Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Alle har forskjellige preferanser men for min del er rekkevidde viktig da jeg føler det gjør at man har mye større frihet med tanke på planlegging av turer som krever lading. I praksis er det vel en kombinasjon av rekkevidde og ladehastighet som er viktig. Har selv en Enyaq iv80x.
Opplevde for første gang ladekø i påsken men var heldigvis heldig med timingen (i motsetning til de som kom etter meg og måtte vente lengre).

For det første tror jeg ikke det blir strømrasjonering og for det andre så har jeg ingen tro på at det å begrense bruk av elbil blir et tema. Generelt bør vi vel alle begrense bilbruk uavhengig av drivstoff da :slight_smile:

2 Likes

Siden du mener bil er tøys så er det en fordel at en ikke sløser så mye med energien ved bruk av elbil.
Du vet at for hver mil du kjører med fossilbil så bruker du fossil energi tilsvarende 3-4 mils kjøring med elbil. I tillegg bruker du indirekte elkraft tilsvarende 5-10 km kjøring med elbil.
Så det beste hadde vært å innført restriksjoner på fossilt drivstoff for lette kjøretøyer, hadde vært vinn vinn, både spart elkraft og utslipp.

3 Likes

Da har de fått til grafitt batterier…

3 Likes

Bare å kutte strømstøtta det så skal vi få se på rasjonering :sweat_smile:

2 Likes

Tenker du elbil?
La oss si at vi har en strømpris på 4 kroner per kWt inkl alle avgifter, pris på bensin/diesel på 20 kroner.
La oss si elbilen bruker 2 kWt per mil i årsgjennomsnitt og fossilbilen på 0,65 l per mil i årsgjennomsnitt.
Det gir en høy strømregning, veldig høy, men trøsten er at de som har elbil ihvertfall sparer penger på drivstoff.
Elbilen koster da 8 kroner mila, fossilbilen 13 kroner mila.
Kjører en 15000 km i året så sparer en kr 7500 i året.

Høye strømpriser er ille for de som bor i gamle og trekkfulle hus, det er ikke de som kjører elbil det er verst for.

1 Like

Også er det lettere å binde strømprisen en det er å binde bensinprisen. :see_no_evil:

1 Like

Ja, en kan jo per i dag inngå fastprisavtale på halvparten av hva jeg regnet med.
Det kan godt hende jeg sier opp fastprisavtalen jeg har, om det går an å få lavere pris, eller når avtalen går mot slutten.

Eller kanskje vi har sett hva som nødvendigvis må komme…Nå kan elbilene få det tøffere i byene | ABC Nyheter

Elbilene ut av kollektivfelt og dobbel pris i bomringen, og beholde 50% rabatt. Da slår en to fluer i en smekk: vekk med fossilbilene og mye færre elbiler. Da må igjen takstene økes osv osv til slutt er vi kvitt all biltrafikk.
Så er det over til å måke møkk i bygatene😅

Ikke bare i bygatene, hvis ikke innbyggerne skjerper seg og sparer på vannet, så er det tilbake til utedass og gode gamle dager. Nattmannen, eller rakkeren, som han også ble kalt, var på 1600- og 1700-tallet en nyttig person som utførte de mest utrivelige oppgavene i et bysamfunn. Blant hans arbeidsoppgaver var tømming av utedoer og latriner, kastrering og avliving av dyr og fjerning av selvdøde dyr fra gatene.

1 Like

Kanskje han må få hjelp av rakkerungene også?:wink:

1 Like

Insentivene ble innført når elbiler var underlegne fosilbiler. Nå er de etter min mening bedre enn fosilbiler. Noen ulemper har de selvsagt men totalt sett synes jeg de er bedre. Intensivene hadde null å si for mitt valg av elbil.
Fjerningen av de tror jeg faktisk har lite å si for salget.

1 Like

Majoriteten kjøpte nok pga miljøet :rofl:

Jeg kjøper og kjører elbil uansett, men det er tross alt mange der ute som venter på elbil med 1000 km rekkevidde med henger op 3,5 tonn.
Jeg kjører stort sett bil i jobb og da betaler arbeidsgiver bompenger og parkering, jeg må riktignok skatte av bompengene jeg får dekket, men da betaler arbeidsgiver alt av bompenger.

1 Like

Jeg fyrer den gamle Toyota diesel-Doris`en til jeg får en Lexus som kan trekke >1500kg med rekkevidde >50mil og har faststoff-batteri.
Orker ikke plunder. Har hatt dårlig erfaring med MB, men hører de er bedre nå.

2 Likes

Ja det er vel ikke noe galt i det. Spesielt her i Norge er jo det et veldig godt argument når man kan kjøre på fornybar energi.

Den holder i hvert fall til det er mulig å kjøpe :joy:

1 Like

Det mange ikje forstår er at insentivene er til for å få folk til å velge miljøvennlig.
En ulempe med velstand er at det øker forbruk, enten det gjelder lange feriereiser med fly eller droppe bussen og heller reiser med bil.

2 Likes

Glad vi bare har gått for 1 bil i familien.

1 Like