Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

er man drittlei ,så er man drittlei :laughing:

(Garantien er gått ut og batteriet måtte skiftes … :bomb: :boom:)

3 Likes

Er veldig spent på Toyota bz4x. Toyota prius er jo en av de mest driftssikre bilene som finnes, selv med alt rallamikket de inneholder.

1 Like

Dette har ligget i kortene lenge, men det er ikke alle som har fått det med seg. Det er usannsynlig at hydrogen lastebiler blir å ta noe særlig markedsandel:
https://www.rechargenews.com/energy-transition/-hydrogen-unlikely-to-play-major-role-in-road-transport-even-for-heavy-trucks-fraunhofer/2-1-1162055

1 Like

image

1 Like

Jeg lurer på om det er hvert å bytte til EL-bil. Synes fortsatt egentlig at det er galskap å bruke 400-500k for å spare de neste 5år 16k årlig i driftstoff penger, jeg kjører en 2018 model hybrid, teknisk knallbra bil…

Med 400-500k… kan man investere og taper alt eller kjøpe en enda bedre bil om 4 år.

Så ser jeg den nye bil Hongqui… hva viser det ? Er en el-BMW eller annet europeisk en bedre Invest. Kan en Hongqui bli sett som den Tesla ingen ville ha in starten?

Hvilken meninger finnes der her på forum?

E-HS9 koster 900K. I mine øyne er det enda mer galskap enn å betale 500K fra et velkjent merke.
Personlig kjører jeg heller en billig Toyota diesel og setter pengene i arbeid.
Penger i bil er vel en av de dårligste «investeringene» man kan gjøre.
Mulig Kina bilen er bra kvalitet, men jeg ville aldri gamblet nesten 1 mill på det.

2 Likes

Jeg endte opp med en 21mod Landcruiser til knappe 700’ både for at den dekker alle behovene mine å vel som det, samtidig tror jeg ikke du finner en bil med lavere verditap. Bilen brukes ikke i det daglige, så bompenger er ikke et tema.
Skal en litt nedover kontinentet blir det en utfordring med ladestasjoner. Et annet pluss er at 87l- tanken holder over 1000km, så jeg kan fylle når det er billig.

Når (om?) infrastrukturen nedover kontinentet er bedre for elbil samt at rekkevidden passerer 1000km skal jeg vurdere det. Per nå tror jeg vi fortsatt er i den spede begynnelsen - som å kjøpe en svindyr pc i 2005.

På biler som ellers i livet, man kjøper det beste eller det billigste.

2 Likes

Har ikke elbil selv ( enda ) men har flere venner som har kjørt til frankrike i “flere” år med elbil. Krever kanskje hakket mer planlegging enn med bensin/diesel men tror ikke de har hatt noen store utfordringer.

Nå finnes det elbiler fra i overkant av 200.000 og oppover til det tidobbelte.
Skal en kjøpe elbil så kjøper en vel en bil som tilfredsstiller bruksbehov og lommebok?
Det som jeg synes er merkelig er at mange av de som kjøper elbil enten blir hjernedøde, eller er hjernedøde når de kjøper, ihvertfall ut fra alle spørsmål som stilles på sosiale medium.
Alt fra rekkevidde til å droppe å lære bilen å kjenne, lading osv osv.

Jeg har kjørt elbil siden 2014, koreanske, tysk og amerikansk.
Skal en kjøre langtur så er Tesla enklere enn fossilbil, en kan kjøre avgårde, feks til München, en trenger ikke gjøre noe som helst planlegging, verken app eller ladebrikker, kun tut og kjør.
Det er enklere å lade enn å fylle diesel, trenger kun å parkere ved lader, ta kontakten, trykke på knappen og putte inn i bilen. Motsatt når en skal kjøre videre.
Det er også oftest ledige ladere, gjerne 5-20 stk.
I tillegg er Tesla bruksmessig og betjeningsmessig etter min oppfatning overlegne.
Tesla er ikke de mest støysvake, Tesla er ikke premium, Tesla er ikke den beste bilen osv, men jeg ville i dag ikke kjøpt annet enn Tesla som allround bil, altså jobbkjøring og ferieturer.
Som bil nummer to kunne jeg kjøpt hva som helst.

