Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forumets portefølje - TI indeks

Her tenker jeg at vi sammen kan komme fram til forumets portefølje. Selvfølgelig kan man selv velge kopiere hele eller deler av porteføljen, men det viktigste er at man kan reflektere over sine egne valg og investeringsfilosofi, og sammenligne resultatet med kollektivet.

Jeg har to ideer:

  1. En månedlig sum virtuelle kroner plasseres i en ny aksje eller brukes for å øke en eksisterende post som bestemmes av forumet. Buy and hold.

  2. En portefølje med startverdi en viss sum virtuelle kroner plasseres på f.eks 5 aksjer. Vi kan gjøre forandringer i plasseringene hver måned for eksempel.

  • Månedssparing
  • En startsum

0 stemmegivere

Stem på den modellen dere ønsker.

11 Likes

Liker begge idèene jeg :slight_smile: Knallkjekt!

Har selv problemer med å finne så mange kjøpskandidater. Det er mye som ser dyrt ut. Har solgt mesteparten av det jeg har og det jeg ikke har solgt vil jeg ikke anbefale å kjøpe nå. Som Protector Forsikring og Borregaard. Som begge er på ca ATH. Men jeg stemte på månedsparing siden en da kan ha en månedlig greie og samarbeidsprosjekt over tid. For dette høres skikkelig gøy ut. Kandidater som jeg har vurdert kortsiktig nå i sommer er RCCL, Norwegian og SAS (etter mulig nedgang under streiken nå). Vurderer alltid Bakkafrost som er en favoritt, men muligens ikke akkurat nå. Hmm mye å tenke på nå hehe!

Etter noen år ser jeg for meg at porteføljen vår kommer i DinePenger ved siden av Delphi og DNM. Ja faktisk! :wink:

4 Likes

Veldig god ide @holmes

Vi har jo en ganske grei forståelse på aksjer, spesielt teknologi aksjer, her inne. Mange som trekker de rette valgene slik jeg har sett, men noen som ikke gjør det. Da er det smart å ha noe slikt som dette kanskje :smile:

Har dere forresten hørt om Shareville.no?

1 Like

Kjempebra tiltak @holmes :slight_smile:

2 Likes

Det virker som det er flertall for forslaget om en portefølje med en gitt startkapital som vi plasserer om hver måned. Det tror jeg kan blir spennende.

For å gjøre dette så realistisk som mulig med tanke på kurtasje og og handel, foreslår jeg at vi tar utgangspunkt i en konkret verdi, som vi setter til 150 000. Det tror jeg er en realistisk sum som for eksempel mange plasserer i et fond e.l. Det gjør også at hver plassering trolig blir såpass beskjeden at en faktisk handel i selv de minste aksjene ikke skulle ha påvirket kursen nevneverdig, samtidig blir kurtasjen fortsatt ikke altfor høy i prosent.

Jeg foreslår også at vi tar utgangspunkt i Nordnet når vi velger plasseringer, jeg har ikke noe spesielt for eller imot Nordnet, men tror det blir minst virtuell kurtasje, og det er også et pluss at plattformen er tilgjengelig for eventuelle danske og svenske forumdeltagere. Hadde vært moro om vi kunne lagt det opp på Shareville, men det tror jeg ikke er mulig uten å åpne en konto og gjøre reelle transaksjoner?

Enhver plassering som er tilgjengelig i Nordnet kan dermed inngå i porteføljen. Det betyr at dere kan foreslå warranter, ETNer, renter eller andre fond dersom dere tror det er den beste plasseringen. Det er helt opp til forumets medlemmer å velge plasseringene. Det er fullt mulig for porteføljen å gå all-in i Bitcoin ETNen dersom det er det forumets deltagere tror er mest optimalt.

Hver måned så samler vi først inn forslag til plasseringer, og deretter stemmer vi over fordelingen over de nye forslagene sammen med den eksisterende beholdningen, og kommer fram til en ny fordeling. Hver plassering vektes etter hvor mange stemmer den får. En utfordring med å ha en portefølje som vi aktivt plasserer om er å unngå for høye avgifter og kurtasje med småkjøp og salg. Derfor foreslår jeg at vi setter en grense på rundt 15 000 som minste handel (utenom fond). For en aksje i Norge vil det medføre ca 0.25% kurtasje. Jeg tror det er en grei avveining mellom å unngå altfor høye kostnader, samtidig som vi ikke styrer plasseringene for mye etter bare å minimere kurtasjen. Men dette må kanskje justeres etterhvert siden kjøp og salg puslespillet tross alt må gå opp.

Jeg foreslår at det er mulig å stemme på opptil 3 forslag, og at et forslag må ha minst 2 stemmer for å komme med i porteføljen. Den virtuelle handelen foregår første handledag i måneden, og jeg synes det er mest fair å bruke snittkursen for hele dagen når vi beregner kjøp og salgskurser. Poenget er ikke å time markedet perfekt.

Si fra hvis dere er uenige i noen av disse spillereglene, eller har andre forslag og synspunkter! Vi kan såklart justere disse tingene etterhvert når vi ser hvordan det fungerer i praksis.

Nå er det bare å begynne å foreslå aksjer her i denne tråden, så samler jeg det hele sammen i en liste som vi stemmer over senere. Satser på at vi kan gå “live” 1. juni!

6 Likes

Me like! Bra om vi kan forsøke å begrunne forslagene litt også; ikke bare at det er en kul aksje :slight_smile:

1 Like

Hvis jeg skal velge en kandidat akkurat nå ville jeg sagt norwegian. Sesongen de tjener mest, oljeprisen er lav, sist q rapport sett i lys av streiken som var, trender opp, flere konkurrenter sliter og legger ned ruter.

3 Likes

Opera Software
Selv om aksjen kortsiktig kan være en inne i en mindre sterk periode, så tror jeg på Opera på lang sikt. Opera Software har mål om å nå 275 millioner brukere på Android-plattformer innen 2017. Opera.com hadde 24 millioner besøk i april i følge similarweb. 10 millioner mennesker liker Opera på Facebook. Inntektene er lavere enn forventet pga svak rubel, men det er slett ikke usannsynlig at rubelen normalisere seg etterhvert. Jeg synes ikke bare det er et positivt signal med oppsigelser i skandinavia og USA, men dette bør også hjelpe på lønnsomheten. (eier ikke aksjen)

NattoPharma
Primærinnsidere har kjøpt aksjer aksjer for 10 millioner i emisjonen som var nylig. Dessuten har de kjøpt jevnt og trutt i 2014. Selskapet har meldt at de forventer at en kraftig vekst skal materialisere seg i år. (eier aksjen)

Kitron
God cashflow og lavt P/E tall i forhold til forventet resultat i år. Vokser sterkt innen forsvarsindustrien, med USA som et viktig marked. Rir på den sterke dollaren, og har klart å parere seg mot en vikende olje- og gassektor som få andre selskaper på Oslo Børs. (eier aksjen)

Episurf
En personlig favoritt. Emisjon ventet og selskapet går i minus, men samtidig meldes det stadig om nye patenter og godkjenninger. Jeg tror dette er en aksje man kan kjøpe og beholde lenge, men den passer kanskje ikke for den utålmodige. Det er et selskap som oser av kvalitet og jeg tror de får et gjennombrudd før eller senere med stor kommersiell suksess. (eier aksjen)

Netflix
En dyr aksje, men som jeg likevel tror kommer til å være en god investering på sikt. (eier ikke aksjen)

Scatec Solar
En annen dyr aksje, men burde også ha et stort potensial. Spennende bransje. (eier ikke aksjen)

Tobii
En tredje dyr aksje :slight_smile: Men igjen stort potensial. To deler går i solid pluss, og en tredje del har store investeringer nå på gang for å utvikle eye tracking mot gaming. (eier ikke aksjen)

Handelsbanken likviditet
Tror det kan være greit å ha deler av porteføljen i korte renter, med tanke på at det meste enten er veldig dyrt, turn arounds eller biotek med høy risiko. (eier ikke fondet)

7 Likes

Fantastisk initiativ, Holmes!

Det ville jeg sgu gerne deltage i, så nu fik jeg endelig oprettet min bruger på det nye forum - godt det samme, for I var nok blevet træt af min banden og svovlen oven på salget af STAR dagen før børsmeldingen om Digital Bros første opkøb. :o)

Anyways, her kommer mine 50cent.


Hubspot
Et super interessant selskab inden for SaaS (Software as a Service) som indtil nu har vist en positiv udvikling, med stigende vækst over de sidste tre kvartaler: 51%, 53% og den seneste med 58%. Altsammen uden at markedsføringsudgifter er kommet ud af proportioner.

I korte træk tilbyder Hubspot det man kalder Inbound Marketing, som går ud på at skaffe besøgende til hjemmesiden og derfra konvertere disse besøgende til leads som man derefter kan følge op på. Dette kan i læse meget mere om på deres hjemmeside.

Mens det er lækkert at de er de bedste på markedet til små og mellemstore virksomheder - Enterprise virksomheder kræver meget omfattende systemer, og dette lader de konkurrenterne om - så er det mest interessant faktisk deres nyeste initiativ, nemlig et integreret CRM-system.

