Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Jeg er faktisk helt ute av aksjemarkedet nå. Liker ikke utviklingen på børsene rundt om i verden. Solgte unna alt igår (noe med tap og noe med gevinst), og satte alt inn i Ethereum. La merke til en cup/handle-formasjon på 2H-chartet, og det helt på slutten av en ascending bullish triangle… det var det som var utslagsgivende for meg. Håndtaket er ferdig formet, nå får vi se om jeg tok riktig avgjørelse.

3 Likes

Tryggest med alle eggene i en kurv!

5 Likes

Hehe! Noe av det blir satt inn i noen ERC20-tokens jeg har :slight_smile:

1 Like

Like forsiktig som feks Microsoft og Cisco?

Men ja, det er sikkert ikke feilfritt.

Ja det er en god ide. Tror ikke de har puttet inn en eneste krone i selve valutaen, og hvis de har det snakker vi mikroskopiske summer i forhold til det de har på konto :wink:

Jeg er vist den unge pessimisten som ikke tror på BTC ved ett krakk:)

Kan dere hjelpe meg med å forklare hvorfor IMF sin verktøykasse ikke kan og har interesse av å ødelegge Valuta Coinsa over natten? Det er jo deres egeninteresse å gjøre dette for å fø det sosialistiske samfunnet vi har globalt.

Enig med @VargVemund at teknologien vil bestå og Etherium er virkelig en god kandidat når sola titter frem.

Skjønner godt det du sier, har lenge forventet de skulle tvinge gjennom forbud da vi søker å frata statene makten over penger. Pengesystemet er de viktigste virkemiddelet de har.
Men ettersom årene har gått og ingenting har skjedd har jeg begynt å få troen på at fet blir veldig vanskelig å gjennomføre forbudet. Folkeopplysningen går i rekord fart og mange blir mer mistenksom/tvilsom til myndighetene.

1 Like

Men det har skjedd tidligere at folk har mistet troen til staten som jo er essensen bak desentraliseringen av valuta? Catalonia som er den mest profitable provinsen brygger på noe alvorlig as we speak hvor Spania tviholder på makten. Fuck Zimbabwe det er her begeret renner over

Red Energy Stryk det jeg skrev over - vi er enige om at ting bobler så dette er ikke et argument på hvorfor btc kollaper. blir bare ivrig

Jeg tenker vertfall helt enkelt at vi unge mennesker har lettere for å se på Bitcoin/Kryptovaluta som er desentralisert og teknologisk uavhengig slik de “eldre” så på gull før i tiden. De eldre nå har store problemer med å skjønne teknologien, men vi har kanskje mer forståelse for det. Vi ser hvor utbredt annen teknologi har blitt og tenker at kryptovaluta kan følge samme utviklingen og dermed bli enkelt og utbredt.
Vi er flinke til å tilpasse oss og ta i mot nyutviklinger. Jeg gler meg vertfall til å se hvor mye enklere de etterhvert klarer å gjøre hele kryptovaluta verdenen. Det er fortsatt en lang vei å gå.
Det er vanskelig å ødelegge Bitcoin utenom ved lovgivning slik jeg ser det, de kan selvsagt kjøpe opp for å så forsøke kræsje/manipulere verdien, men det vil nok bare være som en fartsdump i det store bildet. Systemet er vanskelig å gjøre noe med også, folkene innen krypto er så flinke at jeg tror de skal kunne forsvare seg mot digitale inngripelser også. Selvsagt kan myndighetene forsøke å aktivt angripe nettverkene, men teknologer finner alltid ut omveier. Hele poenget med desentralisering er jo nettopp å gjøre det mer motstandsdyktig.

For min egen del er spesielt fasinasjonen over uavhengighet veldig viktig, men det er kun et fåtall mennesker som tenker slik som meg og ser på det som noe svært viktig. Folk flest er fortsatt glad i sentralbanker, myndigheter osv. Men jeg tenker at det går kun en vei og det er mer opplysning om hvilke problemer vi faktisk har fått av sentralbankene opp gjennom tidene. De påstår at de fører til stabilitet, men de skaper også kræsj og bobler… :grin: Samtidig har vi også som du sier sosialistiske regjeringer, som da ødelegger kapitalismens virkemåte og bailer ut de private selskapene. Slik gjør sentralbank systemet og våre styrende makter de rike rikere og de fattige fattigere. Folket er for det meste opphengt opp av “sirkus og brød” i media eller bare koblet helt av omverdenen utenom deres eget personlige liv.

Nå er dette langt utenfor praktiske råd om hvordan tjene penger på finanskrakk.
Men det er kanskje greit å forklare bakgrunnen for hvordan jeg tenker og mitt verdensssyn. Ved å se på hva som skjer i tankene til folk rundt om kring og hva som begynner å utvikle seg kan en lettere spå ting før det skjer, slik kan vi tjene penger på ting andre ikke klarte å forutse. Jeg gjorde vertfall dette når jeg veddet på Trump seier og tjente bra med penger :sweat_smile: :sunglasses:

Personlig har jeg heller ikke en stor del av min formue i kryptovaluta, ettersom jeg regner med å tjene gode penger på shorting er ikke det ikke så nødvendig. Men de pengene jeg har plassert der har hatt veldig god avkastning på, så jeg kunne selvsagt ønske at jeg gikk hardere inn i starten. Men slik jeg har bestemt det skal ikke pengene jeg har investert tilbake til norske kroner. De skal bare flyttes rundt om i ulike kryptoer og evt i USDT/USD/EUR på exchanges i korte perioder dersom jeg forventer krakk osv. Jeg er svært langsiktig i kryptovaluta og dersom det krakker for det bare skje. Selvsagt kan jeg også se at det blir bobletilstander i krypto og at markedet blir skjørt når det kun blir fokusert på pris hele tiden. Merker allerede nå i forhold til i sommer og før det at fokuset var mer på teknologi og adapsjonen som foregår kontra kun prisstigningen.

Samtidig har jeg også noen av pengene mine i fysisk sølv og i gull/gruveaksjer. Jeg har fortsatt troen på at de tradisjonelle vil søke til edle metaller når alt går gale.
Hvilke andre aksjer som vil gå bra har jeg egentlig ikke peiling på, så jeg har tenkt mer på å kartlegge bærekraftige og gode investeringer for framtiden. For å så gå inn i desse når prisene har mer enn halvert seg. Da tenker jeg å gå inn med mye penger for å vær med på oppturen som forhåpentligvis kommer. Men det vil selvsagt måtte sees an i forhold til hva sentralbankene og myndighetene rundt om sier, blir det QE4 osv så blir nok markedet kicket i gang igjen, men da går dollaren ned f.eks. Likevel har jeg en mistanke om at denne ganget vil det bli annerledes ettersom alt er overstrukket så til de grader allerede. Økonomiene rundt om går jo ikke engang bra, selv etter 10 år med lav rente og ellers stimulering av økonomien. Arbeidsledighetstallene til USA er jo så jukset med at man kan begynne å grine av det. Måten de beregner de ulike nøkkeltallene har blitt endret på med tiden for å forsøke å dekke over galskapen. Det er synd, men slik er realiteten.
Så med engang stimuleringen går ned i fra EU og rentene rundtom stiger så vil resesjoner dukke opp overalt. Utenom den kortsiktige perioden Trump har vært president har jo USA ikke vært langt unna. Trump har ikke fikset noe som helst boblen har bare tatt av helt og vil ekslodere hardere en noen gang som følge av siste års absurde oppgang. Noen positive grep har han tatt ved å deregulere ting osv, men mesteparten av oppgangen er på grunn av ren og skjær optimisme. Det blir spennendes å se om skattekuttene faktisk går i gjennom, kongressen stemte jo faktisk for det. Men vi må også huske på at skattekuttene nå kanskje allerede er priset inn. Derfor vil markedene heller kanskje reagere negativt når det blir avgjort. For økonomien reddes ikke bare av skattekutt, USA må øke gjelden enormt mye allerede uavhengig av kuttene bare for å holde hjulene i gang. Når de nå må øke på med enda mer gjeld så risikerer vi selvsagt at folk mister troen. Det er jo absurd å øke gjelden med 1 trillion dollar i året! Når/dersom QE4 kommer ( krakket skjer uavhengig av noe skattekutt selvsagt) så blir jo det snakk om FLERE trillioner dollar i stimuli igjen…:disappointed_relieved::zipper_mouth_face:

Når da andre land ikke lenger vil kjøpe deres statsobligasjoner så får de problemer. Tilliten til dollaren vil altså bli svekket med tiden, det må da være begrenset hvor lenge folk kan bli lurt med lave arbeidsledighets tall og sånne tullete høye arbeidstall (200 tusen pluss nye jobber som aldri fører til noe som helst vekst i lønn eller gdp, de fleste jobbene skal vist komme fra servicebransjen samtidig som amerikanere spiser ute mye skjeldnere som følge av dårlig råd, det henger ikke på greip). (Grunnen til at det er så mange nye jobber er delvis på grunn av at Obamacare regler fører til flere deltidsjobber, så det har egentlig gjort at heltidstillinger blir sagt opp og omdannet til to eller flere stillinger, slik har plutselig nye arbeidsplasser blitt skapt :sweat_smile:

Samtidig foregår det koordinerte angrep som jeg har sagt av Kina og Russland når det gjelder å ødelegge petrodollaren, oljehandel er det som hele verdien til dollaren baserer seg på.

Nå snakker vi ivrig her, beklager for at jeg rambler voldsomt her jeg sitter. Mangel på utløp av politiske tanker, burde vel vært med på et politisk forum i stedet haha! Men jeg er fast bestemt på å tjene penger på alt arbeidet jeg gjør med å oppdatere meg om samfunnsutviklingen.

7 Likes

Jeg er en softwareutvikler og forstår knapt hvordan kryptovaluta fungerer. Jeg tror 99% av de som driver med kryptotrading egentlig ikke aner hva det egentlig består av.

7 Likes

Trenger jo ikke egentlig skjønne alt bakom. Etterhvert vil de kunne gjøre de så enkelt som Vipps er i dag. Folk skjønner jo egentlig ikke det meste av hva som ligger bak teknologien vi bruker i dag. Men vi er mer vand til å bruke apper og er mindre redd digitale ting.
Vi trenger bare å vite hvordan man gjør det i praksis, hvordan overføre/hvordan oppbevare osv.

2 Likes

Jeg har mottatt TenX-kortet mitt som jeg fyller på med bitcoin. Har venner som har det også. Det er enklere (færre steg) å sende (“vippse”) bitcoin til hverandre via TenX-appen enn å vippse NOK. Samtidig kan jeg bruke kortet overalt og betale med bitcoin. Alt dette foregår utenom banksystemet (utenom selve kjøpet av bitcoin på Kraken). Helt rått! “Bank” the unbanked!

Enig med deg, krypto er noe alle vil bruke en dag uten å nødvendigvis vite teknologien bak. For å bruke TenX som eksempel igjen, i dag må man kopiere inn bitcoinadressen til den man ønsker å sende til (tungvint-ish), eventuelt scanne QR-koden om man er i samme rom. I morgen kan man nok bare skrive inn navnet istedet.

Men siden denne tråden handler om hvordan tjene på et krakk, vil jeg bare presisere. Jeg har ståltroen på eth, men IKKE i et krakk! Bortsett fra de mest opplyste og ihugga fans osv, er det veldig få som har hørt om eth. Mange har hørt om bitcoin. Bitcoin blir sammenlignet med gull som store of value. Og av de som har hørt om eth, er det ikke alle som ser på det som en valuta en gang. Heller en plattform. Bitcoin er pr. nå 100% en valuta. Ikke noe annet. Om noen går til krypto i et krakk, blir det bitcoin. Eth kan du plukke opp billig under/etter krakket. Pr. i dag…mye kan endre seg innen den tid.

Samme med iota. Lang vei å gå. Plukk det opp billig under krakket.

1 Like

Gjør det enkelt, handle litt Xact Bear, 1.5% gearing. Koselig med ETF under en bjørn tider.

1 Like

skriver igjen…

når det kommer til shorting,så gjør man dette ved moment,der markedet snur markert ned,-ikke prøv å “time” markedet,du vil mest sannsynlig bomme og dermed gå i tap.

1 Like

Vertfall ETF med rebalansering daglig. Da skal det bare en liten stund d med opp og ned før en har store tap. De krever tydelig trend. Jeg har litt i mini futures på Nordnet (gjennom nordea) så jeg taper når går opp og giringen fører til rentekostnader. Men når det snur så blir det bare rentekostnadene. Risikoen ligger i at man kan tape alt dersom underliggende faktisk går opp mye, man må derfor ta hensyn til dette når en velger giring.
Jeg tror f. Eks ikke at aksjemarkedet klarer å gå opp 15% til fra nå av. Men samtidig må jeg ta hensyn til at rentekostnadene også løper og dermed kan jeg tape alt om tiden går og oppgangen nærmer seg maksgrensen. Jeg har ikke lastet opp skikkelig enda, tar det gradvis. Men noe som utløser krakk kan jo komme når som helst.

1 Like

Jeg røyker ikke :joy::joy::joy:

1 Like

Om dere skulle fordelt verdiene deres på disse eiendelene:

Eiendom/bolig
Gull/sølv
Cash
Kryptovaluta

(Jeg kommer ikke på hvilke andre eiendeler som finnes som kan være lurt å eie.)

Hvordan ville dere ideelt sett fordelt det (%) slik som tilstandene er i dag? Gjerne legg til, eller fjern en av eiendelene om dere ikke ville hatt noe der i det hele tatt, men ikke ta med aksjer. Da må det isåfall presiseres hvilke type aksjer det er snakk om.

Jeg vet det er et ganske vidt spørsmål og avhenger veldig på hvilken situasjon man er i og hvor mange penger det er snakk om. Men alle svar er av interesse. Om det ønskes, utdyp gjerne om situasjonen og eventuelt hvor stor kapital det er snakk om.

Du glemmer den ultimate when shit its the fan valutaen :stuck_out_tongue:

5 Likes

Haha, ja, og kanskje litt whisky?

For ikke å glemme denne

https://m.ebay.co.uk/itm/Dictator-Kim-Jong-Un-Overhead-Mask-North-Korea-Fancy-Dress-Stag-Accessory-/142528192011?_mwBanner=1

1 Like