Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forslag til nye forumregler, trenger tilbakemelding :)

Hei alle gamle og nye TekInvestorer :slight_smile:

I de siste ukene har det vært høy temperatur i enkelte tråder, og jeg tror det er en god anledning til å røske opp i, forenkle og bli enige om nye forumregler. Her er mitt forslag:

For at TekInvestor skal være et bra sted å være og lære må alle følge forumreglene. Grove brudd på reglene kan føre til utestengelse.

Slik bør en ideell TekInvestor være:

Saklig og høflig

Kritiserer argumenter, ikke andre TekInvestorer. Holder seg til trådens tema, og skriver i riktig tråd.

Engasjert - men ærlig

Forsøker aldri å manipulere andre til å kjøpe og selge. Det er lov å ha tro på investeringene sine, men husk på at du kan oppleves ensidig positiv (haussende) eller negativ (baissende).

Lærevillig og positiv

Tar imot og gir konstruktive tilbakemeldinger. Respekterer at andre er uenige. Målet er ikke å ha rett, men å finne ut om noe er en god investering eller ikke.

Hyggelig

Bidrar til et godt miljø der andre kan dele hypoteser, analyser og ideer. Hjelper nye medlemmer finne svarene de søker.

Lovlydig

Deler kun informasjon som han/hun har tillatelse til å dele. Respekterer opphavsrett og andre norske lover.

Fant du et innlegg som bryter reglene?

Det vi tillater definerer oss, derfor er det viktig å rapportere upassende innlegg med flaggknappen under hvert innlegg. En moderator vil vurdere om innlegget skal fjernes eller endres. Takk for at du hjelper til!

Hva mangler eller burde vært endret? Hva kjennetegner de brukerne du setter mest pris på her inne og hvordan kan vi beskrive deres væremåte i reglene?

På forhånd takk :slight_smile:

Jørgen / “pdx”
Administrator

27 Likes

Sånn egentlig burde alle tråder som ikke omfatter en investering vært fjernet, da vi har chatt. Jeg mener også at forumet burde vært lukket for ikkebetalende medlemmer. En bruker jeg respekterer høyt er @Hakon , han gir ærlige tilbakemldinger og selv om han stortsett har vært uenig med meg i mye, spesiellt i WR gir han respekt, og får respekt. Setter veldig pris på de få gangene han gir tilbakemeldinger i den tråden

7 Likes

Veldig bra initiativ! Dette er vel strengt tatt det eneste aktivt modererte aksjeforumet i landet, så bra å revidere rammene det skjer innenfor.

Jeg tror det blir vanskelig å regulere om noen er entydig positiv/negativ, haussete/baissete. Det må være lov å ha sin overbeviste mening, uansett retning.

Da blir det enklere å slå ned på enkeltpersoner som søker å dominere diskusjonen ved å gjenta, gjenta og gjenta de samme argumentene med høy frekvens, og ofte helt offtopic til det som diskuteres i øyeblikket.
Det var denne atferden som gjorde at NANO døde ut på HO, fire troll spammet ned alle tråder med de samme baisseargumentene kontinuerlig.

Forumet har en ekstremt god redigerfunksjon, forlang at hvis folk hele tiden kommer på nye tanker, så rediger de inn i siste innlegg.

Sprø ide: I fundamentaltråder kan en sågar legge inn en sjekk på at ingen får poste et nytt innlegg mer enn en gang i timen, for å tvinge til å legge mer omtanke i de enkelte innleggene.

21 Likes

Mange har åpenbart et stort behov for å diskutere andre ting enn investeringer også, derfor har vi småprat-tråden. Tråder kan også dempes ved behov (nedtrekksmeny nederst til venstre i hver tråd). Men enig at vi skal fokusere på det viktigste :slight_smile:

Jeg vurderer å teste dette i år :slight_smile:

Godt poeng. Dette er noe av det vanskeligste å moderere også, fordi innlegg kan være i grenseland mellom engasjert og haussete/baissete, og med 8000 medlemmer er det krevende å holde oversikt over historikken til hvert medlem i sanntid :sweat: :smiley:

3 Likes

Du trenger en egen hausse/baisse rapporteringsfunksjon. :joy:

2 Likes

Haha! Verste er at det er ikke den sykeste ideen. Kanskje ikke en rapportering, men en ranking.

Londonmannen måtte nok funnet seg i en topp 3 hausser posisjon i alle aksjene han er inne i, men han poster med så lav frekvens at jeg ser på det utelukkende som sjarmerende. :kissing_heart:

Men hvis en person både ranker høyt på hauss/bais, og i tillegg poster nye innlegg som faen, så bør det bremses, for de vil kunne dominere en tråd helt.

9 Likes
  1. Unngå å la Tekinvestor bli en popularitetskonkurranse, der det viktigste er å holde fasaden.
  2. Ikke beskyld folk for mangel på kunnskap bare, med den hensikt om å heve seg over andre.
  3. Behandle alle med respekt
  4. Erkjenne at alle har forskjellige meninger og at alle er tjent med en saklig og god debatt uavhengig av hvem som skriver hva. Dette fordi om man tar feil, er det bedre at noen forteller deg dét.
6 Likes

Det er veldig hyggelig med oppmerksomhet og bli tagget på diverse ting, men iblant på temaer jeg ikke har diskutert som f.eks ble jeg tagget inn i feminisme debatt som jeg ikke har diskutert eller at noen svarer på et innlegg jeg gjør som handler om et visst tema, f.eks hadde jeg et innlegg om at vi burde gi Giske litt slack, og så fikk jeg et svar tilbake som handlet knivstikking. Vet ikke helt hva greia er?

Kanskje vanskelig å lage en generell regel om det, men uansett noe å tenke på.

5 Likes

Det vil jeg si at ser ut som et brudd på regel #1: At man skal være høflig :slight_smile:

2 Likes

Det er jo fordi det har vært nesten utelukkende deg som har kritisert noe av det som er skrevet der inne. Da ender du opp som meningsmotstander for hele tråden.

1 Like

Ja takk :+1::muscle::blush:

1 Like

Å lukke forumet tror jeg er en bra ting, innsidermiljøet er stort nok til at forumet ikke vil dø ut.

Samtidig er det greit med ikke aksjerelaterte tråder. Men gjerne sørge for at folk diskuterer i politikk og ikke småprat. Slik at småprat faktisk er småprat.

5 Likes

Enig. Har ikke vært så veldig aktiv med å skrive så mye i år men leser flittig. Har merket en stemningsendring i flere tråder og det kunne vært interessant å sett effekten av et lukket forum :wink:

5 Likes

Så enig så enig.

Er skeptisk til å lukke forum heilt for folk som ikkje betaler.
Kan eksempel viss gjere det slik at ein ikkje kan skriver før etter eks 2 timer? Eller maks 2 innlegg per dag?
Viktig å få frem forskjellige meninger og muligheter. Sjå saken fra eit ant synspunkt enn sitt eget.

Hadde klart å gjere forum mindre personfokusert og meir “fakta”/synspunkt basert?

6 Likes

Skal du lukke så bør du ha typ 1 dag gratis eller noe så folk kan teste

3 Likes

Med tanke på lukking så kan man jo kanskje innføre et par kategorier av medlemskap. Dagens innsider og en billigere utgave for det som i dag er åpent.
Faren med å lukke og kjøre kun innsider er jo at man mister tilførselen av nye medlemmer og gradvis får et redusert antall aktive.
Bør nok ha en mulighet for folk å prøve forumet en stund gratis fortsatt. Gi de muligheten til å se at tilstanden er litt bedre enn på Hegnar :slight_smile:

8 Likes

Å lukke forumet bak betalingsmur er nok noe man bør tenkt seg godt om før man gjør. Det begrenser influks av nye medlemmer og stemmer, og gjør forumet eksklusivt. For hver bregrensning man gjør i en popoulasjon, jo mer uniform blir populasjonen. Det kan bety at man etterhvert ender opp med et forum der de fleste er enige. Dette kan resultere i hyppigere confirmation bias.

Hvis du heller kan finne en smart systemstyrt måte å synliggjøre meningene til dem som har mange likes etc, og la dem som troller gå forbi relativt usett. En demokratisk måte å ignorere de ignorante, samtidig som nye stemmer får blanke ark. Man kan ikke kjøpe seg en plass på forumet, man må gjøre seg den fortjent.

Du kan innføre negative hjerter/dislikes, samtidig som du kan vurdere å innføre variable likes/dislikes, altså at de som har mange likes, har kraftigere likes/dislikes, enn dem som har mange dislikes. Det kan bli en komplisert drakampsituasjon.

IP sporing og lignende mobilløsning for å forsøke å stoppe forumtroll fra å opprette duplikatbrukere.

6 Likes

På en annen side så viser samfunn som reddit.com o.l at en algoritmebasert upvote-prosess i lengden fører til en uniform brukermasse med samme meninger, og at de med motsettende meninger blir ekskludert/usynliggjort. Jeg tror ikke det er løsningen.

Å begrense ikke-betalende til 1-2 innlegg hver dag synes jeg høres ut som den beste ideen. For meg virker det som at de som orker å betale også orker å være høflig, kan diskutere saklig osv, mens en del gratismedlemmer “ikke har noe å tape” og derfor har en lavere terskel for å la det skli ut.

Denne likte jeg litt.

12 Likes

Dette går litt på utsiden av forumregler, i og med at det er snakk om en funksjon. Men jeg kunne tenkt meg å ha hatt muligheten til å blokke/ignorere brukere.

Grunnen til det er ensidig haussing eller baissing kan være vanskelig å “ta”, -i og med at det er så enkelt å “kamuflere”. Man har også ulik oppfatning av hva haussing og baissing er, med en ignore funksjon så er det opp til hver enkelt. Og admin slipper å ta vanskelige/marginale avgjørelser om hvem som er skyldige i dette.

4 Likes