Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybar energi

Men nettleien er et rimelig greit insentiv. Det er store hopp mellom fra 5-10 til 10-15 f.eks.

1 Like

Det du kanskje sikter til her med totalen er det man kaller samfunnsøkonomisk lønnsomt. Som ofte ganske ulne regnestykker basert på diverse eksternaliteter og verdien av fritid etc. Staten investerer gjerne i infrastruktur (vei/bane/VA) basert på slike betraktninger. Dagens ordning med Statkaft, Telenor, Statoil etc. som aksjeselskap er ikke hugget i stein, men stort sett drevet fram av høyresiden i politikken og svært sjelden reversert når det først går gjennom. Høyre vil nå delprivatisere Statkraft (Staten eier 100 % av aksjene) for å få inn private eiere.

Produksjonen i en bedrift kan bli lønnsom som følge av lav strømpris. Denne lønnsomheten kan veie tyngre enn den eventuelle ulønnsomheten i strømproduksjonen. Dersom denne strømproduksjonen foretas av det offentlige, kan samfunnet tjene på dette. Samfunnet kan tjene mer på skatter og avgifter fra lønnsom industri, samt fra skatteinntekter fra dem som jobber i slik industri, enn det de subsidierer strømproduksjonen med.

1 Like

I utgangspunktet var strømprisene basert på kost med et lite påslag og politisk styrt.

Så ble det full frikobling, markedspris og 9000 sugerør som skal inn å ha sin del av “kaka”.

1 Like

Ja, greit nok, sånn var det en gang i tiden. Men Norgespris dekker ikke en gang strømproduksjon basert på kost.

Det er kanskje mye å be om, men man må nesten bare stole på at 2+2 blir 4.

Jeg har tek17 hus, solceller på taket, brønnvarme. Vi som har skjønt hvor det bærer med strømprisene - hva strømmen er verdt og dermed hva den bør koste fremover - sitter jo igjen som idioter fordi vi må være med å subsidiere resten av samfunnet som sutrer seg til subsidier fordi de føler at det er for dyrt i tillegg til at vi har tatt ansvar for oss selv.

Jeg ønsker en markedspris. Den er høyere norgespris, men den kan ikke skyte inn i himmelen heller, for det er sånn markedet fungerer.

Jeg savner fortsatt refleksjon fra kabelkutterne om hva de vil gjøre for å begrense kraftbasert eksportrettet vareproduksjon og datasentere.

Ikke bare bare å holde på på denne måten hvis du skal få solgt varene som denne bedriften lager i utlandet. Kina prøver seg.

Edit. Og norgespris er langt ifra grei skuring det heller rent juridisk.

Neida, men vi har da allerede vært oppe i 613 øre kwt, synes du det virker fornuftig?

Hvor lenge varte det?

Det er den dyreste timen.

Jeg tror ikke enkelttimer er spesielt viktig utover at det pisker opp stemningen og legger opp til billige gotchas (og var den ikke over 800 for noen år siden?). Hva kan industrien få som fastpris? Det er et viktigere spørsmål. Noen kan tilpasse seg, noen går konk.

1 Like

Da er du tydeligvis preget av ønsket om at egne investeringer skal bli lønnsomme.
Det kan ikke automatisk overføres til gjennomsnittsnordmannen som ikke har råd til tilsvarende investeringer.
Å ønske en dyrere vare for at det skal bli lønnsomt å kompensere for den dyre varen, blir for meg irrasjonelt.

Jeg kommer helt fint ut av det uansett kabler og subsidier. Staten må vennligst slutte å kaste penger etter meg. Jeg trenger det ikke.

Dette med «skrekktimer» på 600 øre er jo interessant å tenke på. For det forteller jo bare hvilket prissignal som må til i næringslivet når halvparten av forbrukerne betaler 50 øre og gir flatt faen i når man bør lade bilen.

Dette er jo selvpålagte problemer!

