Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forex, valg av broker (FXCM, SAXO, Tradingview)?

Hei :blush: Noen som har erfaring med Forex platformer? Ser mange tilbyr kurtasjefri handel på aksjer og tar heller fortjenesten hovedsaklig i form av spread på forskjellige produkter.

Bruker Tradingview til læring og analyse, og for å utvikle strategier med koding. Ser at blant annet FXCM og SAXO kan kobles opp med Tradingview, som antakelig vil være ett pluss. Har også sett på eToro men er mer usikker på den. Ønsker også å ha gode muligheter for å investere i kryptovaluta, og føler ikke Nordnet som jeg bruker tilbyr mange og gode nok produkter her. Men hoved takeawayen er selvfølgelig kurtasjefri handel av aksjer, og da spesiellt på utenlandske aksjer hvor man betaler alt for høy kurtasje på hos norske meglere.

Er klar over valutarisiko og at man må styre litt med selvangivelse, men tenker ikke
det skal være ett stort problem.

Så hvis noen som har noen tips eller erfaringer å gi setter jeg stor pris på det!

1 Like

Ingenting er gratis, de fleste aktører som har null kurtasje selger ordrestrømmen til høyfrekvens handlere som frontrunner deg.

1 Like

Må trå veldig forsiktig på valg av forex broker, hold deg unna alt som ikke er en ECN broker (marketmakers som IG osv) og alle som tar null gebyrer (selger orderflow osv som EF kommenterer)

Har personlig brukt Pepperstone i lang tid og må si meg veldig fornøyd med dem. De er godt regulert og jeg har aldri hatt noen problemer med dem. De lar deg også handle crypto på margin (tror jeg)

1 Like

Takk for svar og heads-up! :smiley:

Er vel slik at “too good to be true”, som regel er det. Er relativt fersk i gamet, så har manglende kunnskap og mye å lære!

Men hvis jeg da vil begynne å prøve ut en ECN broker, hvilke vil da være gode alternativer med tanke på kostnader? Kunne dere gitt ett eksempel på hvilke kostnader som er forbundet med handel av en amerikansk aksje på en slik broker? Og da spesielt vil jeg jo gjerne ha mulighet til å koble opp med Tradingview, eller ha mulighet til andre algoritmebaserte trading-strategier og prøve meg frem litt. Studerer finans og er vel over gjennomsnittlig interessert i fintech, programmering og algoritme-trading, så ser for meg at det etter hvert er muligheter for å bli dyktig på dette feltet, men hvem vet?

Har jo studentrabatt på Nordnet så antar nå kanskje at det uansett vil være større avgifter ved å bruke en ECN broker (hva med utenlandske aksjer hvor Nordnet tar 0,2% og minstekurtasje 49kr). Spesielt hvis det er handler i mindre volum, vil jeg vel ikke kvalifiseres for “VIP”-priser.

Har sett mest på FXCM og SAXO.
FXCM har vel kanskje forsinket ordredybde (“Trading accounts offer spreads plus mark-up pricing. Spreads are variable and are subject to delay”)
Hva med SAXO? , de er vel kanskje enda dyrere?

Men uansett med tanke på disse prisene, har jeg lyst til å lære algoritmebasert trading, og der er vel kanskje ikke “autotrader” som Nordnet tilbyr det beste og rimeligste alternativet? Da må man vel regne med at det kan bli litt dyrere i starten. Men muligens i det lange løp, med større handler og bedre vilkår vil en slik broker være ett bedre alternativ?

Beklager for at jeg stiller mange (og kanskje dumme) spørsmål her. Men setter stor pris på svar og noen synspunkt på dette!