Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

2 Likes

Jeg har endret syn, jeg tror ikke dette er over enda.

1 Like

Det at det er store svingninger tyder på at dette er bare begynnelsen tror jeg. Det er en stor feil i systemet som kom til synet i 2008 men som startet lenge før, rundt 1980.

Ettersom hele USA lever på Credit ble løsningen på krakket i 2008, et desperat trekk, mer gjeld…

Gjelden og problemene har bare blitt flere og mer alvorlige . Media ignorerer mye den faren vi er i, de forstår den kanskje ikke. Folk peker bare på symptomene, ikke på trusselene. Det er så “lite” som ca 1,2 trillioner fysiske dollar i omløp i HELE VERDEN, og alt i alt i USA finnes kanskje så lite som bare 250 billioner av disse dollar, sirkulerende av virkelige penger…

Menneskene som febrilsk prøvde å få ut pengene sine etter krakket i 2008 fikk dem ikke, jeg sier ikke mer…

Lenge siden jeg har skrevet ett innlegg her inne.
Svært mye spenenndes som foregår og jeg regner med de fleste har fått det med seg.
Syntes fortsatt det er vanskelig å si hvor vi skal fra nå av, for et par uker siden syntes jeg sannsynligheten for at vi skulle korrigere før en videre oppgang var mye større enn nå. Jeg avventet earnings season osv for å se hvordan sentimentet/markedet utfoldet seg.
Ikke veldig overbevisende hittil så jeg ser ikke helt hvordan det skal kunne snu og få en lettelse rally oppover. Det må i så tilfelle være f.eks at republikanerne beholder begge husene. Da får man plutselig troen på Tax cuts 2.0, nye middelklasse 10% kuttet, kutt i reguleringer og andre ting Trump har lovet.
Men dersom det ikke skjer vil jo markedet innse at dette er “the best that you get” og at det ikke vil komme noen flere super gavepakker. Da er en gigantisk infrastruktur pakke det eneste man kan håpe på som gir en boost, men det gjør jo ikke så veldig mye for selskaper flest egentlig. Samtidig vil da retorikken IMOT skattekutt øke på osv, så jeg er ganske pessimistisk angående at republikanerne mister representantenes hus. Men de beholder sannsynligvis senatet og da opprettholder man status quo siden ingenting egentlig kan skje.
Noe som faktisk bruker å være positivt egentlig.

@tcb888 introduserte meg for denne fyren. Han baserer seg vel egentlig kun på charts/TA/Data, så jeg har hittil vært veldig uenig da han har sett for seg noen helt sinnsyke bullruns i mange år fremover. Noe jeg med mitt makrosyn syntes er helt latterlig, men nå åpner han mer opp for at markedet viser svakhet og kan faktisk bryte nedover. Så det er jo spennendes! Han introduserte også tanken om at dette kræsjet kan bli hardere og kjappere enn normalt ettersom man ser en viss trend fra Dotcom og Finanskrisen og det har jeg veldig stor tro på.
Jeg ser for meg en mye verre innhenting av markedet i ettertiden, en lengre depresjon kan man si. Men første delen av kræsjet forventer jeg blir brutalt, for å så vare til 2021/2022 før det plukker opp farten igjen.

Flere av eksemplene han viser til for å vise at det fortsatt er mulighet for breakout syntes jeg blir feil å bruke som følge av makrosynet mitt, man kan ikke bruke eksempler fra bare noen få år gamle bullmarket med normal oppgang som deretter plutselig la på seg noe fryktelig.

Men 1998 (som jeg nå ikke klarer å finne på vidoen) er et eksempel på hva jeg har tenkt KAN skje. Da fikk USA en liten knekk som følge av Asia krisen, det var sent i bull market, men likevel så gikk det noe vanvittig videre opp som følge av Dotcom boblen.

Likevel ville jeg vært forsiktig med å forvente noe sånt igjen.

1990 tallet og helt til tidlig 2000 var en fantastisk tid i USA og de hadde faktisk ekte grunner til å være super optimistiske.

Eneste gangen på LANG tid de faktisk klarte få ett overskudd på budsjettet. Så optimismen den gangen var mye mer rasjonell enn den vi har i dag. Derfor klarer jeg ikke se for meg at vi skal få et Dotcom avslutning rally. Kanskje vi får det alle økonomene drømmer om (3200 S&P 500 og 30 000 DOW) osv… Men jeg får bare mindre og mindre troen på det etterhvert som flere økonomer slenger seg på det.
Samtidig så er det også bred enighet om at økonomien skal først begynne slakke ned i 2020 og utover.

Økonomer ser ut til å være veldig enige og kun 8% tror det starter neste år.

Blant rike investorer er det høyere andel som tror neste år, 21%.
50% i 2020.
Aksjemarkedet vil nok gå ned før resesjonen, i 2007 begynte fallet 1 mnd før resesjonen offisielt startet, noe vi ikke viste om før minst 6 mnd etterpå ettersom alle sa økonomien var fantastisk lenge etterpå.
Advarer derfor sterkt mot å basere dere på hva politikere og økonomer sier, deres historikk er latterlig og de vil ALDRI advare dere. De tar grundig feil hver gang og er ikke vits å lytte til overhodet, kun dersom man ønsker å gjøre det motsatte :laughing:

Undersøkelsen blant de rike var forresten tidligere i år. Kanskje de er enda mer pessimistiske nå.
Er en grunn til at man ser at “smart money index” har vist at de har trukket ut mye mer penger enn indeksen viser, dvs det er selskaper sine buy backs og hvermannsen som har kjøpt opp indeksen nå etter korreksjonen tidligere i år.
Insidere har solgt seg ut i sammenheng med buybacks og dermed sikret seg gevinst ( vi har tall som viser dette foregår i storskala).

Men så det er sagt så tror jeg vi fremdeles vil få grønne dager i nær fremtid og at vi ikke vil rase nedover i stor fart helt enda. Renten har virkelig gått ned siste uken og det vil lette presset på aksjer.
Men jeg forventer det vil skyte fart igjen så raskt aksjemarkedet henter seg inn og usikkerheten forsvinner. Samtidig så har vi store auksjoner på obligasjoner mot slutten av måneden som kanskje kan presse renten opp ytterligere.
Men deretter vil det kanskje bli roligere en stund og renten ikke eskalerer like fort.

På grunn av alle auksjonene som skal være fremover og renteøkningene så tror jeg dette er veldig sannsynlig:
Bilderesultat for 4% 10 year bond 4,2 2018 2019 rise

Men jeg tror at dersom vi faktisk når 4% på 10 åringen så er kollaps i aksjemarkedet sannsynligvis allerede i gang, eller rett rundt hjørnet.

3 Likes

“Smart money flow index” er på nivå med 2008 igjen.
Teorien er at dette måler intradags-sentimentet til de smarte pengene, altså de som handler i den siste timen på børsen. Amatørene handler om morgenen basert på følelser og nyheter, proffene hander siste halvtimen. Denne indeksen er altså en indikasjon av handelsmønsteret på slutten av handelsdagen er og dersom man kjøper argumentet om at dette reflekterer sentimentet til proffene så ser det absoutt negativt ut.

Enkelte argumenterer for at denne indeksen ikke lenger er korrekt pga robot-trading.

2 Likes

Mye kan manipuleres eller miste sin funksjon som indikator pgr endringer i hvordan handel foregår.
Det er derfor kun ett av mange som brukes til å danne et bilde.

Jeg la ved en undersøkelse som viste at ultra rike investorer er veldig sikre på resesjon enten neste år eller 2020. Mens økonomer påstår det blir 2020 eller senere.
En kan derfor kanskje tenke seg at smart money index er korrekt fortsatt ettersom de smarte/rike pengene burde jo forsvinne ut av markedet om de tror på resesjon.
Jeg tror derfor de har benyttet seg av å selge ned i rallyet som var etter korreksjonen.
Men buy back av aksjer og dumme penger har holdt det gående.

Nå før earnings season bruker/må selskapene slutte med buy backs i god tid før annonsering.
Dermed forsvant mye etterspørsel…
Det kan komme tilbake snart, men det er vanskelig si hvor effektivt det vil være i å pushe opp markedet.
Utifra hva jeg har sett tidligere så slutter de med buybacks når det faktisk går skikkelig ned. Selv om det ville vært beste tiden.
De velger heller å pushe opp prisene når de er på ATH.

https://www.google.no/amp/s/www.barrons.com/amp/articles/companies-are-buying-back-stock-as-executives-sell-at-record-clip-1538787736

Her er en artikkel om det jeg nevnte ovenfor angående ar insidere selger og bruker firmaet til å kjøpe/pushe opp prisen :joy:
Ganske alvorlig egentlig. Kan være tilfeldig, men en skal ikke se bort fra at en god del smarte mennesker ser hva som kommer.

Der er potensielt svært mye penger på sidelinjen som kan holde oppe eller til og med få igang rally igjen.
Dette er litt av grunnen til jeg er så bastant på å advare mot kræsj.
Vi har masse dumb money som kjøper på topp, men alt forsvinner når buy backs stopper.
Da er det plutselig svært lite etterspørsel andre steder da de har skjønt markedet er overpriset.

CNBC artikkelen inneholder litt generell informasjon også om dere er interessert i å lese mer.

1 Like

Buybacks kan absolutt være en del av bildet og neste uke er mange selskaper igjen i posisjon til å kunne gjøre buybacks.

Blir spennendes å se effekten. Er jo mye penger som gjenstår å bruke. Men det er jo uansett egentlig kortvarig, spørs bare om det får det tekniske bildet til å se bedre ut slik man får igang bullrunet.

Utfra hva filmen ovenfor viste så er jo sikkert endel forsiktige nå som det vises såpass svakhet.

Det andre spennendes er jo hvor vi ville vært om ikke buy backs hadde masker nedsalget. Så vi vet jo ikke hva slags etterspørsel det faktisk er etter aksjene.

Haha du lurte på hvor langt markedene skulle ned før jeg snudde. Her er hva Yngve trenger for å skikkelig buy the dip!

"Nå letter Yngve Slyngstad litt på sløret om hvor mye markedene faktisk må falle før han ser det som en ekstra god kjøpsmulighet for fondet.

Det er nemlig ikke nok med bare fem til ti prosents korreksjon for at han skal avvike fra planene sine for å snappe opp ekstra billige aksjer.

– Strukturelt ligger vi der at vi skal ha markedsfall, og ikke bare markedskorreksjon, for at vi endrer noe, sier Slyngstad til E24.

Oljefondet definerer en korreksjon som et ti prosents fall i aksjemarkedene, mens et fall er definert som minst 25 prosent fall i aksjekursene."

Synd om vi faktisk øker på til 70% nå og dermed går glipp av mye bedre muligheter, evt får skikkelig papirtap.

" Fondet skal etter hvert øke sin andel aksjer til 70 prosent, fra 67,6 prosent ved utgangen av tredje kvartal i år. Hvis disse aksjekjøpene skjer etter en nedtur i markedene, vil fondet kunne snappe opp ekstra mange aksjer for pengene"

Håper virkelig vi får veldig høy oljepris igjen slik det strømmer inn kontanter samtidig som aksjene faller slik vi får gjort gode kjøp igjen :ok_hand:

1 Like

Vi har flere store problemer som påvirker og vil påvirke resultatene til amerikanske bedrifter.
Høyere oljepris/drivstoffutgifter, tariffer, høyere renter og en sterke dollar.
Kombinasjonen av desse fire i tillegg til at økonomien begynner å slakke ned vil gå hardt utover lønnsomheten.
Flere bedrifter har nå sagt at den sterke dollaren påvirker deres resultater, men dessverre er det lite som tilsier at EM valutaer skal styrkes, dollaren/renten skal tvert imot sannsynligvis enda høyere opp og dette forsterker bare hverandre.
Som nevnt tidligere så påvirker høyere rente/dollar økonomien til mange emerging markets veldig negativt, som gjør at deres valuta svekker seg, som gjør problemene større. De er derfor inne i en ond sirkel uten en vei ut. Det bare forsterker og forverrer seg helt til krisen utløser en reaksjon hos FED.
Dette gjelder selvsagt ikke alle land.

https://www.bloomberg.com/quote/SET:IND

Thailand f.eks er svært mye bedre posisjonert nå enn de var før Asiakrisen på slutten av 90 tallet. De har derfor holdt seg oppe mye bedre enn de fleste, men jeg ser nå at de også har blitt påvirket av den siste tids uro. Men det har jo Norge også og hvem har mer reserver enn oss :laughing:
Så om en tror på en sterk dollar er nok Thailand blandt de bedre asiatiske/emerging markets.
Personlig er jeg ute etter å kjøpe på billig salg og ser heller derfor på hvem som blir slaktet av høy dollar. Dette som følge av at jeg tror dollaren skal fortsette langt videre ned når FED må reversere QT og begynne med langt kraftigere QE enn sist.

Jeg anbefaler derfor at om dere ser at dollaren svekkes når FED lanseres heftig QE å begynne kjøpe de “verste” emerging marketsene. For de vil kunne få de beste rekylene.
Emerging markets svinger noe fryktelig mye mer enn hva andre aksje indekser gjør, så det kan være lurt ta profitt etterhvert da man aldri vet når neste nedtur kommer.

Vi ser nå at flere snakker om at FED burde eller “kommer til” å roe ned som følge av signalene markedet nå har sendt.
Jeg tror ikke markedet klarer å skremme FED slik de har gjort tidligere.


Her snakkes det om hvordan renteøkningene påvirker Emerging markets.
Ganske store summer hittil i år som har blitt tatt ut av ETFer, fond, obligasjoner osv… Dette påvirker jo likviditeten og økonomien deres dramatisk. Det er jo litt av grunnen til de har så store svinginger, fordi de er avhengig av penger fra utlandet strømmer inn og når det plutselig går andre veien så går de på en skikkelig smell.
Trikset er jo å komme inn FØR det virkelig flyter tilbake! :ok_hand:

Indonesia er en av de store mulighetene som kan komme dersom det eskalerer skikkelig. De er fremdeles ikke i et bearmarket så det er langt å gå igjen.
I 2013 under Taper Tantrum kræsjet det ned litt over 20% på veldig kort tid, men nå forventer jeg en lengre og dypere kræsj da det vil ikke gå over og det er mye mer enn bare “frykt” for reversering av FED som sist. Nå er det reversert og det vil fortsette i stor fart + mange andre faktorer.
Derfor mener jeg finanskrisen og Asiakrisen er mer relevante å se på. Under finanskrisen gikk JKSE ned over 60%, 54% etter Dotcom, Asiakrisen 65%.

Fra sent 2008 bunnen til 2013 taper tantrum gikk nesten indeksen 5x. Det går altså fort opp og ned. Derfor ønsker jeg å vær med å kjøpe meg inn i emerging markets etter de kræsjer skikkelig.
Mitt personlige target ligger på 2300. (65,5% ned)
Finner forresten mine targets på en svært enkel måte, jeg danner linjer fra de ulike historiske bunnene og ser hvor linjen er om 1,5 år.

Som sagt en enkel metode uten noe “fancy” bak det, men jeg har en uhyre god følelse på at jeg vil treffe på flere indekser på denne måten. Dersom det krakker på ekte så vil vi returnere til denne(en slik) linje.

Jeg har laget slike grafer/targets for en hel hau med ulike indekser og dersom vi når de vil jeg gå inn. Det kan gå under linjen, men jeg tørr uavhengig av hvor forferdelig det føles ut i økonomien å gå inn når vi når desse targetene.
Så dette er en måte for meg å ikke bli grisk og sette stadig lavere mål, i kampens hete kunne jeg sikkert lurt meg selv til å ville vente på 70-80-90% fall, skikkelig 1929 style :laughing: :heart_eyes: Men det skal jeg altså ikke gjøre!

Kan vise eksempel med S&P 500 fordi den går langt tilbake og er noe flere kjenner til.
Starter her f.eks en linje fra 1975, men også noen andre botner, evt random for å passe bunnene til de større krakkene som har vært i moderne tid. Laget flere bare for å illustrere, ikke alle krakk er like alvorlige, så de kan trekke tilbake til ulike linjer.

Så her ser en at den øverste linjen (det minst alvorlige krakket) viser ca 50% nedgang, mens de andre nærmer seg 70%. Jeg tror personlig det kan bli litt over 60%. Mitt target er derfor 1100.
Høres sikkert helt sinnsykt ut, men jeg forventer jo også en skikkelig krise.

Jeg skjønner at denne simple måten velge targets på virker useriøst og lite faktabasert, men det finnes ingen skikkelig måte å gjøre dette på. En kan selvsagt til enhver tid forsøke bruke TA til å avgjøre dette. Men det vil jeg ikke begi meg utpå. Da ville jeg blitt rundtlurt. Derfor setter jeg meg heller enkle mål.

En annen ting jeg skal bestemme meg for, men egentlig mest for samboeren min. Er en grense hvor man sakte, men sikkert begynner å kjøpe seg opp i fond. Så f.eks når det er ned 40% så kan hun begynne med månedelig sparing i fond. Da tar hun ikke så stor risk ved å vente hele veien ned som jeg vil gjøre.
Jeg vil selvsagt forsøke å holde meg oppdatert på hva som skjer og vil kjøpe meg inn ( i det minste delvis) om jeg faktisk blir overbevist om at de klarer å snu skipet. Men det skal så ufattelig mye til at jeg nekter å tro at de klarer det. De kan printe hva de vil, men kræsje det skal det gjøre. Spesielt da emerging markets som er det jeg er mest interessert i.

Har tenkt på at jeg ikke har snakket om Russel 2000 i denne tråden enda. Det er indeksen for mindre selskaper i USA. Den har gått opp svært mye i år fordi mange trodde den ville være en trygg havn nå som større selskaper får problemer pgr handelskrig. Men så har det vist seg at Russel 2000 kræsjer mye hardere enn de andre.
Ser man grafen har det jo gått ned ned…
Utfra min graf så er rundt 800 bunn på det “snille kræsjet” mens et skikkelig kræsj gir bunn rundt 500.
Den gikk ned ca 60% under finanskrisen forresten.
Toppen var 1740 31 august, så da snakker vi helt sinnsyk nedgang. Rallyet har vært omtrent likebra som Nasdaq sitt super rally siden finanskrisen.
Fra 343 til 1740, over 5x siden krisen.
Tenk det da, hvor digg er det ikke å mangedoble pengene gjennom å eie en indeks på under 10 år. Omtrent ingen treffer bunnen selvsagt, men jeg ønsker å prøve få til noe lignende. Så det er jo tryggest sette targets litt høyere oppe og begynne kjøpe seg inn gradvis i tilfelle det ikke blir så dypt som man tror.

https://seekingalpha.com/article/4213219-will-u-s-stock-market-enter-bear-market-midminus-2019?page=1

Veldig bra artikkel, får meg til å tenke litt. Den underbygger jo egentlig hoved scenarioet mitt som er at USA skulle fortsette en stund til oppover,( tenkte det ville toppe seg rundt mars og fra da være ekstremt risikabelt, men med størst sannsynlighet for de største fallene på høsten), men som sagt har jeg begynt å tvile veldig de siste ukene.
Artikkelen går inn på flere statistikker og sammenligner hvordan det vi ser nå er sammenlignet med før tidligere kriser osv…
At det normalt bruker å holde ut lenger, betyr selvsagt ikke det gjør det.
Jeg tror jo som sagt at USA ikke vil “lede” an denne krisen nødvendigvis, da både EU og Asia/Emerging markets ser ut til å kunne gå raskere ned først, og kan derfor være med å raskere utløse kræsj i USA.
Vi vet jo aldri når et black swan blir utløst, det bruker jo dukke opp skjelett i skapet når ting kræsjer og plutselig finner ut av hvor forferdelig ting står til.
Det er + høsten er grunnen til at jeg begynte med opsjoner tidlig. Ikke fordi jeg er fast bestemt på at NÅ starter det.

2 Likes

Ensidig fokus og kraftige skylapper preger samtlige innlegg du skriver.
Du er åpenbart så negativt fokusert at du ikke ser selvmotsigelsen i innlegget jeg siterer ovenfor? Du kan ikke få alt. Flere faktorer arbeider mot hverandre og vil mest sannsynlig ikke opptre samtidig over lang tid, men snarere utligne hverandre.

Videre

Eh…den amerikanske økonomien er sterkere enn noen gang. Itˋs a fact.
Det trenger naturligvis ikke fortsette slik, men verdensøkonomien er faktisk knallsterk.

Det er flere sorte svaner som kan komme flygende, men du roter rundt i mye merkelig argumentasjon.

En ting er sikkert, du vil få rett tilslutt.
Synd du søler til et eller OK opplegg med et skråblikk på situasjonen.

1 Like

Vi har allerede fått alt det jeg sier? Oljeprisen har gått opp, tariffene i USA har økt flere ganger og vil fortsette gjøre det, rentene stiger kontinuerlig og dollaren likeså?
Oljeprisen har gått ned nå som følge av korreksjonen og nedgradering av fremtidig vekst/etterspørsel. Likevel er det risiko for at oljeprisen går opp selv om etterspørselen går ned som følge av lavere vekst. Det skjedde i 2008 og jeg frykter det skjer igjen.
IMO 2020 og sanksjoner mot Iran. Og flere andre viktige oljeprodusenter er veldig ustabile. Saudi Arabia sier de har kapasitet igjen, men kun tiden vil vise. De er på rekord nivåer allerede. Samtidig ønsker de kun å øke med akkurat så mye som nødvendig for å kunne bevare fleksibiliteten. I 2008 gjorde Saudi Arabia en feil og ønsket ikke øke tilbudet/produksjonen når verdensøkonomien slakket ned. De lærte fra Asia krisen at dersom de skrur opp samtidig som det ser ut til å slakke ned så får de en dobbel smell!
Jeg forventer at de heller lener seg på høyere oljepriser. Landet trenger alle pengene de kan få taki for å holde det stabilt.
Det er ekstreme sterke krefter i USA som jobber for å knuse Iran. Derfor er det ikke noen ende å se når det kommer til sanksjonene. Hvor strenge de vil være med allierte som India osv som er helt avhengig av oljen blir spennendes å se. Men de vil presse alle til det ytterste for å få de til å slutte importere Iransk olje.

Tariffer mot Kina er allerede godt igang, Trump ser ut til å være fornøyd med å få mer penger i statskassa (ja han smiler når han sier dette, helt tullete). Trump sier Kina er ikke klar til å forhandle og ser derfor ut til å ville utsette videre samtaler på ubestemt tid. Selv på den lille samtalen som det har vært snakk om på G20 møtet vurderer han nå å kutte ut snakk om handel.

Rentene er påvei oppover. Selv om FED faktisk lyttet til markedet og tok en pause( noe de absolutt ikke har åpnet for, de venter på at de fundamentale økonomiske indikatorene skal vise svakhet først) så ville rentene fortsette å gå opp ettersom USA trenger å finansiere ett hinsides underskudd. Samtidig er det svært dårlig etterspørsel etter obligasjonene, utenom når det krakker. Dermed må vi forvente de skal fortsette oppover.

Dollar styrken vil også fortsette så lenge det er så mye usikkerhet i markedene, og det vil det være så lenge FED/renten setter press på voksende økonomier. Rente differansen øker stadig mellom USA og resten og derfor vil også dollaren fremdeles styrke seg.

Så si meg nå hva som er feil med analysen min?
Hvor er motsigelsene?

At veksten er høyere nå og arbeidsledigheten er rekord lav er jeg enig i.
At økonomien faktisk er bra, det stemmer ikke. Selv Trump som nå sier den er fantastisk viste jo den sugde før han ble valgt. Dette sa han til folket og de stemte på han i drøssevis selv om omtrent alle med makt, det være media, kjendiser eller politikere forsøkte sitt aller beste å angripe han.
De stemte han inn for han var den eneste som faktisk sa sannheten. Den jevne amerikaneren sliter økonomisk! Lønnsveksten har vært fraværende og er fremdeles lav selv med tidenes forsøke på booste den midt i “beste økonomien ever”.

Unge amerikanere er nedsyltet i studielån. Samtidig sliter veldig mange med å finne relevante jobber. Som følge av gjelden har de ikke mulighet til å danne bedrifter, de må ta på seg flere deltidsjobber og fokusere på klare betale regningene.

Nesten halvparten av amerikanerne har under 30k$ inntekt(48%).

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/03/10/19-times-trump-called-the-jobs-numbers-fake-before-they-made-him-look-good/?utm_term=.9d27870f4667

Ikke meningen drage inn Trump hatende Washington Post inn i bildet. Men vil bare vise til at Trump klaget på fake job numbers hele tiden før han selv ble valgt. Nå er de plutselig ekte og svært gode :+1:
Men dessverre så er tallene heller ikke til å stole på.

Vi kan ikke sammenligne våre tall med USA ettersom vi beregner de ulikt. Trenden er derimot klar det er jeg enig i. Så det har absolutt fortsatt å forberede deg under Trump. Skulle bare mangle så mye han har økt underskuddet. Poenget er bare at økonomien er ikke egentlig god. De jobber, men med elendige betingelser og får nesten ikke ting til å gå rundt.

Mer oppdatert så en ser hvor lavt det er nå.

Men så er det jo også slik at jo mer perfekt tallene blir, jo mindre oppside har man.
Derfor er ekstremt lav arbeidsledighet en fin indikator på at vi er nær toppen.
Trist, men økonomien/markeder går i sykluser og vi klarer derfor ikke bare ha et “cruise nivå” som er perfekt.

For et par dager siden så jeg en oversikt over hva slags GDP vekst USA har hatt i kvartalet før de gikk inn i resesjon. Det var mest 2-3%.
Det behøver ikke å slakke ned til 1% før det bare plutselig snur.
Så man kan ikke være sikker på det er lenge igjen som følge av at veksten er høy.
At veksten nå er mye midlertidig som følge av skattekuttene vet vi jo også.
I 2008 sa alle lenge at alt var fint, det tok et halvår inn i resesjon før det faktisk ble offisielt at resesjon startet i 2007 desember. Oktober 2007 toppet markedet seg og hadde en egentlig ganske rolig nedgang.
Den gang var det egentlig ikke en aksjeboble på nivå med det vi har nå. Menst jeg innrømmer at eiendomsboblen da var verre, men likevel vil det bli veldig tøft mange steder i USA denne gangen. Noen har skikkelige bobler, mens andre vil miste jobben og har ikke sparepenger så dermed blir det brutalt.
Median egenkapita for nye kjøp i USA er nå 5% dvs mange er på 0 og 3%, desse vil kjapt miste all EK når eiendomsmarkedet snur. Da går det kjapt nedover med økonomien og markedet.

I USA blir fremdeles de svake gruppene, dvs fattige med dårlig kreditt gitt kjempe gavepakker av staten og de får kjøpe med 0-5% ek.
https://www.badcredit.org/no-down-payment-mortgage/ er ikke mangel på muligheter her.

De fleste amerikanere har svært lite sparepenger. De baserer seg på kreditt og får oppgang basert på om de tørr ta mer kreditt eller ikke. Så når utsiktene er bra og de er optimistiske så handler de mer (på kreditt) og økonomien går fremover. Akkurat nå er de veldig optimistiske. Trump er dyktig på å heie frem økonomien.

Ops, her kommer enda et “bra” tall som egentlig ikke er bra!

Høy optimisme er som lav arbeidsledighet, god indikator på at en topp er nær. Forbrukere flest har ikke peiling og kan ikke brukes som guide på statusen til økonomien.
Fungerer heller ypperlig til å si at nå er det for høyt og vi nærmer oss resesjon.

Jeg er selvsagt enig i at Trump har fått boostet økonomien og markedene med skattekutt og optimisme. Men USAs økonomi er tragisk ot har vært det lenge, pengetrykking og lave renter har maskert effektene. Men middelklassen er utradert og de fattige er totalt avhengige av staten.
Så økonomien er fryktelig langt i fra bra, Trump klarer ikke snu den på 2-4 eller 8 år. USA har gått nedover i lang lang tid og dette er ikke er skip som snur raskt.

Her har du Trump in person. Sier det samme som meg.
Han hadde rett den gangen, nå tørr han ikke innrømme der skikkelig lenger for da utløser han krisen under sin vakt.
Så han gjør samme feilen som alle andre, kick the can down the road.
Utsetter problemet, forhåpentligvis til nestemann.
Obama fikk hjelp av FED til å gjøre dette.
Men Trump får krisen i fanget.
Sjekk hvor svakt de økte rentene under Obama, med engang Trump tok over har de turet på.
Ingen kan kjempe i mot FED, selv skattekutt klarer ikke motstå ødeleggelsen de skaper. Så krisen den kommer! Det tar bare tid før effekten/rentene jobber seg gjennom systemet.

Renten må selvsagt også opp på er vist nivå.
Alle overvurderer hver eneste gang hvor høyt renten kan gå før det har negativ effekt på økonomien og spesielt hvor høyt det får før det er blodig alvor.

Jeg derimot, som den enkle typen jeg er. Ser på desse grafene og tenker at vi sannsynligvis er rundt desse farefulle nivåene allerede.
Og om vi ikke er der ennå, bare vent et halvårs tid da er 10 åringen plutselig 4%.
Da er det ikke lenger et spørsmål engang.

Dette scenarioet er ikke usannsynlig, men skjer det går verdensøkonomien inn i dyp resesjon.

3 Likes

Dette så mange kortslutninger, halvsannheter, forenklinger og opinion bias i dine innlegg at det nesten er komplette umulig å skrive motinnlegg. Hvem gidder vel bruke masse tid på slikt?

Et eksempel…ogjegkan ta mange slike hvisking ønsker.

Javel. Haroljeprisen gått opp?
For en håpløs påstand. Havabsammenlikner du med?
Se oljeprisen i et 20 års, 10 års, 5 års, 1 års, 6 mnd perspektiv og se hvor tullete den påstanden er. Dagen oljepris er både historisk lav og høy, på samme tid, Du sammenlikner med et tidsintervall som passer DEG og DIN argumentasjon.

Du velger selektivt de data du finner for å støtte din argumentasjon. Trist du ikke ser det selv.
Med litt måtehold og etterrettelighet kunne dine innlegg hatt en større verdi.

2 Likes

Jeg velger tydeligvis selektivt ut på samme måte som du hengte deg opp i kun oljeprisen når det kun var 1/10 av innlegget mitt.

Jeg er åpen for at jeg tar feil og motsier meg selv, men da må du jo gjerne vise hvor jeg gjør det?

Oljeprisen har jo helt klart steget siste tiden, at den ikke er på ATH er sant. Men den har steget fryktelig raskt siste tiden og det er mange som med gode grunner er redde for at det skal eskalere på samme måte som det gjorde før. Etter at oljeprisen kollapset fikk oljeinvesteringer en brå stopp og det kan fort gi mangel på olje, noe som ikke vi vet skikkelig effekten av enda.

Oljeprisen var jo ikke så høg i 2007, men den ble jævlig høg før hele verdensøkonomien gikk under. Selv om aksjemarkedet falt gradvis i 2008, USA var i resesjon og det samme var mange andre land. Så økte oljeprisen likevel helt hinsides. Det er altså mulig, man kan faktisk ha maksimalt uflaks. Høres kanskje konspiratorisk ut når jeg ser for meg alt som kan gå gale skal gjøre det samtidig, men det merkelige er jo at det ser ut som jeg har rett og får rett!

For å vise et eksempel på hvorfor oljeprisen allerede i dag er alvorlig.
Først et eksempel på hvordan oljepris og sterk dollar har hjulpet Norge betydelig.


Såpass stor forskjell har det vært i DOLLAR/NOK at selv om vi er langt fra USD ATH så er kroner per fat den samme.

https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=crude-oil&months=60&currency=inr

Okei så ser vi på det omvendte. Hvordan ser det ut for India?

Dessverre er desse tallene fra mai.
Men kjapp regning viser at nylig var oljeprisen oppe i 86 dollar, ganget med 73,1 (ALL TIME LOW for Indisk rupee!)
https://www.x-rates.com/calculator/?from=USD&to=INR&amount=1
Så blir oljeprisen i Rupee: 6286.
Dvs oppe på samme nivå som tidligere på det høyeste allerede. Og oljeprisen har fortsatt rom å gå oppover! Samtidig så har dollaren all grunn til å fortsette styrke seg mot indisk rupee.

Et tilleggs moment her er at India har i lang tid spart mye penger på rimeligere Irans olje.
Dette får de ikke lov til lenger å nå må de kjøpe lang dyrere olje.
Ettersom dette er såpass kritisk så vurderer India å omgå sanksjonene ved å kjøpe oljen i rupee i stedet for dollar.
Så om ikke det å unngå sanksjonene er nok, så vil de da undergrave petrodollarne/dollarens fundament med å ta i bruk egen valuta i stedet for dollar.
Dollaren/USA er avhengig av at mest mulig handel gjøres gjennom dollar for den skal opprettholde sin verdi, derfor har de ordnet slik at all olje skal handles gjennom dollar.
Dermed kan en forvente ENDA sterkere sanksjoner fra USA om India gjør dette.
Da det både hjelper fienden og trosser USA, men også er direkte økonomisk krigføring mot USA.

Nå er jeg som sakt elendig på teknisk analyse, så jeg øver meg egentlig bare nå!
For meg begynner det se dårlige ut teknisk. Vi brøt gjennom 2700 området veldig hardt forrige uke når det var skikkelig nedover momentum, kom helt ned på 2656. Det så lovende ut i dag og vi krysset over 2700, men ser ut som vi ble rejected nedover igjen nå.
Det ser ut som området rundt 2700 og litt nedenfor var tidligere støtte, nå er det motstand. 2677, 2689 og 2699 er tre av de støttene vi her ser. Vi ligger nå i det området og om vi går videre ned så er det er dårlig tegn.

Her har jeg zoomet inn og lagt in 50MA og 200MA.
Begge deler har vi gått rett gjennom nå.
Kunne lagt inn 34SMA ettersom det er “magic line” i S&P500 utifra @babyrage sin strategi tråd som jeg virkelig anbefaler å lese!
Selv om jeg nå er pessimistisk når det kommer til å trade ettersom bearmarket vanskeliggjør prossesen, så er det mulig å få til om man er dyktig. Om ikke så er det uansett lurt å begynne øve seg til neste bullmarket :sweat_smile:
Men uansett så ville 34SMA vært brutt for lenge siden det også.

Nå skal ikke jeg forsøke lære noen opp i moving averages å deres betydning.
De kan krysses og man kan hente seg tilbake uten problemer. Det har skjedd før i dette bullmarkedet :ok_hand: Men det er likevel et dårlig signal! Som vi ikke har hatt på flere år.

Rentene steg ganske betydelig før i dag, men har dempet seg nå som aksjemarkedet snudde nedover. Men rentene er vel mer opp enn det aksjemarkedet er faktisk.
Dollaren styrket seg på nyhetene om at Merkel gir seg, det er heller ikke positivt for aksjemarkedet så det har vel litt å si.
Hovedgrunnen er vel at Netflix og Amazon har rast videre ned .

Amazon er nå nede i 1567. Nylig slo de ATH på 2039. Dvs 1 trillion $ market cap.
Perfekt avslutning før bearmarket? :laughing:
Nå kan vi skryte over et bullmarket som førte til to selskaper over 1 trillion $.
Apple syntes jeg derimot har en utrolig mye mer rettferdig prising. De vil sikkert få nedgang som følge av handelskrigen og resesjon osv… Men de har so ufattelig mye penger i reserver at jeg regner med de vil komme skikkelig styrket ut av krisen.
Warren Buffet ser det samme som meg. Jeg ser ikke enorm oppside da marketcap allerede er enorm, men de vil bounce ut av krisen mye bedre enn de fleste andre.
Personlig tror jeg min investeringsfilosofi heller vil gå ut på mye indekser + endel mindre selskaper som har stort potensiale. + en tradingpott.
Men dersom det fortsetter slik at alle pengene skyves inn i de største selskapene må vel jeg også akseptere den realiteten!

" “Amazon is just in an astronomic climb well contained in this parallel channel,” TradingAnalysis.com founder Todd Gordon said on CNBC’s “Trading Nation” on Friday. “These two lines are just that railroad track going up the mountain here, so what we need to do is hold this area right here which is about $1,550 to $1,600. While we’re above that, the uptrend in Amazon is still in place.”

Amazon has not traded below $1,550 since early May. It would take a nearly 2 percent drop from Friday’s levels to get its stock below the top-end of Gordon’s range."
Haha høres ut som at 2% fall er mye :joy:
Vi er allerede godt under 1600 over er de 2% fallet sikter til.
Faktisk ned 4+%. Så det er farlig skummelt nær 1550 for å være så tidlig i uken.
Jeg trodde faktisk vi skulle få et par grønne dager nå ettersom forrige uke avsluttet så røft at vi burde fått en bounce. Samtidig syntes jeg rentene hadde gått ned såpass mye at presset var redusert.
Nå som oppgangen har startet stiger jo rentene og begynner presse igjen.

image

Ettersom earnings ikke har ført til reversering av nedgangen, så må vi vente å se på hva buybacks fører til! Det baller jo på seg av forventningene til folk også.
Men jeg regner med at smartingene fortsetter å selge seg ned når buy backs foregår.

Vet ikke hvordan de har fått tak i desse tallene, men det er urovekkende om det stemmer. Har jo en sterk mistanke om at det er veldig sant.

image
image

image

En ser her at mange er virkelig klar over dette nå og jeg ser for meg at effekten derfor kan forsterkes, mange vil kanskje være tidlig ute denne uken? Men skal mye penger til for å flytte markedet så vanskelig si hva man kan forvente av dette.

image

image

FANG (+ Apple) sto for 50% oppgangen frem til august. De var driverne i markedet.
Jeg lurer fremdeles på hvem som skal ta på seg ledertrøyen og dra markedet videre opp.
Apple er som sagt noe helt annet enn de overprisede selskapene. Apple er så langt ned bare rundt 6,5%. Så Apple har holdt seg bedre enn S&P 500, men fremdeles gått et stykke ned.
Tror Apple vil gå ned mest etter nyttår dersom/når Trump tar tariffer på all handel. Hittil har han vært kompis og hjulpet Apple med å tilpasse tariffene endel. Men neste steg er fra halvparten til all handel!
Fra nyttår er det allerede bestemt at tariffene skal opp til 25% i fra 10% i dag. Så det er ikke lenge igjen til det virkelig eskalerer.
Om man tenker på total effekten av 10% på ca 267 mrd$ dvs 25% av potensielt 500+mrd$ så er det utrolig mye verre. Fra 26,7 mrd$ til 125+ mrd$. Dvs er stort rom for videre eskalering og det er absolutt ikke priset inn. Selskapene har ikke guidet opp kostnadene/ ned salget så mye at jeg tror de har tatt skikkelig hensyn til dette.

Husk også på at dette er penger som går til staten i USA. Som gir Trump mer penger å leke med. Dette er noe av grunnen til jeg ikke tror han gir opp, han ser ikke ut til å skjønne at dette vil gå utover forbrukere og selskaper.

“President Trump is vowing that his latest round of tariffs will help win a trade war, adding that China is “now paying us billions of dollars in tariffs.””


Haha mannen er helt gal.
Så han blir jo selvsagt fornøyd når han ser at Treasury håver inn mer penger enn normalt, han har flere ganger skrytt over hvor mye mer de får inn enn tidligere! :scream:

Så dette er jo egentlig bare en skjult skatt, som for det meste vil gå utover forbrukere. I første omgang vil selskapene forsøke ta tapene og håpe det går over. Men det kan de bare gjøre en liten stund. Derfor høres det veldig fint ut i starten!
Før eller senere kommer realiteten. Forbrukerne som de er avhengige av skal booste økonomien vil få mye dårlige kjøpekraft og da reduseres optimismen.

2019 blir et helt fryktelig spennendes år.
Håper virkelig jeg får lastet opp med mer salgsopsjoner snart.

" Husk også på at dette er penger som går til staten i USA. Som gir Trump mer penger å leke med. Dette er noe av grunnen til jeg ikke tror han gir opp, han ser ikke ut til å skjønne at dette vil gå utover forbrukere og selskaper." Tror du virkelig trump styrer skuta?

Spørst hvilken skute du snakker om.
Når det kommer til handelskrig har han innflytelse.

Børsras, det var da voldsomt