Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Mye eye-candy fra Alpha. Treg framdrift, så om det noen gang kommer på veien blir spennende å se.

1 Like
1 Like

:smiley: :+1:

1 Like

image

1 Like

Vel, nå er heldigvis dette litt mer nyansert enn den overskriften.
Og også folk i Oslo har mulighet til lade hjemme, så jeg vil tro for flesteparten er elbil fremdeles mye bedre enn fossilbil.

Nå lader jeg mellom 90 og 100% hjemme, det koster meg ca 2 kroner mila. Året rundt.
På siste langtur betaler jeg rundt 5 kroner mila for det jeg ladet langs veien.

3 Likes

…hadde det ikke vært for strømstøtten “du&du” :smirk:

1 Like

Skal jeg regne med strømstøtten så tjener jeg penger, per nå er det vel et sted rundt 3-4 kroner per mil i fortjeneste😉.
Antar jeg mottar rundt 7500 i strømstøtte i desember, mens jeg betaler rundt 3000, altså ca 4500 i pluss……

2 Likes

ok,du er en av de heldige som har enda en eksisterende fastprisavtale…ikke alle er like heldige :sweat_smile:

Endel jeg kjenner kunne gjort det samme, men de ville ikke høre på meg. Har hatt fastpris ett år og har fire år igjen.
Har en nabo med eltaxi, han ville ikke høre på meg….
Var skeptisk selv, sjekket ut grundig og valgte å satse kr6250 som bruddgebyret hadde vært om jeg skulle gått ut av avtalen.
Til våren lader jeg uansett gratis uansett strømpris og strømstøtte, da skal vi produsere rundt 80% av strømforbruket selv.

3 Likes

Jeg skulle regnet på det, så hadde jeg hatt samme avtale. Fikk i hvert fall veldig billig strøm fra november i fjor til i år. Betalte halve varmepumpen. Har økt temperaturen og redusert strømregningen.

Er jo litt funky med varmepumpe, den står i første etasje, så hvis det er litt ekstra varmt der varmer den opp andre etasje, gang og kjøkken. Fant ut at det var liten forskjell i strmbruken på å ha det varmt eller lunkent i stuen, så da ble det varmt. Skrur jeg ned der, så bruker jeg bare mer panelovner og varmekabler i resten av huset.

1 Like

Er ikke mye å hente på å senke temperatur på varmepumpe, spesielt ikke om der skal kompenseres med panelovner eller vedfyring med kjøpeved.
Har en gratis ved lønner der seg sannsynligvis å selge veden å fyre med varmepumpe!
De som i dag kjøper ved i markedet og fyrer viser at de ikke har peiling på matematikk….
Jeg kjøpte 35-40 stk 60 liters sekker i høst til 75 kroner sekken, det var mest som backup i tilfelle strømbrudd.
Fyrer jeg så blir det maks 1-2 kg på morgenen i helgene og n sjelden gang på kvelden.

2 Likes

tungt lesestoff…? :see_no_evil:

Gjelder generelt amerikanske personbiler, sjekk feks -15 Mustang:

Egenvekt

1 722 kg

Egenvekt med fører

1 797 kg

Tillatt totalvekt

2 041 kg

Maks nyttelast

244 kg

Denne har 279 kg i nyttelast, 2019 modell:

1 Like

Denne har 275 kg nyttelast:

“kjøp El-bil” sa de… :sweat_smile:

2 Likes

Nå var det skjedd en feil her, batteriet var ikke skadet, så det skulle ikke ha vært så dyrt. La oss si batteriet var blitt skadet, så ville skaden altså vært så dyr at bilen måtte kondemneres. Lurer på hvor forsikringspremien på elbiler ender opp hvis det fortsetter…

5 Likes
1 Like

uansett hvor “bra” en bil kan bli,så er “70 km/t - 0 km/t”(ved ca 43 mph) der kroppen ikke lengre tåler påkjenningen :coffin:

(30mph=48km/t,50mph=80km/t,80mph=128km/t,120mph=193km/t,
160mph=257km/t,200mph=321km/t,260mph=418km/t)