitative lettelser som vil svekke dollaren og virkelig avlaste smerten til EM.

Så til dere teknisk analyse menneskene. Når dere ser på grafen, se for dere at det nå fortsetter ned og kræsjer som jeg forventer.
Da vil jo vi vel danne en dobbel bunn? 50% kræsj fra samme sted vi var før finanskrisen gir jo oss samme endepunkt. Det er vel utrolig bullish?
Selvsagt er jo dette på et utrolig langt perspektiv, men det er vel kanskje gjeldendes likevel?
Uansett så ser jo jeg faktisk for meg at det er veldig realistisk at EM kræsjer ned for å så virkelig overprestere det neste tiåret i forhold til USA/utviklede land.

Jeg har faktisk trodd at man ikke kunne investere i EM gjennom aksjesparekonto. At fondene måtte investere i Norden/EØS. Men nå ser jeg faktisk at jeg kan kjøpe nordiske/europeiske fond som investerer i EM? Da er jo investeringsplanen min reddet.

For samboeren min tenker jeg å plassere en veldig stor del av hennes kapital i noen ulike fond. Med en ganske høy andel EM!


Fyttikatta for noen forvaltningsgebyr på EM fondene.

" FONDETS INVESTERINGSFORDELING

5 største plasseringer %
Tencent Holdings Ltd 5.8
AIA Group Ltd 5.4
Alibaba Group Holding Lt… 5.0

Synd det sikkert blir vanskelig å investere uten å måtte investere i sånne boble aksjer som dette. Jaja forhåpentligvis får jeg/vi være med på neste bobledannelse fra starten av :pray:

https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-CAASC.FOND

Uten å gjøre noe særlig research så denne veldig grei ut (utenom tragisk avgift :tired_face:). Men er jo i frittfall akkurat nå.

http://www.morningstar.co.uk/uk/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000269U&tab=13

Desse to er Smallcap i Asia utenom Japan. Jeg tror jeg vil forsøke meg litt på den kategorien. Denne siste her har jo tydeligvis klart å unngå så mye fall, men likevle opp fra 100 til over 600 siden finanskrisen. Håper på en lignende reise selv ved å finne veldig gode tilbud.

Bare se på denne muligheten her f.eks

Se hvor jævlig den kollapset…
Man kan faktisk kjøpe et fond (Tundra Vietnam) som presterer nesten like bra som indeks. Så det kunne jo f.eks vært en god mulighet.
Jeg har jo egentlig veldig god tro på Vietnam langsiktig, så vil gjerne få eksponering der.

Eksempelet er jo for å vise hva man kan se etter når blodet virkelig flyter i gatene. Hvilke land/fond/etf/aksjer som bare tilsynelatende blir helt slaktet. Da må man bare ta sjansen å kjøpe det. Selvsagt bør man jo gjøre undersøkelser og vite at det har en framtid, men indekser f.eks som går ned 70% er jo nesten uansett et greit nok trygt veddemål.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04D14&tab=13

Se på denne her f.eks. Etter finanskrisen så halverte den seg ca som resten.
Men går vi tilbake til Asiakrisen gikk den fra over 14 til 1,78!
Da snakker vi jo å catch a falling knife for det er jo umulig treffe noe som går ned så brutalt.
Den firdoblet seg året etter bunnen før DOTCOM dro det ned igjen.
Men man ser jo her at fondet virkelig underpresterer indeks over tid…
Så man må vel veie opp fordelen ved å ha aksjene i aksjeparekonto vs vanlig.
Er man super langsiktig er det vel kanskje greit med vanlig for da skatter man jo skjeldent uansett.
Men om man ønsker å ha friheten til å bytte mellom ulike, så er jo aksjepare konto suverent. Det er virkelig fantastisk og jeg gleder meg til å begynne benytte den for fullt.
Ganske ok å kunne swing trade fond/aksjer uten å måtte skatte, ikke sant @babyrage :ok_hand:

“Du kan for eksempel fortsatt investere i globale aksjefond så lenge fondet er registrert i EØS.”

Der fant jeg det. Digg.
For passiv pensjonssparing tenker jeg det er veldig fint å eie ulike fond i f.eks emerging markets. Langsiktig har jeg ikke særlig tro på vestlige lands økonomie og det er like greit bare begynne posisjonere seg litt, selv om det er forhåpentligvis en god stund igjen før vi virkelig begynner å slite.

