Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forsikring, bil, båt, bolig, person osv

Du vet jeg liker deg duogdu og du har sikkert en god trackrecord som burde telle med men er egentlig 10% av salgsverdien så urimelig høy forsikring for en gjenstand som er så utsatt? J

Edit:
Men nå tenkte jeg ikke veldig på egenandel og sånn da skal sies

2 Likes

Når helårs reiseforsikring for hele familien som også innbefatter sykler inntil 30000 koster 1584kr, ja da er sykkelforsikring dyrt synes jeg.
Hva er risikoen for at jeg får en skade på bilen ift sykkel?
Løsningen er enkel, bare droppe hele greia. Hadde vært kjipt å betale 10% av verdi på bil…30000 i året for en bil til 300000…eller 100000 i året for en til 1000000.
Det er ikke verdens undergang om sykkel skulle bli stjålet, og det hadde til nå i mitt liv vært lønnsomt å være selvassurandør, men det verken kan eller vil jeg…

Nei, man har jo ikke forsikring for å spare penger, men for å ha en måte å håndtere tap på som ellers ville skapt problemer. Sånn sett er jo alt av mobilforsikringer osv bare tull for de aller fleste.

4 Likes

Jo, klart bilforsikringer brukes mye oftere, men det er vanvittig mange flere som f.eks betaler inn i den enorme potten med at de kun har ansvarsforsikring og delkasko, mens det i forhold er utrolig få mennesker som har dyre sykler

Og, på bil så er det jo sånn at bonussystemet og aggressiv prissetting (hvis en 18-åring kommer og skal ha seg racerbil så betaler han jo enorm premie) gjør at det blir et ganske rasjonelt regnestykke.
Så er nok ikke så veldig aktuelt for en voksen familiefar å bli avkrevd 10% av prisen på stasjonsvogna :slight_smile:

1 Like

Tar opp denne igjen. Virker over som If er ganske gunstig priset?

Selv har jeg i Tryg, men begynner å lure på hvor rimelig det er.

Ser at jeg betaler 38 tusen i året totalt. Død og ufør på begge, barneforsikring, 2 biler med kasko, hus og garasje m/innbo, reiseforsikring.

Er dette normalt nivå?

Umulig å si, be om et tilbud fra to andre aktører, f. Eks gjensidige og if, så finner du ut. Blir fort noen tusen å spare.

1 Like

Ikke godt å si.
Har du prøvd å shoppe rundt litt?
Kan jo gjøre det online, tror fort du kan spare noen tusen i året! :slightly_smiling_face:
Edit: @anon99163478 jeg googlet “tilbud forsikringer” nå, kom til tjenestetorget.
Jeg fylte ut informasjonen min og nå vil noen selskaper komme med tilbud.
Kunne fått tilbud fra Tryg også, men jeg har de så langt opp i halsen at det kunne ikke snublet meg inn å forsikre så mye som en eske fyrstikker hos de :face_with_symbols_over_mouth::sweat_smile:

Flere her som er Nito medlemmer? Jeg sjekket Tryg, betaler i dag 17700 i IF, Tryg skal ha 20600 for det samme, kjempetilbud, iallfall for Tryg…

Jeg tok en runde med selskaper for en tid tilbake.
If skulle ha 22.000 i året, Tryg skulle ha 12.000, Enter forsikring tok 8400. Ganske store forskjeller i %!

Er du medlem i en organisasjon som gir rabatt? Utrolig stor prisforskjell. IF gir vel rabatt til Coop medlemmer tror jeg.
Jeg har to personbiler, en gammel og en med full kasko/beste dekning, samt bobil med beste dekning, og en liten båt til 40000 kroner, samt hus og garasje.
Mulig jeg skal la de få en sjanse, de skal matche IF, men da skal de ha tilgang til hva jeg betaler der, byr meg i mot…når jeg ber om tilbud, da forventer jeg beste tilbud med en gang…ikke at de skal snike seg inn bakveien…

Er dessverre medlem i Industri energi, gjennom jobben. Den beste fagforeningen offshore, men til de fleste medlemmenes irritasjon så sponser de Ap.

1 Like

Er også i nito. Virker da ikke se ille den prisen til if? Henger selv igjen i gjensidige - ca 15 k for hus, hytte, skranglete bil, veterantraktor og reise for fam.

IF sin pris er ikke så ille, men forventa bedre pris enn hva Tryg/Nito kom opp med. De skal matche prisen en har, men det forutsetter at de får tilgang til hva en har i dag, det er jeg usikker på om jeg synes er ok…

Da ser jeg hva du mener. Er sikkert flere måter å prise seg inn på - justere egenandeler, dekning, mv…

1 Like

Tegnet nye forsikringer hos frende 9 januar. Vanligvis lar jeg de gå et år før jeg går å ser etter ny, men fy pokker for et rottent opplegg de kjører.
Har en Mondeo med full kasko. På avtalen jeg signerte 9 januar var månedsprisen 519kr. Sjekket tilfeldigvis fakturaen for mai måned da jeg synes den var mye høyere enn den skulle være. Joda. Frende hadde økt forsikringspremien for bilen, til 1250kr PR måned!! Dobling på 3 måneder. Søppel selskap.

1 Like

Skulle tro det er en feil.
Har alle mine forsikringer i Frende. Personforsikringer på hele fam, bil, båt, hus samt en moped.
Forsøkte meg et år i IF, uten at dette var på noen som helst måte bedre. Har Sparebanken Vest som hovedbank. Tror disse har et samarbeid.

Tror jeg betaler 4200 per mnd for alle forsikringene. 5 personer i husholdningen. Fullverdi bygninger.

Skal ta en telefon imorgen tidlig å høre. Er oppe i 15k årlig for den stakkarslige mondeoen min nå. Ganske drøyt.
Sjekket dokumentene nå og de har satt meg ned fra 75% bonus til 40%. Hva i helvete.

Hørtes mye ut

Da hadde jeg byttet selskap tvert.

1 Like

15k :joy: det er faen meg 4k mer enn jeg betaler for turboen min og 10k mer enn jeg betaler for Caravellen :joy:

3 Likes