Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Sist jeg sjekket var det påbudt med lys på fosilbiler også :blush: Er vel ikke så stor forskjell på lysene i de forskjellige nye modellene vel?

1 Like

Tror du elbilene har andre lyskilder enn fossilbiler?
Hva med turbohavari? Dyser eller hva det nå er som sørger for at drivstoff kommer om. I sylindrene. Rep av automatgear, de fleste har vel nå dobbeltklutsjkasser, billig å bytte clutchene på de.
Her er en tråd hvor det snakkes om 25-35.000, jeg aner ikke hva det koster.
Jeg er sikker på at det kan komme dyre reparasjoner på elbiler, det som bekymrer meg mest er frekvensomformer, lurer på hva den koster.
Fordelen er at en i det minste har sgs gratis drivstoff ift fossilbil (ca 2 kr mila vs 8-10), har en kjørt feks 150.000 km så har en spart rundt 100.000 i drivstoff…

150.000 km så har en spart rundt 100.000 i drivstoff…

dette kompenserer seg med prisen en betaler for den nye tøffe El-bilen… :sweat_smile:

kjøper ikke på 2020-modellene,hverken nå eller fremover…

til den dagen den siste “veteranbilen” ramler sammen,-sitter jeg på stranden i Thailand og nyter pensjonisttilværelsen fra allerede da jeg var i 40-årene :wink:

bil er så dyrt,at det lønner seg rett og slett å ta heller bussen noen par år for å istedet sette pengene i utbytteaksjer på børsen :smiley: :+1:

Har en ikke behov for bil kjøper en selvsagt ikke bil! Jeg kjører bil til 402.000 kroner. Jeg har årlig totalt 80-100.000 i inntekter for bilhold, dette er brutto, etter skatt anslår jeg til 50-75.000 kroner.
Jeg kommer ut til kald bil mange ganger sgs hver dag, da har jeg gjerne litt kontorarbeid, startet bilen, enten jeg er parkert innendørs eller feks utenfor en barnehage, varmen kommer etter ett minutt, komforten er topp, vil aldri bytte tilbake!
Måtte evt være når jeg blir pensjonist, for jeg kjører lite privat.
Denne vinterferien var vi feks hjemme, det var i snitt mindre enn annenhver dag jeg kjørte bil, kanskje hver tredje. …
Rekorden er vel nær to uker uten å røre bile , da bodde vi i byen.

…ok,der datt jeg helt ut,-bilhold,hva er det… :sweat_smile:

nordnorge er kaldt…eller er det på østlandet du bor?

du liker tydeligvis bil…dette har vi argumentert om før…og enda har jeg ikke bil,jeg trenger ikke bil,jeg kjøper ikke bil…ennå :relaxed:

Bil og smarttelefon(iPhone) er «Verktøykassa» for meg, uten bil og telefonen får ikke Duogdu gjort jobben sin😊
Bor ikke langt fra deg😊

1 Like

aha,du farter rundt med bil på jobb,det må sikkert være greit det,-daa forstår jeg du trenger en bil som fungerer etter alle behov,-men det er ikke kaldt på vestlandet i disse tider…?

kan bli litt rått inni en bil om luftfuktigheten er høy…men ikke kaldt :upside_down_face:

I mine elbiler er det alltid varmt, som oftest før jeg kommer kommer til bilen.
Er en kald så er der bare å ta frem mobilen 3-4 minutt før en kommer til bilen, skru på varme og setevarme, da er det bra😊

1 Like

mentoren min, Scotty Kilmer er flink til å demonstrere det jeg mener vil tyne kunder for mer reperasjonskostnader i enhver enkel sak vi engang kunne gjøre selv på bilene våre…

stikkord:Elektronikk,Automatisk,El-styrt,Datakonfigurert,scensor

Og her er du… i en ren biltråd :laughing: og «krangler»

Interessant. Er det 50% mer kompakt enn tesla sine batterier?

Apropos Tesla, hvordan står det til rent økonomisk for selskapet om dagen?

Skal klare seg godt de:

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/14/7498072/tesla-har-satt-tegningskursen-i-emisjonen

Fortjener sin egen post her til spot og spe. Noen ganger fascinerer det meg at påståtte “forskere og forståsegpåere” får innfallene sine på trykk her i landet.

3 Likes

Det er utrolig mange tullinger som har alle mulige teorier om dette. Og selv om det er komplisert. Så er det en veldig enkel tommelfinger regel her

Effektiv energi bruk er cluet, samme hvordan du regner. Hvis hele systemet er mer effektivt og ikke spiller store mengder varme ut i termodynamikkens lover, da har du også netto mindre utslipp.

Som strategidirektøren i statkraft sier det:
“- Fordi elektrifisering er så mye mer effektiv energibruk, så er det sånn sett at du så og si alltid vil ende opp med netto positiv effekt på utslippet, sa Sætness”

Litt søtt å se så enkle logiske brister, og så skal jeg tro på mannen?

Satt på spissen synes Mr Eidsvig å mene at rullefriksjon må regnes med i elbil, mens fossiler nok går friskjonsløst på avgassene sine mot veibanen. “Han påpeker at når man ser på hele bilen og tar høyde for hjulene som ruller, elektronikken som brukes og andre faktorer i bilen, så er virkningsgraden i praksis markant lavere. Han mener derfor at det gir et mer representativt bilde å bruke 62,5 prosent enn 90 prosent i regnestykket.”

Et annet litt morsomt moment her er at den elektronikken han mener vi må ta rommelig god høyde effektivitetstap 1. er mellom 97-99% effektiv. 2a. vil bedre effektiviteten i en elmotor. 2b. kan regenerere energi til over 100% effektivitet i nedoverbakken. En diesel vil derimot kjøre all energi rett til kråka.

2 Likes

De har rett. Om kull er marginalkraften så stemmer dette. Mye kull i norske stikkontakter om du ikke visste det. Produsert kraft og kraft vi bruker er ikke det samme.

Grunnen til dette er å pynte på CO2 regnskapet til våre naboer i norden/EU :slight_smile:

Den blekka der er svada fra ende til annen. Og jeg vet ganske godt hvordan kvotesystemet fungerer ja, og det har du rett i. Vi produserer grønt og kjøper brunt

Rett? Omtrent hver eneste tall i modellen hans var feil, i favør fossilt drivstoff. Hadde forfatterne hatt forståelse for Google og sikkert Internett generelt kunne de nok funnet bedre, og ikke minste korrekte kilder til tallene de presenterer, men som Per selv sier: Han fullførte utdannelsen sin rett etter at Einstein døde. Generasjon «alt var bedre før»…

Selv med kull som utgangspunkt vinner elbil, det sier vel litt om hvor hårreisende dårlig tallene deres er.

5 Likes