Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Totalt sett fra start til slutt så ble det ikke så voldsomt. Det spørs jo også hva man mener er et børsras for en enkelt dag.
Jeg tenker at et nesten 4% ras intraday på S&P500 etter at den allerede har fallt rundt 8% fra toppen er ganske alvorlig.
Indeksen var oppe på 2706 og raste ned til 2606, 100 poeng på S&P 500 er heftig mye. Vi snakker nesten 1 trillion $ i markedsverdi mye. Mer enn hele Amazons verdi forsvant i løpet av ca 3,5 time.
Nasdaq raste fra 7294 til 6933. Det er FEM %.(Også intraday tall selvsagt)
Tror vi kan kalle det ett ras.
På 6933 var Nasdaq 14,5% ned fra ATH på 8109.

Så om man tenker intraday mener jeg det kan kalles ras, det gikk veldig bra opp og så snudde det ned noe utrolig.
Ikke noen Black Monday, men de siste ti årene har vi ikke opplevd så mange dager som dette.

"The U.S. is preparing to announce by early December tariffs on all remaining Chinese imports if talks next month between presidents Donald Trump and Xi Jinping fail to ease the trade war, three people familiar with the matter said.

An early-December announcement of a new product list would mean the effective date – after a 60-day public comment period – may coincide with China’s Lunar New Year holiday in early February. The list would apply to the imports from the Asian nation that aren’t already covered by previous rounds of tariffs – which may be $257 billion using last year’s import figures, according to two of the people."

"The U.S. this year has already imposed tariffs on $250 billion in trade with China. Ten percent tariffs on $200 billion in imports that took effect in September are due to increase to 25 percent on Jan. 1. Trump has also threatened to impose tariffs on the remaining goods imports from China, which last year were worth $505 billion.

As another option, the White House is also considering excluding trade from the meeting agenda but it is unlikely to cancel it altogether, according to two people familiar with the matter.

“We are in the middle of a pretty nasty dispute. We’re in a trade dispute – I want to use that word because it’s a nice, soft word – but we’re going to win,” Trump said on Saturday at an event in Indiana. “You know why? ‘Cause we always win.”"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-29/u-s-said-to-plan-more-china-tariffs-if-trump-xi-meeting-fails

Trump skuffer meg ikke og gjør akkurat som jeg sier…
Blir vanskelig med et heftig rally inn mot neste år dersom dette annonseres allerede i desember + vi får (mest sannsynlig) en renteheving til i samme måned.
Dvs vi har nå rett etter midterms kun et par uker som tilsynelatende er fritt frem for rally.
Men hva mer som dukker opp der er vanskelig å si.
Iran/oljeprisen?

Tilsynelatende virker det som at Iran sliter med å få solgt oljen sin. Jeg har jo postet om at India vurderer kjøpe iransk olje i egen valuta, Kina vil også omgå sanksjonene.
Men det er å leke med ild. Så dette er ekstremt spennendes.

Vurderer å gå long oljen dersom jeg ikke får gjennom kjøpsordren min på opsjoner, har vært nærme, men regner med skikkelig nedgang igjen i morgen som gjør det umulig…
Tenker da kanskje mini future long olje.
Det vil bli ekstremt mye opp og ned nå som følge av en blanding av nyheter i begge retninger. Så det er jo absolutt en risikosport ettersom oljen kan gå enda mer ned før den går opp.
Jeg har derfor avventet så lenge jeg kan før november før jeg forsøker meg.
Har tenkt tanken på kjøpsopsjoner på olje relaterte aksjer, men usikker på potensialet der for gevinst.

Vanskelig + si enda hvordan det vil utvikle seg, så jeg avventer sikkert videre nyheter.

Saudi Arabia sier de vil forsøke reagere kjapt og tilpasse seg etterspørselen så dersom det roes ned i Q4 vil de redusere produksjonen også.

Edit:
Denne her må bare med. Dette er tross alt hovedfokuset mitt!

" The U.S. Treasury Department said government borrowing this year will more than double from 2017 to $1.34 trillion as the Trump administration finances a rising budget deficit.

Specifically, the department expects to issue $425 billionin net marketable debt from October through December, lower than the $440 billion estimated in July, according to a statement released Monday in Washington. The Treasury sees an end-of-December cash balance of $410 billion, compared with its previous forecast of $390 billion.

From July through September, the Treasury said it issued $353 billion in net marketable debt, compared with its earlier prediction of $329 billion in borrowing. The cash balance was $385 billion at the end of September.

Treasury borrowed $72 billion in the second quarter and $488 billion in the first three months of the year. According to Bloomberg calculations based on the Treasury data, borrowing this year will be the highest since 2010, when America was emerging from recession."

" The Treasury is boosting sales of bills, notes and bonds in part to help finance a budget gap that’s widening after President Donald Trump signed $1.5 trillion in tax cuts late last year and the Republican-controlled Congress approved a roughly $300 billion spending increase. Meanwhile, the Federal Reserve is shrinking its balance sheet and choosing not to replace its holdings of some Treasuries as they mature, and an aging population is boosting costs of federal programs such as Medicare.

The [federal budget deficit] grew to a six-year high of $779 billion in the 12 months through Sept. 30, which was Trump’s first full fiscal year in office. The Congressional Budget Office, a nonpartisan arm of Congress, forecasts government spending will outweigh revenue by $973 billion in fiscal 2019 and more than $1 trillion the next year.

From January through March next year, the Treasury predicted issuance of $356 billion in net marketable debt, with a $320 billion cash balance at the end of the period.

The quarterly borrowing estimates released Monday precede the department’s quarterly refunding announcement on Oct. 31, when the sizes of longer-term debt auctions are announced."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-29/treasury-sees-2018-borrowing-needs-surging-to-1-34-trillion

Legg merke til at de må låne noe fryktelig mye mer enn underskuddet tilsier.
Det er fordi de tryller så mye med budsjettet, de lar mange ting gå “off budget” og sier det er kun enkelt tilfeller osv.

Så det dere bør legge merke til er jo at de nå i fjerde kvartal må auksjonere bort 425 milliarder dollar!
I tillegg så har FED nådd full fart på 30 mrd hver måned i QT( kun treasuries, 20 mrd$ MBS er utenom).

Legger også merke til at de frem til nå skal ha solgt obligasjoner med kortere varighet, mens de med lengre varighet skal annonseres 31 oktober.
Artiklen sier også at gjeldsopptaket i år er det største siden 2010, rett etter finanskrisen.
Problemet er jo at på den tiden kjøpte jo FED, Kina og Japan opp mesteparten. Nå reduserer jo alle tre sine balanser i stedet for å kjøpe!
Dvs vi har krise tilstander, uten at FED hjelper til… Ingen andre kan printe penger(jo andre sentralbanker :laughing:) for å kjøpe opp den enorme mengden med obligasjoner.
Dermed stjeler USA penger som burde gått andre steder! I tillegg så vil/må renten selvsagt opp for å lokke desse kjøperne.
Er det rart emerging markets går til helvete når USA suger til seg så mye kapital?

Dette forklarer hvorfor 2 åringen fremdeles er svært nær sin lokale topp selv om aksjemarkedet har gått på en skikkelig smell.
Legg også merke til hastigheten som har vært på økningene siste året. Kan kjenne presset oppover bare ved å se på det!

Legg merke til at det går stegvis, rally, så roer det seg, rally så roer det seg.
Sannsynligvis er vi snart ferdig konsolidert og klar for et nytt hopp.

Bilderesultat for us 10 year 4% jump yield bond treasury
Her ser dere hvordan det vil se ut.

Bilderesultat for us 10 year 4% jump

Akkurat som gjelden i USA. Elsker dette bildet, Debt out the wazooo.
Kunne ønske jeg kunne gamble på gjelden i USA, jeg gjetter den er over 30 trillion $ om i 2021/2022.
FED kommer til å pøse ut så mange trillioner $ det ikke vil være mulig å begripe engang.

Desse tallene er helt UTEN at noen resesjon/krakk osv er medregnet, likevel er de utrolig skumle. Tenk over at GDP veksten, selv i følge Trump administrasjonens tall er latterlig lav. Gjelden vekser langt, langt raskere enn økonomien. Og alle vet jo at desse tallene er ekstremt optimistiske.

2018 var peak growth.

i 2007 trodde IMF USA i 2008 skulle vokse med 1,9%, det endte negativt (selv om kræsjet skjedde sent på året, Q4 var på annualisert basis -8,4%


Noen var mer optimistiske til og med. Trodde nedgangen i Q4 2007 skulle reverseres, men at total GDP growth skulle bli 2,1% mot 2,2% i 2007!


OECD er verre, de forventet 2,5 i 2008%.
Haha det er gøy gå tilbake i historien. Vil nok gjøre det samme om noen år å se alle bullene som trudde på at USA sin økonomi var the strongest ever!

2009 var jo det første skikkelige året under finanskrisen, men jeg fant dessverre ikke noen gode tall (spådommer) for 2009, fra tilbake i 2007 før finanskrisen faktisk hadde begynt, slik tallene skulle vært mer sammenlignbare.
Men som noen av rapportene her skriver så skulle vel fartsdumpen i 2008 vært over og man var tilbake i fullfart i 2009. For da skulle jo det massive tilbudet av hus i USA blitt kjøpt opp og ting normalisert seg igjen :pray:

Jeg må bare gjenta meg selv, ikke stol på økonomer, media eller politikere. De vil aldri advare dere og informere om hvordan ting faktisk står til og vil bli.
Kun et fåtall ser tegninga på forskudd og gjør noe med det, den store saueflokken må alltid vente til det er forsent. Hadde “alle” vist det ville det jo kræsjet med engang, derfor ønsker/tørr ingen å advare eller informere.

1 Like

Vi er i et bear marked (!)

Alle de høytytende teknologi aksjene som går under klengenavnet ‘theFANG Stocks’, Facebook, Amazon, Netflix and Google (nå Alphabet, Inc.) er alle drastisk nedatgående. Netflix og Facebook nede hele 35% fra deres topp og fortsetter å falle!.

Også er det et inntjenings manipulativit spill de driver med. Markedet er basert på tilbakekjøp og manipulativ inntjening. Dette er også et negativt tegn og tiden renner ut!

I tillegg er konsumet og inntjening nedatgående mens renten og gjelden økende!

Men det “værste” har ikke begynt engang (!)

Hei! Hvor ille vil dette bearmarkedet potensielt bli. Det blir vel ikke slik at folk flest ikke har råd til å beholde eiendommen sin og slikt? Vi er vel bedre forberedt nå enn før? Lurer nemlig på hvordan det vil bli i forhold til kjøp av bolig. I tillegg til at jeg lurer på hvordan det blir for oppstartsbedrifter. Tror folk det vil bli en så tøff periode at bedrifter som tilbyr goder som ikke er nødvendighetsgoder vil få det tøft? Det burde vel gå greit så lenge man ikke tar på seg for mye gjeld og har dårlig likviditet? I den sammenhengen lurer jeg også på hvilke aksjer det er lurt å investere i. Vil det være et slik fall at det er lønnsomt å investere i aksjer hvor bedrifter tilbyr nødvendighetsgoder. Og kan det på sikt lønne seg å investere i spennende bedrifter som går igjennom en litt tøff periode under et fall fordi varene ikke er nødvendighetsgoder. Hvorav aksjene da blir veldig billige. Jeg er ung og har ikke veldig erfaring med dette her, men synes det er spennende. Og lurer på hvor lang tid det vil ta før slike spennende investeringer ville økt i verdi. Med tanke på alder har jeg ikke noe problem med å holde på aksjene lenge. Men kommer vi til å se et så bra marked som vi har hatt en stund nå på en stund. Eller kommer vi i lang tid fremover til å ha et hardere marked?

