Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Jeg bor for tiden midt i Oslogryta, med null behov for bil, men flytter hjemover mot Nordvestlandet ila. 2018 og i så måte er leveringstid 2019 for Model 3 ikke avskrekkende lenge. Så får jeg heller kjøre rundt i noe gammelt ræl i mellomtiden. :slight_smile:

Gi gjerne flere oppdateringer på Ioniq. Teknisk skal det jo være en knallfin investering, så får vi håpe de får rydda opp i det lille som ødelegger for det fundamentale.

3 Likes

Jeg henta Ioniq på mandag etter siste verkstedbesøk.

Ved første ble visstnok bremser gått over, smurt opp calippere og noe greier, jeg driter egentlig i hva de gjør, har aldri vært borti trøbbel med ny bil før!

Nå denne gangen hadde de funnet feil med startbatteri, det var en defekt celle, i tillegg hadde de byttet “radio”/skjerm da det visstnok på enkelte biler var noe trøbbel med blåtann. Ikke problem med min.
So far so good.
Jeg spurte hvorfor de ikke sjekket batteriet første gang jeg var på verksted, ikke bare lade opp: Nei, det kunne endre seg bla bla bla ikke alltid lett å oppdage bla bla bla…
Vel, når dritten ikke ville starte så var det noe feil…men det evnet de åpenbart ikke å forstå.

Tirsdag morgen når jeg skulle på jobb så var Navi noe merkelig, åpnet kartet, nei der funka jo ikke den dritten etter bytte av radio…Ringte verksted, fikk ikke svar, sendte epost tirsdag kl 13 og fikk aldri svar.

I mellomtiden får jeg melding på messenger fra tidligere leder i Elbilforeningen, vi er begge ex Kia Soul EV, vært litt i kontakt før. Han lurte på hvilken pris jeg har gitt, osv, han måtte vente lenge på ny bil. Enden på visa er at han kjøper min bil 2500 billigere enn jeg ga for den…

I dag torsdag ringte jeg verksted for å få reparert Navi…han sjekket opp, fant ikke epost jeg hadde sendt…
Jeg tipset han om at de burde sjekke om ting funket etter “reparasjon”…jo, men det skulle de da gjøre…fint om de hadde gjort det også!

I ettermiddag ringer og sender de melding til kona om at nå er bilen ferdig! Selv om de sjekket opp at de hadde mitt riktige mobilnummer registrert…makan til rotehuer!

Til informasjon og skrekk og advarsel: Dette er Kvia.no på Sanniss

Skal aldri si aldri mtp Hyundai, men jeg kommer aldri til å kjøpe noe som helst hos Kvia. Ever!

Hvis noen har godt tips til nytt kjøretøy taes dette i mot med takk, heller under 300k enn over, men ingenting er absolutt for Duogdu! Heller ikke antall Fun aksjer!

Kjøretøyet skal aller helst være helelektrisk, bensinhybrid kan vurderes.
Outlander er en bil jeg kunne gått for, men litt for kort elrekkevidde og litt dyr.
Venter på tilbud på e-Golf fra Gumpen i Lyngdal, men den er også dyr og litt kort rekkevidde, for samme pris vil en få Opel/Peugeot :scream:

3 Likes

bmw 530e ? :wink:

For 300k? :slight_smile:

Ja men da får du ikke med hele bilen :stuck_out_tongue:

Har VW noen interessante hybrider rundt 300 k?

Glad i Leafen min jeg, men du trenger kanskje lengre rekkevidde?

Den nye bmw i3’en har vel OK rekkevidde og pris ?

@pdx usikker på hvor langt den går, mulig jeg bør prøvekjøre den i helga…

@nofun I3 har ikke bagasjerom…var og så på den…200 liter…dette blir familebilen vår, ved siden av bobilen for de laaange turene…

https://kampanje.mercedes-benz.no/kampanjetilbud/kampanjetilbud-b-klasse-electric-drive?gclid=CJjd-rriydICFYaCsgod-DUH4Q

Edit: Kanskje fratrekk mht. rekkevidde.

Takk for tips, men den holder ikke, ikke hurtiglading og snau rekkevidde. Det var for dårlig når den kom og nå er den helt akterutseilt. Men prisen er bra :+1:

Ser faktisk på Kia Niro Hybrid, den kommer som ladbar med 55+km el rekkevidde og mulighet for hengerfeste, samt 7-SYV-års og 150000 km garanti. Uslåelig.

Er ikke tilhenger av hybrid, men nå er jeg dritalei…trodde jeg hadde funnet den ideelle bilen, men jeg liker ikke å bli kødda med.
Og jeg var utelukkende fornøyd med Kia fra a til å.

Venter forøvrig på tilbud på e-Golf, ser ut til at de sliter med å sette opp tilbud denne gangen også, det samme skjedde for 2,5 år siden, da kjøpte jeg også Kia…

1 Like

Vår Leaf går ca 19 mil på sommeren, 13-15 nå på vinteren. Kjører i relativt kupert terreng frem og tilbake til jobb hver dag og kjører ikke særlig pent, bilen er jo som en gocart :slight_smile: Har som regel 75% igjen på måleren etter å ha kjørt 4 mil daglig. Kjøpte den med størst batteripakke (30kWh) til ca. 285k.

Går 30 kwt bare 16 mil på sommeren???
Det er ikke langt i fra at Soul klarer det på vestlands vinter.
Ioniq kjørte jeg til fjells, 8 mil hver vei, kupert opp ned osv med stigning opp til drøyt 600 moh, etter 16 mil hadde den 30 km rest…

Skal se på Kia Niro hybrid, den kommer som ladbar. Og mulighet for hengerfeste, dog til 20000kr komplett! (Bremser og diverse, kan da trekke 1300 kg)

Det er no hærk hele hybridgreia, økonomisk betyr det ingenting, da jeg har dekket ferje-parkering og bom på jobb.
Kollektivfeltet ryker også på et tidspunkt…

Men dumt å drasse rundt på strømaggregat når større batteri gjør jobben…

Skrev feil, mente 19 mil :slight_smile: Tror 198km er det høyeste jeg har sett på rekkeviddemåleren ved 100% lading.

1 Like

Det var bedre :+1:. Jeg har ikke kjørt lenger enn 16 tror jeg men den har vist over 20.

Men jeg gidder ikke å kjøpe noe som har kortere enn Ioniq, da var jo Soul tett på…
Soul kommer med større batteri også…
Men det kan være at hybrid og en trilling kan være grei kombo…

Noen grunn til at du ikke ser på Renault Zoe (400km nedc) eller Opel Ampera (500km nedc)?

Renault synes jeg har mange fine modeller…bortsett fra Zoe. Synes den heller mer mot stygg enn pen, smaken osv…
De andre Renault modellene er fra ok til pene, synes jeg…

Men de to verste tingene er:

  1. Den kan ikke hurtiglades! Det er tullete i 2017. Den kan lades med 22 kW nominelt. Kia kan feks lades med 100kW og Ioniq 70kW men det er stort sett bare ladere til 50 kW i dag.
    Dette går an å leve med hvis en aldri reiser på langtur…
  2. Zoe takler ikke IT fordelingsnett (230 volts nett med isolert nullpunkt), den krever 400 volts TN nett. Dette vet en ikke noe om før en evt står der å ikke får lade. En kan kjøpe bærbar lader fra Norske Zaptec eller en “ladebøtte” med tradisjonell transformator i.
    Dette betyr at hvis en er på besøk hos noen langt borte så får en gjerne ikke lade…
    En kan lade sakte på hurtiglader, men det tar timer i stedet for minutter.

Hadde billen kunnet hurtiglades hadde det ikke vært så ille om den ikke takler IT nett, men verken IT nett eller hurtiglading? :-1:

På tross av dette skal vi se på den, igjen, så på den forrige gang også…

Opel Ampera, liten dyr bil med laaang leveringstid og lang rekkevidde. Og samme forhandler som de kjøpte Hyundai hos…
Trenger jeg si mer?
Jeg legger ikke igjen en krone til hos Kvia.

Åpenbart en tabbe å selge Soulen, den funka…og hadde datidens beste rekkevidde og fungerte egentlig bra, måtte bare planlegge litt.

1 Like

Dette er slutten på mitt personlige forholdt til det som egentlig er en strålende elbil, Hyundai Ioniq EV!

Først så undrer jeg meg over om mange som kjøper elbil kjøper sin første nye bil.
Det er et engasjement utav en annen verden, sjekke hvilken båt bilen kommer med osv osv…

Vel, min Ioniq historie begynner en dag i november, tar en tur innom Kvia på Sandnes. Jeg ville bare ta en titt på Ioniq. Tok en kjapp prøvetur, men var egentlig ikke klar for å bytte ut min Kia Soul som jeg utelukkende hadde god erfaring med.

Ettter et par uker bestilte vi prøvekjøring, skulle ha bilen fra lørdag til mandag, skulle teste rekkevidde. Jeg henter bilen og spør da om ladekabel er i bilen, jo, den er i vesken der pekte selger. Flott.
Vi kjører hjem og jeg skal plugge i bilen på lading (Hyundai må selvsagt ikke bruke samme ladeplugg som datterselskapet Kia….jeg har jo 32 A lader hjemme.).
Når jeg tar vesken, ja da er denne tom! Det er ingen ladekabel i vesken….
Vel, da jeg bor 20 km og en ferjetur unna, samt dette er lørdags ettermiddag og alt er stengt, så blir det å ringe. De får levert kabel på ferja som jeg henter et par timer senere….

Vi tenker oss litt om, og etter en tid tar jeg kontakt igjen, da er det lang ventetid.
Men plutselig ringer selger meg og sier at han har fått en avbestilling! Jeg kan få bil kjapt. Dette var gode nyheter, mens vi prater plinger de i innboksen til selger, nei, sorry, du får ikke bilen allikevel, det var en foran deg i køen……mer skulle følge….

Det dukker opp en ny avbestilling, dette var 30.november og jeg skulle få bil i romjulen. Ok, ville hatt den før jul, men skitt la gå, vi tar den. Så blir det første uken i januar. Hører ikke noe. Jeg ringer etterhvert, blir vel møtt med noe som at «har vi ringt deg?» Eeeh, nei…. «vi ringer deg når bilen er klar». Åja……
Det blir andre uken i februar, hører ikke noe, tredje-fjerde osv. Jeg får bilen onsdag 1.februar.

Noe av det første jeg gjør er å legge på voks på bilen. Da oppdager jeg først noen metallpartikler i lakken, bilen er hvit det er godt synlig når en studerer lakken. Jeg gir beskjed til selger om dette og at de må fjernes med feks Korrosol, iron-x eller lignende stoffer, men at ny bil bør være klargjort.
Jeg får time 15.februar til dette….noe som skulle vise seg å være første merkedag i vår families korte sameksistens med denne Ioniq.

Bilen ser ut til å fungere bra, og det gjør den i hele to uker. 14.februar er vi på skirenn, vi har 80 km og en ferje hjem og skal sette oss i bilen kl 1845. Der er bilen så og si død. Flatt 12 voltsbatteri. Vi er på fjellet i Ryfylke, ser for meg at det tar for lang tid å få hjelp, og minstejenta skal på skolen neste dag….vel, vi hadde flaks, første person jeg spør har faktisk starthjelper (hadde parkert inn mot snøfonna så det var totalt umulig å komme til med startkabler)
Fikk startet bilen og kjørt hjem, dagen etterpå skulle bilen uansett til forhandler….

Selger ringer meg når bilen er klar. Jeg spør hva som var årsaken. «De har ladet batteriet og fant ingen feil» Da blir jeg rett og slett forbanna. Batteriet blir flatt uten grunn og de lader batteriet og finner ingen feil! Hva er greia? Jeg kjenner ikke til årsaken med alle elbiler som har hatt problem med 12 voltsbatteri, men å lade batteri og levere bilen ut igjen, skal jeg være den utsendte prøvekaninen til Hyundai?
Tar bilen til slutt bilen.

Det går som det må gå, dritten stoppe igjen. Fredag 24. februar starter jeg hjemmefra, stopper ett sted. Kjører videre etter 15-20 minutt. Stopper neste sted, handler, kommer ut etter 10-15 minutt. Død bil. Vi skal på vinterferie. Ringer Kvia. Får nummer til Hyundai assistanse. Ringer de, får ikke svar. Tar meg en runde på parkeringsplassen og spør om noen har startkabler. Jo, der hadde jeg flaks denne gangen også. Starter bilen, kjører hjem og reiser på vinterferie.

Vi avtaler at jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag 2.mars. Det blir snakket om batteri da, og jeg sier at den ideelle løsningen for meg var å bytte batteri, få låne starthjelper og teste dette ut. Nei, det godtar ikke Hyundai, batteri må testes, må ha originalt batteri osv osv osv
Bilen blir stående til mandag 6.mars. De har også byttet radio, i tillegg til noe software greier osv .

Henter bilen, stoler selvsagt ikke på den, lar den derfor stå over natten uten lading og tirsdag 7.mars er spenningen stor: starter den i dag? Puuuuh! Den startet.

Når jeg så kjører ser jeg noe rart på skjermen, hva skjer med Navi? Nei, der funker ikke Navi….

Jeg ringer verksted, får ikke svar. Sender melding til selger og får epostadresse til verksted. Sender epost, Får ikke svar. I går, torsdag 9.mars, ringer jeg så verksted, får levert bilen inn.
Først forsøker verksted på ettermiddag å ringe kona, sender melding til henne osv. Dette på tross av at ved forrige verkstedbesøk ble kontaktinfo gjennomgått……
Så i dag, fredag 10.mars er den store dagen da jeg håper dette blir siste kontakt med Kvia for min del
Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete.

Jeg startet denne historien med at jeg undret meg over om mange som kjøper ny elbil kjøper ny bil for første gang. Dette er min 6. nye bil. Jeg har aldri opplevd maken til surr….det skal ikke være slik når en bruker nærmere 300.000 kroner på en ny bil.

2 Likes

Jeg håper (så fælt det enn høres ut) at du har vært maks uheldig! Ioniq er på papiret en så vanvittig bra bil og jeg har ikke hørt andre ha så mye utur med den. Nå kjenner jeg riktignok ikke så mange som har kjøpt heller, når rett skal være rett.

Håper en ny bil vil gi deg mer kjøreglede og mindre frustrasjon. Det er jo som du sier, om man bruker 300.00 på en ny bil, forventer man mer.

Edit:

Denne så faktisk ikke så verst ut:

Ligger en del av dem ute på finn også.

1 Like

Må se på den :+1: