Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Ikke minst :wink:

I praksis: 90% eiendom, 2% Krypto. 8% “annet” (som er aksjer/fond).

I teorien: 70% eiendom, 15% krypto, 15% “annet” (nå inkluderer det cash).

@Evilfreud du må huske å lagre i våpenskap…! :wink: Eller…kanskje ikke så viktig når den ultimate krisen kommer.

Man skal jo egentlig ikke lagre ammo i våpenskap, men det er lov å lagre 3000 skudd tror jeg sammen med våpenene. Skal få eget skap etterhvert. Men ikke vært et problem frem til nå :wink:

1 Like

Tror du får det billig våpenskap på Jula.no

Vi får krysse fingrene for at alt brukes på skytebanen og ikke i kryptokrigen som kommer!

4 Likes

The Return of the Cryptocurrency!

2 Likes

Okei, glem jula.no

https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/vaapenskap-og-brannsafe/vaapenskap-raufoss-basic-4-125-50283648/

Handla på XXL. De har ganske gode priser ( og jeg har et ganske stort skap allerede).

1 Like

Bra :smile: :grinning::smile::smile:

Jeg ville ikke på dette tidspunktet plassert en store andel av verdiene mine i eiendom. Da de er endel av boblene.
http://www.finansnerden.no/helgelesing-hokus-pokus-i-det-norske-boligmarkedet/
https://vff.no/news/2016/vi-tror-på-trolldom-i-boligmarkedet
Men etter krakket når prisene er mer korrekte så vil jeg ha troen på eiendom. Det er en grei ting å ha i porteføljen, men ikke til enhver pris.
Så jeg ville heller anbefalt stor andel kontanter mens en avventer god inngang i eiendomsmarkedet, samt aksjer når den tid kommer.
Men 5-10% med kryptovaluta og edlemetaller er bra!
Mine prosenter i kryptovaluta vokser stadig da dem går opp så drastisk, men vil ikke gjøre noe med det egentlig. Tenker de får gå sin gang, har ikke behov eller ønsker for å cashe ut kryptovalutaene. Skal vær med i det gamet i mange år til, fortsatt mye som er “ugjort” og som vil skje fremover! Spesielt med tanke på å være med i kryptovaluta mens finanskrisen pågår syntes jeg er viktig. Til den er avklart vil jeg vertfall ikke selge noe.

1 Like

Har du tid å sitte med det, er eiendom bestandig safe å eie. Fysisk eiendom da. Alltid høyere topper og lavere bunner vel? Nedgangen det skrikes om er vel mest på sentrale Østlandet? I Alta hvor jeg bor stiger prisene hele tiden. :slight_smile:

2 Likes

Nei lenger oppe i tråden har jeg vel vist at andre land har prisene ikke kommet tilbake etter krakk. Det ser du også egentlig litt på linken jeg sendte, etter finanskrisen er det hovedsakelig kun Norge som har tatt helt av igjen. (Byer sndre steder er også slik, men de var ikke med i artiklen).
Spesielt nå som det så og si har vært oppgang hvert år utenom finanskrisen siden 92 så tror jeg det trygt kan sies at man ikke lan forvente at msn raskt skal hentes innigjen. Fallet blir stort og oppgangen roligere enn før da mange flere innser at eiendom ikke er en perfekt investering med lavest risiko og høyest avkastning. Er jo kun psykologiske grunner til prisen går opp. Det har vi vel lært av den enorme nedgangen i Oslo uten egentlig noen alvorlig grunn. Lånebegrensinger har selvsagt mye å si i et slikt marked, men ekspertene forutså ikke fallet. For mesteparten kommer bare fordi det faller, så når det først stoppet opp eller gikk ned som følge av endel fikk mangel på kreditt, så følgte flere opp med panikk og mange venter.
Tror er lueg å se til utlandet, mer utleie og lavere stigning i boligprisene. Likevel tror jeg ar etter krisen som kommer vil oppgangen kanskje bli enda senere da vi hsr færre virkemidler til å booste økonomien. Rentene verden over er nær 0 og vi har allerede så mye gjeld det er vanskelig printe mer penger.
Men hvem vet, kanskje den norske stat tar helt av? Statsgjelden vår e rlav selvom gjelden blant befolkningen og bedriftene er skyhøy. Så vi har kanskje en mulighet. Men husk foreløpig er valutaen vår svært svak og lavere nå ville ført til absurde importert inflasjon.

2 Likes
1 Like

Hver renteøkning er et steg nærmere ny kollaps.
Blir spennende å se hvordan sprekkingen av the “everything bubble” går.
Tenker at boligpris nedgang i Sverige f. Eks er jo også med på å påvirke den globale oppgangen. Ser flere steder topper ut og nedover nå.
Hvor mye lenger aksjene går før kræsj vet jeg f ikke, tror vertfall at hypen av skattekutt nø begynner å roe seg. Så oppsiden kan ikke cære så stor?

1 Like

Synes det er spennende dette med skumle krakke hele tiden! :open_mouth:
Føreløpig er formuen min spredt på 95% aksjer og 5 % cash. Noe som kanskje vil være litt risky business framover :smiley:
10 % av min portofølje er innenfor blockchain/mine bedrifter :slight_smile: Men de fleste er vell enig i at BTC er en ganske så god boble. Det er vell rimelig klart når en kan kjøpe 5000 bitcoins for 200kr for 10 år siden og i dag har de enn verdi på 500m+… :smiley:
Jeg har den siste tiden tenkt litt over at jeg burde få meg et gull og verdimetaller fond. Baktanken min her er at jeg tror btc er en boble og når den sprekker vil folk tilbake til de verdifulle tingene du kan ta å føle på - gode gamle gullklumpen :smirk: Jeg tror også dette vil være gunstig i forhold til eventuelle mindre krakk (forhåpentligvis ikke noe stort) i framtiden. Har noen andre disse tankene?

2 Likes

Oppgang betyr ikke at det må være en boble. Du må forstå det er noe helt nytt og unikt derfor vil det selvsagt være en absurd oppgang i starten. Oppstart av en ny desentralisert valuta som skal konkurrere med alle verdens valutaer? Samtidig er det også en ny form for teknologi og derfor også vokser eksponentielt.
Selvsagt er det mye stupid (fomo) money i Bitcoin akkurat nå som har blåst opp verdien. Men jeg er absolutt ikke sikker på at Bitcoin vil slite under finanskrise, da den er ikke blåst opp av sentralbankene. Og nytteverdien vil være mer tydelig når folks egne nasjonale valutaer/sentralbanker viser svakhet.
Jeg vil også anbefale deg å eksponere deg mot gulv/sølv osv, tradisjonelle penger vil fremdeles søke dit. Vi moderne tror jeg sjokkerendes nok vil søke mer mot krypto denne gangen. Det har ikke vært en finanskrise mens krypto har eksistert så ingen vet hva som vil skje.
Dessuten er det viktig poengtere at selv om gull er fysisk, printes denne også på papir noe som utvanner verdien. Den er derfor kunstig holdt nede nå, om de kan holde på slik for alltid vet jeg ikke. Men det er absolutt noe å tenke på at som følge av papirmarkedet er ikke edle metaller så safe det engang var. Men det betyr også stor oppside dersom det skulle av en eller annen grunn slutte å vær holdt nede. Da kan den eksplodere opp, så jeg eier selv aksjer o.l i gull/sølv i tillegg til noe fysisk sølv som back-up :grin:

Tenker my av det samme, men også likt som @RedEnergy. Kan være mange flokker til bitcoin. Og ihvertfall om denne rekker å få nok infrastruktur på plass før et eventuelt kræsj. Lik andel i edelt, krypto og cash er kanskje lurt? Ville ihvertfall solgt meg mer og mer ut av aksjer og diversifisert mer. Om noe er i en boble, er det ihvertfall aksjemarkedet.

Og om noen argumenterer mot kommentaren min om at aksjemarkedet er i en boble med at “ja, men det kan fortsatt stige mye mer”, eller “det har krakknissene sagt i mange år”, så er det fortsatt ingen grunn til å investere der kontra kryptomarkedet. Tenk over dette: det er så forferdelig mye fiat i omløp! Det er ikke tvil om at mye mer av dette (forholdsmessig) vil gå inn i bitcoin enn i aksjemarkedet fremover. Og i tillegg til at bitcoin er en utrolig teknologi, og fundamentalt sterkt etter min mening (valuta som omgår de sentrale makter), er det et globalt fenomen. Jeg tror ikke bitcoin er i en boble, men om både den og aksjemarkedet er det, er bitcoin et tryggere valg. Den er en potensiell safe haven. I tillegg til at den sannsynligvis vil stige MYE mer før et eventuelt kræsj enn aksjemarkedet.

Når det gjelder aksjemarkedet har vi heldigvis de tradisjonelle verktøyene og historiske fakta å forholde oss til. Så å påstå vi er nær en topp nå og da risikerer krakk er ikke så veldig vanskelig egentlig.
Kryptomarkedet derimot er noe helt nytt, oppveksten av en ny asset class er ikke noe vi ser så ofte.