Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

EV9 ser helt rå ut, er på vei ut til forhandlere nå. 7 år/150k garanti. Bør ta kunder fra premium segmentet

2 Likes

Blir vel strengt tatt en del av premiumsegmentet med en pris rett under millionen.

Ser at den får en ond tvilling fra Huyndai og. Må følge med på de. 800v systemer fra koreanerne så du lader raskere enn du kan si nuddelsuppe.

1 Like

Takket være Kias 800 volts ladesystem vil du kunne lade fra 10-80% på inntil 24 minutter under optimale forhold. (EV9)

Nettopp. Jeg bruker 25 minutter på å uttale nuuudeeeelsuuuuuppeeeeee.

1 Like

Sikkert flott når det funker, men de sliter med Tesla V3 ladere. De som er billigst, er flest av og minst nedetid for andre merker enn koreanerne….

image

Er det derfor prisene er ned 72% siste år?

3 Likes

Tjah, prisene er jo vesentlig opp vs 2019-2022 tallene :slight_smile:

1 Like

handelsmønsteret hos “EV”.biler er gått ned,noe som er slått ut på prisene(de som har kjøpt seg el-bil er fornøyd og ser frem til å kjøre 1 million kilometer…mens “alle” andre nå driver å sparer penger til livets opphold med høy kostnadsinflasjon på alt …og på sikt(2025) vil bilprodusentene og andre bruksvirksomheter fortsette å oppsøke lithium som råvare for produktene sine.,-som kan få et oppslag i prisene pga knapphet,-men som Elon Musk sa under podden med Joe Rogan,så er det lithium over alt i verden,-så det hele berår seg nok på kapasiteten til utvinningen til lithium i de allerede eksisterende infrastrukturen vi har idag som skal møte opp til etterspørselen…

(min teori)

1 Like

ja , etterspørselen stiger i det store bildet. helt klart.

Etterspørselen etter rene EV er lavere til fordel for hybrid enn det mange har regnet med, så det er priskrig på EV og Toyota gjør det veldig bra med sine hybrider akkurat nå.

1 Like

Med høyere rente, så er det vesentlig mindre lønnsom å kjøpe en dyrere bil som er billigere i drift. Spesielt når ladbare hybrider fra f.eks. Toyota nok kan være relativt nærme i driftskostnader til en ren elbil.

2 Likes

jo,-men å reparere en hybrid har en katastrofal høy pris i verkstedskostnader om det skulle skje noe galt med akkurat denne type bil(sitat fra Scotty Kilmer fra Youtube)

1 Like

Toyota gir deg 10 års garanti :stuck_out_tongue:

10 år går fort :smirk:

1 Like

mmm, prøvde å finne noe objektive data, men eneste jeg fant var noen som sa det var 1/3 snittprisen å reparere en VW passat enn en Toyota Hybrid. Mens fra det jeg kjenner til så er Toyota veldig mye billigere? :smiley:

1 Like

jo,japanske biler er bare nr 1 når det kommer til kostnader og levetid på bilene :+1:

1 Like

EU-debatten ser bare mer og mer ut som den er satt…

1 Like

Jeg må jo si at dette er noe av det dummeste jeg har sett. Har ikke noe statistikk, men vil tippe de unge som dør i trafikken kjører noe helt annet enn det som de vurderer å forby.

2 Likes