Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forumets portefølje - TI indeks

-1.11% Ganske bra synes jeg med tanke på kurtasje og valutakostnader, og at indeks også er litt ned i juni.

2 Likes

La til noen som diskuteres på forumet, eller ble foreslått i forrige runde, men som ikke kom med da. Dere kan stemme t.o.m. lørdag 27. juni!

  • Starbreeze
  • Opera Software
  • Kitron
  • Funcom
  • Photocure
  • NattoPharma
  • Episurf
  • Tobii
  • Hubspot
  • Gold Fund
  • GIG
  • Handelsbanken Likviditet
  • Nextgentel Holding
  • Havfisk
  • Noreco
  • KOG
  • Hugo Games
  • AMD
  • Netflix
  • NAS

0 stemmegivere

1 Like

Ikke dårlig start dette: +2.05% (mye bedre enn min portefølje i samme periode)

Hvordan har dine aksjer/investeringer gått i juni?

  • Bedre enn TI-porteføljen
  • Dårligere enn TI-porteføljen

0 stemmegivere

3 Likes

Får si som Onns sa for 1 uke siden: ‘Skulle bare ha plassert alt i Funcom’ :wink:

1 Like

Hvordan måler man hvordan det har gått i en spesifik måned? Solgte meg ned i Starbreeze med bra gevinst, selv hvis man ser på 1. juni som kjøpsdato, eneste kjøpet mitt er i Photocure og i Kitron sitter jeg bom stille og venter på neste kvartal (litt i minus hvis jeg ser på 1. juni som kjøpsdato)

2 Likes

Nei si det. Alt er relativt. Har eid ca 15 aksjer siste året og tjent på nesten alle.
Av de jeg husker nå så har jeg eid og solgt protector, Borregaard, bakkafrost, Aker, Storebrand, Statoil, hydro, telenor, thin film, hexagon to ganger, opera, norwegian to ganger med pluss og 1 gang med tap, funcom mange ganger, også med tap, men godt i pluss totalt sett.

Har faktisk postet om omtrent alle disse kjøpene både her og på Hegnar. En gang i dialog med innertier hvor han spurte meg om hva porteføljen min var.

Når det er sagt så er jeg ikke i tvil om at jeg har hatt flaks siste par årene. Tidligere har jeg hatt 97% tap på Northland og nå har jeg kjøpt en del i rec silicon… snitt 1.82 der. Og mange av dere er mye dyktigere enn meg. Skjønner egentlig ikke hvordan jeg klarer det. Setter meg ikke nevneverdig inn i tingenes tilstand som er første bud, og leser knapt regnskap på annet enn Funcom. Men jeg klarer ofte å holde hodet kaldt. Mulig det har noe å si. Og det faktum at jeg forsatt ikke er oppe i mer enn ca 65% av en årslønn i total portefølje. Da blir en ikke så nervøs.

Bør jeg gå over til fond eller fortsette å stole på flaksen? Kan elementær teori om diversifisering, motsykliske aksjer etc. etc., men har ikke tid til å sette meg skikkelig inn i alt jeg investerer i.

3 Likes

Hvis man først og fremst har handlet norske aksjer, så kan det være ok å sammenligne det man har gjort med OSEBX. De to siste årene opp fra 471 til 643, eller 36%. Fra bunnen i 2009 til i dag, så er OSEBX opp fra 210 til 643, eller 206%.

Hadde jeg i stedet for å røre rundt med Funcom, NAUR og KOA bare puttet pengene mine i et indeksfond og ikke løftet en finger, så hadde jeg hatt bedre avkastning. Mye fordi jeg da hadde hatt endel mer penger investert. Som det har vært, så fikk jeg litt kalde fingre etter en kjempe (papir) smell i Funcom.

Jeg har gjort det bra de siste tolv månedene, først og fremst pga Starbreeze, men jeg ser mer på det som flaks enn mine kunnskaper. Jeg kommer nok aldri til å ha godt over en årslønn i et selskap lenger. Jeg kan kanskje gå inn med ca en månedslønn og la det gå opp til to-tre månedslønner, men hvis jeg følger planen da, så skal jeg begynne å selge meg ned.

Pr dags dato, så har jeg mest tro på Kitron. Begrenset nedside, ettersom firmaet er gjennomsolid og med mange lange kontrakter. God oppside hvis tallene fra sist kvartall ikke var et blaff. Jeg har noe i Photocure, fordi jeg tror det er muligheter der, men har også sett at 50% tap er helt sannsynlig. Jeg hadde tenkt å kjøpe litt TIL, men la inn litt for lave kjøpsordre to dager på rad nå. TIL er vel strengt tatt et veddemål på fortsatt lave oljepriser. Der er vel nedsiden 73% (konkurs). Når jeg tenker meg om, så var dette egentlig et kritierie for å holde seg unna… hmm…

Starbreeze synes jeg er overpriset nå, men jeg ser ikke bort fra at de leverer for å oppfylle dagens kurs og mer til. Det er bare nedsiden som blir for stor hvis de ikke leverer. Funcom blir rett og slett for utilregnelig og trenden er helt klart negativ og har vært det i et tiår, på en stigende børs. Kommer LMO til iOS til å slå an? Jeg aner virkelig ikke. LMO til PC var en katastrofe. Om det var betalingsmodellen eller spillet er ikke godt å si. De fikk så å si ingen hjelp PR-messig av å være assosiert med Lego, så jeg er rimelig negativ.

3 Likes

Slutt å prat om pc versjon. Ingen bruker pc lenger.

Stemmer men LMO har ikke den største kundegruppen på pc da. Men du har rett value tjenner mye på steam

Edit; dette skjer ikke på en pc


:chart_with_upwards_trend:

Med tanke på at LMO ikke har in-game shop lenger så er det nok akkurat det ganske usannsynlig uansett :slight_smile:

2 Likes

Skal vi stemple om A-aksjene?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Jeg synes det er veldig få fond som er interessante nå…det beste er nok å ha en god del cash så du kan øke eksponeringen i markedet dersom det faller en del.

2 Likes

Mesteparten står i cash fordi det er vanskelig å finne gode kjøp nå syns jeg. Kjøpte også det gullfondet som du anbefalte.

1 Like

Jeg har også en del der. Kan bli bra på sikt tror jeg!

1 Like

Det er litt for mye jobb rundt porteføljen, men jeg foreslår at vi i stedet gjør om porteføljen til en indeks. Da kan jeg enklere regne ut utviklingen, og så slipper vi å tenke på kurtasje osv…

Reglene er de samme rundt vekting av aksjene og utvalg, men enklere å oppdatere for meg.

Formålet er også det samme, man kan jo legge seg nær eller langt unna TI indeks i sin egen portefølje, men det gir en god pekepinn på hvilke valg man gjør og hvilke konsekvenser det får for avkastning.

Jeg skal oppdatere hvordan TI-indekset har gått snart, men dere kan jo allerede foreslå nye kandidater til neste måned.

5 Likes

NEL er jeg nysgjerrig på. Rccl, norwegian og sas kan være gode å ha neste måneden tror jeg. Eller cash hehe.

1 Like

SAS eller SAS PREF? Pref gir jo 10% utbytte, og kanskje mindre risiko.