Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Er biotek aksjer og aksjer innen mat relativt trygge og uavhengig en korrigering? Mhg,Orkla,Nano osv.

Når en eventuell boble/korreksjon kommer er vell aksjer innen finans(DNB og div banker) smarte å kjøpe etter god nedgang?
Andre tips?

Nå er jeg ingen ekspert på aksjer og spesielt ikke biotek. Men når jeg har undersøkt ulike aksjer virker det som de fleste halverte seg nærmest uansett bransje.
Solide aksjer burde selvsagt komme tilbake forhåpentligvis, men uansett så må en regne med at frykten i markedet kan gjøre slik man får en enormt billig inngang. Men dog kun i et kort øyeblikk. Spesielt dersom sentralbankene kutter renter og printer penger igjen kan det gå opp kjapt. Selv om jeg tror dette vil ha mer begrenset effekt i fremtiden.

1 Like

Så egentlig" bare" å skape en sterk portefølje på rett tidspunkt. Når du undersøkte tidligere la du merke til når trenden var for lavest pris? Ganske tidlig i krisen?

Ja jeg har tenkt at jeg burde lage en liste over solide selskaper jeg har troen på skal overleve å gjør det bra i fremtiden å så kjøpte når de har halvert seg.
Men har desverre gjort lite forarbeid på dette. For mye fokus på kryptomarkedet.
Men nå har jeg egentlig bestemt portefølje for i år så burde kunne fokusere mer på aksjer nå. Regner med ting begynner i løpet av året. Hvor lang tid det tar før krakket når botnen vet jeg ikke. Bruker å gå heftig for seg når panikken først sprer seg.

1 Like

Det er to aksjer jeg har notert meg, av to helt forskjellige grunner. Det er en stund siden, har lagt det litt på is av samme grunn som @RedEnergy: kryptovaluta. Og jeg har ikke gjort grundig research her.

Den ene er Johnson & Johnson. Leste en artikkel om hvilke aksjer man burde plukke opp under et krakk, og denne lå øverst. Tror det var fordi 1) de er solide, og 2) man trenger alltid medikamenter. Uansett.

Den andre er GE. Egentlig bare fordi GE er det eneste selskapet som gjenstår fra starten av Dow Jones. Det burde ikke ha noe å si, men de er tydeligvis solide. Og det er ikke lenge siden jeg hørte de kjøpte opp ett eller annet stort oljefirma. Så de styrer fortsatt på!

Igjen, dette er et resultat av research gjort en dag jeg kjedet meg og hadde et par timer å kaste bort.

Det med GE…dette tiåret er veldig mye forandret i forhold til alle andre tiår, helt tilbake til tidlig 1900-tallet. For det første er fornybar energi i høyfokus. Jeg vet ikke hvor mye GE satser på dette. Og om det er bra eller ikke. Avhengig av hvor stor krise som kommer, er det kanskje ikke lurt å ha noe fokus her? Går alt til h*****e tror jeg subsidier og fokus på grønt forsvinner ganske fort! Det er vel ikke lønnsomt pr. i dag? Og så har vi kryptovaluta og blockchain. Utviklingen her går rasende fort! Kanskje innen krakket kommer er det bedrifter som fokuserer på dette man bør satse på (når det kommer til aksjer)?

I fjor hadde kanskje svaret vært at DNB osv hadde vært lurt å plukke opp under en krise. Ikke sikkert det er det denne gangen. Avhengig av hvor langt vi er kommet med infrastrukturen vedr. kryptovaluta. Avhengig av tilliten folk sitter igjen med til alt som har med banksystemet å gjøre denne gangen.

Bare mine 2 cents.

Håper du vil dele en eventuell akjseportefølje med oss, @RedEnergy! :slight_smile: Må få sett på dette jeg også en dag, men enda er fokuset 100% på kryptovaluta. Herregud så spennende det er! Og det er uten tvil fremtiden (på mange områder, ikke nødvendigvis som en ren (verdens-)valuta), spørs bare når. Om det er om 2, 20 eller 50 år.