På forhånd takk for svar :))

1 Like

@Follegg7
Fint du allerede i en ung alder ser risikoene, men også mulighetene.
Det er stor sannsynlighet for at denne gangen vil bli verre enn sist. Det er uansett stor forskjell på USA og Norge! Eiendomsmarkedet vårt skal helt sikkert ned de nærmeste årene, men det skal nok mye mer til for et ekte krakk i Norge. Problemet er at bare det at boligprisene stagnerer og boligbyggingen avtar vil ha stor effekt på økonomien vår, så vi må forvente svakere vekst generelt i fremtiden. Nå har vi en fantastisk boost av høy oljepris pluss skyhøy bygging og fremdeles høye priser.
Lavere boligpriser og dermed formue/tilgang på kredit vil gå hardt utover forbruket i Norge.
Jeg forventer at vi får et ekstra kjapt og hardt slag som følge av den globale resesjon og finanskrisen skaper frykt og skikkelig innstramming i utlån.
Dermed vil det komme svært gode kjøpsmuligheter på boliger i fremtiden.
Men det er selvsagt er risiko for at nedgangen kan fortsette i mange år fremover.
I Norge startet nedgangen egentlig allerede i 2017. Så jeg regner med etter det blir verre i 2019-2020 at det stabiliserer seg fra 2021 utover.
Det er også veldig avhengig av hvordan boligbyggingen er lokalt, mange steder opplever som Oslo høyere enn nødvendig bygging og har hatt mye spekulasjon, det vil ta tid før det balanserer seg. Men andre steder kan det jo holde seg veldig bra om det er faktisk knapphet av boliger.
Den største nedgangen kommer av at bankene strammer inn og psykologien forandrer seg. Har man i tillegg stort tilbud når etterspørselen er lav så blir det problematisk. Derfor tror jeg nedgangen mange steder vil bli mest kortvarig, fordi renten i Norge forventer jeg kommer til å bli drastisk kuttet igjen ved neste krise. Til forskjell fra mange land som allerede har gjort alt de kan for å få ned rentene, har Norge kun kuttet renten. Samtidig har de andre landene nå skyhøy gjeld, svært dårlige utsikter til vekst og store underskudd. Dermed må de jobbe mye hardere (dvs trykke penger som bare juling) for å holde rentene nede.
Så ettersom renten forhåpentligvis vil være lav, og lønnene forholdsvis stabile ( forventer ikke så mye økninger) så vil kjøpekraften være mye mer stabil enn andre land.
Nøkkelen ligger hos bankene og deres villighet til utlån. Det er mye der begrensingen er i dag og vi ser derfor pris nedgang. Eneste som har holdt boblen oppe er jo at bankene stadig har lånt vekk mer og mer. Så når det stopper opp gjør boblen det også.
Men pågrunn av at vi har NAV, sterkere beskyttelse arbeidstakere, stabile lønner og vil få enda lavere renter tror jeg vi vil klare stabilisere nedgangen tidligere enn de andre. Men som sagt tror jeg man skal være forsiktig med å håpe på høy boligpris vekst i fremtiden. Det har nådd et punkt det er vanskelig å få det noe høyere. Norske husholdninger er allerede blant de mest forgjeldede i hele verden, så vi har ikke så mye mer muligheter. Spesielt om en tenker over svakere utsikter til vekst.

Attraktivitet på boligen vil også ha mye mer å si fremover. Hittil har oppgangen vært skikkelig bred, men det vil skifte fremover.
Vi vil fortsatt ha en stor andel av befolkningen med solide inntekter og formue som er villig til å betale for de mest attraktive boligene.
Men antallet vil drastisk reduseres, fordi nå er det mange som ikke egentlig er rike, men bankene bare har tillatt de å gire opp ufattelig med høy gjeld.
Så nå tror vi at svært mange steder er attraktive siden folk er villige til å betale overpriset for å få det. De ekte rike finnes det færre av og jeg tror de er mer nøye og kresne i hvilke boliger og områder de tror er verdt betale ekstra for.

Hvor mye vi vil gå ned i Norge er vanskelig å si. Etter bunnen i 1992 så har prisene gått opp så og si i ett strekk utenom et lite avbrudd i 2008, som i det større bildet kun var en liten glipp.
Den gangen kom det kun som følge av økte renter og frykt. Denne gangen har vi egenprodusert fallet, det startet før resten av verden og vi er derfor mye mer utsatte nå. Nå øker vi renten og fører derfor direkte til mer nedgang i boligprisene. Boligbyggingen likeså.
Nå som vi har hatt et bullmarket i 26 år så må vi regne med å ha store ubalanser, så det er svært vanskelig å si før det virkelig kræsjer og vi møter motstand hvor mye det kan gå ned.
Som sagt har nedgangen allerede startet, så det vil jo absolutt gå videre ned, jeg tenker det kanskje vil gå ned rundt 20% bredt over totalt.
Anbefaler å lese http://jansblogg.eika.no/ om du er interessert i eiendomsmarkedet. Han er ikke på linje med meg når det kommer til å forvente krakk og global resesjon. Men likevel forventer han grei nedgang de neste årene som følge av renten, lavere vekst, for mye boligbygging osv…
Fra et nylig innlegg ( Boligmarkeder som trutner)
“Nei, vi står ikke foran noe krakk i boligpriser her til lands. Mange steder er prisene allerede ganske så moderate. Men nybyggingen må stoppe opp. Her kan det bli bråstans.”

