Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Litt kjipt at ting har stoppet veldig opp i bilbransjen ja. Mange som har måttet redusere produksjonen til dels mye. Må disse chipprodusentene få opp dampen snart.

1 Like

Tror ikke en kan stole på noen per i dag.
Blir ikke overrasket om jeg står uten bil lenge, dvs kona står uten bil….
Lurer på om Tesla fortsetter å levere, i så fall sprøtt om Tesla klarer det som ikke VAG klarer.

1 Like

Jeg vet du er Tesla entusiast, men jeg tror de kommer til å slite i årene fremover. First mover advantage er oppbrukt, og når konkurrenter kommer med biler som denne under som ikke bare slår Tesla på rekkevidde, men også design (min personlige mening basert på eksteriøret), så tenker jeg veien fremover kan bli ruglete :thinking:

4 Likes

Hmmmm, mon ikke denne model næppe skal sammenlignes med Teslaer, eller for den sag skyld andre El-biler, som vel og mærke er beregnet til det mere “brede” marked…

Her er vi vel som minimum i Bentley, Porche. Jaguar og den øvre del af Mercedes (set med nuværende diesel/benzin briller) - så afventer som minimum en pris på denne, før jeg ser den som en bestseller :slightly_smiling_face:

Men ret skal være ret, imponerende tal…

1 Like

Med Tesla så rekker det med 4-500 km rekkevidde, når en klarer 1000 km med billigste Tesla til kr 349000 på mindre enn 10 timer, hva skal en ha gigantisk batteri for? Det både veier mer, koster mer og er mindre bærekraftig.
Jeg ga ID4 en sjans, men er redd mine neste biler blir Tesla, akkurat som kona og jeg sine mobiltelefoner blir iPhone.
Tesla er ikke den beste bilen på alle parametre, akkurat som iPhone ikke er beste telefon på alle parametre. Men de har noen ting felles: de fungerer og er kanskje de aller beste når det gjelder brukervennlighet.
Før jeg kjøpte Tesla så var det samme hvilken bil det var,bare det var elbil. Nå er det samme hvilken Tesla det er….
Model Y nå, Model 2 eller hva den blir hetende blir garantert neste, enten som bil nummer 2 eller bil nummer 1….
Konkurentene til Tesla har kommet. Mange. Men hvem selger flest nye elbiler i Norge?
Til nå i år så ligger Model 3 på første (snart tre år gammel modell i Norge) og Model Y på syvende plass.

3 Likes

Jeg vet ikke om sammenligningen med Apple blir riktig i denne sammenhengen; Apple som selskap har eksistert mye lenger enn Tesla og de har skapt sitt eget økosystem av produkter som alle iterasjonene bygger på. Tesla forsøker det samme (en sømløs opplevelse) - og det jeg stiller spørsmålstegn ved, er om de klarer det. Grunnlaget for dette spørsmålet beror i hvor mange aktører som nå popper opp som paddehatter - man kan ikke si det samme om Apple; man har i dag basically valget mellom Apple eller Android, PC eller Mac. Det er ikke ørtenhundre ulike operativsystemer man kan velge mellom når det kommer til mobil eller PC; men det er ørtenhundre-og-en elbiler som kommer nå, og som vil gi Tesla konkurranse om markedsandelene.

Når det kommer til innovasjon er jeg enig i at “dinosaurene” i bransjen henger etter; det virker som det er en liten Kodak-moment på gang; hvor man nekter å ta inn over seg virkeligheten av revolusjonen innenforbi satsing på elbiler før det er for sent. Dette taler selvfølgelig til fordel for Tesla.

Det sagt kommer vi ikke bort fra at det er veldig mye som er priset inn i Tesla aksjen pr. i dag - og det er veldig mye som skal gå veien for Tesla for at denne prisingen skal være bærekraftig over tid.

@Duogdu - er den tabellen riktig? I tilfelle ser det ut som det selges mer enn dobbelt så mange Nissan Leaf som det selges Tesla model 3 hvis du ser på totalen?

1 Like

Leaf har vært i salg siden 2011, Tesla Model 3 siden mars 2019……så det er solgt 125% flere leaf på 5 ganger så lang tid.

Men med tanke på hvor gammel bil Leaf er så selger den veldig bra, tenk om Toyota hadde våkna.

Jeg har ikke vært noen Tesla fan, men jeg likte det jeg så når Model 3 ble vist første gang. Hadde Kia klart å levere elbil med hengerfeste så hadde jeg kanskje kjørt Kia i dag.
Nå er jeg usikker på hva som er vanlig for de som kjøper Tesla for første gang, om de fortsetter å kjøpe Tesla, men Tesla scorer jo høyt på kundetilfredshet, på tross att mange skriker høyt og hevder Tesla kun leverer søppel, panel gaps osv osv.
Siden jeg nå må vente noen måneder på ny bil så ser jeg meg om, men det er per nå ikke lett å finne noe jeg har lyst til å bytte Model Y med. Det mest aktuelle er Model 3, med like lang ventetid.

Forsøkte forøvrig på er bud på en Model Y i dag, 5000 under prisforlangende 5 minutt etter at den ble lagt ut, men den var solgt.
Blir spennende å se statistikken om ett år og tre måneder, om VW og Skoda klarer å matche salget til Model Y.

1 Like

Kan du utdype hva det er de bommer så fælt på?

Har du @Nocturne vært innom RSA på Forus og sett på BYD Tang? Espen Hoff, ex Kia selger er en hyggelig kar, han tar deg gjerne med på en tur, evt låner deg en bil.
Jeg må si bilen imponerer, hadde nok vurdert den om jeg hadde behov for barnevogn, hund, til tider et lite fotballag osv.

2 Likes

Det har jeg - flott bil! Kommer nok til å selge bra denne.
Desverre ble den litt i dyreste laget ifht. Enyaq :man_shrugging:

Apple som selskap har eksistert mye lenger enn Tesla og de har skapt sitt eget økosystem av produkter som alle iterasjonene bygger på. Tesla forsøker det samme (en sømløs opplevelse) - og det jeg stiller spørsmålstegn ved, er om de klarer det.

Hva er det du mener ødelegger for den sømløse opplevelsen i Tesla i dag? Eneste jeg kan tenke på er kanskje kvalitet. Resten syns jeg de har.

Å kjøre bil uten ladenettverk, omg alle de jævla appene og idiotiske betalingsløsninger og ikke fungerende sladder og kræpp. Hvorfor i helvette kan du ikke bare tæppe et kort å lade i 2021 !?!?!?! / rant.

Edit:
Er visst fler som har catchet dette:

Min teori er at alle ladenettverk (ionity etc :nauseated_face:) satser på å være selskaper som skal selges på tekk multipler, og at det derfor viktigere å ha en app med mange bruker enn at du får ladet på en effektiv måte.

3 Likes

Når en presterer å skrive følgende så detter jeg av:

Dieselprisen er for tiden 15-18 kroner. Med et snittforbruk på 0,4 liter per mil, koster det deg 6-7 kroner per mil i rene drivstoffkostnader.

Rekk opp hånda alle de som har er snittforbruk på 0,4 liter per mil.
Siste dieselbil kjøpte jeg i 2010 og solgte i 2014, der lå snittet på 0,6-0,7 liter per mil.
Jeg klarte å kjøre en -02 Octavia 110 hk TDI på 0,39 liter per mil på langkjøring med makshastighet fartsgrense, husker ikke snittfart, men tipper et sted mellom 60 og 70 km/t.

Når en ser på elbil:

Når man regner inn det meste av dette, blir din totale strømpris følgende:

  • Spotpris på strømbørsen Nordpool på 1 krone (eks mva), gir en total strømpris på 1,76 kroner

  • Øker spotpris til 2 kroner, blir prisen 3,01 kroner

  • Øker spotpris til 3 kroner, blir prisen 4,26 kroner

  • Øker spotpris til 4 kroner, blir prisen 5,51 kroner

Regner en 2 kWt per mil som snitt med ladetap over året så er en ikke så langt unna sannheten for vanlige biler som Model Y og ID4, da snakker en om 6-8 kroner mila.
Blir dette normale priser så kan vi med enebolig installere solceller og lade endel i ukene og gjerne toppe batteriet i helgene og derved ha buffer til ukedagene.

Men hvem tror bensin og diesel blir billigere???

5 Likes

Er det noen som har hørt noen nye nyheter ang. chipmangelen hos Audi, VW, Skoda?

2 Likes

Fant denne fra 22. september

1 Like

Får krysse fingrene at dette oversetter til de europeiske merkene. :crossed_fingers:

Toyota har så inkompetent ledelse at det er et åpent spørsmål om de i det hele tatt kommer til å overleve overgangen til elbiler.

2 Likes

Har tenkt på om Toyota ender opp som bilens Kodak/Nokia. Helt vilt så de fucker opp for tiden. De holder vel fremdeles en knapp på hydrogen og. Samtidig som de lobbyer mot elbiler for harde livet.

1 Like

Etter deres fordummende reklame for hybridbiler så kommer ihvertfall aldri jeg til å kjøpe Toyota. Har hatt en Corolla, det var nok første og siste, gjerne med unntak av om der skulle dukke opp en billig strøken veteran.

1 Like

Jeg tror ryktet om Toyota`s død er betydelig overdrevet.
Verden er faktisk større enn Norge. Det er bare vi som bare kjøper elbiler.
Toyota er verdens største bilprodusent.
Om et par måneder kommer en ny elbil, BZ4X. Mange flere vil følge.
Hvis dere vil ha kvalitet, Toyota/Lexus.

2 Likes