Synes det er pussig om det blir toyota som er først ute med SS batteri og ikke en batteriprodusent, men definitivt spennende.
Batteriprodusentene har vel kanskje brukt pengene på å optimalisere eksisterende teknologi? Tesla sitt Model 3 batteri er jo veldig likt det som finnes fra før, men veier 23% mindre for samme kapasitet som i en Model S.
Det kan også være at det er mange andre som er nærme, men ikke har sluppet nyheten. Også kan det være at Toyota ikke eeeegentlig er i land her.
Fortsetter litt her så jeg ikke spammer ned NEL tråden med batterisvada. Investeres latterlig mye i batterier for tiden.
Volkswagen Group and Goldman Sachs Merchant Banking Division lead a $1 billion equity capital raise in Northvolt alongside BMW Group, AMF, Folksam Group and IMAS Foundation.
With the European Investment Bank and additional lenders set to provide debt financing as a part of the total funding, the establishment of the initial 16 GWh of lithium-ion battery cell manufacturing capacity at the gigafactory, Northvolt Ett, in Sweden is enabled. Building construction will commence in August.
After entering a number of supply agreements, a significant share of the production volumes from Northvolt Ett has been sold to key customers, amounting to a combined order value of over $13 billion through 2030.
A joint venture between the Volkswagen Group and Northvolt will be set up to establish a 16 GWh battery cell gigafactory in Germany. Volkswagen is investing around $1 billion (€900 million) in joint battery activities with Northvolt. A part of the amount is intended for the joint venture, another part of the total amount will be invested directly in Northvolt.
Rimelig sikker på at hydrogen er død innen personbilmarkedet.
Det er jo 95% sikkert, for batteribiler kjøres jo typisk ikke så langt på en dag, så i land med dårligere økonomi, så kjøper man seg bare en bil som rekker 100-200km og lader den opp til 1/3 av prisen. Jeg tenker da på prisene på hydrogen som man ser i Norge vs elektrisitet. Jeg ser det er mye snakk om at hydrogen kan lages av “restenergi”, men den energien kan også brukes til å lade batterier.
Hydrogen har 1 fordel, og det er rask fylling. Rekkevidde er en midlertidig fordel som blir spist opp av elbiler fort nok.
Det er klart, Toyota og andre selskap som har investert tungt i hydrogen biler vil jo lenge hevde at det er en fremtid for hydrogenbiler, men til slutt så er det markedet som bestemmer, og der tror jeg valget allerede er tatt.
Så noen delte en sak fra finansavisen om bilsalget til nå 2019, hvor merker som Subaru (-66% i år), mazda (-45% siste tre år) og ford(-50% siste 10 år) tryner i mangel på gode El alternativer (hybrid og ren el forsåvidt.)
Tesla har på den andre siden tredoblet salget i år.
Nå er jo Norge et lite marked globalt sett, men alt må starte en plass.
Etter ALLE måter å regne og måle på så er NEL per nå vanvittig OVERPRISET.
Ubegripelig at investorene ikke ser det…
Teknologien er kostbar, komplisert og unødvendig. I tillegg nettopp bevist regelrett livsfarlig.
Vent å se.
Teknologien er i kontinuerlig utvikling…
Det er vel noe nyansert? Fritt etter hukommelse så klarer ikke en hydrogenpumpe å fylle flere biler på rad sånn uten videre?
Hastigheten for 5-6 kilo er vel 5-6 minutt, men det er jo normalt ikke nødvendig å kjøre bilen tom for så å fylle helt opp, tenker da elbil.
Tesla sine superladere har til nå lada med 120 kW, kommer etterhvert opp til 200 kW.
Men med 120 kW så lader en ca en mil i minuttet…
Det stemmer @duogdu, men dette er en begrensning jeg regner med de klarer å løse opp i, på linje med det batterier gjør med rekkevidde.
Jeg er så lite interessert i «hydrogeneventyret» at jeg gidder ikke å Google…
Kunne jeg fått bobil med brenselcelle og en kostnad rundt 20 kroner mila kunne jeg nok vurdert det, hvis prisen på bilen ble edruelig, men jeg antar en relativ kjip bobil til kanskje en mill fort ville kommet på 1,25-1,5 mill, da hadde jeg nok vurdert bedre bil fremfor hydrogen som energibærer…
Per nå er batteridrift helt utenkelig mtp vekt i bobil…
Bra at de ikke avviker fra konseptmodellen utvendig værtfall! Den var veldig pen!
Denne blir nok fort en storselger.
Vurderer sterkt å forhåndsbestille denne!
Håper det er refunderbart depositum i så fall. Sånn som jeg ser det er det litt risiko å forhåndsbestille el-bil når det kommer så mange nye modeller og lanseringen til skoda fortsatt er så langt unna.
Du registrerer deg og betaler et beløp på 5.000 kr. Beløpet tilbakebetales i sin helhet når du bestiller bilen eller om du velger å kansellere din forhåndsbestilling.
Jepp fullt refunderbart.
Er det kun elbiler som kjører med forhåndbestilling mot depositum, eller skjer det med andre biler også?
Av interesse - hvilken risiko er det du ser? Når bygges jo denne på samme platform som veldig mange andre fremtidige biler fra hele konsernet også skal bygges på. fremover.
- Prisen er ukjent
- Leveringstidspunkt er ukjent
- rekkevidden er ukjent (opp mot 500km kan for være 420km) og om prisen da ikke er veldig forskjellige fra andre biler med bedre specs er det kanskje greit å ombestemme seg.
Er tre jeg kommer på værtfall
Høres ikke så dumt ut når depositumet er refunderbart.
Kan helt sikkert bli en bra bil, men man vet jo rett og slett ikke hvordan den sammenligner seg med konkurransen innen denne bilen lanseres. Ting som pris, batteri, ladehastighet, motorkraft, hengerfeste, effektivitet, over air software oppdateringer, etc er bare eksempler på ting som potensielt kan bety at en konkurrerende bil kommer bedre ut en annen. Kjipt å låse seg til noe før man har mest mulig informasjon.
En annen joker er hvordan ny teknologi er på vei inn i moderne biler, Tesla påstår jo at de kan patche sine biler til å gjøre nesten hva om helst fordi de leveres med så mye teknologi. I så fall kan man risikere at en bil som leveres uten dette og som ikke får jevnlige software oppdateringer blir raskere utdatert enn forventet. Innen utgangen av 2020 vet man i hvert fall en god del mer enn i dag.
Vi står i den situasjon, at vi ila det neste år eller halvannet bør få større bil. Familien har blitt til 3 stk, og kjører idag rundt i en liten hyundai i20 active modell. Familiebil/størrelse blir derfor nødvendig. Da spørs det jo hva som er best - velge en bensin bil innen et år og ha denne i 2-4 år før elbil - eller vente den tid det tar før man kan få levert en familie elbil og ta direkte springer der - Ikke lett. Men ser man må være tidlig ute for å få noe levert i annet halvår 2020 hvis det er dette man ønsker - derfor jeg tenker at å sette seg på listen når det er “gratis” sikkert er lurt. Da har man litt tid på seg til å undersøke å treffe beslutning.
The future is now:
Kia innfrir virkelig…