https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/khashoggis-death-was-a-rogue-operation-that-the-crown-prince-was-not-aware-of-saudi-foreign-minister-says/2018/10/21/97ee4c06-d3d2-11e8-a4db-184311d27129_story.html?utm_term=.4384d1b47e46
Her står det at Erdogan skal legge frem hvordan de mener drapet foregikk på tirsdag! Dvs en meget spennendes dag. Dersom de faktisk har lydklipp som beviser at historien til Saudi Arabaia + evt annen etterretning så vil det bli rabalder.
Trump har nå innrømt han har blitt løyet til, men forsøker fremdeles å unngå å måtte straffe Saudi Arabia på en måte som vil ramme USA økonomisk.
Men han sier jo at de skal bli straffet. Problemet er jo at dersom han aksepterer historien til Saudi Arabia og lar de ofre en hau med undersåtter så vil jo de f.eks bare sanksjonere og straffe desse, men ettersom de “handlet på egenhånd” så slipper kronprinsen og Saudi Arabia billig unna.
Ser ut som mange virkelig kjemper for at de ikke skal slippe unna så lett og stemningen er veldig spent.
Aksjemarkedet falt tidligere i dag, men har snudd i pluss nå faktisk.
Jeg klarer faktisk ikke å finne kilden, men jeg leste tidligere i dag at det bare en noe sånt som 5% av Saudi Arabias børs som er eid av utlendinger, dvs vi har ikke mye innflytelse ved nedsalg.
Så skal det rase skikkelig så må jo de selv begynne selge, og da blir de vel halshogget
Her er vel en slags kilde, selv om det ikke var der jeg las det.
Oljeprisen har jo gått opp betydelig siste året og børsen deres har jo som Norge gått opp drastisk. Men nå er mesteparten av økningen faktisk borte.
Oljeprisen går jo opp om de får straff så da vil den jo øke uansett
Verden har ikke råd til å straffe Saudi Arabia skikkelig, oljen må selges/kjøpes uansett hva. Så det er jo ikke straff mot Saudi Arabia jeg baserer min bullish holdning til olje på.
Men generell mer uro i det landet vil fort gi et par dollar ekstra sikkert kun fordi det er så fryktelig dramatisk dersom det faktisk blir sosial uro/intern strid i toppen.
Las jo rykter om at selv moren til kronprinsen ønsker å stoppe han
Dette er jo lenge før dette ble noen sak også faktisk. Siste årene har det vært mye styr i Saudi Arabia og han har kvittet seg med veldig mange utfordrere.
Han utpresset jo regelrett flere hundre rike og innflytelses rike mennesker!
Fikk flere hundre milliarder i kontanter for å slippe de fri.
“In late November, senior Saudi Prince Miteb bin Abdullah, once seen as a leading contender to the throne, was freed after reaching a settlement with authorities that involved paying more than $1 billion, according to a Saudi official.”
https://www.bloomberg.com/news/features/2018-03-20/alwaleed-reveals-secret-deal-struck-to-exit-ritz-after-83-days
Rikeste mannen i midtøsten og en av de rikeste i verden.
Det hindrer ikke kronprinsen i det hele tatt. Endte opp med å ( kanskje) betale 6 milliarder dollar for å slippe fri! Nøyaktig hvor mye det får vi ikke vite ettersom det er konfidensielt.
" Starting with the obvious: Why
Alwaleed’s detention was more mysterious than most. Of all the princes who were brought in, he alone hadn’t served in the Saudi government, where kickbacks are considered common. And unlike other businessmen, he wasn’t a government contractor and so couldn’t have overbilled the state. He made most of his wealth transparently, in real estate and as an investor in public markets.
Erik Schatzker: Why were you arrested in the first place?
Prince Alwaleed: Well, I would not use the word “arrested,” because we were invited to the king’s house and then asked to go to the Ritz-Carlton. So it was done with honor and dignity, and our prestige was maintained. Not only me; everybody else.
So the word “arrest” is fair to use for those who did commit a crime, admit their guilt?
Exactly. And reached a settlement with the government. But in my case, you know, it’s very much different.
So were there never any charges? Were you ever accused of anything?
There were no charges. Because I have a fiduciary responsibility to my shareholders in Kingdom Holding, to my friends in Saudi Arabia, and to the world community, because we have international investments all over the place, it’s very important to say that there was zero accusation and zero guilt."
Ganske ekstremt… For et land.
" Were you allowed to talk to other detainees?
No. No two people in the Ritz-Carlton could talk to each other. Even in my case. I did not see anyone. I did not talk to anyone."
I 83 dager!!
Over til et annet tema.
