Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Ikke bare i Norge, Europa er på gang. Hvor mange elbiler ble årlig solgt i Norge for 3-5-7 år siden?
Nær 500.000 i EU første halvår i år.

Selv om andelen øker kvartal målt mot kvartal, er elbilandelen i 2. kvartal i år likevel lavere enn for 2020 sett under ett, da elbilandelen var på 10,5 prosent ifølge samme kilde. Særlig mot slutten av 2020 økte elbilsalget i Europa voldsomt på grunn av ulike stimuleringstiltak, mener ACEA.

Andre land kan ikke ta bort avgifter for å subsidiere. De må legge penger på bordet.

3 Likes

Da kan det vel tyde på at Toyota har timet verdensmarkedet ganske bra. De kommer nå med mange fullelektriske modeller etterhvert, og i motsetning til VW og Tesla m.fl er de garantert testet svært nøye før de slippes ut på markedet.
Er det en Toyota eller Lexus så skal du vite at det virker.

En annen forskjell er kundebehandling. Hos Toyota er det kunden som er sjef. Hos Lexus er kunden Konge/Dronning.

1 Like

Hvis man ser på markedsandelen til Toyota i dag, så gjelder nok det ganske mange :stuck_out_tongue:

Sitter med en slack Toyota Avensis med 147hk og synes det er vanskelig nok å holde seg under fartsgrensene uten å holde nøye øye med speedometeret :see_no_evil:

2 Likes

Toyota er en topp bilprodusent og det er i utgangspunktet ingen grunn til at de ikke skulle klare overgangen til elbiler. Det er heller noe med japansk kultur og selskapsledelse som gjør at de ikke evner å omstille seg. Toyota har av en eller annen grunn låst seg til personbiler som går på hydrogen, noe som er helt hinsides. I tillegg så er det dette utdraget fra artikkelen jeg linket der de tydeligvis planlegger å fortsatt selge 8 millioner biler med forbrenningsmotorer i 2030, noe som er totalt urealistisk når elbiler allerede nå stuper i pris.

“Toyoda makes the argument that by 2030, forecasts predict Japan will be producing eight million vehicles per year with combustion engines (including PHEVs and hybrids), and that by completely taking them out of the market, it would cripple the job market in the industry.”

Toyota har for all del fortsatt tid til å omstille seg slik at de kan overleve som bedrift, men tiden renner ut og hvis de ikke tar grep snart så vil Toyota være en skygge av seg selv når 2030-tallet starter. I 2017 produserte Toyota 10,4 millioner biler med forbrenningsmotorer så de har en gigantisk jobb å gjøre hvis de skal bygge infrastrukturen for å produsere et tilsvarende antall elbiler. Tesla guider (med noen år slingringsmonn) at de skal produsere 10 millioner elbiler i 2030 så det er åpenbart andre bilprodusenter som står klare til å ta markedsandelene til Toyota hvis de ikke handler tidlig nok.

“Allerede innen 2025 skal selskapet derfor ha introdusert hele 15 nye helelektriske modeller.”
I tillegg kommer Lexus med flere nye modeller.

1 Like

"Allerede innen 2025 skal selskapet derfor ha introdusert hele 15 nye helelektriske modeller. Toyota har ambisjoner om å selge åtte millioner elektrifiserte kjøretøy i 2030, hvorav seks millioner vil være del-elektrifiserte, mens to millioner vil være helelektriske.

Sistnevnte vil også inkludere hydrogen-biler, en kategori Toyota også har store forventninger til i årene som kommer."

De satser altså på 6 millioner hybrider i 2030, men hybrider er jo det neste som skal ut av bilparken så lykke til med det. 2 millioner helelektriske (inkludert hydrogen lol) i 2030 er et patetisk tall, men det er bra for alle om Toyota lykkes med batteriforskningen sin så vi får krysse fingrene. Skalaen på satsningene som skal til er så store at hvis alt ned til detaljer som hvor du skal få nikkelet ditt fra ikke er planlagt mange år i forveien så risikerer man å sitte der med skjegget i postkassen.

2 Likes

Jeg tipper de er blant de største, kanskje størst, også i 2030.
Vi får se :slight_smile:
MB var i mine øyne “verdens beste bil”. Jeg hadde 1stk E-klasse og 2stk S-klasser før jeg kjøpte en splitter ny E220Cdi i 2002.
Det endte med at jeg måtte bruke advokat for å få hevet kjøpet. Maken til dritt. 11 feil første året.
Etter det har jeg hatt 6 Toyota/Lexus uten en eneste feil.
At de topper alle kunde-fornøyd-lister sier sitt.
De er neppe neste Kodak.

3 Likes

Enig i at Toyota lager bra biler. I tillegg har de ikke spesielt mye gjeld sammenlignet med andre bilselskaper som gir de mer å gå på når man må gjøre store investeringer.

1 Like

Her er et av resultatene av Tesla sin datainnsamling ved bruk i den virkelige verden. Her testes ikke bare kollisjonssikkerhet i standardiserte tester, her drar de den lenger, og lager sine egne tester.
Ikke uten grunn at Tesla til nå har de tre sikreste bilene i verden, snart den fjerde når Model Y blir testet hos NCAP?

3 Likes

Grønn fredag? :sweat_smile:
image

1 Like

Jeg hadde ikke fått med meg at Kina også har implementert et system som gir poeng til bilprodusentene avhengig av hvor mye elbiler og hybrider de selger. De som ikke selger nok lavutslippsbiler må kjøpe poeng av de andre bilprodusentene:

3 Likes

litt etter litt begynner Stavanger også å få disse “Oslo-ringene” :sweat:

1 Like

Ser ut som jeg må vente litt :

"BMWs iX kommer på norske veier i november, men for nybestillinger av verstingmodellen xDrive 50 er leveringsestimatet nå første kvartal 2023. Det samme gjelder for i4. "

Hva med denne, den har jo svær grill den også?:sweat_smile:

1 Like

Hadde den hatt litt bedre rekkevidde skulle jeg vurdert den :wink:

1 Like

Var en spøk, men jeg tror faktisk jeg hadde vurdert den om jeg ville ha så stor bil.
Egentlig så er Model Y i største laget for mitt behov….men det er ikke veldig stort utvalg av elbiler med hengerfeste.

2 Likes

“Juger`n” prøver “fremtidens biler” :laughing:

introduserer “Jobb/lade bil/Jobb/triller-rundt-på-batteriet-til-bilen/hjemekos”-batteriet :sweat_smile:

1 Like

Nå går bilselskapene inn med store vindmølle prosjekter for å bidra til at den massive satsingen i El-biler ikke går til spille pga høy strømpris :grinning_face_with_smiling_eyes::+1: