Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Hvordan er regnestykket ved småkjøring i norsk vintervær, ikke 23 varmegrader som vel ligger til grunn ved feks WLTP beregning.
Eller når bilen både er noen år gammel, vedlikehold dårligere, utslipp høyere, dropper ad blue osv osv.
En elbil har samme lokale utslipp ved bruk helt til den skrotes, det opplever hver dag at ikke gjelder for fossilbiler.

1 Like

Ja elbil i minus 30, hvordan blir det da ?

1 Like
1 Like

Utslippet blir tilnærmet null ved lading i Norge. :man_shrugging:

Greit å ta betalt per kWt, men gjør som Tesla da: innfør straff for de som står fulladet lenger enn feks 5 minutt når 50% eller flere ladere er i bruk.
Er det stor trafikk, typisk høytider og ferier, tillatt maks 80%.
Tesla har oppskriften på hvordan lading bør fungere, er helt sikker på at Musk deler kunnskap og erfaring.

1 Like

Fint at man får sammenlignbare priser gjennom kWt-prising.
Helt enig i at det bør være %-begrensninger, kan egentlig ha det når alle ladere er opptatt uavhengig av om det er ferie/høytid men spesielt da ja.
Og opptar man en plass etter at man har fulladet bør det definitivt koste en del ja.
Opplevde litt ladekø i påsken og tiltak for å begrense dette bør tas. Selvsagt gjennom mer utbygging men også intensiver/begrensninger som gjør at ladestasjoner utnyttes optimalt.
De som bygger ladestasjoner bør også skjerpe seg litt når det gjelder utforming. Er veldig lite optimalt en del steder.

3 Likes

Hvor mange regnestykker er utført ved minus 30 ?

Det vet vel du siden du bringer det på banen.
Lokale utslipp fra en elbil er 0 når den er ny eller 20 å, om den er kjørt 0 km eller 200000 km.
Og elbilen er fossilbiler totalt overlegen også når det gjelder energiforbruk, som ee vesentlig frem til vi har overflod av nullutslipsenergi.

2 Likes

Hvor relevant er regnestykker ved minus 30?
Hvor stor andel av kjøringen i Norge tror du gjøres i minus 30?
Hvor stor andel av kjøringen på verdensbasis tror du gjøres ved minus 30?

1 Like

Ola Donk har den høyeste andelen elbiler i verden, og det finnes faktisk mange steder i landet det ikke er uvanlig med minus 30, og hvor alternativet til bil, er en skolebuss som går to ganger for dag. Nå krymper det inn på fordeler når det gjelder snyltebilene, blir interessant å se hvor mange som da er “miljøbevist”

Du er der ja, snyltebil.
Kjekt at du slipper godene da. Forresten, hvorfor kjører ikke du elbil, er det så plagsomt å betale mindre skatt og avgifter som holder deg unna? Eller er det pga barnearbeid i gruvene?
Eller er det følelsen av å kjøre bil med lavere utslipp?

3 Likes

Folk som er sterkt imot elbiler er generelt bare indignerte over at andre kjøper nye biler og de selv er i markedet for bruktbil.

5 Likes

Tja, du har også de som bruker mye penger på fossilbiler og som identifiserer seg veldig sterkt med bilen sin, folk som forventer beundrende blikk men som nå får en kald skulder fra “tilskuerne” på fortauet når de defilerer med v8’eren sin i byens paradegate.

3 Likes

En annen gruppe er de som kjøpte en fornuftig dieselbil en gang i tiden, oppmuntret av politikerne, men som nå føler seg angrepet av PK-miljøet.

Har vært der selv (dog med bensinbil), var ganske irritert på mange bastante politikere helt til jeg selv gikk over til elbil… tror det er ganske menneskelig å bli litt trassig når politikerne går inn med så sterke tiltak for å endre folks adferd.

4 Likes

Kjører bensinbil fordi bare rentene på en elbil i riktig størrelse dekker bensinutgiftene. Det skal sies at jeg ikke har bruk for bil i det daglige. Har gangavstand til barnehage, skole og jobb. Bruker bil til ukeshandling. Eller til turer og ferie.

5 Likes

Det finnes steder hvor det ikke er uvanlig at temperaturen kan bikke under -30 i løpet av et år men det skjer jo ikke veldig mange dagene i året og dette er vel stort sett steder hvor det bor lite folk så i det store bildet kan jeg ikke se at dette er relevant i det heletatt. Oslo har feks. aldri vært under -30. Kan jo gjenta spørsmålene:
Hvor stor andel av kjøringen i Norge tror du gjøres i minus 30?
Hvor stor andel av kjøringen på verdensbasis tror du gjøres ved minus 30?

Elbiler er fantastisk gode å kjøre, rekkevidden og ladehastighet øker stadig så jeg tror ikke det blir et problem med salget selv om en del av intensivene fases ut.

1 Like

Det er en grei vurdering, jeg tenkte mer på de ideologiske/trassige motstanderne, ikke de som lander på det ene eller andre ut fra en pragmatisk vurdering . Det er en del amcar-entusiaster som er veeldig opptatt av diverse utvalgte miljøaspekter ved elbil (gruvedrift med barnearbeid etc).

2 Likes

Jeg har en elbil av typen Audi Etron 50 Business SUV versjon (minste rekkevidden).

I vanlig bruk - til hverdags og til hyttebruk så lades det bare når jeg er parkert der jeg skal være. Aldri mer behov for å stoppe en bil med sovende barn for å fylle bensin - med det resultatet at barna våkner og hyler.

På langtur har den så høy ladehastighet at det kompenserer for lite batteri er min erfaring til nå. Skal man kjøre virkelig langt er det kW lading og ikke kWh som teller mest. Har til gode å stå i ladekø.

I forhold til min tidligere dieselbil er oppoverbakker en drøm.

Neste bil blir nok en syv-åtte-seter - greit å få med venner av barna også ut på tur. Da vil jeg fremdeles ha en viss kvalitet og høy ladehastighet.

1 Like

Heh, husker det var litt dødt med Toyota Corollaen med 97hk, dødfødt å kjøre forbi i oppoverbakke. Nåværende bil med 147hk, som er endel tyngre klarer det helt fint. Den har dog automatkasse og er ganske hissig på å gire ned.

Svigers har Tesla Model X. Greit det når vi kommer på besøk (2 voksne og 3 barn), da er det faktisk plass til alle. Så kan vi ta fly når vi kommer på besøk. :sunglasses:

Heh, du hadde 600km å få inn den fyllingen, også gjorde du det når barna sov? :stuck_out_tongue:

På langtur med barna foretrekker jeg å stoppe ved en barnehage e.l. når vi har pause, så får de lekt litt. Det er dog blærekapasitet og kjedsomhet som har mest å si. :crazy_face:

Det snakkes om mulig strømrasjonering, unødvendig tøys som elbiler må vel bli et tema.