Interressant artikkel, selv om jeg ikke helt er enig i at dollaren skal plutselig begynne å svekkes så snart som hun tror.
Vi er inne i en ond sirkel nå som renten går opp, svekker EM som deretter styrker dollaren kontra EM og som gjør de enda mer utsatte. Oljepris stigning osv gjør også at EM går nedover…
Ettersom renten i USA skal ytterligere opp og EM vil bare gjøre det dårligere sammenlignet og frykten vil øke, så kan jeg ikke se noen grunn til positive endringer.
Det vil bli verre før det blir bedre rett og slett. USA vil ikke snu kursen før det begynner å kræsje hjemme, og før den tid til EM virkelig være nede.
Jeg vil derimot anbefale å være tidlig ute når USA virkelig kræsjer å se på EM!
For da begynner rentekutt og kvantitative lettelser som vil svekke dollaren og virkelig avlaste smerten til EM.
Så til dere teknisk analyse menneskene. Når dere ser på grafen, se for dere at det nå fortsetter ned og kræsjer som jeg forventer.
Da vil jo vi vel danne en dobbel bunn? 50% kræsj fra samme sted vi var før finanskrisen gir jo oss samme endepunkt. Det er vel utrolig bullish?
Selvsagt er jo dette på et utrolig langt perspektiv, men det er vel kanskje gjeldendes likevel?
Uansett så ser jo jeg faktisk for meg at det er veldig realistisk at EM kræsjer ned for å så virkelig overprestere det neste tiåret i forhold til USA/utviklede land.
Jeg har faktisk trodd at man ikke kunne investere i EM gjennom aksjesparekonto. At fondene måtte investere i Norden/EØS. Men nå ser jeg faktisk at jeg kan kjøpe nordiske/europeiske fond som investerer i EM? Da er jo investeringsplanen min reddet.
For samboeren min tenker jeg å plassere en veldig stor del av hennes kapital i noen ulike fond. Med en ganske høy andel EM!
Fyttikatta for noen forvaltningsgebyr på EM fondene.
" FONDETS INVESTERINGSFORDELING
5 største plasseringer |
% |
Tencent Holdings Ltd |
5.8 |
AIA Group Ltd |
5.4 |
Alibaba Group Holding Lt… |
5.0 |
Synd det sikkert blir vanskelig å investere uten å måtte investere i sånne boble aksjer som dette. Jaja forhåpentligvis får jeg/vi være med på neste bobledannelse fra starten av
https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-CAASC.FOND
Uten å gjøre noe særlig research så denne veldig grei ut (utenom tragisk avgift ). Men er jo i frittfall akkurat nå.
http://www.morningstar.co.uk/uk/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000269U&tab=13
Desse to er Smallcap i Asia utenom Japan. Jeg tror jeg vil forsøke meg litt på den kategorien. Denne siste her har jo tydeligvis klart å unngå så mye fall, men likevle opp fra 100 til over 600 siden finanskrisen. Håper på en lignende reise selv ved å finne veldig gode tilbud.
Bare se på denne muligheten her f.eks
Se hvor jævlig den kollapset…
Man kan faktisk kjøpe et fond (Tundra Vietnam) som presterer nesten like bra som indeks. Så det kunne jo f.eks vært en god mulighet.
Jeg har jo egentlig veldig god tro på Vietnam langsiktig, så vil gjerne få eksponering der.
Eksempelet er jo for å vise hva man kan se etter når blodet virkelig flyter i gatene. Hvilke land/fond/etf/aksjer som bare tilsynelatende blir helt slaktet. Da må man bare ta sjansen å kjøpe det. Selvsagt bør man jo gjøre undersøkelser og vite at det har en framtid, men indekser f.eks som går ned 70% er jo nesten uansett et greit nok trygt veddemål.
http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04D14&tab=13
Se på denne her f.eks. Etter finanskrisen så halverte den seg ca som resten.
Men går vi tilbake til Asiakrisen gikk den fra over 14 til 1,78!
Da snakker vi jo å catch a falling knife for det er jo umulig treffe noe som går ned så brutalt.
Den firdoblet seg året etter bunnen før DOTCOM dro det ned igjen.
Men man ser jo her at fondet virkelig underpresterer indeks over tid…
Så man må vel veie opp fordelen ved å ha aksjene i aksjeparekonto vs vanlig.
Er man super langsiktig er det vel kanskje greit med vanlig for da skatter man jo skjeldent uansett.
Men om man ønsker å ha friheten til å bytte mellom ulike, så er jo aksjepare konto suverent. Det er virkelig fantastisk og jeg gleder meg til å begynne benytte den for fullt.
Ganske ok å kunne swing trade fond/aksjer uten å måtte skatte, ikke sant @babyrage
“Du kan for eksempel fortsatt investere i globale aksjefond så lenge fondet er registrert i EØS.”
Der fant jeg det. Digg.
For passiv pensjonssparing tenker jeg det er veldig fint å eie ulike fond i f.eks emerging markets. Langsiktig har jeg ikke særlig tro på vestlige lands økonomie og det er like greit bare begynne posisjonere seg litt, selv om det er forhåpentligvis en god stund igjen før vi virkelig begynner å slite.
Jeg har forsatt troen på at EM vil overprestere vestlige markeder betydelig fra bunnen av denne krisen. USA vil det ta en stund før jeg tror de vil klare få til et skikkelig bullmarket igjen. Så jeg vil ikke “skynde” meg inn dit, selv om jeg sannsynligvis kommer til å ha en del av porteføljen der uansett. Størrelsen avhenger av hva FED finner på. Om de går fullstendig Japan og begynner kjøpe opp ETF/Aksjer vil jeg nok skynde meg inn.
Det vil i det minste gi en midlertidig boost.
Okei siste tema for dagen.
“Andelen som tror på stigende boligpriser, har falt fra 62 prosent siden toppen i juni til 42 prosent i oktober.”
Folk våkner og opp det vil bli en selvoppfyllende profeti.
“Siste bruktboligrapport fra Eiendom Norge viser at bruktboligprisene på landsplan nå er 2,7 prosent høyere enn for ett år siden. Samme rapport viser at Oslo-prisene er 4,1 prosent høyere enn for ett år siden. Men fortsatt er de 6,3 prosent lavere enn forrige pristopp fra februar 2017”
Vi er fremdeles et stykke fra toppen og nå har vi et par måneder med typisk nedgang fremfor oss. Det vil nok forverre psykologien og forsterke bildet folk har, tror ikke den normale januar boosten vil være sterk nok til å snu denne negative utviklingen.
“– Dette er et marked vi har ønsket og lengtet etter, et stabilt marked uten den voldsomme «boomen» vi har sett tidligere. Vi blir jo fort litt skvetne likevel, ettersom det sjeldent flater ut over tid. Boligmarkedet er sjeldent stabilt, sier Bjerknes.”
Artig at han innrømmer det skjeldent er stabilt, og at det derfor er naivt alle går rundt og spår stabile og flate markeder i flere år fremover.
http://jansblogg.eika.no/2018/10/boligmarkeder-som-trutner/
Her er forresten et veldig nytt innlegg fra Jan Ludvig om temaet.
“Nei, vi står ikke foran noe krakk i boligpriser her til lands. Mange steder er prisene allerede ganske så moderate. Men nybyggingen må stoppe opp. Her kan det bli bråstans.”
“Nå er ikke dette noen katastrofe. Boliger blir litt billigere neste år enn de er i dag. Nye boliger må kanskje ned 10 pst, det neste år.”
For mange vil nok ytterligere 10 prosent nedgang i løpet av ett års tid føle som et krakk!
Ettersom han heller ikke forventer en global finanskrise så tørr jeg å forvente enda litt mer nedgang og litt lenger varighet kanskje enn han gjør.
Men som sagt regner jeg at det vil bli en overreaksjon nedover som vil føre til gode kjøpsmuligheter. Så jeg tror på greie kjøp om 2 års tid f.eks.
Men jeg vil ikke anbefale noen å regne med høy avkastning på boliger i tiden fremover. Renten er nær bunnen nå og vil ikke gi den hjelpen den har gitt oss siden toppen på 80 tallet. Så mine fremtidige forventninger til boligpris stigning er ikke høye. Man må nok basere seg på å gjøre gode kjøp, ikke bare hvilken som helst eiendom. Attraktive steder vil selvsagt kunne øke mye mer.
Men den type gratis verdistigning folk har fått de siste 30 årene er bare å glemme. Mesteparten av det kommer fra lavere renter. Den andre store forklaringsgrunnen er lønnsvekst, men man er tullete om man tror vi vil få noe som helst lignende vekst i fremtiden.
Alle vestlige land har veldig lav BNP vekst, vi har vært heldige på grunn av oljen. Men nå er velferdsstaten vokst og tilpasset seg et utrolig høyt nivå. Kostnader til pensjon o.l vil legge et enormt lokk på veksten i årene fremover.
Skikkelig gullalder har vi hatt! Litt modig å forvente noe slikt skal fortsette syntes jeg.
Vi har knust alle andre utviklede land og det skal mye til at vi fortsetter slik.