Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Tror ikke du angrer på det. Areal View er ikke så viktig, i praksis gjør sidespeil samme nytte, men front kamera og spesielt ryggekamera er må ha på nye uoversiktlige biler.

2 Likes

Lite prat om Model Y som man kan bestille for levering i september nå? 574k for long range, awd med vinterdekk. Så akkurat en video, og der kunne nok ikke en på 192 sittet oppreist i baksetet. Det er jo litt skuffende når det er mulig i min gamle Toyota Avensis :stuck_out_tongue:

… Må si Model Y ble seende veldig ulikt den kantete konseptbilen de hadde :stuck_out_tongue:

Tenker du på Cybertruck? Det er en annen modell.

2 Likes

Det stemmer! Jeg har tenkt at de to er det samme :slight_smile:

1 Like

Model Y var et alternativ men ble såpass mye dyrere enn Enyaq at jeg gikk for den (og venter fortsatt). Med lite bilbruk er ikke det noe jeg ser poenget i å bruke unødvendig mye penger på så velger “billig” og traust/kjedelig foran litt dyrere og mer spennende/innovativt.
Model Y er egentlig den første Teslaen siden Model S som har proporsjonene i orden synes jeg :slight_smile:

Ser det er mye snakk om den lave nyttelasten på Model Y (muligens bare de fra Kina). Fra TU.no

"Det er imidlertid ikke sikkert du kan kjøre lovlig dersom du utnytter de nevnte rommene. Nyttelasten på Model Y er nemlig nokså mye lavere enn konkurrentene. 390 kilo totalt (uten fører) er for eksempel 221 kilo mindre enn i Volkswagen ID. 4 Pro og 187 kilo mindre enn i Ford Mustang Mach-e. Det gjør at fire store voksne ikke kan ha med seg så mye bagasje. Det hjelper ikke å kjøpe en takboks, ettersom det spiser av samme nyttelasten.

Dette blir ikke nødvendigvis en relevant problemstilling for så mange, men det er verdt å tenke over dersom du vil laste tungt og ha med passasjerer."

Må innrømme jeg aldri har tenkt så nøye over nyttelast begrensing når jeg har vurdert biler. Tatt det for gitt at den var mer enn nok til vanlig bruk og ferier med fullastet bil med skiboks.

1 Like

Jeg var innom Tesla i dag, jeg synes den er for dyr, synes jeg har strukket meg langt med ID4 til 500.
Men jeg tror det blir et kortvarig bekjentskap med VW denne gangen (ser bort for bil nummer to som er en -14 eUp).
Jeg så også en video og der trodde jeg han som satte seg bak var 195,
Jeg er 185 og synes baksete var rimelig greit, gjerne litt kort setepute, men helt ok.
Digg med svært sammenhengende glasstak.
Det beste mer bilen ser en ikke, det opplever en i daglig bruk, i praktisk bruk.

1 Like

EU har en toll på 10% for import av biler produsert utenfor EU, så Tesla har litt margin å gå på for å senke prisen når de starter produksjonen i Tyskland. De har dog ikke noe insentiv til å senke prisen før dagens etterspørsel er stort sett mettet.

1 Like
2 Likes

Anbefaler virkelig vegmuseet på Hunderfossen!
Fint sted også med barn fra noen år og oppover.
Den Thinken er veldig kul, tragisk at vi ikke satset på Think.
Jeg vurderte Think når det var snakk om at elbil skulle bli gratis på ferjer en gang før 2010 tror jeg det var.
Men for det første var det ikke helt gratis. Måtte betale for fører, og Think kosta rundt 250.000 pluss 1500 per måned i batterileie….
Det var for drøyt….

3 Likes

kineserene med nytt design på batteri :cn:

2 Likes

Prismatiske celler er jo ikke noe nytt. Disse er mye lenger enn noen andre jeg har sett, dog.

1 Like

…når kjøringen blir så stilren og kjedelig at de topper det med å fjerne rattet :hugs: :face_with_raised_eyebrow: :unamused:

2 Likes

Spørs om ikke Audi kommer dem i forkjøpet :thinking:

Veldig smart løsning hvor rattet trekkes inn i dashbordet når det ikke er i bruk :slightly_smiling_face:

2 Likes

Og når tror folk vi ser den første ratt-løse bilen på norske veier da?
Jeg tror det er mange år til :slight_smile:

2 Likes

Framdriften virket veldig kjapp en god stund, og så ser det ut til å ha stoppet “helt opp”. Jeg trodde på kanskje 2025, men nå begynner jeg å tro vi er over på at det “alltid” vil være 5 år inn i framtiden. At Tesla sin autopilot ikke kan brukes trygt på veier uten midtdeler sier vel sitt.

Systemet som er i bilene i dag er ganske utdatert i forhold til hva Tesla jobber med for øyeblikket.
Her er en video fra noen som har tilgang til den lukkede betaen, den kan kjøre fint uten midtdeler:

Er en del ting den ikke gjør så bra så det er det mye arbeid som gjenstår, men de gjør relativt raske forbedringer så det er ikke lenge til man kan automatisere mye av kjøringen så lenge man følger med selv. Helt selvkjørende slik at man ikke trenger å følge med er lengre unna.

2 Likes

Shit! Jeg angrer på at jeg lot en Model Y med FSD gå for en ok pris. Hadde sjansen til å kjøpe den!

Mulig Audi kommer Tesla i forkjøpet, men tror du Audi blir for hvermannsen? $ 25.000?
Jeg kommer til å kjøpe den Teslaen, garantert.
Det er nesten garantert at jeg dropper VAG, BMW osv også i fremtiden. Jeg er i dag faktisk like sikker på at jeg kjører Tesla om ti år som at jeg sitter å leser på TI på et Apple produkt, hva nå det er om ti år……

1 Like

Just what I needed…

image

2 Likes