CRM og Inbound marketing er meget afhængige af hinanden, da mange af CRM-systemernes leads kommer fra et Inbound marketing system. Med Hubspots nye CRM-system kan vi forvente interessante synergier. CRM-systemet er meget beskedent lige nu og er ikke i nærheden af store spillere som Salesforce, men det bygger på et rigtig godt fundament. Ydermere er Hubspots CRM-system gratis, hvilket betyder at det lige nu udelukkende er til at generere opmærksom, og det ser det ud til at gøre.

CRM-systemerne udgør et betydeligt marked, og er blandt andet rygsøjlen i det store 50 milliarder dollars selskab, Salesforce. Jeg er overbevist om, at når Hubspot først har finpudset og evalueret deres eget CRM-system, at de sagtens skal finde måder at tjene penge på dette.

Jeg ved at aktiekursen har fået et skub opad på det sidste, men til en markedsværdi på 1,76 milliarder dollar, mener jeg stadigvæk at den kan klatre videre. Jeg skal ikke udelukke at vi først skal vente til næste kvartalsrapport - men med deres seneste follow-on offering og en velpolstret bankboks tror jeg vi kan få nogle sjove meldinger undervejs.


Jeg har et par flere SaaS-virksomhederne som jeg beskæftiger mig med her for tiden, blandt andet den fornyligt lanceret Shopify, men den vil jeg præsentere en anden gang.

Ser frem til at se hvor vi kan komme hen med vores spændende portefølje. :o)

4 Likes

Velkommen @tobiasritlov :slight_smile: Hubspot er et spennende selskap - de er veldig synlige på nett dersom man vil lære om markedsføring, jeg tror de har stor “mindshare” i bransjen.

1 Like

Har lagt til alle forslagene her, men også andre aksjer som diskuteres på forumet. Stem i vei på 1-3 plasseringer i listen t.o.m lørdag.

  • Norwegian

  • Opera Software

  • NattoPharma

  • Kitron

  • Episurf

  • Netflix

  • Scatec Solar

  • Tobii

  • Handelsbanken likviditet

  • Hubspot

  • Funcom

  • Starbreeze

  • BGF World Gold Fund

  • Bitcoin xbt ETN

  • AMD

  • Gaming Innovation Group

  • Thin Film Electronics

  • Asetek

  • Apple

  • Photocure

0 stemmegivere

2 Likes

Dette emnet er nå fastsatt. Det vil vises i toppen av sin kategori og alle emne lister frem til en administrator, for alle, eller brukerne for dem selv løsgjør emnet.

1 Like

Kjenner dere til denne historien?

Fra 20 til 900 mill. euro i vanskelig marked… noe å leve opp til for vår portefølje :slight_smile:

3 Likes

Husk å stem på dine favoritter i dag :slight_smile:

1 Like

Da er resultatet klart.

Hver stemme gir 5357 NOK når jeg har tatt bort de som bare fikk 1 stemme.

4 stemmer (21 400):

  • Starbreeze

3 stemmer (16 100):

  • Opera Software

  • Kitron

  • Funcom

  • Photocure

2 stemmer (10 700):

  • NattoPharma

  • Episurf

  • Tobii

  • Hubspot

  • Gold Fund

  • GIG

Det blir litt mer kurtasje enn beregnet tidligere, men tror risikospredningen veier opp for det.

6 Likes

Topp @holmes, skal se om jeg kan få lagd en visning av porteføljen etterhvert, så vi kan se hvordan det utvikler seg :slight_smile:

6 Likes

Da har jeg beregnet aksjekjøpene for porteføljens første måned!

Edit: ser ut som det er lavere kurtasje på svenske aksjer, men det er viktig å huske på spreaden i valutahandel, på Nordnet er spreaden 0.5%, det betyr 0.25% ekstra kostnad i tillegg til kurtasje ved kjøp og salg i utenlandske aksjer.

Edit 2: Eventuelt kan du åpne en valutakonto og får da lavere spread 0.15%. Legger inn dette i modellen.

Edit 3: Når det gjelder kjøp av fond i andre valutaer er spreaden alltid 0.5% på Nordnet.

10 Likes

Moro @holmes, dette blir spennende å følge :smile:

2 Likes

Konge! Jeg var så travelt opptatt når dette skjedde så fikk ikke stemt inn Norwegian som lå på ca 297 da om jeg ikke husker feil. Men 1.54 inngangskurs på Funcom blir bra :slight_smile:

2 Likes

Ja, den har gått bra :slight_smile: