Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Det stemmer! Oljeprisen fikk seg en skikkelig boost rett før finanskrisen + i flere år etterpå.

Poenget var bare at det er vanskelig å forvente at vi skal overprestere så enormt som vi har gjort.
Veksten har allerede avtatt nå og vil nok fortsette.
Eldrebølgen og velferdsstatens kvelende effekt har såvidt begynt å ta effekt i forhold til hvordan det vil bli i fremtiden.
Innberegnet i desse tallene er også boligprisenes magisk verdistigning. Ettersom det vil roes ned i tillegg til lavere befolkningsvekst/boligbygging kan en også forventere lavere BNP vekst fremover.
Vi har blitt veldig avhengig av høy boligbygging og verdistigning.

Gjelden til husholdningene er allerede på verdenstoppen og vil også vær med å begrense fremtidig vekst.

Bilderesultat for household debt to "income" norway disposable

Den er høy i forhold til inntekten også.
https://tradingeconomics.com/norway/households-debt-to-income og har gått opp mye siden 2015.
Vi er ikke HELT på toppen så vi kan vel øke på enda litt mer :ok_hand:

Regner også med at desse tallene vil forverre seg veldig de neste årene. Da boligprisene (formuen) faller og gjelden forblir.

Haha det kan nok hende det finnes muligheter for å tjene på pensjon/aldersbølgen.
Men jeg tror faktumet at statens utgifter vil øke enormt vil påvirke de fleste negativt.

"Utgiftene til alderspensjon øker fra 215 milliarder kroner i Saldert budsjett 2017 til om lag 223 milliarder kroner i 2018.

Utgiftene til alderspensjon øker i hovedsak fordi det blir flere alderspensjonister. Fra 2017 til 2018 anslår man at gjennomsnittlig antall mottakere av alderspensjon vil øke med om lag 24 000, til om lag 929 000 personer. I anslaget for 2018 utgjør økt gjennomsnittlig G fra 2017 til 2018 om lag 5 milliarder kroner."

Bilderesultat for pensjons kostnad staten budsjett

Pensjon nærmer seg inntekten fra skatt på formue og inntekt…! Takk gud for oljen. Selv om den førte til at vi gjorde oss en enorm bjørnetjeneste og levde skikkelig på forskudd.

Men! En viktig ting som må legges til, som er i Norges fordel. Det er at vi har veldig lav nasjonal gjeld.
Norge kan gjøre som andre land å kjøpe opp alt i hytt og pine og forsøke støtte opp økonomien ved å utstede obligasjoner.
Det vil nok kunne gi oss en livslinje som holder oss gående mye lenger enn resten.

Jeg er mye mer bull på Norge enn mange andre vestlige land, helt klart. Men når jeg ser 10-20 år frem i tid er jeg veldig pessismistisk.
Men jeg vil absolutt forsøke kjøpe OBX/norske aksjer etter finanskrisen da vi har mer virkemidler å bruke.
I min verden er sentralbanker omtrent det eneste som betyr noe. Demografi også er jo noe jeg legger vekt på, men det aller første jeg ser på er sentralbankene. Og vi har en som har mulighet til å begynne kjøpe opp og printe penger. Så jeg ser muligheten for at OBX skal kunne fortsette denne fantastiske stigningen som har vært.

Var vanskelig finne gode oversikter over alle lands indekser og hvem har prestert best. Fant en fra 1900 tallet, men det er jo tullete.


Denne er fra 2004 og man ser ganske tydelig at Norge ligger jevnt høyt oppe og bare noen få ganger har vært nede mot bunnen.
4 ganger på nederste 3 rekker.
1 gang midt på treet.
Så et par år høyt opp, blant 25% beste.
Resten er vi blant de beste 20% av 14 år + 1 kvartal har vi 8 plasseringer på topp 4 av 23stk.
Så det er litt modig å forvente å fortsette slik, men jeg gjør egentlig det fremdeles.
Men om oljeprisen faktisk går ned så er vi nok ille ute. Vi er helt avhengig av oljen fremdeles. Vi klarer oss fint kortsiktig uten, men ser vi fremover i tid er vi helt avhengig av den! Ellers må vi skalere ned velferdsstaten betydelig.
Erna har jo allerede sagt vi må begynne jobbe mer for å få det til å gå rundt, fremtiden er nok mye mørkere enn det hun ser for seg.
En ny finanskrise vil sette alle sammen lang tilbake i tid, denne gangen vil farten slakke enda mer ned enn den gjorde sist gang. Kina som var og har vært lenge motoren i verdensøkonomien har kvelt seg selv med gjeld slik som vi har gjort.
Bilderesultat for china gdp growth

Farten er ikke i nærheten hva den var før finanskrisen.
Svært få er det. Hva om vi får enda en slik brems?

Ikke bare Kina fikk en slik knekk forresten.

Bilderesultat for world gdp growth

Bilderesultat for world gdp growth

Hele verden fikk det.

Selv med så høy gjeldsvekt så vokser økonomiene svært sakt. Vi får veldig lite utbytte av mer gjeld.

Bilderesultat for china gdp debt vs growth

Ser man på Kina f.eks så vokser gjelden langt raskere enn GDP.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-22/foreigners-sell-saudi-stocks-by-record-as-khashoggi-woes-deepen?srnd=premium-europe


Her ser vi hvor mye lokale (institusjoner) i Saudi Arabia har kjøpt aksjer for å støtte opp markedet!

Utenlandske investorer dumpet noe fryktelig mye aksjer. Men som nevnt litt lenger oppe så har de jo kanskje bare noe sånt som 5% av aksjene.
Men de er nok skremt vekk for en stund nå og da må det jo være begrenset hvor mye Saudi Arabiske investorer vil kjøpe opp selv for å presse opp markedet. Stoppe nedgang er noe annet.
Regner med Saudi Arabia har en “National team” som man kaller Kinas aksjereddere.

https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-10-22/china-s-stock-market-rescuers-are-saving-the-wrong-targets

Nylig artikkel om det temaet.

"China’s national team, a group of institutional investors set up to stem the market collapse in mid-2015, may be at work again behind the scenes, to judge by exchange-traded fund flow data.

The 34 billion yuan ($4.9 billion) China 50 ETF and the 22 billion yuan Huatai-Pinebridge CSI 300 ETF recorded their strongest inflows in two years in the past week."

" However, the national team needs to tweak its rescue strategy this time.

Back in 2015, the big issue was margin trading. As China’s stock indices tumbled, brokers issued margin calls and forced investors to liquidate positions, causing a self-fulfilling further decline. What the national team did was buy into index heavyweights such as banks and energy companies. These were cost-effective ways to pull up the benchmark CSI 300 Index."

"This rout is different. The threat this time is pledged shares. China’s private enterprises routinely use their stocks as collateral to obtain credit from banks or brokerages. In the second half, a staggering 1 trillion yuan of share-pledged loans will be due, Moody’s Investors Service estimates.

And this is where the rescuers are failing. Companies with an overhang of pledged shares aren’t the big four state-owned commercial banks or the nation’s oil giants, but private enterprises clustered on the Shenzhen Stock Exchange.

Take a look at the 5.7 billion yuan Huaan ChiNext 50 ETF, or the 13 billion yuan E Fund ChiNext Price Index ETF: Their fund flows were a lot weaker last week. "

" This is because the national team has been counting on insurance companies to buy those shares instead.

Xi Saves

The national team is present in the blue-chip China 50 and CSI 300 Index ETFs, but not in funds that track the Shenzhen ChiNext Index"

"ill insurers oblige? Companies with good credit management will be wary, after a major market decline.

Timing is important, because we are entering a third-quarter earnings season that may turn out very ugly. Smaller private enterprises, in particular, have been bearing the brunt of China’s economic slowdown. Chinext earnings probably grew 13.4 percent in the first nine months, versus 22.8 percent for the main-board companies, according to China International Capital Corp. estimates. About 80 percent of listed firms will report in the last five trading days of October, CICC says. "

Artig vinkling. Dersom Kina faktisk fokuserer på å redde feil selskap kan det jo fort eskalere ut av kontroll. Blir spennendes å se reaksjonen på earnings tallene.
De gjorde jo alt de kunne i 2015 for å hindre aksjekrakk, men det skjedde jo likevel.
Ingenting tyder på det vil fungere noe bedre nå, nå har vi jo i tillegg handelskrigen som er vanskelig gjøre noe med.

Enda litt til om Italia.
Morgendagen blir skikkelig spennendes. Elendige nyheter om både Saudi Arabia og Italia på engang.


Litt mer positiv enn meg, han ser for seg gjeldskrise om 2-3 år.
Men jeg mener det er viktig å ta hensyn til hele omverdenen, mye slakker ned på samme tid og det vil forverre seg veldig kjapt. Da går hele prosessen til Italia mye raskere. Deres gjeld er som sagt nå kun et hakk over junk status, vil de klare unngå enda en nedgradering dersom omverdenen faktisk slakker av? Nop… For da vil de gå inn i resesjon selv og da skjer ting kjapt. Veksten deres er så utrolig lav allerede at det skal nesten ingenting til for å havne i resesjon.

“Europa-analytiker Aila Mihr i Danske Bank sier til E24 at dersom den svake økonomiske veksten i Italia utvikler seg til resesjon, kan det utløse en gjeldskrise i landet.”
Jeg spår det skjer i løpet av ett år. Alene vil Italia allerede slite med å vekse selv om de får brukt mer penger, dette som følge av en enorm økning i kostnader til finansiering. 10 åringen har jo doblet seg hittil i år, mens de kortere renten har gått opp fra rundt 0 og opp prosent!

Drastiske bevegelser.

https://www.morningstar.com/news/dow-jones/TDJNDN_201810223169/italys-debt-predicament-in-seven-charts.html

"The average yield on Italian debt when it was sold was 0.7% last year, compared with 3.2% in 2011, according to the Italian Treasury. In 2017, the average maturity of Italy’s debt stock was 6.9 years, compared with 6.4 years in 2014 and 5.2 years in 1998 before the creation of the euro.

That means Italy doesn’t face a funding cliff in the coming months, though it still has a substantial amount of debt to refinance. Nearly EUR200 billion of Italian bonds come due next year. Meanwhile, the government’s budget deficit target implies an additional EUR57 billion of borrowing is needed, according to UniCredit. That means it will have to issue around EUR260 billion of debt in 2019, EUR25 billion more than what is expected this year."

“Still, the great unknown remains who will continue to lend money to the Italian government. While there have been plenty of sellers of Italian debt in recent years, there has only been one consistent buyer: the European Central Bank. And it’s planning to stop it’s purchases at the end of 2018.”
Renten vil bare gå høyere og høyere ettersom ECB vil slutte å kjøpe. Pluss at de nå skal gjøre som USA og auksjonere bort en hel hau med obligasjoner for å finansiere deres underskudd.
Italienske banker og forsikringsselskaper eier mesteparten av obligasjonene, deres egenkapital blir nå drastisk redusert som følge av at verdien går ned når renten stiger. Det gjør det jo vanskeligere for desse å vær med å kjøpe mer.

"Who owns Italy’s debt anyway?

Mostly locals. Foreigners only hold around 25% of government debt, according to a report earlier this year from UniCredit. The rest is held by Italian banks, insurance companies, pensions funds, mom-and-pop investors and, of course, the ECB and the Bank of Italy. The large holdings at Italian banks explain why the sector’s stocks, in particular, have been under pressure as government bond prices slump."

Prøver å lære mer om som tittelen sier å tjene penger på finanskrise og krakk. Med fare for at dette er besvart i de 600 innleggene over som kun er skumlest, så lurer jeg på hvilke assets (på nordnet) som er fornuftig å se nærmere på i denne forbindelsen?

Slik ser listen min ut til nå:

  • GDX
  • OBXEXDBEAR :chart_with_downwards_trend:
  • BULL GULL X1 NORDNET :1st_place_medal:
  • BULL SOLV X1 NORDNET :2nd_place_medal:

Noen som vet om det finnes opsjoner/shorte produkter som kan handles gjennom ASK?

