Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forslag til stabilt svingende aksjer? (Ca 3-6 %)

Noen som kan foreslå aksjer som går opp og ned rimelig pålitelig med en 3-6 % eller så? Gjerne sånn ca en gang i uken/annenhver uke. Nordiske, helst norske. Rører ikke olje, våpen og fisk.

1 Like

MING har vært litt sånn siste mnd.

Har kjøpt noen aksjer her,satser på 200 nye år med utbytte.Burde vel være blandt de mest stabile aksjene du kan finne.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/03/bolagen-som-inte-stallt-in-utdelningen-pa-100-ar.html

https://www.yorkwater.com/

Utbytte og swing trading er vel ikke akkuat det samme…

Mitt forslag er OBXEDNB

Det er mange fordeler :

  • Du kan alltid kjøpe/selge uten å flytte kursen. DNB stiller både kjøper og selger
  • Du får alltid kjøpt/solgt
  • Ingen uventede børsmeldinger
  • Garantert ingen konkursfare
  • Ikke farlig å bli sittende hvis traden feiler. På lang sikt er retningen opp.

Jeg har gjort dette i lang tid med stor suksess. Noen vil hevde at det er kjedelig.
Jeg er helt uenig. Øk heller mengden du trader til det ikke er kjedelig lenger.

10 Likes

Enig, jeg liker veldig godt å swing trade indeks, så holder jeg heller på aksjene mine lenge.

2 Likes

Mulig dere har nevnt det tidligere @bamse og @holmes, men bruker dere et system for å time kjøp/salg?

Vanligvis ser jeg på trend i ukeschartet så ser på bevegelser på noen uker-måneder, men nå har det svingt fortere enn normalt / gått over til bear trend så da er det litt annerledes. Jeg prøver å snitte inn kjøp når pessimismen er på topp og snitter inn short etterhvert som optimismen yrer

3 Likes

Hvordan går du frem rent konkret, når timer du kjøp/salg?

Ikke så enkelt å svare på.
For det første avhenger det av hvilken frekvens man ønsker å trade. Noen går for daytrading, andre kanskje uke/måned. Jeg foreslår at dere lager et testverktøy i et regneark hvor dere laster ned data for mange år tilbake. Sluttkurs, høy, lav. Så er det bare å legge inn ulike kriterier og se hvilken avkastning dere ville fått. Men husk å sammenligne med børsens avkastning i perioden. Det hjelper ikke å klare 20% et år hvis «buy&hold» hadde gitt 25%.
Test stockhastics med ulik lengde, det samme med RSI og alle de andre, og sammenlign.
Jeg har lagd min egen modell som bygger på standardavvik. Men jeg justerer for utviklingen på S&P500, Price/Book, oljepris, renter, ledighet USA etc. Alt er regelbasert (matte). Det er viktig å kutte ut følelser. Følger du ikke alltid reglene, så har du ingen metode. Men jeg har etterhvert oppdaget at en faktor er vel så viktig som å finne kjøps- og salgssignaler. Det er å kalkulere hvor mye man skal kjøpe/selge. Det har utrolig stor effekt på avkastningen, og er helt nødvendig å mestre for å kunne slå indeks over tid. Jeg daghandler ikke. Jeg kjøper ca 5-6 ganger årlig, og selger tilsvarende antall ganger. Men igjen, dere kommer til å oppdage at mengden er viktig. Det kommer også til å gå med maaaange timer. Den som synes det er moro kan lykkes.
Må bare legge til at jeg ikke bruker TA. Jeg prøver ikke å spå hva som skal skje. Jeg handler utfra hvordan det er akkurat nå, i forhold til før.

13 Likes

Takk! Holdt på selv i et par år med å teste system i Amibroker, og spesielt en del rundt RSI. Det var gøy en stund, men fikk aldri de samme resultatene i «fremtesting» som backtesting. Kult å høre at du har gode resultater med dette :smile:

2 Likes

Jeg startet i 1987 (hovedoppgave på universitetet), så det har gått med noen tusen timer :blush:
Har levd av investeringer siden 1999.

11 Likes

Interessant metode, men jeg vil påstå at den har elementer av TA siden du baserer deg på beregninger også på selve kursgrafen (om jeg forstår deg rett), ikke bare verdsettelse og fundamental data. Har selv svært god erfaring med teknisk analyse.

3 Likes

Det kan du godt si. Men da i så fall bare basert på nå-situasjonen. Kall det gjerne «overkjøpt/oversolgt». (Standardavvik).
Jeg ser overhode ikke på trender eller formasjoner eller støtte/motstand.

2 Likes

OK, det er fortsatt en teknisk indikator, men forstår hva du mener :+1:

Fungerer din metode i alle slags markeder, uavhengig om det er bull eller bear marked?

Jeg slår markedet mest i perioder som nå. Urolige markeder, gjerne med store fall.
Stabil, jevn oppgang er vanskeligere å slå «buy&hold», for da er det mest lønnsomt å være fullinvestert.

7 Likes

Et spørsmål til deg bamse, forstår du har god peiling på hva du driver med. Har selv drevet 5 år med aksjer, men føler jeg såvidt har begynt. Har du en bok du vil anbefale, som du tror kan gjøre en stor forskjell i aksjeverden? Hvor har du hentet mesteparten av din kunnskap? :+1:t3:

3 Likes

Takk for at du deler dette @bamse, veldig interessant!

3 Likes

Jeg har ikke tall på hvor mange bøker jeg har lest opp gjennom årene. De aller fleste er dessverre bare bortkastet tid. Jeg tror det beste dere kan gjøre er å lage et regneark der det er enkelt å legge inn en kombinasjon av regler og som viser avkastning for denne kombinasjonen sammenlignet med “buy&hold” for den samme perioden. (mange år). Men dette er den enkleste delen. Neste nivå er å legge inn regler for hvor mye dere skal kjøpe og selge på hvert signal. Dette er dessverre mye mer komplisert, men helt nødvendig for å slå markedet. Husk at de fleste taper mot “buy&hold” i det lange løp.
De som slår markedet skriver ikke bøker. De trenger ikke.
Jeg har derfor veldig vanskelig for å plukke ut noen gode.
“The 3% signal” av Jason Kelly har noen gode tanker som kan lede dere på veien.

Ellers tror jeg de fleste ville hatt godt av å lese :
“Simple Wealth, Inevitable Wealth” av Nick Murray, men dere kan droppe 1ste kapittel der han reklamerer for å bruke en Financial advisor, nemlig han selv :slight_smile:
og
“The simple path to wealth” av JL Collins.

Men regnearket og tusenvis av timer kommer dere ikke utenom. Da må dere brenne for ideen og synes det er moro. Jeg tenkte ikke på stort annet i mange år, men det har gitt mye glede :slight_smile:

P.S
En ting til angående regnearket. Det er bedre å bruke data for OBX-indeksen enn for OBXEDNB.
Dette fordi ETFén ikke følger OBX 100% de dagene den ikke omsettes de siste minuttene. Dessuten har ikke OBXEDNB eksistert lenge nok.
OBX-data er 100% nøyaktig. Du kan likevel trade ETFén på signalene fra OBX

7 Likes

Det finnes mange måter og tjene penger på i markedet, kan sikkert finnes muligheter for regelstyrte strategier basert på historikk også. Et stort problem kan imidlertid være å få tidsserier som er tidsmessig riktige. Dvs at om du bruker flere variabler fra ulike markeder som input (børs, råvarer, valuta) og skal få realistiske tall å bygge reglen på må alle dataene man bruker være hentet på samme tidspunkt på døgnet. Slik at du ikke får systematiske feil. Børsen har f.eks. en positiv korrelasjon med olje, sterk børs følger av høy oljepris. Men om oljeprisen du bruker i modellen er tatt ut på et annet tidspunkt enn det tidspunktet du skal bruke den for å ta beslutninger om kjøp/salg av indeks kan du få systematiske feil.

Du kan sikkert dette selv Bamse og har en ren database du bruker. Men for nybegynnere kan dette være vanskelig å få tak og også et problem som er lett å overse. Jeg gjorde i hvert fall den feilen en gang for 20-30 år siden.

3 Likes