Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Hvorfor kan de ikke bare fortsette å trykke penger for å betale renter?

1 Like

USA har den flaksen at gjelden er denominert i dollar. De kan derfor betale ned all gjelden som de vil selv. Men da vil de automatisk ødelegge tilliteten til dollar og den vil kollapse.
Derfor jeg sier at det er spennendes tider i vente, flere land forsøker å handle olje utenom dollaren, det vil også føre til dollar kollaps.

Hvis forferdelsen er like rundt hjørnet kommer de pengene til å bli devaluert…

Devalert mot hva?

1 Like

fra 1992

1. sep – Den finske valutaen mark blir devaluert, og falt i gjennomsnitt med 15% mot de andre europeiske valutaene.

2. sep – Den italienske valutaen lire blir devaluert, og valutaen frakobles Det europeiske monetære system (EMF).

3. sep –
    Black Wednesday» i Storbritannia. Renten settes opp to ganger i løpet av dagen, og det britiske pundet og blir i praksis devaluert.

4. nov. Den svenske kronen blir devaluert.

5. nov. – Den islandske krona blir devaluert.

kilde: #wikipedia#

edit

Norges Bank ga 27. september 1931 opp gullstandarden man hadde kjempet så hardt for på tyvetallet.[5] Dette var en følge av at Storbritannia hadde suspendert gullinnløsningen 21.september etter at pundet var sterkt svekket med dertil press på Storbritannias gullbeholdning. Kronens verdi ble i praksis devaluert , noe som bedret norsk konkurranseevne . Det medførte også at Norges Bank kunne senke rentenivået. Diskontoen sank fra 8 % i 1931 til 3.5 % i mai 1933. Etter Norge ble med i Sterling-blokken[6] i 1933 ble imidlertid valutaen stabil i forhold til andre land i blokken som inkluderte mange av Norges viktigste handelspartnere.

Så, devaluert mot andre valutaer? Gjelder å sitte i riktig valuta da? Aksje- og boligmarkedet hadde vel implodert rundt da.

1 Like

Jeg tenker at norsk valuta allerede er svært devaluert.
Men samtidig tror jeg vi vil få boligkrakk når markedene i verden krakker. Så hvordan dette vil utspille seg er vanskelig å si, https://www.dn.no/nyheter/2017/11/13/2050/Finans/frykter-fallende-boligpriser-i-syv-ar denne artiklen viser til endel ting som vil kunne skje dersom boligprisene raser. Det vil selvsagt ramme forbrukerne og dermed bedriftene slik at økonomien sliter.
Problemet er bare det at vi vet jo ikke om andre land vil slite mer enn hva vi vil gjøre!
Hvordan oljeprisen vil være under krakket vet vi heller ikke, krakker det på grunn av krig (eksempelvis i Midtøsten) kan den fort rase oppover, men lavere aktivitet kan også føre til lavere priser… :slight_smile:

Så hvilke valutaer som er de beste vet jeg ikke helt, land med lite gjeld og som er mer solide står sikkert sterkere. Rublen er jo f.eks kanskje allerede så lavt nede + har høy rente og mye gull lagrer. Tenker at Kinas samarbeid med Russland angående olje for å unngå petrodollar vil være positivt for rublen.
Gull/sølv er ivertfall valutaer som mange vil gå til. Samtidig tenker jeg at vi mer moderne vil faktisk gå til kryptovaluta, for meg er i vertfall dette mer som digitale edle metaller. Samtidig vil teknologien og desentraliseringen være veldig lokkendes. Når folk oppdager at sentralbankene har tullet til hele økonomien og folks pensjoner, vil de forstå at de må ut av pengessystemet. Da er det å vær med på kryptovaluta en fin måte å vise motstand på.

1 Like

Jeg tror vi er nærmere enn du tror, men å finne en måte å tjene penger er vel vanskelig?
Problemet er ikke unikt når historien gjentar seg gang på gang - Folk flyttet ut av Roma fordi de ble spist opp av skatter. Roma snuste på ideen å slette gjeld som løsningen, men populisten Juluis Cæsar kom frem til vil dette bare være bensin på bålet og skape mer misstillit når det var lån for å krige som førte til at han fikk makten.Ser man veldig mørkt på det så er løsningen Krig?

Når det gjelder krypto så er det mange ting som må falle på plass først. Markedet må blant annet klare å fremdrive en consensus å ha en blockchain backet av commodity coins veldig likt ELE så kan man jo spekulere videre derfra. Uansett så vil Dette føre samtalen i sirkler for da vil det underliggende problemet sånn som jeg ser det igjen være skatter som fører til at folk flagger ut og skyver balansen i feil rettning. Jeg tror det er mange tulipaner som må til før det skjer og altså ikke tidsnok før syklusen på det systemet vi har slår til igjen.

En annen ting som kan skje er ny fiat som du nevner backet av staten evt kommunen (f.eks.gull). For at dette skal skje så må man gå lenger ned i hølet og se for seg en bankstopp mye likt det som skjedde i Hellas hvor kun turistene på KOS kunne ta ut >40 Euro. sånn som jeg ser det så er dette det beste alternativet, I Hellas Pr dags dato ser vi en skift mot privatisering med etter mine forståelser gode prognoser om at det vil bli nasjonalisering eller kontraktfestet en viss periode før eierskapet skal tilbakeføres til staten. Da ligger den vanlige mannen i gaten og tenker på de primære behovene så kanskje Yara?:slight_smile:

På bakgrunn av dette har jeg rasjonalisert at en implodering mot $ er den første fasen fordi ingen av alternativene over er noe vårt samfunn ønsker. deretter vet jeg ikke, men tror privatismen virkelig slår rot i sosialdemokratiet Vesten i flere tiår og da har jeg blitt bonde med andre bekymringer enn å være rik.

Sorry for lang tekst og mye svada, men som du selv sier så er dette et ekstremt økonomisk eksperiment.

4 Likes

Det er derfor de proffe Hedger seg. Du kan eks kjøpe putopsjoner etc. Litt usiker på hva som er den beste løsningen, men om du leter lenge nok finner du nok av muligheter.

2 Likes

Tanken har streifet meg @UNO men som ny spekulant så må jeg innrømme at jeg først ville hoppe ut i Funcom og der ble jeg sittende gitt:)

1 Like

Er det ikke bare å kjøpe OBX bear, Nasdaq bear el?

joda, vi har jo blant annet

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=OBXEXDBEAR.OSE

Er ikke vanskelig å shorte f.eks en indeks? Eller kjøpe bear ETN’er?

Nei det er ikke vanskelig.

Det er vanskelig å shorte f.eks. OSEBX, helt greit å shorte f.eks. OBX. :slight_smile:

1 Like

Sikkert, og dollar tror jeg er feil valuta å sitte i.

Selv setter jeg en knapp på kryptovaluta, spesielt Bitcoin, ETH og IOTA.

Hvis aksjemarkedene skulle falle markant kommer det en flom av penger inn i kryptomarkedene.

Tenk så små verdier vi snakker om i forhold til aksjemarkedene! Det skal ikke mye til for å få en tidobling. Pengene skal plasseres et eller annet sted og en smart måte å fordele på er 90% i veldig trygge havner, og 10% i risikable bet. Kryptovaluta har slik jeg ser det begge deler.

Det er bare spørsmål om tid til folk flest er blitt vant til tanken om kryptovaluta. Flaskehalsen tror jeg først og fremst er at det virker litt vanskelig for folk å sette seg inn i, det er noe nytt osv.

Jeg er i hvert fall temmelig sikker på at jeg selv kommer til å angre på at jeg selv ikke investerer mer nå.

2 Likes

Flaskehalsen er at det ikke finnes noen, tilsvarende en aksjemegler som nordnet, netfonds, etc som man kan bruke til å gjøre transaksjonene gjennom og være sikker på at pengene er trygge. Det har vært for mange innbrudd, feil og lignende i kryptovalutaene og krypto-bankene/meglerne.

3 Likes

Delvis enig med @Christian. Tenker også at f. eks. bitcoin kan fungere som en trygg havn og erstatte gull for noen, men det er for tidlig for de fleste. Det er ikke mainstream nok og det er for vanskelig for folk flest å kjøpe kryptovaluta pr. i dag. Så fort inngangen blir enklere og institusjonene først kommer inn i markedet her, så kan det fort endre seg derimot!

Men å gjøre dette via Nordnet e.l. vil jeg påstå ikke vil være tryggere enn å selv handle bitcoin og hive det på en ledger eller annen hardware-wallet!

Og jeg setter bare en knapp på bitcoin som trygg havn pr. i dag. Jeg har troen på ETH, men ikke i en finanskrise (om finanskrisen kommer snart). Tror man heller får muligheten til å plukke opp billig ETH når ting krakker.

1 Like

Enig i det dere sier, poenget mitt er at krypto både er en “trygg” havn og et binært bet. Så om aksjemarkedet faller dramatisk vil flere ønske å overføre til krypto, noen til de de mener er en trygg havn, andre til det de mener kan være mulighet til å tjene mye i et binært bet.

Jeg personlig er ikke så redd for risikoen ved å handle direkte på exchanges - jeg er mer opptatt av det er tungvint å handle, tar tid osv, og ikkeminst at folk må sette set inn i hvordan man gjør det. Når vanlige banker åpner for kryptohandel i nettbanken er krypto allemannseie. Jeg tipper rundt halvparten av norske nettbanker vil tilby det innen tre år. Det er dratt ut av ræva, for å si det sånn, men når de store fondene begynner å kjøpe må bankene følge etter.

Jeg tror også mest på bitcoin når det gjelder kortsiktig verdistigning, fordi så mange skal inn og må gjennom bitcoin for å få det til. Men jeg er motstander av mining og tror det kommer til å bli sett på som en steinalderkrypto innen noen år det og. Tangle (IOTA) er tingen :slight_smile:

2 Likes

Ville vært litt forsiktig med IOTA.

1 Like