Det gjør det ikke mener jeg, du må handle dem på en vanlig konto. Det er vel kun aksjer og aksjefond som kan handles på en ASK.

Hahah jævlig bra.
Skummelt at endel smarte mennesker har ropt ulv ulv så lenge nå at selv om han f.eks i denne videoen presenterer skikkelig alvorlige fakta, blir totalt avblåst på grunn av at han i lang tid har vært veldig bekymret!

Det er som jeg har skrevet lenger oppe i tråden synd at så mange har tatt feil og ikke skjønt at markedet ville holde seg oppe så lenge sentralbankene fortsatte å printe penger og holde nede rentene…
Det har jo vært i en “Boble” lenge, men bobler sprekker ikke lett av seg selv.

Valgflesk fra Trump :joy: dette kan seriøst ikke gå gjennom selv om de skulle kontrollere begge husene…
Men Trump har begynt å advare befolkningen om at om de ikke stemmer rødt kræsjer aksjemarkedet :joy:
Fint å lete etter syndebukker for når det kræsjer.
Fed og demokratene :+1:
Tror han generelt begynner bli desperat nå ettersom han kanskje ser hvor det bærer hen.


Min type teknisk analyse!
Går inn på flere sektorer for å vise svakheten til totalibdeksene.

@arcone

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Her har jeg linket til informasjon angående opsjoner. Som er min “go to” når det kommer til å tjene penger på krakk.
Som nevnt tidligere er potensialet for gevinst allerede redusert pgr nedgangen som har skjedd allerede og usikkerheten.
Anbefaler derfor å fylle ut skjemaene på Nordnet slik man er forberedt og kan kjøpe opsjoner dersom det roer seg ned og går opp igjen.
Mini futures er den andre metoden å tjene penger på, men kanskje best på mellom lang sikt ettersom man rt avhengig av å treffe ganske korrekt med timing. Dvs om det snur opp risikerer en å tape hele innskuddet.
Men man kan ves hjelp av mini futures få høy giring, så om det fortsetter ned vil en kunne tjene veldig mye. Men tilsvarende mye taper en påveien opp, men så kan en nå et punkt der tapet er så stort en mister absolutt alt.

Gull/Gdx er noe helt annet.
Der er det jo tryggere bare gå lang som en hedge.
Jeg tror gull skal videre ned, evt ikke begynne skikkelig bullmarket før det første store kræsjet kommer. Så jeg vil først sette av en større andel i gull når den tid kommer.

Men det er ikke dumt å være investert i gull, det kan egentlig snu når som helst på grunn av all uroen i verden. Men det ser veldig vanskelig ut for gull å bryte ut oppover.
Derfor tenker jeg at det skal et skikkelig aksje kræsj i USA til før det blir action igjen.

Gull kan man også bruke mini futures på, men som sagt risikerer en fort å miste hele innskuddet. Kræsjer markedet kan fort gull falle mye kortsiktig også på grunn av margin calls osv.
Jeg forenter ikke i nærheten så mye fall som i 2008. Da var gull i slutten av et skikkelig bullmarket og veldig mange spekulerte i gull.
Nå er det nesten ingen andre enn kraknisser som aldri vil selge som sitter i gull. Så det er begrenset hvor stort fallet kan bli tenker jeg.

En strategi jeg har tenkt er å kjøpe mini futures dersom gull faller f. Eks 10-15% på kort tid.
Men GDX/GDXJ og lignende gull utvinner aksjer kan også gå bra opp dersom prisen virkelig går opp.
Prisen ligger akkurat på kostnadsnivået nå omtrent og oppgangen blir jo derfor mest profitt. Dvs gullprodusenter kan få heftig brs marginer om det endelig snur opp.

Bull/besr derivatene egner seg kun til super kortsiktig handel og er ikke noe jeg driver med i det hele tatt. Jeg foretrekker kunne sitte over tid da det er vanskelig nok som det er å time markedet i hvilket år det skal kræsja.
Liker man trading funker det sikkert fint å gå inn og ut av produktet.

@Flottesen har nok rett @Biotec.
Det er ikke mulig kjøpe derivater på aksjeparekonto.
Hadde et det derimot vært et skikkelig bear/short fond skulle det kanskje vært lovlig, men det tror jeg ikke fins.
Merkelig lite å finne på nett angående temaet. Tydelig at i Norge gjelder kun en retning og det er long!
Trist alle er lært opp til og buy and hodl.
Kommer til å skje det samme som krypto hodlerne med aksje eiere en gang.
Det går opp it kommer ikke tilbake igjen på laang tid.

Grur meg til å begynne gå lang og etterhvert måtte ha en plan for å redusere risiko/ta gevinst/gå i cash når jeg på en eller annen måte skal definere bullmarket som nær slutt.
Det fungerer jo egentlig fint å bruke regler som å selge seg ut på et vist punkt slik man aldri blir med hele veien ned (200 day moving average f. Eks).
Men det krever disiplin! Og at man er villig til å tape penger på noen falske fall. (da kan man se på det som man betaler for forsikring!).

Edit:
Dette må bare med.

Var latterlig i går at amerikanerne og vi forsøkte rally på at kineserne gjorde det.
Alle vet jo at det var kun litt fluffing av markedet.
Nå kaller media der en dead cat bounce :joy:
Så regner med fallet fortsetter i våre markeder også. Fortsatt utrolig spennendes å se om resultat sesongen klarer å snu markedet! Hittil har det ikke vært mye suksess.
Glad jeg ikke har tatt profitt, ser stadig mindre sannsynlig ut at det skal fortsette opp (som egentlig var hoved scenarioet mitt).
Samtidig skal idag da egentlig kanskje Italia få beskjed om at EU nekter, da blir det fort mer styr. Pluss Tyrkia/Erdogan skal legge frem hva som egentlig skjedde mtp Saudi Arabia saken.

En annen potensiell positiv trigger jeg venter på er om Trump og republikanerne klare beholde begge husene. Kan fort bli heftig lettelse rally. Spesielt om idiotene tror på det nyeste valgflesket om 10% skattekutt til middelklassen :joy:

2 Likes

Opsjoner og mini futures opplever jeg til å være for høy risiko å ta inn i porteføljen min nå. Det jeg er ute etter er noe mer trygt for å hedge ett fallende marked. Har du tanker rundt konkrete assets jeg kan se nærmere på?

Problemet når det krakker er jo at det meste går ned. Selv det som er bra.
Så personlig har jeg ikke veldig stor tro på å ta til takke med å bare rotere over i defensive aksjer som nå er blitt “kult” i USA.
Så det er nesten umulig å hedge og fortsatt være lang aksjer.

Da er gull og gullutvinnere sikkert veldig bra for deg.
Du kan f. Eks kjøpe GLD/SLV som gjør at du direkte (ikke 100% selvsagt) posisjoner deg i gull og sølv prisen. GDX og GDXJ er også ganske safe bets.

Så har man også inverse ETFer som gjør at du kan tjene på nedgang i S&P 500. Men uten giring, så risikoen er lav mtp at man ikke kan stoppes ut og tape alt.
Men du risikerer selvsagt tape om det går oppover, men du risikerer tape om markedet går nedover også! Normalt går det aksjemarkedet opp mesteparten av tiden og det er derfor dumt/ikke smart sitte på slikr hele tiden.
Men akkurat nå vil jeg si det er et ganske fint tidspunkt. Veldig begrenset oppside i forhold til risikoen for et skikkelig kræsj (slik jeg ser det selvsagt, det er jo teoretisk mulig at markedet fortsette oppover for alltid også :+1:).
Fed og renten er det jeg legger vekt på og utfra min måte å se verden på er rentene allerede høye nok til at det kun er et tidsspørsmål før kræsjet kommer.
Markedet er til tider crazy og spesielt i slike boble markedet som nå kan det gå opp svært mye på kort tid uten mye grunn, så selvsagt er det mulig med et “siste” rally opp til 3200 s&p500 som alle drømmer om.
Egentlig var hovedscenarioet mitt at USA sitt rally skulle vare til februar/mars 2019.
Men posisjonerte meg i opsjoner før oktober da det selvsagt var risiko for at det sluttet tidligere.
At markedet har begynt skikkelig på kræsjey innen høsten 2019 er jeg skråsikker på og derfor har jeg kjøpt opsjoner med varighet til 20 desember 2019.
Da har jeg enda en høst sesong før utløp og det er veldig betryggende :+1:

Selvsagt er det enklest og kanskje beste du kan gjøre å begynne ta gevinst å trappe ned og gå over i kontanter. Bestem deg for hvor raskt du vil gå frem.
Det er vanskelig å selge seg ut, spesielt med tap.
Så en må selv vurdere om en faktisk tror på sannsynligheten for kræsj.
Og vurderere den alternative smerten av å vær med hele veien. Tenk også på at det IKKE MÅ hente seg inn kjapt igjen, selv om vi oh USA frem til i dag har gjort det.
Forsåvidt så tok det vel lang tid før man hentet seg inn etter Dotcom i Nasdaq og også på S&P om man tenker over at man etter finanskrisen var langt under nivåene fra 8 år tidligere.

Se på ulike aksjeindekser(ikke bare Norge og USA, sjekk i det minste Nikkei og de kinesiske) . Visualiser deg selv være med fra toppen hele veien ned og så ikke komme tilbake.

1 Like

Hva med sølv? Sølv har jo vært på salg i forhold til gull i lang tid. Alle tror gull skal fortsette ned.
Litt rart når Russland og Kina hele tiden kjøper sølv. I tillegg har sølv forventet økt etterspørsel
industrielt, feks bruker en el-bil angivenlig 3 x så mye sølv. I tillegg så er sølvprisen grovt manipulert over lang tid (det er dommer på dette), og JP Morgan har klart å kjøpe 675 millioner unser uten å bevege sølvmarkedet. Har en del sølv selv, men kun fysisk. Sølv har reagert opp etter korreksjonen i aksjemarkedet (https://silverprice.org). Det vil også bli spennede hvordan kryptovaluta vil reagere under neste krakk. Blokkjedeteknologi kan fungere på samme måte som aksjer, så det kan skje noe.

Hva legger du i dette?

Av ren nysgjerrighet @RedEnergy: Hvor langt ned skal vi falle før du går long?

Avhenger av hvilken indeks. Jeg forventer 50% nedgang + på de fleste indekser. Det kan være ta tid før det bunner ut skikkelig. Så jeg mener ikke det skal kræsje 50% i løpet av neste år, men 30-40% allerede mot slutten av året ser jeg på som sannsynlig.
Problemet er at sentralbankene ikke har verktøy igjen for å snu nedgangen. Sist finanskrise skulle blitt verre, men en ufattelig inngripelse i markedet klarte snu markedet. Nå tviler jeg på de klarer det like enkelt. Markedet må nesten få rase frå seg og ting må korrigere skikkelig.
Det er ikke bare fordi at rentene er lave og at kvantitative lettelse verktøyet har redusert effekt jeg mener det vil bli vanskeligere.
Men andre fundamentale ting er også betydelig verre.
Se f. Eks på hvor stort underskuddet i USA(det meste gjelder faktisk nesten alle andre også, EU/Kina, Japsan osv) er nå forhold til før finanskrisen, hvor høy gjelden er, hvor lav veksten er (utenom boost fra skattekutt/gjeldsboost).
Økonomiene er jo egentlig pillråtne, vi bare ser det ikke før det er forsent.
Demografisker krefter presser oss også ned, men vi forsøker kjempe i mot. Det er forgjeves.

Så jeg forventer absolutt ikke noe svakt kræsj. Når det først skjer vil det bli vanskelig stoppe og domino effekten vil bli brutal.

Tror f eks emerging markets kan snu tidligere enn USA, men de vil uansett bli skikkelig hardt truffet.
USA og EU kan sikkert være bear fremtil 2021/2022+ før de klarer å jobbe oppover på en meningsfull måte.
Enda en grunn til jeg forsøker advare. Ser ikke muligheten for en kjapp recovery denne gangen og det er utrolig vanskelig sitte i årevis mens det er totalt kaos og man ikke ser lyset.
Det bare det at vi nå har klart å synkronise då mange bobler til å sprekkr samtidig.
Tenker EU gjeldskrise, emerging markets/asia krise. USA boble, flere bolig bobler (Australia, Kina, Canada, Sverige, Hong Kong, Norge, London, flere steder i USA osv). De vil ha en skikkelig sterk effekt på den reelle økonomien og det vil derfor smerte lenger og dypere.
Grur meg til effekten Kinas bobler vil ha pp verdensøkonomien. Vi aner jo ikke engang hvilke skjelett de skjuler i skapet.
De vil nesten måtte komme frem etterhvert.
De har skjult enorme tap og manipulert tall som vi ikke vet om. Så realiteten er garantert mye verre enn det vi vet nå.

Litt vel tidlig å innkassere seiers pokalen?

2 Likes

Dette fallet på børsene er veldig overdrevet takket være media og andre som tjener på det .
Og slike som dere i denne tråden skaper frykt og en forventning om fall. Det er faktisk fremdeles veldig billig å låne penger og selskapene er positive til fremtiden. Man har passert en konjukturtopp, men de fundamentale forholdene peker faktisk på vekst. Når dette snur vil det gå fort opp igjen og det mulig om ikke lenge.

2 Likes

Key Metrics

  • Earnings Scorecard: For Q3 2018 (with 17% of the companies in the S&P 500 reporting actual results for the quarter), 80%
    of S&P 500 companies have reported a positive EPS surprise and 64% have reported a positive sales surprise.
  • Earnings Growth: For Q3 2018, the blended earnings growth rate for the S&P 500 is 19.5%. If 19.5% is the actual growth
    rate for the quarter, it will tie the mark for the third highest earnings growth since Q1 2011 (also 19.5%).
  • Earnings Revisions: On September 30, the estimated earnings growth rate for Q3 2018 was 19.3%. Five sectors have
    higher growth rates today (compared to September 30) due to positive EPS surprises and upward revisions to EPS estimates.
  • Earnings Guidance: For Q4 2018, 9 S&P 500 companies have issued negative EPS guidance and 4 S&P 500 companies
    have issued positive EPS guidance.
  • Valuation: The forward 12-month P/E ratio for the S&P 500 is 15.9. This P/E ratio is below the 5-year average (16.3) but
    above the 10-year average (14.5).
1 Like

Jeg sier ikke her at det krakker nå.
Jeg sier de var for tidlig ute og tok feil. Burde ventet til etter FED hevet renten en noen ganger.

tenor

1 Like

Jeg er faktisk overrasket over hvor lite media har snakket om det siden det faktisk skjedde, i tiden før har det jo vært mas i flere år.

Når det gjelder frykten du snakker om så er vel årsaken at dette ikke bare en lokal sak, men at hele verden lider under samme fall og at Norge og USA er de eneste børsene som i det hele tatt viser positive tall det siste året.
Jeg er ikke noen krakknisse jeg altså, men det er ikke 1 aksje som er interessant å kjøpe for tiden, teknisk sett, og det har det knapt vært den siste måneden.

De amerikanske børsene hentet seg kraftig inn i går kveld.

Det var en stygg dag på Wall Street, der alle de tre indeksene begynte dagen ned mer enn 1,5 prosent hver rett etter åpning.
Siden den gang har det meste endret seg, og ved stenging klokken 22 er bildet et helt annet.

De amerikanske børsene hentet seg kraftig inn tirsdag. Et par timer inn i handelsdagen så det veldig mørkt ut for investorene, men utover kvelden snudde samtlige indekser.

Samtidig har «fryktindeksen» Vix, som er et mål på forventede svingninger på S&P 500, opp over 20 prosent på et tidspunkt tirsdag. Nå er den bare opp 5,35 prosent.

Olja er opp igjen og Asiatiske børser.