Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Det er vel der deformasjonssonene slår inn (pun intended). Om man øker tiden for 70-0 fra 0.01 sekund til for eks 0.2 sekunder så er kreftene vesentlig mindre.
Jeg anbefaler absolutt ikke å krasje likevel, men det er nyanser i hvordan det går basert på deformasjon.

1 Like

Du fikk med deg han som prøvde å drepe familien med Tesla Model Y? Kjørte utfor en skrent på 70-80 meter? Hvor alle fire overlevde?
Bilene har blitt veldig mye tryggere i dag enn bare feks Volvo 240 var.
En kuriositet er jo 240 som var tung og sikker bil, en -88 modell stasjonsvogn veide omtrent det samme som -02 Octavia stasjonsvogn: rundt 1300 kg….
Tipper en småbil i dag er mye tryggere enn en stor 240 var.

2 Likes

skrenten utfor stupet må ha bremset fallet…2,4 tonn med stål er ikke så inntakt om det hadde vært i fritt fall… :wink:

Det er ingen som har hevdet der var fritt fall, men det er uansett jævlig drøyt!

2 Likes

jo…det var faktisk bedre før i tiden :sweat:

1 Like

Det er flott når produsentene lager biler som er drita dyre å reparere.

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF utdyper slik om problemet:

– Det går ikke an å bytte enkeltledninger, skjøter eller kontakter, det blir bare tull. Ledningsbunten er dyr i seg selv, og dessuten er jobben omfattende. Derfor koster det mye, sier han.

– Dette er dyrt på alle biler. Men sammenliknet med det bagatellmessige problemet som skal løses, blir jo summen fryktelig høy, sier Bergerud.

1 Like

I dette tilfellet er det like mye byråkratiet som er problemet. Det er ikke påbudt med lyktespyler, men hvis bilen har det må den funke for å få eu-godkjenning. Dette er for streng praktisering av regelverket.

6 Likes

Enig i akkurat dette tilfellet. men mange reparasjoner som før var svært enkle å fikse selv er nå blitt svært dyre. Skifte lyspære er et eksempel jeg kommer på nå.

2 Likes

Problemet er når bilen er designet slik at en enkel ledningsfeil koster 50k å reparere. Her burde designet ha vært anderledes, så det kostet type 100kr + arbeid.

4 Likes
1 Like

med dagens innskudd under “Ny El/bil” i budsjettet til det norske folk idag…kan det finnes en logikk?

:weary:

Trenger ikke det på fremtidens biler, de bruker ikke bensin😉

wow…

Production of the electric automobile, powered by a rechargeable lead acid battery, began in 1907. For an additional US$600, an Edison nickel-iron battery was available from 1911 to 1916. The cars were advertised as reliably getting 80 miles (130 km) between battery recharging, although in one test a Detroit Electric ran 211.3 miles (340.1 km) on a single charge. Top speed was only about 20 mph (32 km/h), but this was considered adequate for driving within city or town limits at the time.

Litt komisk at man allerede tidlig på 1900-tallet hadde klart å lage elektriske biler med 130km rekkevidde :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er sammensatte årsaker til at elbilen ikke slo igjennom fra starten,

Bla:

Weirdly, sexism may have also played a role in the success of gas-guzzlers.

Henger åpenbart igjen i dag også😅

https://www.upworthy.com/amp/the-weird-secret-history-of-the-electric-car-and-why-it-disappeared-2637345056

1 Like

Nå skjer det store ting på batteri fronten .

3 Likes

For næringstransport så er det nok supert, men for vi som er bittelitt opptatt av bærekraft så dropper vi å sløse resurser som vi synes er unødvendig.

For min del er 500 km WLTP helt innafor rekkevidde.
Men for de som har lovet for hele verden at de aldri skal kjøre elbil kan det være et poeng.
Har bilen min 450-500 km rekkevidde etter 250-300.000 km så er jeg fornøyd.
Om jeg har den så lenge tviler jeg på, altfor kjekt å bytte bil, og noen må sørge for at det er brukte biler i markedet, og noen må sørge for at utviklingen går videre.
Hadde alle kjørt 20 år gamle dieselbiler hadde det vært et helvete å vært i trafikken!

2 Likes

Toyota kom med lignende utsagn for ti år siden. Kanskje fakta nå? Eller? :sweat_smile:

1 Like

Jeg har avskrevet Toyota med verdens dummeste reklame: selvladende hybrid.
Jeg vil se hvor langt en Prius kommer med tom tank.
Prius som jeg forøvrig hadde som leiebil i 2005, rundt 0,7 liter på mila, mens Octaviaen med 110 TDI var mulig å kjøre fra Stavanger til Flekkefjord på 0,39 liter på mila.

Men for bilverdenen sin del håper jeg alle elbilprodusenter lykkes.

Jeg kjørte forøvrig min Model Y en tur på 25 km hjemmefra og tilbake, hastighet knapt oppe i 70 som er maks på den strekningen, forbruk 1,25 kWt per mil, det syns jeg er rått på en to tonns bil.
En moped bruker 0,2 liter per mil som tilsvarer 2 kWt per mil….

5 Likes