Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Forslagskasse 📬

Nettopp det, usikker pÄ hvilken verdi dette har for andre, tenkte mer private/ bruker tags. Blir litt mye risiko Ä bÊre om feil skulle oppstÄ:-)

1 Like

SÄnne LinkedIn aktige tagger kan fungere kanskje 5 personer har tagget holmes som #stabeis og #gull-fantast

2 Likes

Hei,
Kan det stemme at det ikke er AksjonÊroversikt pÄ selskapene ZENA og QEC?

Ja , det er kanadiske selskap

1 Like

Hei,hvorfor er det nesten umulig og komme inn her til tider ? Merkelig har hatt samme problemet oss Hegnar .

Mistenker at dette ligger pÄ din side altsÄ.

Sikkert blitt foreslĂ„tt tidligere, men hadde det vĂŠrt mulig Ă„ fĂ„tt en “notat” funksjon som fĂžlger siste innlegg i en trĂ„d, eller en ticker?

Eventuelt hatt “link oppsummering” som fþlger siste innlegg,

AltsÄ dette vinduet:

mellom Tracker og anbefalt for deg:

1 Like

Ikke et forslag, men hva gjĂžr man med trĂ„der som utvikler seg til Ă„ bli KI-svar/“analyser” som argumenterer mot hverandre? Blir jo ofte veldig lange innlegg og lite matnyttig.

8 Likes

Ville nesten Þnsket at KI-innlegg ikke var tillatt. I hvert fall burde det vÊrt krav Ä oppgi prompts som er brukt eller kanskje ha som praksis Ä linke til samtalen istedenfor Ä kopiere utdrag inn i trÄden uten kontekst.

I det aller minste burde det vĂŠre krav om Ă„ tydelig merke innlegg som kommer fra KI.

6 Likes

“Tekinvestor - Ditt kildekritiske investeringsforum”

ChatGPT 5 fÄr prÞve seg:

"Her er et forslag til et svar slik WernerVonHaussenberg kunne ha skrevet det til Boms:

Jeg skjĂžnner hva du mener, Boms – noen trĂ„der kan fort se ut som en slags gladiatorkamp mellom ulike KI-genererte tekster. :sweat_smile: Samtidig tenker jeg at det er litt som med alt annet innhold her inne: noen liker dype analyser (uansett om de er skrevet av KI eller menneske), andre synes det blir stĂžy.

Forskjellen er kanskje at KI-svar ofte blir veldig lange og detaljerte, og nĂ„r de da begynner Ă„ “diskutere” mot hverandre, kan det fĂžles mindre nyttig. Kanskje lĂžsningen er Ă„ bruke dem mer som bakgrunnsstoff enn som direkte innlegg i trĂ„dene? AltsĂ„ at man deler korte poenger eller sitater her, og lenker videre hvis man vil vise hele svaret.

Jeg tror vi mĂ„ eksperimentere litt. For noen kan det vĂŠre gull verdt, for andre blir det bare fyll. Men Ă„ stenge det helt ute tror jeg ikke er veien Ă„ gĂ„ – det er jo tross alt et nytt verktĂžy som kan gi innsikt nĂ„r det brukes riktig."

KI/Slutt ------------------------------

Ikke akkurat gjennomgÄende WVH stil pÄ det der

1 Like

sÄ lenge man sier fra hva som er AI generert og jeg gjerne legger i en sÄnn utdragbar tekst synes jeg det er greit

dette er hva chatgpt foreslÄr

Om AI-genererte poster bÞr tillates pÄ et investorforum avhenger av formÄlet med forumet, risikonivÄet og hvilke regler og mekanismer som er pÄ plass. Her er en balansert vurdering av fordeler, ulemper og mulige lÞsninger:

Fordeler ved Ă„ tillate AI-genererte poster

1. Økt informasjonsflyt
    – AI kan samle, oppsummere og strukturere nyheter, rapporter og markedsdata raskt.
    – Kan gjþre komplekse analyser mer tilgjengelige for brukere uten tung finansbakgrunn.
  2. Bedre diskusjonsgrunnlag
    – AI kan bidra med faktasjekk, selskapsdata og historiske analyser som styrker kvaliteten pĂ„ diskusjonen.
  3. Automatisert overvÄking av markedet
    – Bots kan oppdatere forumet om kursbevegelser, regulatoriske endringer eller kvartalsrapporter i sanntid.

Ulemper og risikoer

1. Spredning av feilinformasjon
    – AI-modeller kan generere misvisende eller feilaktige analyser, noe som kan fĂžre investorer til dĂ„rlige beslutninger.
  2. Markedsmanipulasjon
    – AI kan brukes av aktĂžrer til Ă„ plante strategisk feilinformasjon for Ă„ pĂ„virke kursene.
  3. Manglende transparens
    – Hvis brukerne ikke vet at innholdet er AI-generert, kan det svekke tilliten til forumet.
  4. Juridiske og regulatoriske utfordringer
    – Investorfora kan omfattes av Finanstilsynets regler, og feilinformasjon kan medfþre ansvar.

Anbefalte tiltak

Hvis forumet skal tillate AI-genererte poster, bĂžr det innfĂžres klare regler:

• Merking
    – Alle AI-genererte poster bþr merkes tydelig, f.eks. med “Generert av AI”.
  • Kvalitetskontroll
    – Moderatorer eller automatiserte filtre bþr validere kilder og faktagrunnlag.
  • Begrenset bruk
    – Tillat AI for oppsummeringer og faktabasert innhold, men ikke for investeringsrĂ„d.
  • Ansvarsfraskrivelse
    – Forumet bĂžr opplyse at AI-innhold ikke er finansielle rĂ„d.

Min vurdering

Hvis mÄlet er Ä fremme seriÞs diskusjon og kunnskapsdeling, bÞr AI-genererte poster tillates, men under strenge rammer. Det viktigste er transparens, kvalitetssikring og beskyttelse av brukerne mot feilinformasjon og manipulasjon.