“Nå er ikke dette noen katastrofe. Boliger blir litt billigere neste år enn de er i dag. Nye boliger må kanskje ned 10 pst, det neste år.”

“Ganske udramatisk med andre ord, med mindre Norges Bank skulle heve renten unødig mye. Da går det riktig så galt for boligmarkedene våre. Alltid uansett.”
Han forventer at sentralbankene skal se det samme som han, og tror derfor ingen er dumme nok til å heve rentene. Men vi ser nå at mange hever rentene uansett! Samtidig som rentene i USA vil gå opp ekstra mye som følge av det enorme underskuddet og svært lav etterspørsel, pluss rentene i Europa går opp pgr økt usikkerhet.
Norske boliglån vil ikke i så stor grad bli påvirket av dette, men vi setter opp renten så renten skal opp uansett. Samtidig så kan bankene selv sette rentene, så om de mener risikoen er høyere kan de også øke utlånsrentene. Heldigvis har vi bra konkurranse i Norge så det skal litt til. Det vil bli verst de neste årene for de som har kjøpt på topp med lite EK og som havner under vann, da kan banken sette opp renten. Du får ikke byttet bank om du ikke har EK, så da er du enkel å utnytte.

@Irathi Ah denne har jeg tenkt på å sett på de siste dagene, dukket opp på feeden på Youtube. Men har sett så mange andre lange vidoer også de siste dagene. Skal se den nå!
Her er noen andre gode filmer:

Haha Ciovacco er min nemesis. Jeg er fullstendig uenig i mye av det han “åpner” opp for , men interessant likevel.

1 Like

@RedEnergy wow, tusen takk! Man burde altså sterkt unngå å bygge opp mye gjeld uansett om det gjelder privat/bolig eller bedrift da? Ellers lurer jeg på om noen har noe tanker om hvor lang tid vi vil ha bearmarket? Det er vel slik at folk vil fortsatt vil ønske å kjøpe andre varer enn absolutte nødvendighetsgoder? er i oppstarten av en bedrift som ikke nødvendigvis tilbyr et nødvendighetsgode. Har uansett tenkt til å gå for det, har ikke noe gjeld eller noe særlig utgifter så ikke de store risikoene. Men hvordan vil markedet funke i forhold til venture capital og investeringer i spennende aksjer som ikke er absolutt nødvendige? Eks. Det neste Netflix, Facebook osv…
Det er vel ikke slik at krisen rammer så hardt at det eneste folk bruker pengene sine på er melk og brød? hahaha. Det viktigste spørsmålet mitt er egentlig hvor lenge en nedgangstid vil vare. Skjønner at det blir litt dumt spørsmål, siden man nok ikke kan slå det fast. Men hvor ille ser det ut på en måte? Hvor lang tid vil det ta å bygge seg opp igjen? Kan det være slik nå at det lønner seg å ha cash og ikke nødvendigvis investere?
Igjen på forhånd takk for svar :))

Vanskelig gi råd om bedriften uten mer informasjon.
Men generelt er det selvsagt vanskeligere i dårlige tider. Men ikke umulig! Men jeg ville absolutt utsatt å ta på meg gjeld med det første. Som sagt vil rentene mest sannsynlig kuttes skikkelig i Norge igjen. Norge er fortsatt blant de beste landene og jeg regner med de klarer å holde kreditten flytende etterpå.
Men det vil selvsagt bli dårligere etterspørsel og vekst de neste årene, men du vil jo uansett kunne klare seg selv.
Jeg også driver bedrift, men ser ikke mørkt på hvordan dette vil påvirke bedriften. Noen ting er vel såpass unødvendig/luksus det vil rammes. Så det spørs jo hvilken bransje du er i.

Bedrifter kan fint gå rundt uavhengig om aksjemarkedet krakker og eiendomsmarkedet går ned. De fleste merker en nedgang, men kun de med mye gjeld eller som går med underskudd merker det skikkelig.

Det kan nok kanskje bli mer krevende å få kapital, men det avhenger jo på ideen. Er den god vil det kunne lokke investeringer uansett. Spesielt når det meste annet går dårlig :joy:

Nordmennn vil selvsagt få dårligere råd slik man har mindre råd til å kjøpe unødvendige goder. Man begynner jo å spare penger med engang man ser boligen faller i verdi. Men det er jo ikke alle som har makset boliglån og lite EK. Mange vil fortsatt ha god råd. Men det vil gå nedover bredt over. Det er jo alltids noen som går på en skikkelig smell, de fleste vil bare kutte litt i forbruket og oppleve at formuen reduseres.
Så ikke vær redd for å starte firma, det er for det meste opp til deg selv. Det må selvsagt være et marked, men ellers er det ikke så mange faktorer som hindrer så mye at det ikke er vits. Så farlig er ikke det som kommer.

Finanskriser er verst på papiret, ikke realøkonomien!

@RedEnergy Igjen tusen takk, setter veldig pris på det :)) Hjelper meg veldig mye med slik fornyet innsikt :))

Gjerne les lenger opp i tråden om du er interessert i makroøkonomi og konsekvenser av krakk.
Spør gjerne om det er noe du lurer på.

