"The U.S. is preparing to announce by early December tariffs on all remaining Chinese imports if talks next month between presidents Donald Trump and Xi Jinping fail to ease the trade war, three people familiar with the matter said.
An early-December announcement of a new product list would mean the effective date – after a 60-day public comment period – may coincide with China’s Lunar New Year holiday in early February. The list would apply to the imports from the Asian nation that aren’t already covered by previous rounds of tariffs – which may be $257 billion using last year’s import figures, according to two of the people."
"The U.S. this year has already imposed tariffs on $250 billion in trade with China. Ten percent tariffs on $200 billion in imports that took effect in September are due to increase to 25 percent on Jan. 1. Trump has also threatened to impose tariffs on the remaining goods imports from China, which last year were worth $505 billion.
As another option, the White House is also considering excluding trade from the meeting agenda but it is unlikely to cancel it altogether, according to two people familiar with the matter.
“We are in the middle of a pretty nasty dispute. We’re in a trade dispute – I want to use that word because it’s a nice, soft word – but we’re going to win,” Trump said on Saturday at an event in Indiana. “You know why? ‘Cause we always win.”"
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-29/u-s-said-to-plan-more-china-tariffs-if-trump-xi-meeting-fails
Trump skuffer meg ikke og gjør akkurat som jeg sier…
Blir vanskelig med et heftig rally inn mot neste år dersom dette annonseres allerede i desember + vi får (mest sannsynlig) en renteheving til i samme måned.
Dvs vi har nå rett etter midterms kun et par uker som tilsynelatende er fritt frem for rally.
Men hva mer som dukker opp der er vanskelig å si.
Iran/oljeprisen?
Tilsynelatende virker det som at Iran sliter med å få solgt oljen sin. Jeg har jo postet om at India vurderer kjøpe iransk olje i egen valuta, Kina vil også omgå sanksjonene.
Men det er å leke med ild. Så dette er ekstremt spennendes.
Vurderer å gå long oljen dersom jeg ikke får gjennom kjøpsordren min på opsjoner, har vært nærme, men regner med skikkelig nedgang igjen i morgen som gjør det umulig…
Tenker da kanskje mini future long olje.
Det vil bli ekstremt mye opp og ned nå som følge av en blanding av nyheter i begge retninger. Så det er jo absolutt en risikosport ettersom oljen kan gå enda mer ned før den går opp.
Jeg har derfor avventet så lenge jeg kan før november før jeg forsøker meg.
Har tenkt tanken på kjøpsopsjoner på olje relaterte aksjer, men usikker på potensialet der for gevinst.
Vanskelig + si enda hvordan det vil utvikle seg, så jeg avventer sikkert videre nyheter.
Saudi Arabia sier de vil forsøke reagere kjapt og tilpasse seg etterspørselen så dersom det roes ned i Q4 vil de redusere produksjonen også.
Edit:
Denne her må bare med. Dette er tross alt hovedfokuset mitt!
" The U.S. Treasury Department said government borrowing this year will more than double from 2017 to $1.34 trillion as the Trump administration finances a rising budget deficit.
Specifically, the department expects to issue $425 billionin net marketable debt from October through December, lower than the $440 billion estimated in July, according to a statement released Monday in Washington. The Treasury sees an end-of-December cash balance of $410 billion, compared with its previous forecast of $390 billion.
From July through September, the Treasury said it issued $353 billion in net marketable debt, compared with its earlier prediction of $329 billion in borrowing. The cash balance was $385 billion at the end of September.
Treasury borrowed $72 billion in the second quarter and $488 billion in the first three months of the year. According to Bloomberg calculations based on the Treasury data, borrowing this year will be the highest since 2010, when America was emerging from recession."
" The Treasury is boosting sales of bills, notes and bonds in part to help finance a budget gap that’s widening after President Donald Trump signed $1.5 trillion in tax cuts late last year and the Republican-controlled Congress approved a roughly $300 billion spending increase. Meanwhile, the Federal Reserve is shrinking its balance sheet and choosing not to replace its holdings of some Treasuries as they mature, and an aging population is boosting costs of federal programs such as Medicare.
The [federal budget deficit] grew to a six-year high of $779 billion in the 12 months through Sept. 30, which was Trump’s first full fiscal year in office. The Congressional Budget Office, a nonpartisan arm of Congress, forecasts government spending will outweigh revenue by $973 billion in fiscal 2019 and more than $1 trillion the next year.
From January through March next year, the Treasury predicted issuance of $356 billion in net marketable debt, with a $320 billion cash balance at the end of the period.
The quarterly borrowing estimates released Monday precede the department’s quarterly refunding announcement on Oct. 31, when the sizes of longer-term debt auctions are announced."
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-29/treasury-sees-2018-borrowing-needs-surging-to-1-34-trillion
Legg merke til at de må låne noe fryktelig mye mer enn underskuddet tilsier.
Det er fordi de tryller så mye med budsjettet, de lar mange ting gå “off budget” og sier det er kun enkelt tilfeller osv.
Så det dere bør legge merke til er jo at de nå i fjerde kvartal må auksjonere bort 425 milliarder dollar!
I tillegg så har FED nådd full fart på 30 mrd hver måned i QT( kun treasuries, 20 mrd$ MBS er utenom).
Legger også merke til at de frem til nå skal ha solgt obligasjoner med kortere varighet, mens de med lengre varighet skal annonseres 31 oktober.
Artiklen sier også at gjeldsopptaket i år er det største siden 2010, rett etter finanskrisen.
Problemet er jo at på den tiden kjøpte jo FED, Kina og Japan opp mesteparten. Nå reduserer jo alle tre sine balanser i stedet for å kjøpe!
Dvs vi har krise tilstander, uten at FED hjelper til… Ingen andre kan printe penger(jo andre sentralbanker
) for å kjøpe opp den enorme mengden med obligasjoner.
Dermed stjeler USA penger som burde gått andre steder! I tillegg så vil/må renten selvsagt opp for å lokke desse kjøperne.
Er det rart emerging markets går til helvete når USA suger til seg så mye kapital?
Dette forklarer hvorfor 2 åringen fremdeles er svært nær sin lokale topp selv om aksjemarkedet har gått på en skikkelig smell.
Legg også merke til hastigheten som har vært på økningene siste året. Kan kjenne presset oppover bare ved å se på det!
Legg merke til at det går stegvis, rally, så roer det seg, rally så roer det seg.
Sannsynligvis er vi snart ferdig konsolidert og klar for et nytt hopp.

Her ser dere hvordan det vil se ut.

Akkurat som gjelden i USA. Elsker dette bildet, Debt out the wazooo.
Kunne ønske jeg kunne gamble på gjelden i USA, jeg gjetter den er over 30 trillion $ om i 2021/2022.
FED kommer til å pøse ut så mange trillioner $ det ikke vil være mulig å begripe engang.
Desse tallene er helt UTEN at noen resesjon/krakk osv er medregnet, likevel er de utrolig skumle. Tenk over at GDP veksten, selv i følge Trump administrasjonens tall er latterlig lav. Gjelden vekser langt, langt raskere enn økonomien. Og alle vet jo at desse tallene er ekstremt optimistiske.
2018 var peak growth.
i 2007 trodde IMF USA i 2008 skulle vokse med 1,9%, det endte negativt (selv om kræsjet skjedde sent på året, Q4 var på annualisert basis -8,4%
Noen var mer optimistiske til og med. Trodde nedgangen i Q4 2007 skulle reverseres, men at total GDP growth skulle bli 2,1% mot 2,2% i 2007!
OECD er verre, de forventet 2,5 i 2008%.
Haha det er gøy gå tilbake i historien. Vil nok gjøre det samme om noen år å se alle bullene som trudde på at USA sin økonomi var the strongest ever!
2009 var jo det første skikkelige året under finanskrisen, men jeg fant dessverre ikke noen gode tall (spådommer) for 2009, fra tilbake i 2007 før finanskrisen faktisk hadde begynt, slik tallene skulle vært mer sammenlignbare.
Men som noen av rapportene her skriver så skulle vel fartsdumpen i 2008 vært over og man var tilbake i fullfart i 2009. For da skulle jo det massive tilbudet av hus i USA blitt kjøpt opp og ting normalisert seg igjen 
Jeg må bare gjenta meg selv, ikke stol på økonomer, media eller politikere. De vil aldri advare dere og informere om hvordan ting faktisk står til og vil bli.
Kun et fåtall ser tegninga på forskudd og gjør noe med det, den store saueflokken må alltid vente til det er forsent. Hadde “alle” vist det ville det jo kræsjet med engang, derfor ønsker/tørr ingen å advare eller informere.