Argumentet er at man må fordele forbruket fordi vi overbelaster nettet vårt. Men det jo for svingende ikke lading av bilen som eller vasking av klær som er problemet.

Ja, man flytter forbruket, men man kjører jo dertil høyere belastning når prisen er lav. Så man får jo en høyere belastning på lokalnettet når hele nabolaget skal lade bilene sine i perioden med lav pris.

Lading av El-bilen trekker jo mer strøm en hva en gjennomsnittsbeholdning noen gang hadde behov for på maks forbruk før denne galskapen.

Man skylder på Ola Normann, og vi bruker for mye strøm, og det er vi som er problemet. Mens man pøser på med kraft ut i havet og til diverse datasenter…

Jeg lagde min egen styring hjemme når prisene var helt på trynet. Men jeg brukte jo ikke noe mindre strøm totalt sett!! Jeg flyttet forbruket til når det var billigst, men den funksjonen at man fikk mye høyere maks belastning i den perioden det var billig. Jeg hadde jo til tider høyere forbruk pga. denne jojo-kjøringen totalt sett.

Det er helt på trynet å høre på folk som har valgt å bruke penger på å ha energieffektivt hus, sitte å “grine” i etterkant at ting er for “billig” fordi dem ikke føler dem får “avkastning” på investeringen sin.

De lever inne i sine små bobler, hvor dem har såpass god råd at dem har kjøpt nytt Tek-17 hus, ny elbil, solceller, batterilagring osv. Samtidig som de sitter å klager over folk, som allerede sliter med å få endene til å møtes, ikke bruker titusenvis av kroner på energieffektivisering…

:exploding_head:

5 Likes

Det er mye å spare på elavgiften ved å sørge for at man ikke bruker for mye strøm samtidig!

Litt komisk med alle som installerer kraftige hjemmeladere. På det ene året jeg har hatt elbil, så har jeg hatt behov for noe mer enn 10A en gang.

Og der er jo litt av poenget.

Har man jevnt over en overkommelig pris, kan man kjøre en jevn lading over litt lengre tid, en om man skal “makse” input i den perioden man får billig strøm.

Husker når vi hadde de sinnsyke prisene. Folk stoppet å dusje. Gamle folk satt å frøys i leiligheten sine fordi dem var livredd for å bruke strøm.

1 Like

Det var da voldsomt da. Sånn jeg oppfatter det mener noen her at Norgespris er i overkant generøs, basert på hva det koster å produsere kraften, andre mener at den er uheldig fordi den gir en fastpris og dermed ikke stimulerer til å styre forbruket etter tilbudet. Andre igjen (mest i media - ikke her) mener at pengene heller burde ha vært brukt på enøk-tiltak, slike som gjennomsnittsnordmannen etter sigende ikke har råd til. Vi pøser ikke ut noe mer netto enn differansen mellom eget forbruk og produksjon. Strømforbruket i norske husholdninger er de facto svært høyt, elbilen utgjør ingen stor andel. Om effekten på laderen tillater å “makse” når prisen er lav vil det slå ut på effektleddet.

Det er nettopp det spotprisen er et uttrykk for. Det kunne ikke falt meg inn å plugge inn bilen når prisen var 600 øre. Nå kunne det ikke falt meg inn å koble ut bilen fordi prisen var 600 øre (det styrer tibber for så vidt).

Jeg har det helt fint økonomisk, ikke bekymre deg. Jeg mistenker at Norgespris er ekstremt lønnsomt for solcellene selv om det lave forbruket kanskje er et «tap».

Jeg prøver bare å si at markedskreftene gir gode incentiver for å spare og produsere strøm og at det er bedre enn å stimulere økt forbruk med kunstig lave priser.

Lykke til i kampen mot markedskrefter og fysiske realiteter.

Uten ACER og kablene hadde ikke disse såkalte markedskreftene(statskrafts tradere i munchen) kommet seg til kaka og strømmen hadde vært normalt “dyr” på denne tiden av året.

1 Like