Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybars investerings og tweetetråd

Det har blitt lansert et fantastisk open source-prosjekt hvor en del biotech founders, investorer og andre i bransjen skal forsøke å lage en stor ressurs for biotechs.

Jeg har bare såvidt dykket inn i materien, men her er det masse spennende og lærerikt.

2 Likes

Funderer litt på regler for trading for å minimere tap. Flere av de jeg følger på twitter opererer med to regler for SL virker det som; en absolutt grense på 1% av porteføljen per trade, og å f.eks aldri godta mer enn 8% drawdown på et bet.

Jeg laget meg en liten excelkalkulator for å beregne posisjonsstørrelser ut fra hvor stort bet jeg er villig til å ta - med de reglene lagt inn:

Informasjon om konto og trade
Porteføljestørrelse 100000
Kjøpspris 45
Prosent av portefølje 15,0 %
Volum 333,3333333
Kjøpssum 15000
Stoploss-kalkulator
Stop loss-grense 0,5 % 1,0 % 1,5 % 2,0 % 2,5 % 3,0 %
Risikotoleranse 500 1000 1500 2000 2500 3000
Maksimal kursnedgang 1%-regel 3,3 % 6,7 % 10,0 % 13,3 % 16,7 % 20,0 %
Stop loss 43,50 42,00 40,50 39,00 37,50 36,00
Stop loss 8%-regel 41,40 41,40 41,40 41,40 41,40 41,40

Jeg tenker å bruke denne for å finne volum utifra maks risk jeg har lov til å ta i tradingen, ikke de mer langsiktige investeringene.

I eksempelet over er det en konto på 100 000 kr som pønsker på å bruke 15% på å kjøpe en aksje til 45 kroner. Maks tap med 1% toleranse blir da 1000kr som translaterer til 6,7% nedgang i aksjekurs og en SL med 1%-regelen på 42kroner. Hvis man har en høyere toleransegrense (2%) så ser man at regel nr 2 kicker inn, og SL blir satt etter 8%-regelen siden.

I et annet tilfelle - hvor man vil trade med 30% av kontoen ser bildet annerledes ut, og 8%-regelen slår ikke inn fordi 1%-regelen gjør at SL blir satt til minimum 43,50. 8%-regelen er bare for små trådes mao - som en slags kick in the nuts om at du har bommet.

Porteføljestørrelse 100000
Kjøpspris 45
Prosent av portefølje 30,0 %
Volum 666,6666667
Kjøpssum 30000
Stoploss-kalkulator
Stop loss-grense 0,5 % 1,0 % 1,5 % 2,0 % 2,5 % 3,0 %
Risikotoleranse 500 1000 1500 2000 2500 3000
Maksimal kursnedgang 1%-regel 1,7 % 3,3 % 5,0 % 6,7 % 8,3 % 10,0 %
Stop loss 44,25 43,50 42,75 42,00 41,25 40,50
Stop loss 8%-regel 41,40 41,40 41,40 41,40 41,40 41,40

Noen som har noe erfaring med å planlegge trades på denne måten? Jeg tenker det kan bidra til å fjerne overtenking og følelser noe som høres positivt ut i mine øyne.

6 Likes

Jeg bruker en slik risk first tilnærming når jeg planlegger hvor stor posisjonen i en aksje skal være. Husk å ta med slipage når du beregner.

Du bør også ta med risk ved flere posisjoner i porteføljen

1 Like

Regler er for folk som slurver. Genier trenger ikke regler.

1 Like

Hvordan bruker du multiple risk? Hvis du har flere trades samtidig må du ha tightere stop?

3 Likes

Nei ikke nødvendigvis.
Poenget er å ikke sette alle tradene på samtidig. Benytt en stegvis inntreden i markedet. Du kjøper aksje 1 og setter din SL. Du kjøper ikke aksje 2 før du enten er ute på SL eller har flyttet SL på aksje 1 til minst breakeven. Dermed vil du begrense nedsiderisikoen.

Om første kjøpet i markedet er 1 aksje eller flere er opp til hvor stor risiko du er villig til å ta. Men du begrenser nedsiden om du får markedet i mot deg

3 Likes
1 Like

Hei. Mulig jeg har kommet over gull her, noen som har sett på horisont energi?
De blir faktisk priset til 176,4 mill, med 440 mill på bok 40 mill i gjeld og cashburn på 15 mill i kvartalet. I tillegg har de fått tildelt 480 mill av enova, det vil se de har cash på over milliarden og er priset til 176 mill, så billig vet jeg ikke om jeg har sett noe blitt priset før.

1 Like

Cash-en blir vel borte fort når de begynner å realisere prosjektene sine?

Tenker du har rett i at man får fire kroner for en, men pengene er vel øremerket prosjekter som ikke nødvendigvis går i pluss, og ikke uten masse emisjoner?

eller var øremerket, prosjekter som aldri ble noe av? tenker på det med equinor og Vår og barents blue …

Ja, men da får man noe igjen for pengene, dette gjelder jo alle selskaper i vekst/start ups, hvorfor er denne priset så hinsides mye lavere enn alle andre som skal realisere prosjekter? Enova støtten er øremerket ikke resten, det vil si de kan avvikle å dele ut over 100% over dagens børsverdi, er ikke det rart?, har aldri sett det før, samme om det gjelder vekst med framtid eller ei, aner ikke om ccs har framtid, men virker som noe som må til om vi skal nå EU målene?

1 Like

Har sett det før, de gikk opp 300%

Årsaken til dagens lave prising er i stor grad at equinor og vår trakk seg ut av barents blue. Selv om de sier at de har funnet en ny partner har dette tydelig satt en støkk i markedet.

At de er priset lavt mot cash kan forklares med at de holder på å bygge fabrikker som skal stå ferdig i 2027. Cash burn på 15 mill i kvartalet kan fort endre seg drastisk etter hvert som byggingen starter… Generelt er det en enorm risiko i slike selskaper som består av byggeplaner påfølgende driftsplaner med fremtidig finansieringsbehov. Proximar, Quantafuel, ASA etc. er/var i liknende situasjon. De sier de er fullfinansiert til “investment decisions”, hva nå det måtte bety.

• The company has a total of NOK 443 million in cash as of September 30, and
expects to have sufficient funds to bring Barents Blue, including Polaris, and the
new CCS project Errai up to investment decisions.
• Regarding funding of the projects in the investment phase, Horisont Energi is
maturing its financing plans in close dialogue with a number of providers of
additional capital.

Disse to kulepunktene er ikke så hot i dagens marked. Hvis du mener markedet overreagerer har du selvsagt en god kjøpsmulighet. Men det er ikke så vanskelig å finne ting som kan gå galt i slike prosjekter.

"det vil si de kan avvikle å dele ut over 100% over dagens børsverdi, "

Ja, men det tør ikke markedet satse på at de gjør.

3 Likes

Ahh, skjønner. De har ikke fått ny partner på polaris/barents blue, men de må ha partner før juni leste jeg. Tenker da på operatør, noe som er påkrevd for å ha et ccs lager. Får de ikke partner før juni, mister de lageret. Errai fikk de ikke tildelt. Da blir det vel ikke noe kostnader der. Så enten får de inn partner, markedet vil reagere positivt, eller de gjør ikke det og har ingen prosjekter og realisere og cashen er dermed free to share.
Ja ser jo ut som markedet feilpriser denne, synes ikke du? Tenker jeg avventer til q4 rapport kommer. Finnes det ikke Horisont kanal her?

De har annonsert at Fertiberia blir ny partner for Blue barents, i stedet for Equinor og vår. Markedet sendte kursen ned over 50 % på nyheten … Om det er rasjonelt vet jeg ikke. Spetalen solgte kraftig og trakk seg fra styret samtidig. Mange gode grunner til angstanfall her. Om denne endringen har noe praktisk å si for Horisont vet jeg ikke.

Ja og da leser du denne: Horisont Energi will invite new partners into the Polaris CO2 storage licence, including a qualified operator.
De må ha en kvalifisert operatør for å holde ccs lager, det vil si en operatør som har bordet minst en (mulig det var 2) brønner i Nordsjøen. Men når man ser hva som kommer fra EU kommisjonen nå så blir vel ikke det noe problem. Så jeg står på at de må enten ha inn en operatør = positivt for aksjekursen, de får ikke inn en operatør = de har ingen prosjekter og da er casha fortsatt aksjonærenes. Da kommer det sikkert an på hva Eon vil, de sitter med pengebunken og makt.

Uansett, vis meg den aksjen som er priset så hinsides under cash på Oslo børs, uavhengig om de skal realisere prosjekter eller ikke? Jeg finner ingen, kom over denne ved en tilfeldighet og trodde ikke det jeg så, tror egentlig ikke på det helt enda, derfor vil jeg se q4 først. Kommer neste uke.

Ja, ok, godt mulig at det er en rekord, men slett ikke uvanlig at slike selskaper prises til under cash. Hvis ett av de to scenariene slår til blir det sikkert oppgang, men å dele ut kontanter til aksjonærene tror jeg sitter langt inne. De har 44 ansatte som trenger lønn og som sikkert har mange ideer om andre ting å bruke pengene på.

2 Likes

Men vi Eon kaste bort pengene sine på ideer? Fra konkrete prosjekter til ideer, de har vel også en investering og ta vare på. Har scannet Oslo børs, finner ingen som er priset så langt under cash og da er det mye søppel jeg har sett på😂 CCS er jo faktisk noe som kommer i rakettfart nå. Ok, så da har vi 3 alternativer, 1. ingen prosjekter, cash blir delt ut. 2. kommer inn en operatør på polaris. 3. ledelsen vil holde det gående, finne nye prosjekter, som igjen kan bli bra eller dårlig. Ganske bra RR spør du meg og finner ikke tilsvarende på Oslo børs, men finner du så blir jeg meget happy for tips.