Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

2 Likes

"Audi e-tron er igjen tilbake som den mestselgende elbilen i Norge. De mistet topplasseringen til Volkswagen Golf i et par måneder, men i juli ble 755 e-tron kvittert ut, ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Dermed er Audi på topp igjen.

Deretter følger Mercedes-Benz EQC, som gjør sin soleklart beste måned siden den begynte å dukke opp på norske veier. Hele 698 nye EQC ble registrert i juli, som bringer totaltallet godt over 1.500. "

2 Likes

Dette er jo på mange måter deres første skikkelige elbiler. Blir nok mye bedre i neste generasjon. Tror tesla skal slite med å holde og øke markedsandelen sin.

3 Likes

Hvis en ser tilbake til 2014 når Kia Soul ble lansert så var det etter min mening den desidert beste billig elbilen da. Den hadde god rekkevidde og ladet raskt, var energieffektiv og brukbar på lengre turer.
Tenk om en hadde fått det samme inn i datidens eGolf.
Så kom Ioniq i 2016, bittelitt større batteri (1 kWt større) og 68 km lenger rekkevidde. Den hadde 280 km NEDC rekkevidde med 28 kWt batteri! En rekkevidde som kan være oppnåelig, ikke med vanlig kjøring, men det går an.
I tillegg lada den rimelig kjapt enten batteriet var kaldt eller varmt.
Første utgave av Ioniq er kanskje den beste elbilen til nå, tenker da drivlinje, effektivitet, lading osv.
Tenk om koreanerne kunne fortsatt, levert eNiro og Kona med hengerfeste osv osv, da hadde jeg fortsatt å kjøre koreansk.
I stedet ble det Tesla. Pga hengerfeste.
Har en først valgt Tesla en gang er det vanskeligere å velge bort Tesla ved neste korsvei.
Jeg tror jeg velger Tesla neste gang også, hvis de leverer en bil til pris som jeg synes er attraktiv.

Hvordan er støynivået i de bilene du har hatt ? Har f.eks hørt at Kona ikke er verdens beste her…

1 Like

Model 3 er vel den med høyest støynivå. Kona har jeg kun hatt som lånebil, da bensinbil.
ENiro kun en times prøvekjøring, den droppa jeg pga manglende hengerfeste, den var grei, men kjedelig. Men drivlinjen til disse bilene er utrolig bra med tanke på effektivitet osv. Svært viktig mtp batteristørrelse og også miljømessig, ikke noen grunn til å bruke mer energi enn nødvendig…

And indeed, the newest cars do seem to do better on this score than past systems. The best system AAA tested in this respect was a 2020 Subaru Outback. AAA performed three test runs on the Outback with a starting speed of 30 miles per hour. The vehicle stopped in two out of three test runs. In the third run, the vehicle at least slowed down before striking the dummy car.

… Er ikke bare Tesla som sliter. Det er når man leser sånt som dette at man begynner å lure på hvor langt inn i framtiden man skal før man har selvkjørende biler.

1 Like

Jeg vet ikke hvordan Tesla takler parkert bil i vegbane ved feks 80 km/t, men jeg kjører daglig undersjøiske tuneller, der er det noen store bokser som henger på tunellvegg utenfor kjørebanen, disse er bilen smånervøs overfor.
Når jeg holder relativt høy fart mot stillestående kø så har jeg en gang opplevd nødbrems, mange ganger kraftig alarm.
Jeg tror bilen vil stopp om hindring er i veien, men jeg følger alltid med.
Og jeg digger Model 3 uten knapper spredd over hele bilen, stemmestyring som blir bedre og bedre, og ACC og AP som er super enkel å betjene.
Har svært lite behov for å se på speedometer og slippe rattet.
Det verste med bilen er automatiske vindusviskere (ikke sensor, bare kamera) og nervøs ACC i tuneller.
Men det er bedre å være litt for forsiktig enn for offensiv!


Id3 ser ut som en dårligere å dårligere deal.

1 Like

En video som faktisk var verdt å se!

Flott at det kommer flere og flere elbiler, men hvor blir det av småbilene og vanlige familiebiler type stasjonsvogn til 3-400.000?
Og ikke minst varebiler, biler til håndverkere osv.

  • EQ for elbiler og ladbare hybrider.
  • G for terrengkjøretøy
  • AMG for ytelsesmodeller
  • Maybach for super luksusbiler
1 Like

Jeg tenker batteriene gjør elsmåbiler dyrere enn bensinvarianten. For dyrere biler, så tjener de dette inn med billigere drivverk og hørte ytelse.

Høres ut som neste generasjon batterier kanskje gjør det mulig?

VW-Skoda-Seat har fått eUp trillingen under 200.000 med 260 km WLTP rekkevidde. En fantastisk bil ift pris, om en ikke er veldig mye høyere enn 185 og klarer seg med fire seter. Er bagasjeplass for liten de gangen en skal på litt lenger tur er takboks et alternativ. Da snakker en om rimelig og fornuftig bilhold.
Vi har en 2014 modell, funker som bare det, den er etter min mening like genial som Model 3. Jeg tar alltid den på korte turer, super på trange parkeringsplasser osv.

Får vel ikke mange småbiler under 200.000? Men når det kommer moms oppå sliter en. Men batteriprisene er vel 136 dollar for Model 3 og skal ned på 108 dollar for Model Y? Da snakker en om under 100.000 for de største batteriene og 30-40.000 for de minste. Til sammenligning så koster et batteri til feks Bosch elsykkelmotor 8-10000 kroner, det er på 0,4-0,5 kWt…

1 Like

Står jo litt om det i artikkelen :slight_smile:

“De har allerede relativt stor suksess i Norge med den elektriske SUV-en EQC, samtidig som de første eksemplarene av vare- og flerbruksbilen EQV akkurat har ankommet landet.

Har ikke sett noe på bilene til Mercedes men synes de iallfall har mer på gang enn f.eks Bmw

1 Like

At BMW henger så langt bak er smått utrolig. De lanserte elbil først av de tre store, men har klart å surre det til noe forferdelig siden da. Kommer med en nitrist helelektrisk iX3 q121, men med horribel rekkevidde og ingen firehjulsdrift. Deretter kommer de med grand coupe i4, som skal ha 600km rekkevidde og 500+ hk. Blir garantert svindyr. 2022 kommer inext, første elbilen bygd opp som elbil fra grunnen. Blir en SUV og gjør at ix3 virker enda mer idiotisk.

1 Like

Nok en studie om hva som slipper ut mest CO2.

  • Tidligere studier har lagt til grunn at produksjonen av batteriene til elbiler står for et CO2-utslipp på 175 gram. Dette er utdaterte tall, ifølge Eindhoven University of Technology. Det riktige tallet er i dag rundt 75 gram, ifølge Hoekstra.
2 Likes

Denne var interessant:

« I løpet av sin levetid slipper en Mercedes C220 med dieselmotor ut 260 gram CO2 per kilometer, mens en Tesla Model 3 slipper ut 91 gram. En Toyota Prius slipper ut 168 gram, mens en VW e-Golf slipper ut 78 gram. Da er produksjonen av selve bilen, batteriene og strømmen, samt utslippene under kjøring tatt med.»

Model 3 med 91 gram og eGolf på 78 gram, med mindre enn halve rekkevidden og mindre enn halvparten så stort batteri.

3 Likes

Kan ikke få sagt nok hvor happy jeg er med min eup 2014 <3

Er jo ikke stort mer enn 10-11 mil jeg får ut av den, men for de aller aller fleste dager er det 3 ganger mer enn jeg trenger

edit
som @Krafer sier, typisk nr 2 bil da

1 Like