5 Likes

Denslags er ikke noe for meg; jeg har nok å tenke på når jeg skal finne meg overnatting, restauranter og aktiviteter. Trenger ikke enda en faktor med i ligningen - hilsen solskimm som sitter i Belgia, straks på vei videre :wink:

Jeg gidder ikke å betale feks 100.000 ekstra for å doble rekkevidde fra 4-500 km til 1000 eller 2000 km.
Rekkevidde er problem for alle som ikke har kjørt elbil.
Jeg kjørte konas eUp i tre måneder mens jeg venta på Model Y, den har NEDC rekkevidde på 160 km, realistisk rekkevidde på rundt 100 km, gikk helt fint. Mange dager jeg lada 5-15 minutt mens jeg gjorde noe kontorarbeid i bilen, som jeg alltid gjør. Jeg spiser også matpakken i bilen til vanlig. Altså null problem.
Var en runde gjennom Danmark og Sverige i vinterferien med Model Y, både jeg, kona og datteren vår var mer enn klar for et toalettbesøk når vi stoppet for å lade.
I kommentarfelt så ser det ut som om de som aldri skal ha elbil ser det som et nederlag å måtte stoppe i løpet av en 1000 km lang tur, jeg må tilstå at det hverken gidder eller orker jeg, men jeg er jo bare en pinglete elbil sjåfør. Unntatt sommeren når vi gjerne kjører 5-6000 km med bobil til sør-Europa.
Med tilstrekkelig med ladestasjoner så er en WLTP rekkevidde på 300 km ganske greit, 500 km langt nok for 90+% i Norge. Kjører en Hamburg-München ofte så er det nok greit å ha lenger rekkevidde, spesielt om en skal ligge tett på 200 km/t.

6 Likes

ELbil er vel som alle andre biler der man må selv vurdere ha man har råd til og prioriterer. Selv kunne jeg hatt en Honda E, da jeg bor sentralt og syntes det er greit med en liten bil når det blir flere trange gater. Men hvis jeg skulle på en lengere tur ville jeg nok valgt leiebil. Skal også vurdere toyota/lexus sine elbiler når de kommer på markedet og da ville jeg nok ikke trengt en leiebil grunnet bedre plass og rekkevidde. MTP flere langturer har jeg hørt fra flere som angrer på at de ikke valgte tesla da infrastrukturen er bedre (hvis ikke tesla skulle åpne opp ladenettverket til flere, har ikke sjekka siste status der). Blir nok elbil her ila av de neste 12 mnd, men kan også hvordan folk med andre livsstiler velger fossilt eller å vente litt lenger:)

:joy:

:joy:

Hvor lang er rekkevidden hvis en holder seg i midtfila (~150-170km/h) på feks en model y?

Det er klart man stopper for å spise osv, men stopper ved en restaurant med god mat - ikke en plass hvor de har ladestasjoner og tilfeldigvis serverer typisk veikromat.

Det er ikke alle som må på Michelin restaurant for å få seg en matbit langs veien. Må nesten kjøre fossilbil for å ha råd til det. Vi fattige spinker og sparer og kjøper billige drittbiler som forståsegpåere ikke engang kunne nedverdige seg å prøvekjøre engang.
Men jeg har det bra: eier bilen, er lykkelig gift, har både vinterferie, påskeferie, sommerferie, høstferie og kanskje også en liten juleferie.
Og så har jeg tid til å kjøre sakte, sjelden det er fartsgrenser over 90-110 der jeg kjører. Skal vi til sydeuropa så tar vi hotellet med oss. Selvsagt rævva standard da, men godt nok for oss blant allmuen.

Det er stor forskjell på en lokal pizzeria og en typisk veikro. De største forskjellene er at på pizzerian får du billig kvalitet, men på veikroa får du dyr dritt, men du får lade.

For min del trenger jeg ikke prøvekjøre så lenge de ikke når minimumskriteriene mine.

Hvis du har en forståelse av at jeg er fundamentalt mot elbil tar du helt feil. Jeg forholder meg til behov som skal dekkes til så lav kostnad (ikke bare økonomisk) som mulig.

Hadde jeg vært stinn kunne jeg tenkt meg en EQS i tillegg til bilen jeg har nå, men iom. bil er et gode jeg egentlig ikke trenger ser jeg ingen vits.

Angående fart er ikke akkurat bilen min bygget for fart, men jeg klarer å ligge lenge i 150 - på motorveier er det ingenting å se på uansett. Jo fortere jo bedre!

1 Like

Er resirkulerbare batterier tatt med i beregningen her?
De foruresner vel mest ved første produksjon.

Vet ikke med andre merker men det påstås at 99% av batteriet til en Tesla kan gjenvinnes.

Edit: How Tesla’s Battery Mastermind Is Tackling EV's Biggest Problem - YouTube

2 Likes

Ikke fått lest selve undersøkelsen men en av de tingene som ofte påvirker slike undersøkelser mye er hvilken energimix man legger til grunn ved produksjon av strøm til elbiler.
Noen som vet hva som er lagt til grunn i beregningene?

2 Likes

Krafer, solgte du deg ut av softox? Lenge siden sett deg på tråden der nå.

Føler alltid disse “undersøkelsene” er beregnet ut fra optimale forhold for diesel/bensin og verst tenkelige forhold for el-bilene.

2 Likes