Men som sagt er det best du fokuserer på deg selv og din forretningside! Der har du mest å hente.
Men privat økonomisk ville jeg ikke anbefalt å kjøpe bolig før etter prisene har fått rast fra seg.

https://www.ft.com/content/f2733d5e-de3f-11e8-9f04-38d397e6661c

Investors withdrew $36bn from bond funds in October, the biggest monthly net redemption in almost three years, as even exchange traded fixed-income funds succumbed to the global market turbulence.
Bond ETFs have become increasingly popular with investors on the lookout for cheap, simple ways to get exposure to fixed-income markets. But the deepening bond reversal led to the first monthly outflow in two years, for a net redemption of $1.57bn, according to preliminary numbers from EPFR Global.
All told, bond funds around the world saw $36bn pulled out in the month to Wednesday, the biggest withdrawal since December 2015, the preliminary figures show. Of note is that the outflows follow a stampede of investors into bond investments. Last year these funds took in more than $600bn."

“Investors were de-risking any sort of credit position,” said Matthew Bartolini, head of Americas research for State Street SPDR exchange traded funds. “You had concerns over peak earnings growth and you had ongoing geopolitical flash points whether it was the Italian budget reforms or trade war rhetoric that continues to percolate.”"

“The Bloomberg-Barclays Global Aggregate index of international bonds is now down 3.4 per cent for the year — on track for its third-worst year since its inception in 1990 — while US junk bonds lost 1.6 per cent in October, its worst month since January 2016.”
“The fixed-income ETF has now lost almost 8 per cent of its value this year, and is on track for its worst year since its inception in 2002.”

Når investorer begynner å trekke penger utifra obligasjon ETFer da tørker kredittmarkedet fort opp!
Mange som nå plutselig selger unna selskaps obligasjoner, de har STRØMMET penger inn i desse de siste årene. Så det blir et sjokk om dette fortsetter.
Da vil rentene for selskaper bli mye høyere, og det har de allerede blitt selv før nedsalget i oktober. Fallet i verdi på ETF/obligasjonene vil jo også føre til ytterligere nedsalg.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-02/markets-are-steadier-but-investors-have-plenty-to-worry-about

Som sagt før, så har vi en skikkelig aksjeboble denne gangen. Nå mer på linje med Dotcom, dvs mye verre enn før finanskrisen.
Det spesielle er jo egentlig at selv om man har redusert andel gjeld(obligasjoner) for å få mer aksjer, så har man for det meste brukt kontant reserver til å få mer aksjer og dermed redusert kontant reserven til det laveste hittil.
Nå får de jo en dobbel smell da gjeld går ned i verdi ( les første artiklen) samtidig som aksjer går ned i verdi. Da er eneste svaret cash.
Derfor vil smellen bli så hard, man går ikke inn i obligasjoner som sikkerhet, dermed vil renten fortsette stige til det kollapser så mye at FED gjør obligasjoner attraktivt igjen. Det vil koste ufattelig mye penger, mye mer enn forrige krise.

“With the Federal Reserve expected to continue to raise rates in 2019, some have started to worry that tighter conditions will encroach on growth.”

“Morgan Stanley’s Andrew Sheets and Cantor Fitzgerald LP’s Peter Cecchini are also watching the Fed, with Sheets writing on Oct. 28 that [the Fed was unlikely]) to come to the rescue of equity investors.”

“The odds are increasing for a Fed overshoot,” Cecchini wrote Thursday. “A burgeoning global slowdown (in emerging markets and Europe) combined with a weakening U.S. housing market, will result in higher volatility in 2019.”"
Her snakker desse fra Morgan Stanley egentlig om at det skal mye til før FED kommer til redningen til aksjemarkedet, dette som følge av at inflasjonen endelig er der den skal være. Samtidig som arbeidsledigheten er perfekt. Så det skal virkelig store bevegelser til før de bryr seg.
Powell har også uttalt at store fall i huspriser vil kunne dempe inflasjonsutsiktene og dermed påvirke rentebanen, men aksjefall derimot har mye mindre å si. Det må derfor et vedvarende og kraftig fall i aksjemarkedet til før han blir bekymret for at det skal påvirke den underliggende økonomien.

" Treasury yields could be problematic, as well. Societe Generale SA strategists led by Alain Bokobza on Wednesday recommended cutting allocations to U.S. equities, as higher bond yields are starting to have an impact. They think a 10-year U.S. Treasury yield of 3.25 percent could take the S&P 500 to around 2,482, which would be almost a 10 percent drop from Thursday’s close. The 10-year was recently around 3.20 percent.

“A break back over 3.25 percent definitely could spark some equity angst,” Dave Lutz of JonesTrading Institute wrote Friday."
Her ser man at de anbefaler å IKKE eie statsobligasjoner, som jo fører til at de får nettopp det de forventer… høyere renter.
Det ser ut til at vi snart skal få breakout over 3,25.

Ser ut som vi har konsolidert og skal videre opp et nivå.

Ganske spesielt vi har holdt oss i denne trenden så lenge, med aksjefall eller resesjon hver gang man har nådd linjen. Kun i 1994 ble det kun aksjefall og ikke resesjon, men det var kun 4 år etter en resesjon og aksjemarkedet hadde “bare” gått opp rundt 60 prosent på de 4 årene, så de hadde en svak recovery de første årene. Fed ga seg kjapt med rentehevelsene og lot Dotcom danne seg.
Fed gjorde det samme rundt 2013, ga seg med hevingen og lot “everything bubble” danne seg.

Man ser det ligger motstand rundt 3,5 og 3,8, og 4.
Men som sagt så tror jeg det kun være der oppe et lite øyeblikk, for da raser aksjer og egentlig boligpriser også da det fører direkte til høyere boliglånsrenter.

2 åringen er mer treffsikker når det kommer til å spå resesjoner/aksjekrakk, ser at den ikke signaliserte 1994, viser også hvor enormt stort “hulrom” man har fra 2007 til nå.
Jeg tenker som så, etter større rom det er mellom linjen og renten etter større blir boblen.
Men nå er vi som sagt i dangerzone.

Om desse motstandene er reele eller ikke det aner jeg ikke, teknisk analyse er ikke min ting.
Men fundamentalt så mener jeg det ikke er noe som stopper 2 åringer å gå videre oppover. Ser en på bevegelsen så er det ikke stegvis det er jevnt og trutt!


Den har tatt en liten puste pause når markedet faller skikkelig som det gjorde tidlig i år og nå nylig. Men så er det videre opp.
Nå er vi altså tilbake på der vi var når markedet var ATH, men vi er fremdeles godt et stykke fra innhentet.
Jeg sliter derfor virkelig med å se for meg at markedet skal kunne fortsette rally oppover, rentene har et vanvittig press på seg oppover. Det handler jo egentlig bare om aksjer klarer å holde seg stabile menst rentene flyver opp eller om de faktisk vil rase nedover.
I starten av renteheving sykluser så hever man jo fordi markedet og økonomien er supert, derfor tenker endel at hevinger er positivt for aksjer bruker å gå opp samtidig! For det stemmer jo historisk i starten.


Men så viser historien at nesten hver eneste renteheving syklus fører til resesjon.

" f the Fed does get to 3% by the end of 2019, how much room do they have to cut rates if a recession does emerge? Since the 70’s, the Fed usually slashes the effective rate by around 5% in response to a recession. With the rate at 3%, a Fed cut may put us in negative territory. In the unfortunate scenario where a recession arrives before the target rate reaches 3%, we will almost certainly see negative rates. This recovery has continued to[ defy historical precedent] so maybe we’ll see another red circle on that chart above."
Gjennomsnittet for kutt når det er resesjon er bare såvidt under 5%, dvs FED/USA er ikke nær å kunne gjøre det engang.
Derfor er jeg så påståelig på at vi mangler verktøy og vil oppleve en dypere og mer varig nedgang.

Rate Hike Cycles

Som sagt 1994 klarte de å unngå resesjon, men de fleste ender i resesjon. Jeg mener at bare snakket om å heve renter/slutte med QE var denne syklusen sin 1994. Bare tanken om å ikke få mer gratis penger gjorde at markedet fikk panikk og tvang FED til å gi seg.

"Set against crashing global liquidity, we are concerned that the recent huge build-up of $4 trillion of speculative foreign capital in U.S. financial assets flags an upcoming U.S. dollar sell-off in 2019,” CrossBorder wrote in a separate report Friday. “A major realignment of global capital towards Asia and away from the U.S. looks to us underway, fueled by future growth opportunities and the prospects of higher profits from Chinese expansion into Central Asia.”

Of course, many experts don’t see these issues coming to a head for some time. As of late August, the median forecast for the S&P 500’s year-end level was 3,000, according to strategist predictions compiled by Bloomberg. That would be about a 9 percent gain from yesterday’s close.
Tilbake til Bloomberg saken.
Her snakker de om hvor mye penger som kanskje kun “midlertidig” er i USA, fordi de er det eneste markedet som har vært sterkt oppover i år. Desse pengene kan raskt skiftes over til Asia i stedet. Det er det jeg forsøker å håpe på utnytte.
Men samtidig er de fleste fremdeles bullish og har høye targets for USA. Undersøkelsen var jo i fra august, så hva målet er nå vet jeg ikke.
Men det ser ut til at realiteten tar litt tid før den synker inn.

2 Likes

Regner med du har fått bra avkastning på opsjonene dine i den siste tids børsuro @RedEnergy ?

(omxs 1280/1320/Photocure/ScaB80)

Ja jeg kan ikke klage! Omxs30 har blitt slaktet i lag med resten slik jeg håpte/forventet. Så opsjonene har gått opp betydelig.

Fin overraskelse for meg som egentlig ikke hadde regnet så mye med gevinst allerede nå. Da tenker jeg på at jeg ikke trodde vi skulle gå så mye ned, men også at det skulle vare såpass lenge og vise lite tegn til å snu(kanskje det allerede er i gang og toppen er nådd?)
Men også at prisene på opsjonene skulle gå opp så mye selv om det er et godt stykke igjen til strike price. Så de er jo out of the money, men fremdeles skikkelig stor oppgang.
Planen var jo uansett å holde de frem til desember, så jeg vet jo utfra beregninger hvilke potensielle gevinster jeg kan få utifra hvor langt ned det går.
Men hvordan de prises nå som de er out of the money er vanskelig å beregne! Så for meg er det heftig bonuse å få så stor papir gevinst kun fordi sannsynligheten for at jeg treffer har økt.
Så jeg skulle jo derfor gjerne tatt større sjanser å kjøpt opsjoner med enda lavere strike price :joy:
Men i det øyeblikket jeg kjøpte på så virket det skikkelig spenstig ettersom de få andre som jeg så kjøpte lå langt ovenfor.

Det artige er at nå etter det faktisk begynte å gå ned er de to jeg har kjøpt de desidert mest kjøpte opsjonene(1320/1280) (mange strike pricer å velge mellom så det er veldig spesielt!!) men nå i senere tid også hakket under min laveste (1240).
Volumet er mye mer stabilt og høyt nå enn det var før nedgangen startet når jeg kjøpte.
Nå snakker vi millioner!

Men som nevnt så er det jo ikke en fantasi gevinst å hente ved å kjøpe nå som det allerede har gått opp endel. Men om en tror på nedgang så er det jo verdt å putte pengene på det en tror på.
Men det kan snu veldig fort ned om markedet henter seg inn igjen. Derfor anbefaler jeg desember 2019,slik det er lettere sitte stille i båten å ikke kjøpe/selge aktivt. Sånn timing er vanskelig.
Men mye kan skje på ett år! Men så spørs det hva man kjøper opsjoner på.

Jeg prøvde jo meg på en tilfeldig aksje jeg fant når jeg sjekket grafene til alle aksjene på OMXS30.
Da så jeg en aksje (svensk cellulose) som hadde hatt skikkelig stor oppgang de siste årene.

Så ettersom jeg så den begynte stagnere (dvs stange i rundt 100 igjen), jeg vet hva som er i vente makromessig. Så tenkte jeg hvorfor ikke bare gamble på denne bryter gjennom en hau med støtter og kommer ned på 30-40 tallet.
Var sent på natten så rakk ikke lese meg opp på selskapet, utfra presentasjone virket det jo bra, men det er jo naturlig ettersom det har gått opp noe fryktelig. Så jeg hadde jo ikke noe spesifikt å gå på egentlig som tilsier at det var noe som skulle gå utover dette selskapet spesielt.
Likevel satte jeg inn en kjøpsordre på en tusenlapp og tenkte jeg skulle lese meg opp mer senere og gå hardere inn. Så det ble som en lyttepost for å ikke glemme gjøre undersøkelser.
Plutselig begynte det å gå nedover og de kjøpsordrene jeg hadde inne kom ikke gjennom… På dette tidspunktet var der jo umulig forutse at det skulle gå så betydelig ned :joy: Jeg har markert ut når jeg kjøpte opsjonene, det var jo bare noen få kroner i fra toppen så det var umulig vite at nedgangen hadde allerede startet…

Men har jo rundt 400% gevinst der nå… Så skulle ønske jeg fikk kjøpt mer. Prøvde meg også på lavere strike price. Men jeg er rett og slett for gjerrig.
Prisen oppdaterte seg ikke før nylig da ingen andre enn meg har kjøpt opsjoner! Så det var artig at det endelig oppdaterte seg på fremsiden av Nordnet.
Da var vel prisen rundt 79 kr. Nå er den under 75 så jeg regner med den er greit over 400%. In the money er den også :joy:
Kjedelig kun ha satset 1 tusenlapp når jeg har fått så god gevinst i % :tired_face: men det er jo begrenset hvor mye penger man kan kaste ette noe som man egentlig ikke har noe peiling på :laughing: Det kunne jo bare fortsette rett opp også om dette faktisk bare var en pengemaskin :laughing:

Det andre jeg har kjøpt opsjoner på er Swedbank. Der var jeg en periode bra i pluss, men så leverte de gode resultater eller noe sånt som førte til en solid oppgang.
Så nå er jeg rundt break even der.
Så om jeg nå skal kjøpe noe mer blir det sannsynligvis Swedbank. Ikke fordi jeg tror det er noe spesielt gale med banken. Den er jo tydeligvis kongen på hauen da så og si ALLE andre banker allerede har gått ned mye.
Men jeg tror at alt blir tatt med i dragsuget til slutt og da er det jævlig fint å ha opsjoner på noe som faktisk fremdeles er nærme toppen slik man har mulighet til å få en 10X :heart_eyes:

Jeg regner med bank uroen, krise i Europa, svensk boligkrakk og generelt verdensøkonomi som krakker/slakker ned og fører til panikk vil føre til nedgang.
Når banker begynner gå over ende sprer det seg fort panikk. Som nevnt tidligere tror jeg ikke det blir så forferdelig nødvendigvis for bankene denne gangen som sist ettersom man har styrket kapitalen der. Så jeg regner jo med “kun” 50% nedgang. Swedbank gikk ned rundt 90% under finanskrisen på sitt verste :joy:
Så jeg ønsker selvsagt være eksponert i tilfelle noe lignende skulle skje, selv om det nå er mye mindre sannsynlig!
Uansett er 50% ned heftig med gevinst potensiale.

Så planen fremover er om OMXS30 ikke har hentet seg inn i januar slik prisene er bedre. Så håper jeg at Swedbank er fortsatt høyt priset og da vil jeg skaffe opsjoner med utløp i mars 2020.

https://tekinvestor.s3-eu-west-1.amazonaws.com/optimized/3X/2/2/22ecf07864d9970f8c472379cf8d1a7dffa8a8b2_1_690x356.jpg

Ble jo som sagt heftig stresset når jeg tenkte å kjøpe opsjoner på svensk børs, men så luftet @babyrage ideen om breakout i OMXSPI med target 700…
Heldigvis så ble det ikke breakout oppover likevel og jeg fikk kjøpt nærme toppen.
Jeg kjøpte på 613, 611 616,51(!:heart_eyes:) og ATH er 617,64. Så det var så godt det lar seg gjøre :sweat_smile: :pray: Takk gud for min utrolige medfødte flaks sier jeg bare.

Nå er også OMXSPI snart forbi alle de nærmeste støttenivåene jeg så på chartet til @babyrage , men hva neste stopp er når dette brytes nedover vet jeg ikke helt

Husk nå på jeg ikke kan teknisk analyse og leker meg bare litt her. Jeg har jo “lært” at når man setter en bunn så blir det støtte igjen på vei nedover, og samme vei omvendt. Så jeg har derfor markert ut potensielle støttenivåer på veien nedover. Støttenivået rundt 550 området fungerte fint og man fikk en bounce oppover, men nå er den brutt gjennom. Så da er neste nærmere 500 området og så 460/446.
Men som man ser på chartet var 550 et mye sterkere område og nå er det mindre støtte nedover ( ifølge meg ?:laughing: ).