Jeg vil nok dele tanker her på forumet ettersom jeg selv ikke er så dreven når det gjelder aksjer. Men generelt bare legge penger i solide firmaer til halvpris er jo en god ide uansett. Tenkte på å kjøpe rimelige fond/indekser. Men tror også det er lurt satse utenom USA/Norge også. Emerging markets vil nok kunne vekse mye raskere. Tror desverre USA er forholdsvis fucked i fremtiden så de har ikke særlig gode muligheter til å utrette noe stort.
Der liker jeg å høre på Peter Schiff. Han er god når det gjelder monetær policy og globale markeder. Men har desverre ikke e peiling på kryptomarkedet :joy: poenget er vertfall at USA har så stor gjeld å mye utgifter fremover de umulig kan klare vokse slik andre økonomier som ikke blir dragd ned slik gjør. Frykter at neste krakk vil føre til at venstresiden vinner frem å de fattige å late i USA blir lovd enda mer gratis ting som holder igjen økonomien.
Social security og alt det der i USA er helt galskap. Så mange som lever på staten… Samtidig må vi huske på st skattekuttene er midlertidige også. Å når venstresiden vinner vil de nok trappe de opp å kvele all vekst.
Så å kjøpe aksjer i mer lovendes land mens panikken råder der også er ikke dumt.
Jeg tenker å undersøke gansle bredt. Alt fra Polen til Kina.

Først nå stiger de reele rentene. Markedet har skjønt FED er seriøs. Setter de opp rentene tre ganger i år vil de fremskynde krasjet. Tror ikke vi må vente på at EU setter ned eller slutter med QE for å krakke. Dersom de viser at de er seriøse vil markedsrente stige å folk blir nervøse. Slutter å investere like tungt å tar ikke opp like mye gjeld. Da popper boblen kjapt.

1 Like

Rentene har vært kunstig lave for å få penger i omløp. Det har blitt “fikset” men det har gjerne holdt på for lenge? I mitt hodet er det bare spørsmål om tid og sannsynligvis til høsten i år starter det med røde tall.

Prøver fremdeles å finne ut best mulig måte å forberede seg og gjøre det bra når det først er i gang. Orkla og marine harvest har slått meg som en gode kandidater som sannsynligvis klarer seg greit, men går ned kortsiktig. Noen andre tanker og tips her?

Så du tror ikke sentralbankene klarer å se at investeringene faller og så sette tilbake til negative realrenter igjen i såfall? Det tror jeg.

Det positive i Norge ser ut til å være at reguleringen av boligmarkedet har gjort det mulig å kjøle ned det uten å sette opp renten generellt. Det negative er at boligmarkedet var hvitglødende magma før de tok tak.

1 Like

De har ikke gjort det før. Krakk først deretter på an igjen. Blir uansett vanskeligere neste gang.

Godt at de tar flere hensyn enn kun inflasjonsmål denne gangen da.

Dagens inflasjonsmål er 15 år gammelt, men utøvelsen av det har endret seg. Sentralbanken har blitt mer fleksibel, og tar andre hensyn enn før.

Blant annet har sentralbanken tatt hensyn til veksten i boligprisene og bekymringer for den finansielle stabiliteten.

Håper jeg er all in cæsh når det skjer. Blir mye fine aksjer på billigsalg :heart_eyes:

Du er kanskje all in i et spillselskap da, som går 90% i minus? :wink:

Altså, nano ett år etterpå, standstill. Alt annet i bio opp. I pick the winners

1 Like

Bare å roe seg her. Hørte på Mysterious Universe imorges at det er en sterk korrelasjon mellom krakk i de finansielle markedene og solaktivitet. Neste krakk kommer altså i 2025.

Edit: Ikke noe fliresmileys her. Dette er hard facts. Just google it.

2 Likes

ok. Jeg solgte Fun på 4 og 5-tallet da, og er i pluss i Nano :slight_smile:
Men du går nok rikelig i pluss :+1:
Hvem vil vel ikke være all in i cash når en evt krise inntreffer, så kan man plukke av de selskapene som holder hodet over vannet? :smiley:

1 Like

Det jeg har litt mer tro å er at aksjekurser kollapser:

Hvis renten er f.eks 5%, så er ikke et selskap som i dag er verdsatt til P/E 20 så interessant lenger. Da får du jo bare 5% rente, samme som du får i banken.

1 Like

Litt usikker på om dette er riktig graf for VIX-indeksen men er lenge siden den har vært så høy som nå. Noen som har noen tanker om dette? Bare et blaff?

Merkelig ingen har snakket om dette. Men aksjer har jo begynte å dette. Las et sted dette er verste uken på to år. Har følgt krypto så tett jeg har helt oversett aksjer.