Jeg har forsatt troen på at EM vil overprestere vestlige markeder betydelig fra bunnen av denne krisen. USA vil det ta en stund før jeg tror de vil klare få til et skikkelig bullmarket igjen. Så jeg vil ikke “skynde” meg inn dit, selv om jeg sannsynligvis kommer til å ha en del av porteføljen der uansett. Størrelsen avhenger av hva FED finner på. Om de går fullstendig Japan og begynner kjøpe opp ETF/Aksjer vil jeg nok skynde meg inn.
Det vil i det minste gi en midlertidig boost.

Okei siste tema for dagen.

“Andelen som tror på stigende boligpriser, har falt fra 62 prosent siden toppen i juni til 42 prosent i oktober.”
Folk våkner og opp det vil bli en selvoppfyllende profeti.

“Siste bruktboligrapport fra Eiendom Norge viser at bruktboligprisene på landsplan nå er 2,7 prosent høyere enn for ett år siden. Samme rapport viser at Oslo-prisene er 4,1 prosent høyere enn for ett år siden. Men fortsatt er de 6,3 prosent lavere enn forrige pristopp fra februar 2017”
Vi er fremdeles et stykke fra toppen og nå har vi et par måneder med typisk nedgang fremfor oss. Det vil nok forverre psykologien og forsterke bildet folk har, tror ikke den normale januar boosten vil være sterk nok til å snu denne negative utviklingen.

“– Dette er et marked vi har ønsket og lengtet etter, et stabilt marked uten den voldsomme «boomen» vi har sett tidligere. Vi blir jo fort litt skvetne likevel, ettersom det sjeldent flater ut over tid. Boligmarkedet er sjeldent stabilt, sier Bjerknes.”
Artig at han innrømmer det skjeldent er stabilt, og at det derfor er naivt alle går rundt og spår stabile og flate markeder i flere år fremover.

http://jansblogg.eika.no/2018/10/boligmarkeder-som-trutner/

Her er forresten et veldig nytt innlegg fra Jan Ludvig om temaet.

“Nei, vi står ikke foran noe krakk i boligpriser her til lands. Mange steder er prisene allerede ganske så moderate. Men nybyggingen må stoppe opp. Her kan det bli bråstans.”

“Nå er ikke dette noen katastrofe. Boliger blir litt billigere neste år enn de er i dag. Nye boliger må kanskje ned 10 pst, det neste år.”
For mange vil nok ytterligere 10 prosent nedgang i løpet av ett års tid føle som et krakk!
Ettersom han heller ikke forventer en global finanskrise så tørr jeg å forvente enda litt mer nedgang og litt lenger varighet kanskje enn han gjør.
Men som sagt regner jeg at det vil bli en overreaksjon nedover som vil føre til gode kjøpsmuligheter. Så jeg tror på greie kjøp om 2 års tid f.eks.
Men jeg vil ikke anbefale noen å regne med høy avkastning på boliger i tiden fremover. Renten er nær bunnen nå og vil ikke gi den hjelpen den har gitt oss siden toppen på 80 tallet. Så mine fremtidige forventninger til boligpris stigning er ikke høye. Man må nok basere seg på å gjøre gode kjøp, ikke bare hvilken som helst eiendom. Attraktive steder vil selvsagt kunne øke mye mer.
Men den type gratis verdistigning folk har fått de siste 30 årene er bare å glemme. Mesteparten av det kommer fra lavere renter. Den andre store forklaringsgrunnen er lønnsvekst, men man er tullete om man tror vi vil få noe som helst lignende vekst i fremtiden.

Bilderesultat for norsk bnp

Alle vestlige land har veldig lav BNP vekst, vi har vært heldige på grunn av oljen. Men nå er velferdsstaten vokst og tilpasset seg et utrolig høyt nivå. Kostnader til pensjon o.l vil legge et enormt lokk på veksten i årene fremover.


Skikkelig gullalder har vi hatt! Litt modig å forvente noe slikt skal fortsette syntes jeg.
Vi har knust alle andre utviklede land og det skal mye til at vi fortsetter slik.

Grafen din er fra 2007, og vi har gjort det veldig godt også påfølgende 11 år. To av årsakene til at vi gjør det godt er stabile politiske forhold og olje. Grafen under viser frem til 31.12.2017.

Norsk økonomi har en sterk korrelasjon til oljeprisen.

Det finnes veldig god eksponering for nettopp det på OSE. Jeg liker ett selskap veldig godt, med P/E 12-13 ish, P/B 1.1 og kan potensielt betale ut 30% av dagens markedsverdi i 2020-2022.

1 Like