Noe enda mer alvorlig er jo også at vi nå ser ut til å krysse MA200. Vi krysset hårfint i dag og det er jo ikke et bra tegn om vi det nå fortsetter nedover.
Yahoo nektet å vise meg OMXS30 så jeg får ikke noe bra graf der.


Men som en ser på Nordnet så har det jo brutt gjennom støttenivåene fra 2017 og må nå er kanskje neste støtte på nærmere 1400.
Det ligger jo mer bak det å finne motstand/støttenivå enn det jeg kan, men sånn ca funger dette jo.
Nå bruker jeg ikke akkurat TA til noe egentlig, da jeg stoler på makroen :sweat_smile: men som underholdning i det kortere tidssperspektivet er det fint å se på.

OMXS30 er vel rundt 13% ned nå. Så det er jo ikke så veldig mye enda. Absolutt mer å gå på om det virkelig skjer ting.
Dax er derimot mye nærmere 20% og nærmer seg altså er bearmarket.
De amerikanske indeksene regner jeg med alle har fått med seg. Det mest spennende der borte er vel at FAANG aksjene nå er alle sammen i bearmarket! Alle mellom 20-40% nedgang. Så det viser jo manglende lederskap i USA og det er vanskelig si hvem som skal få markedet/stemningen videre opp. De “trygge” aksjene vil jo kanskje gå opp nå etterhvert som det roteres fra vekst til verdi/helse og lignende “trygge” investeringer. Men selv om det kanskje går opp litt midlertidig så betyr jo ikke det at markedet plutselig klarer ta fart igjen.
Nå er vi nok forbi peak earnings og forbi peak GDP growth. Dermed er det “nedover” herfra.

Har linket til noen intervjuer med andre mennesker laget av Hedgeye lenger oppe.
Men dette er deres eget materiale, desse menneskene er flinke til å se på datamaterialet som kommer inn og justere porteføljen utfra dette. Dermed så er de bullish så lenge det er vits og snur når det blir dårligere tall.
De har vært bullish siden Trump ble valgt og er nå endelig bearish. Emerging markets ble de bearish på tidlig i år.
Forsøker jo å se på mennesker som KAN være bullish også, for det blir fort mest krakknisser da det er få som klarer begge deler. Normalt er det enten naive buller eller krakknisser. Desse er heldigvis mer midt i mellom. Mye bra informasjon som kommer ut i fra denne kanalen her. Har ikke betalt for informasjonen, men det er sikkert mye bra om man ønsker være mer aktiv i tradingen.
Er godt mulig jeg begynner å betale for denne, eller andre typer tjenester etter krakket er over og jeg ikke har så “god kontroll” lenger. Får da blir det plutselig et helt annet opplegg. Nå som renten er så høyt oppe så er det jo “enkelt” å se det krakker etterhvert, men hva som skjer de ulike stedene når det har skjedd er mye vanskeligere spå.
Jeg tror jo på at emerging markets skal gå opp mye mer enn resten ( eneste stedet som vil ha skikkelig vekst, Europa og USA er dømt til 2% eller lavere), dollaren skal svekkes betydelig etterhvert som deres pengetrykkingsmaskin går varm( de står fremfor mange år med flere tusen milliarder dollar i året med trykking). Gull tror jeg vel også skal opp når pengetrykkingen begynner å ta av igjen.

Men utover dette så er ting ikke så sikkert, hvordan det nøyaktig vil gå med aksjer i Europa, USA osv er vanskelig spå. Som sagt vil jeg legge mye vekt på hvordan sentral bankene forsøker fikse situasjonen.

Så da hjelper det på med input i fra flere steder.

5 Likes

Her har du litt TA å gå etter.

OMX har defintivt brudd viktige nivåer, og kan nærme seg neste tekniske støtte rundt ~1440 med en eventuell oppgang på 6-7% til 1490-1520.

US er fortsatt i konsolideringen men nærmer seg bunnkanalen. Viktig at den holder for fortsatt momentum.

Siste dagenes sell-off tror jag kun er en effekt av at folk selger av innfor langhelgen, de ferier thanksgiving denne uke.

Får vi ett brudd ned i SP500 kan jag tenke meg att korresksjonen lander som jag tidligere nevnt på drøye -20% totalt, så rundt ~2300 for SP500, og OMX ~1300-1350

2 Likes

Hva er planene til folket fremover?
Virker som bear markedet starter nå.

3 Likes

1 Like

En God Jul presang til deg fra julenissen i USA @RedEnergy :smiley:

The stock market just gifted us with its ugliest Christmas Eve plunge in history

!! :heart_eyes:
Får ikke åpnet den før Sverige åpner på onsdag da dessverre! :cry: :joy: :joy:
Vi får nok en solid smell nå. Nedgangen fra fredag er jo heller ikke medregnet enda :scream:

“The S&P 500 plunged almost 3 percent to end at a 20-month low, in what was the worst final session before the Christmas holiday on record, according to data compiled by Bloomberg. It was the busiest Christmas Eve since 2010, with more than 1.7 billion shares changing hands in the truncated session.”

“Aldri før har den brede S&P 500-indeksen falt mer enn én prosent på julaften, skriver Marketwatch. For Dow Jones-indeksen er det 100 år siden sist den falt mer enn én prosent.”

Nå falt de begge to nesten tre prosent :joy:

1 Like