Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Forslagskasse 📬

Ser ikke helt hvordan det blir basert pÄ tryne faktor mer enn et likes system?

Men enig i at det er et unÞdvendig forslag Ä ha gratis Insider. Er fornÞyd med tekinvestor og vil at @pdx skal fokusere pÄ viktigere ting en gratis Insider til folk.

Litt kontrÊre innlegg, som gjerne er de mest verdifulle fÄr sjeldent massivt med likes. De kommer gjerne pÄ tvers av andre som posisjon.

11 Likes

Veldig enig i det du skriver @Aaleby

For egen del har jeg ogsÄ lagt ned utrolig mye hardt arbeid for Ä levere gode, gjennomtenkte, reflekterte og faktabeserte innlegg pÄ diverse trÄder, spesielt Pho og Soff.
Det gjÞr jeg primÊrt fordi jeg Þnsker Ä spre et budskap slik jeg tenker og derav fÄ igang en fruktbar diskusjon.
Man legger mye i dette selvsagt for egen del, men helt opplagt for Ă„ “opplyse” andre pĂ„ spesielt det faktabaserte man finner ved Ă„ trĂ„le nettet 24/7.

9 Likes

Mange gode tanker her :slight_smile: Takk!

Jeg har flere ganger vurdert Ä gjÞre noe med hvordan innlegg rangeres og belÞnnes, men endringer kan her sette hele forumet i ubalanse. Jeg tror de fleste liker Ä fÄ likes pÄ innleggene sine, og spesielt nÄr man har lagt innsats i de. Likes er som regel et signal pÄ kvalitet, men det betyr ikke at alle innlegg med mange likes har det. Det er lett Ä like et hausseinnlegg, men vanskelig Ä like et innlegg som er kritisk til en investering man har tro pÄ. Det er opp til oss Ä huske pÄ Ä belÞnne innlegg som er kritiske og som tar diskusjonen i en konstruktiv retning.

SÄnn det fungerer i dag har ikke likes sÄ mye Ä si egentlig, men relatert til dette temaet ser jeg pÄ hvordan jeg kan lage en ukentlig oppsummeringsepost med de beste innleggene til aksjene du er interessert i.

Baksystemet har nemlig i tillegg til antall likes ogsÄ en score pÄ hvert innlegg. Score-utregningen bruker flere ting enn bare likes for Ä si hva som er et bra innlegg. Det kan vÊre ting som antall ganger innlegget ble bokmerket, hvor mange som svarte pÄ det, lesetid, osv. SÄ det er heldigvis flere ting Ä gÄ pÄ enn bare likes. SÄ er det ogsÄ sÄnn at innlegg som blir flagget fordi de bryter med forumreglene automatisk blir skjult. Jeg tror fortsatt det er den beste tilnÊrmingen, Ä fremheve bra innlegg basert pÄ mange faktorer, og skjule det som virkelig ikke er bra.

En annen idĂ© er Ă„ gjĂžre som Reddit der man kan gi “premier” til innlegg man liker ekstra godt, disse kan koste penger (eller en annen forumvaluta) for Ă„ sikre at man bare bruker den pĂ„ de beste innleggene. Da kunne f.eks Insidere fĂ„tt litt gratis TekGull hver mĂ„ned som de kunne dele ut. SĂ„ kunne man gitt det man fikk videre eller kanskje samlet pĂ„ det for Ă„ bytte inn i forum merch eller noe sĂ„nt :slight_smile: Bare lĂžse tanker :slight_smile:

8 Likes

image

1 Like

Ja, fÄr sikkert noe i butikken som passer din unike stil ogsÄ :slight_smile:

3 Likes

Disse tingene er jo ganske spennende Ä fÄ fremhevet. SÄnn sett kan man kanskje fÄ tips til et par interessante ting man ellers ikke ville sett?

1 Like

Ja, mulig man ved en hÞy score f.eks kunne hatt en annen bakgrunnsfarge pÄ innlegget - eller noe sÄnt.

2 Likes

Noen innsamlingsaksjon i Ă„r @PDX ?

Dette er en kjempegod ide! Det er veldig mange flinke folk her inne som bruker mye av fritiden sin pÄ forumet og deler av sine erfaringer. Hvis man fÄr tildelt Tek-coins hver mÄned man kan bruke pÄ Ä belÞnne de innleggene man synes er bra, vil det ogsÄ incentivere folk til Ä bruke mer tid pÄ forumet? Og sÄ cashe ut coins i perks, eller stake disse pÄ en blockchain og fÄ rewards i form av NFTer
 :slight_smile:

BÞr jo vÊre vinn-vinn for bÄde deg og oss :slight_smile:

4 Likes

Artig at du spurte, jeg sitter med oppsettet nÄ:


:smiley:

1 Like

Jeg ser at PCIB-trĂ„den har en egen “ordliste” hvor mange begreper relatert til PCIB er understreket slik at man fĂ„r en forklaring nĂ„r man beveger musen over. Dette er et supert hjelpemiddel, og jeg lurer pĂ„ om denne ordlisten burde vĂŠrt gjort tilgjengelig for alle slik at man kan legge inn begreper som ofte brukes i “egne” aksjer. For min del sĂ„ er det mye snakk om nfd, kld, dmf, md osv, som henviser til ulike offentlige organer som behandler sĂžknader i Nordic Minings gruveprosjekt. Det er ogsĂ„ den del tekniske begreper innen gruvevirksomhet og mineraler som kunne vĂŠrt forklart bedre.

er det mulig Ă„ lage en slik Ă„pen ordliste som medlemme kan bidra med til Ă„ vedlikeholde ?

3 Likes

Ja! Har det pÄ blokka :slight_smile: Det har kommet en ny variant av denne funksjonaliteten som jeg tror vil la oss ha et semi-offentlig tilgjengelig Google regneark sÄ alle kan legge inn nye ord og forklaringer, akkurat nÄ er det en hÄplÞst manuell prosess Ä fÄ inn nye ord :slight_smile:

1 Like

Hvis du trenger forslag til andre fora du kan lage pÄ samme platform, foreslÄr jeg en konkurrent til kvinneguiden. Makan til sensurering skal man lete lenge etter. Lager man noe som er bittelitt hÞyrevridd, blir trÄden fjernet uten spor relativt raskt. Jeg vil tro at det er en del frustrerte brukere som gjerne vil ha et forum hvor moderatorene ikke i like stor grad fjerner alt de ikke liker. Eneste spÞrsmÄl er hvor mye jobb det blir med kakkling fra brukerne :slight_smile:

Jeg trodde TI var manneguiden allerede :sweat_smile:

Ja, manneguiden. Det hÞres bra ut, bare pass pÄ at det ikke er helt likt som tekinvestor slik at folk tror det er noe helt annet.

Jeg kjenner ikke all funksjonalitet i Disques (?), men om du kan kjÞre ulike templates/views basert pÄ hvilken adresse som aksesseres, sÄ kan du basere et nytt forum pÄ dagens applikasjon og infra. Da slipper du flere Þkosystem og kan bare vise ulike streams pÄ ulike adresser. F eks kan et motorfprum fokusere pÄ trÄder med relevant innhold, annet tones ned.

HĂžres lĂžsbart ut teknisk, men krever kanskje litt custom kode.

Er det mulig Ă„ la oss som er insidere (som betaler for abb, hvor du har ID) bruke VPN?
For min egen del er det lite Ăžnskelig Ă„ sitte uten VPN spesielt nĂ„r jeg er pĂ„ reise pĂ„ mange “ymse” nettverk


1 Like

Hvilket VPN bruker du?

ExpressVPN